- Co czwarty Polak zamierza w tym roku świętować Walentynki w lokalach gastronomicznych. Fot. Shutterstock.com
Ponad połowa (56%) konsumentów spędzi je w domu, a co czwarty na mieście (17% w restauracji, 7% w kawiarni, a 1% w pubie). Osoby z pierwszej grupy oraz grupy niezdecydowanych (15%) mogą bardziej obficie wypełnić koszyki w sklepach spożywczych z okazji Walentynek. To kolejny przykład konsumpcji przenoszącej się z kanału HoReCa do retailu, którą widać od czasu pandemii. Wcześniej było to powodowane lockdownami i obawami o zdrowie, teraz prawdopodobnie przede wszystkim potrzebą oszczędzania.
Na ile oszczędni będą więc w walentynkowych zakupach Polacy w tym roku? Prawie połowa ma zamiar wydać tyle samo co dotychczas. Oznacza to, że przy 14,4% inflacji (w skali roku) kupią mniej bądź wybiorą tańsze produkty. 17% chce wydać więcej niż do tej pory i może chcieć sięgnąć po prezenty z nieco wyższej półki cenowej. Firmy badające wyniki poszczególnych kategorii spożywczych mówią od miesięcy o wzroście dwóch skrajnych segmentów cenowych – premium i ekonomicznego, i złych czasach dla tej najbardziej masowej półki – mainstreamu.
Co kupią? Po około 80% tych, którzy obchodzą walentynki, kupi bądź będzie spożywać alkohol i słodycze. Najczęściej na stole wyląduje czerwone wino i bombonierka/praliny. Około 70% konsumentów pomyśli na tę okoliczność o kosmetykach, największa grupa o perfumach. Z kolei wśród prezentów na Dzień Kobiet największą popularnością będą cieszyć się kwiaty (37%). Następne w kolejności (22%) są słodycze.
Źródło: Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1081 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania Termin realizacji: 16-19 grudnia 2022 r. Metoda: CAWI.