x

Czy jesteś na bieżąco z oczekiwaniami wegan? Trendy na rok 2023!

Kategoria: Twój biznes - wiedza    02.01.2023

W mojej rubryce pisałam o tym nieraz i znów to podkreślę: sprzedaż dań wegańskich cały czas rośnie! Rozmowa o bezmięsnych potrawach w restauracjach już dawno przeszła z poziomu "czy je robić" na "jak robić je dobrze". Zatem: jak? Przeczytaj i działaj!

Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock
W ostatniej dekadzie w zwyczajach żywieniowych Polaków wydarzyła się prawdziwa rewolucja. Ukształtował się rynek nowoczesnego street foodu i restauracji wege/wegan, rozkwitła gastronomia casual i fine casual, pojawiły sięniezwykłe restauracje finediningowe i pierwsze gwiazdki Michelin.

W przeglądach żywieniowych trendów od kilku lat pojawia się weganizm. Rok 2023 będzie kolejnym, w którym obserwować będziemy mocny wzrost popularności roślinnej diety. Nie jest to ciekawostka ani moda, ale styl życia milionów ludzi. Od kilku lat wyraźnie widać, jak konsumenci zaczęli ograniczać spożycie mięsa i przechodzić na dietę fleksitariańską, wegetariańską i roślinną. Statystyki mówią, że liczba osób określających się jako weganie wzrosła o 600% tylko w ciągu ostatnich trzech lat!

Siłą napędową tego trendu są milenialsi – największa żyjąca populacja dorosłych (obecnie w wieku 26-41 lat), a zaraz za nimi pokolenie Z. Ci konsumenci są dużo bardziej świadomi tego, jak jedzenie mięsa wpływa na środowisko i jakie traktowanie spotyka zwierzęta, które później zjadamy. Po wegańskie jedzenie sięgamy z powodów zdrowotnych, etycznych czy po prostu ze względu na jego doskonały smak. Współczesny konsument przekonał się, że roślinne jedzenie jest pyszne, odżywcze i może korzystnie wpływać na zdrowie.

Szczególnie w dużych miastach restauracje i kawiarnie bez oferty dla wegan postrzegane są dziś jako miejsca wykluczające ważną część gości. Spójrz na to z tej strony – danie wegańskie jest odpowiednie dla wszystkich – zje je zarówno mięsożerca, wegetarianin, jak i oczywiście weganin. Zmiany najwolniej zachodzą w głowach kucharzy wykształconych na klasycznych recepturach, których podstawą są mięsa, nabiał i jaja.

Dlatego potrzebna jest edukacja, która w gastronomii zaczyna się od… jedzenia. Poznawanie nowych smaków pomaga przełamać opory i wzbudzić zainteresowanie. Chwała tym, którzy wykażą się otwartym umysłem i elastycznym podejściem, gotowi odkrywać roślinną kuchnię. Chlubnym przykładem może być tu chociażby Przemysław Klima, szef kuchni gwiazdkowej Bottiglierii 1881, który już w 2019 r. zorganizował prawdziwą finediningową kolację degustacyjną, na której jedzenie i wina były w 100% wegańskie. Wielu szefów kuchni poszło w jego ślady.

Kreując wegetariańską i wegańską odsłonę menu, możesz podążać różnymi drogami:
• Wypróbuj roślinne odpowiedniki mięsa.
Rynek „niemięs” przeżywa obecnie prawdziwy rozkwit, a wyroby zaskakująco dobrze imitują smak, zapach i teksturę mięsa. Wiele osób mówi, że roślinne odpowiedniki są praktycznie nie do odróżnienia od prawdziwego kawałka kurczaka czy wołowiny.

• Postaw na proste, zdrowe przepisy.
Od Skandynawów uczymy się komponowania dań z trzech składników, których sekretem jest jakość. To czas powrotu do prostoty i naturalnych bulionów, sosów i przypraw. Wegańskie jedzenie przygotowane z jakościowego produktu broni się samo.

• Zgłębiaj temat jedzenia funkcjonalnego.
Jedzenie ma odżywiać, ale co jeśli w naszych warzywach i owocach nie ma już tylu składników odżywczych co kiedyś? To przebadany fakt, dlatego koncerny spożywcze i restauracje za oceanem idą o krok dalej, sprzedając produkty wzbogacone o probiotyki, błonnik lub omega-3.

TRENDY NA ROK 2023
Jeżeli właśnie odkrywasz roślinną drogę swojej restauracji, zwróć uwagę na kilka trendów i produktów, które ułatwią ci zrozumienie tematu. Zmiany w branży spożywczej będą w najbliższych latach kroczyć w stronę zrównoważonego rozwoju i lokalności. Będziemy słyszeć o „regeneracyjnej” żywności, poznamy także na nowo wiele klasycznych dań, tym razem w wegańskiej interpretacji.

Jeszcze więcej roślinnych odpowiedników mięsa
Ponieważ coraz więcej osób przechodzi na dietę wegetariańską i wegańską, zapotrzebowanie na białka pochodzenia roślinnego będzie nadal rosło. Zwracaj uwagę na nowe roślinne produkty białkowe, które trafią na rynek w 2023 r. Rewolucja zaczęła się kilka lat temu od roślinnych wędlin i burgerów, a w nadchodzących miesiącach możemy się spodziewać pojawienia roślinnych substytutów owoców morza. Liderzy rynku deklarują, że wprowadzą też nowe produkty „wieprzowe” na bazie roślin. 

Grzyby
„New York Times” ogłosił grzyby składnikiem roku 2023. Od niepamiętnych czasów używane w polskiej kuchni grzyby zapewniają szereg korzyści zdrowotnych i odgrywają główną rolę w ulubionych daniach – makaronach, pizzy czy risotto. Wnoszą do potraw przyjemną, jędrną strukturę i mają w sobie umami, którego koncentracja zwiększa się znacznie w trakcie suszenia. Odpowiednio przygotowane mogą stanowić świetny zamiennik mięsa.

Prym wiodą tu boczniaki, które po usmażeniu w panierce smakują podobnie do kotleta schabowego. Można też zrobić z nich szarpane „mięso” czy zastosować w daniach jednogarnkowych. Wszystko wskazuje na to, że grzyby staną się jeszcze bardziej popularne w nadchodzących latach. W twojej restauracji nie powinno ich zabraknąć!

Glony
Kilka lat temu za sprawą Marty Dymek z Jadłonomii na wigilijne stoły Polaków trafiła „seleryba”, czyli gotowane i smażone kawałki selera owiniętego glonem nori. Wodorosty to nie tylko morski, rybny smak, ale także kolejne źródło umami (zawierają glutaminian). Są też zrównoważonym źródłem białka, tak bardzo potrzebnego w wegańskiej diecie,a także błonnika, wapnia i magnezu.

Wodorosty można jeść świeże, suszone lub w postaci proszku, stosując je jako przyprawę lub dodatek do zup, gulaszu i sałatek. Są już popularne w wielu krajach azjatyckich, ale zaczynają zyskiwać wielbicieli również w Europie. W 2023 r. możemy spodziewać się większej liczby produktów na bazie wodorostów na sklepowych półkach – od chipsów i krakersów po makarony, a nawet lody.

Niemarnowanie
Szacuje się, że każdego roku marnuje się około jednej trzeciej całej żywności produkowanej na świecie. Dlatego w 2023 r. możemy oczekiwać kolejnych inicjatyw mających na celu ograniczenie tego procesu. Od miejskich ogrodów społecznych po lansowanie kupowania brzydkich owoców i warzyw od lokalnych rolników uprawiających je na niewielką skalę.

Napoje roślinne
Przez pokolenia jedynym mlekiem, o którym mówiono, było mleko zwierzęce. Z biegiem czasu ludzie zaczęli szukać dla niego alternatyw. Wtedy do gry weszły napoje sojowe, migdałowe czy owsiane. Te trzy rodzaje mleka zmieniły życie wegan, osób z nietolerancją laktozy i każdego, kto unika nabiału. Grochowy napój roślinny Sproud szturmem zdobył wegańskie kawiarnie. Okazał się smaczniejszy od napoju owsianego, uważanego dotychczas za najlepszy zamiennik mleka krowiego.

Według agencji National News na amerykańskim rynku ma się pojawić mleko z… ziemniaków! Na razie wiemy o nim tyle, że ma niewiele tłuszczu i cukru, nie zawiera cholesterolu, jest łatwiejsze w produkcji i podobno zupełnie nie smakuje jak ziemniaki.

Groch i fasola
W strączkach jest potencjał! Fasolkowy gigant Heinz wywołał niemałe poruszenie w branży spożywczej, wchodząc w produkcję hummusów i burgerów. Rozszerzył tym samym swoje wegańskie portfolio o kolejne dania strączkowe. Ziarna grochu i fasoli to wciąż niedoceniane źródła białka, w dodatku w naprawdę dobrych cenach. W polskiej, włoskiej czy bliskowschodniej kuchni nie brak przepisów bazujących na strączkach. Ty również możesz sięgnąć po ten składnik w restauracyjnej kuchni. O czym nie mówi się w trendach?

Raporty o trendach dotyczą tendencji globalnych, ja jednak chciałabym podzielić się wskazówką, która dobrze zafunkcjonuje na polskim rynku. Od kilku lat czekam na powrót do gastronomii polskiej kaszy. Podczas gdy zajadamy się bulgurem i kuskusem, w restauracjach trudno trafić na kaszę jęczmienną, jaglaną czy swojski pęczak. Wykorzystaj kasze jako bazę do past kanapkowych, sałatek, zup, dań głównych i ciast, a weganie ci podziękują. Nie wspominając już o tabelkach z food costem!

JAK DOTRZEĆ DO WEGAN W SOCIAL MEDIACH?
Najprościej – za pomocą reklam. W Meta Ads możesz kilkoma kliknięciami określić w grupie docelowej nie tylko wiek, płeć czy lokalizację, ale też wybrać, by reklama docierała do osób zainteresowanych wegetarianizmem i weganizmem oraz zdrową dietą.

Komunikując o wegańskich daniach na profilu restauracji, nie zapomnij o oznaczaniu postów wegańskimi hashtagami. Wzbudzają one spore zainteresowanie użytkowników Instagrama i potrafią przyciągnąć nowych obserwatorów na profil. Niektóre z nich to: #weganizm, #wegańskie, #cojedząweganie. Szukając inspiracji na roślinne dania, zaglądaj do mediów społecznościowych – to tam influencerzy lansują modne dania. Na TikToku @thenottychef uczy swoją półmilionową społeczność, jak wyciągnąć z grzybów najbardziej „mięsny” smak. Nasi rodzimi twórcy – Wegan Nerd, ErVegan czy Jadłonomia już dawno wyszli poza internet i mogą się pochwalić szeroką gamą książkowych publikacji.

Jeżeli korzystasz z przepisów od cyfrowych twórców, oznacz ich w swoich postach. Być może wpadną do ciebie z wizytą albo przekażą informację swojej społeczności? Nie dowiesz się, jeśli nie spróbujesz!

Autorka: Katarzyna Płachecka
Właścicielka agencji Płachecka PR & Marketing, w której zajmuje się social media marketingiem i doradztwem strategicznym dla gastronomii. Dla swoich klientów współtworzy modne koncepty kulinarne i pomaga promować te już istniejące. Swoją wiedzą dzieli się regularnie w „Food Service”, jak również w czasie szkoleń i branżowych wydarzeń.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

6 najważniejszych trendów na rynku żywności. Raport targów SIAL PARIS

Jak w najbliższych latach zmieni się rynek żywności? Prezentujemy sześć trendów opracowanych na zlecenie Międzynarodowych Targów Spożywczych SIAL PARIS. Z raportu wynika, że konsumenci coraz chętniej odtwarzają w domu smaki poznane w restauracjach oraz przywiązują wagę do określeń "bio" i "eko".

Czarna lista uciążliwych klientów gastronomii. Czy to legalne?

W Holandii do centralnego rejestru trafią osoby, które w przeszłości sprawiały już problemy w restauracjach, klubach czy hotelach. Na tej podstawie będzie można nie wpuścić ich do lokalu.

Od kwietnia cukiernie i piekarnie zapłacą mniej za gaz. Ulga nie obejmie jednak wszystkich

Od 1 kwietnia do końca 2023 roku piekarnie oraz cukiernie będą mogły korzystać z obniżonych cen gazu. Stawka jest prawie trzykrotnie niższa od ceny rynkowej. Decyzję w tej sprawie podjął właśnie rząd.

Eksperci: Fine dining musi otworzyć się na nowy typ klienta, by przetrwać kryzys

Nie wszystkie segmenty gastronomii inflacja dotyka w takim samym stopniu. Rynek dóbr luksusowych zdaje się wychodzić z kryzysu obronną ręką, co nie znaczy, że nie stoją przed nim istotne wyzwania - uważają uczestnicy debaty zorganizowanej przez Food and Design.

Co drugi Polak nie chce rozmawiać z kelnerem podczas składania zamówienia

Klienci restauracji coraz częściej chcieliby składać zamówienia w restauracjach z użyciem technologii i aplikacji bezprzewodowych. Chętnie ograniczyliby także kontakt z kelnerem - wynika raportu Retail od Adyen, dotyczącego sektora gastronomii w Polsce.

Subway rozważa sprzedaż i podbija swoją cenę

Franczyzowa sieć barów szybkiej obsługi z kanapkami, sałatkami i wrapami szuka nowego właściciela. Pertraktacje są wciąż na wczesnym etapie, ale mówi się, że sieć warta jest ponad 10 mld dol. Cenę sieć podbija dzięki transformacji lokali.

Inne kategorie

Podcasty

Konsument, który żyje w poczuciu zagrożenia: jak z nim prowadzić dialog? [PODCAST]

Jak zmieniają się konsumenci i jak zmieniają się producenci? W jaki sposób obie te grupy odczuwają niepokoje i jak warto na nie reagować - opowiada Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu firmy Mlekpol.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej