x

Trendy na globalnym rynku żywności i napojów 2023 - raport firmy Mintel

Kategoria: Twój biznes - wiedza    16.01.2023

Firma Mintel ogłosiła cztery kluczowe trendy, które będą kształtować globalny rynek żywności, napojów i gastronomii w roku 2023 oraz w perspektywie pięciu i więcej lat. Raport zawiera analizę zmian w zachowaniach konsumentów i strategiczne rekomendacje, które pomogą podjąć decyzje biznesowe.

Mintel: Konsumenci potrzebują produktów żywnościowych i napojów w formułach, które pomogą im przetrwać ekstremalne temperatury i katastrofalne zjawiska pogodowe. Fot. Shutterstock.com
Mintel: Konsumenci potrzebują produktów żywnościowych i napojów w formułach, które pomogą im przetrwać ekstremalne temperatury i katastrofalne zjawiska pogodowe. Fot. Shutterstock.com
Wytypowane przez Mintel trendy dotyczą kwestii takich jak: kosmos, zmiany klimatyczne, wydajność pracy mózgu oraz zmęczenie natłokiem informacji. Te kierunki pokazują, że marki mogą pomóc konsumentom zaadaptować się do życia w niepewnym świecie – powinny wspierać konsumentów poszukujących wartości, dostarczać efektywnych formuł produktowych i zachęcać do czerpania przyjemności z jedzenia i picia.

Alex Beckett, dyrektor Mintel Food & Drink, wyjaśnia, w jaki sposób w nadchodzących latach firmy będą się dostosowywać, dywersyfikować i wprowadzać innowacje, aby uspokoić zaniepokojonych konsumentów.

„Prowiant na każdą pogodę”
Co to za trend? Konsumenci potrzebują produktów żywnościowych i napojów w formułach, które pomogą im przetrwać ekstremalne temperatury i katastrofalne zjawiska pogodowe.

Alex Beckett: – Adaptacja i pomysłowość – dwie cechy, które wyznaczą kierunek innowacji, aby pomóc konsumentom zmierzyć się ze skutkami katastrofalnych zjawisk pogodowych. Konsumenci będą szukać produktów, które pomogą im znieść ekstremalne wahania temperatur: od polarnych mrozów po fale upałów. Wyzwanie, jakim jest dostarczenie łatwych do przygotowania posiłków podczas gwałtownych powodzi i innych ekstremalnych zjawisk związanych z pogodą, stwarza kolejne pole do popisu dla innowatorów. Autentyczna potrzeba ograniczenia zużycia energii spowoduje, że konsumenci docenią marki, które umożliwią im dostęp do energooszczędnej żywności i napojów w ekstremalnych warunkach pogodowych. Silniejsze promieniowanie UV stworzy zapotrzebowanie na funkcjonalne produkty żywnościowe i napoje, które zadbają o zdrową skórę, przy czym w obliczu problemów z łańcuchem dostaw sprawdzą się produkty o przedłużonej trwałości. Oprócz spełniania oczekiwań szerokiej rzeszy odbiorców marki będą tworzyć innowacje uwzględniające specyficzne potrzeby dietetyczne, w tym dla dzieci i osób starszych. Marki produktów dla zwierząt mogą również zadbać o to, by pomóc zwierzętom lepiej znosić ekstremalne warunki pogodowe.

Mintel: Konsumenci chcą rozwiązań, które pomogą im zoptymalizować wydajność umysłu w pracy i w domu oraz podczas odpoczynku. Fot. Shutterstock.com
Mintel: Konsumenci chcą rozwiązań, które pomogą im zoptymalizować wydajność umysłu w pracy i w domu oraz podczas odpoczynku. Fot. Shutterstock.com
„Mózg na wysokich obrotach”
Co to za trend? Konsumenci chcą rozwiązań, które pomogą im zoptymalizować wydajność umysłu w pracy i w domu oraz podczas odpoczynku.

Alex Beckett: – Koncentracja i produktywność to ostatnio najważniejsze aspekty mentalnego i emocjonalnego dobrostanu. Konsumenci będą poszukiwać żywności i napojów, które zwiększą ich zdolności poznawcze, pozwolą poradzić sobie ze stresem i zoptymalizują pracę mózgu. Przez najbliższe kilka lat możemy spodziewać się promowania dobrze znanych, naturalnych składników energetycznych, takich jak owoce i warzywa, a także kofeina (w umiarkowanych ilościach). Jednak konieczne będzie poparcie haseł marketingowych badaniami, które dostarczą konsumentom konkretnych dowodów na to, że naturalne i funkcjonalne składniki – od witamin z grupy B po nootropy – korzystnie działają na zdrowie poznawcze. Najnowsze badania i patenty dotyczące osi mózgowo-jelitowej będą okazją do podkreślenia, w jaki sposób pro-, pre- i post-biotyki wpływające korzystnie na mikrobiom jelitowy pomagają jednocześnie zadbać o zdrowy mózg, co stworzy popyt na świeże produkty bogate w błonnik.

Mintel: Gdy na Ziemi panuje coraz większy chaos, kosmos staje się źródłem optymizmu, innowacji i duchowego pocieszenia. Fot. Shutterstock.com
Mintel: Gdy na Ziemi panuje coraz większy chaos, kosmos staje się źródłem optymizmu, innowacji i duchowego pocieszenia. Fot. Shutterstock.com
„Kosmiczne ukojenie”
Co to za trend? Gdy na Ziemi panuje coraz większy chaos, kosmos staje się źródłem optymizmu, innowacji i duchowego pocieszenia.

Alex Beckett: – Już niedługo kosmos stanie się mniej odległy i bardziej namacalny. Wykorzystując pragnienie eskapizmu, branża żywności i napojów będzie czerpać inspirację z kosmicznych technologii i „ziemskich” innowacji inspirowanych odkryciami kosmicznymi, takimi jak minerały księżycowe czy technologie przygotowywania posiłków w warunkach zerowej grawitacji. Na urok nowości wciąż nieodkrytej przestrzeni kosmicznej szczególnie wyczulone będzie pokolenie Z, które straciło złudzenia wobec świata w jego obecnym kształcie. Marki powinny także zwrócić uwagę na rolę, jaką kosmos odegra w życiu pokolenia Alfa. Pojawią się nowe technologie, pozwalające m. in. na zwiększenie efektywności upraw czy uzyskiwania białka w proszku, poszerzając spektrum kosmicznych inspiracji dla marek z branży żywności i napojów. Astronauci potrzebują rozwiązań żywieniowych, które umożliwią im wieloletnie misje w dalekie przestrzenie kosmiczne. Jednocześnie przełomowe wynalazki w tej dziedzinie mogą być z powodzeniem wykorzystane na Ziemi.

„Minimum słów”
Co to za trend? Jasny i prosty przekaz umożliwi dotarcie do przemęczonych nadmiarem informacji konsumentów.

Alex Beckett: – W komunikacji marek z konsumentami kluczem do sukcesu okażą się prostota i przejrzystość. Komunikacja marketingowa zostanie wkrótce uproszczona i ograniczona do kilku najważniejszych punktów, a konsumenci będą szukać marek, które na opakowaniu zaprezentują wyłącznie zalety produktu, zostawiając opowiadanie historii stronom internetowym, mediom społecznościowym i marketingowi. Produkty o prostym wzornictwie, które podkreślają użycie naturalnych składników i najważniejsze korzyści dla zdrowia, przyciągną uwagę konsumentów, którym zbyt duża ilość informacji utrudnia dokonanie wyboru. W ciągu najbliższej dekady konsumenci będą bardziej polegać na rozwiązaniach wirtualnych, szukając inspiracji, wiedzy i potwierdzenia decyzji zakupowych. Marki będą przekazywać informacje w serwisach e-commerce, aby opowiadane przez nie historie i informacje o korzyściach dotarły do konsumentów, którzy korzystają z cyfrowych asystentów lub inteligentnych lodówek i którzy odrzucają pozycje niespełniające określonych kryteriów. Zakupy żywności i napojów w metawersum wkrótce także staną się rzeczywistością.
 

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

6 najważniejszych trendów na rynku żywności. Raport targów SIAL PARIS

Jak w najbliższych latach zmieni się rynek żywności? Prezentujemy sześć trendów opracowanych na zlecenie Międzynarodowych Targów Spożywczych SIAL PARIS. Z raportu wynika, że konsumenci coraz chętniej odtwarzają w domu smaki poznane w restauracjach oraz przywiązują wagę do określeń "bio" i "eko".

Czarna lista uciążliwych klientów gastronomii. Czy to legalne?

W Holandii do centralnego rejestru trafią osoby, które w przeszłości sprawiały już problemy w restauracjach, klubach czy hotelach. Na tej podstawie będzie można nie wpuścić ich do lokalu.

Od kwietnia cukiernie i piekarnie zapłacą mniej za gaz. Ulga nie obejmie jednak wszystkich

Od 1 kwietnia do końca 2023 roku piekarnie oraz cukiernie będą mogły korzystać z obniżonych cen gazu. Stawka jest prawie trzykrotnie niższa od ceny rynkowej. Decyzję w tej sprawie podjął właśnie rząd.

Eksperci: Fine dining musi otworzyć się na nowy typ klienta, by przetrwać kryzys

Nie wszystkie segmenty gastronomii inflacja dotyka w takim samym stopniu. Rynek dóbr luksusowych zdaje się wychodzić z kryzysu obronną ręką, co nie znaczy, że nie stoją przed nim istotne wyzwania - uważają uczestnicy debaty zorganizowanej przez Food and Design.

Co drugi Polak nie chce rozmawiać z kelnerem podczas składania zamówienia

Klienci restauracji coraz częściej chcieliby składać zamówienia w restauracjach z użyciem technologii i aplikacji bezprzewodowych. Chętnie ograniczyliby także kontakt z kelnerem - wynika raportu Retail od Adyen, dotyczącego sektora gastronomii w Polsce.

Subway rozważa sprzedaż i podbija swoją cenę

Franczyzowa sieć barów szybkiej obsługi z kanapkami, sałatkami i wrapami szuka nowego właściciela. Pertraktacje są wciąż na wczesnym etapie, ale mówi się, że sieć warta jest ponad 10 mld dol. Cenę sieć podbija dzięki transformacji lokali.

Inne kategorie

Podcasty

Konsument, który żyje w poczuciu zagrożenia: jak z nim prowadzić dialog? [PODCAST]

Jak zmieniają się konsumenci i jak zmieniają się producenci? W jaki sposób obie te grupy odczuwają niepokoje i jak warto na nie reagować - opowiada Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu firmy Mlekpol.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej