W RoślinnieJemy, kampanii wspierającej producentów żywności, sieci handlowe i właścicieli restauracji we wprowadzaniu oraz promowaniu roślinnych produktów i dań, grudzień już od pięciu lat jest czasem podsumowań i gorących dyskusji na temat roślinnych nowości, które pojawiły się na rynku w mijającym roku. Polski rynek roślinny jest jednym z najszybciej rozwijających się w Europie. Jak wynika z badań IQNielsen dla Danone, już co czwarty konsument w Polsce regularnie sięga po alternatywy dla nabiału. Natomiast raport GfK Polonia wskazuje, że w okresie od kwietnia 2021 r. do marca 2022 r. kategoria roślinnych zamienników odnotowała ponad 21% wzrostu liczby nabywców.
Po produkty roślinne nie sięgają już wyłącznie osoby deklarujące się jako weganie lub wegetarianie, a rosnące zainteresowanie roślinnymi produktami widać nie tylko w liczbie oddanych w plebiscycie głosów, ale także w liczbie zgłoszeń różnorodnych roślinnych nowości, jakie pojawiają się na rynku.
Rok 2022 pomimo rosnącej inflacji obfitował w takie nowości. Na rynku pojawiły się nie tylko nowe alternatywy dla mięsa i nabiału, lecz także więcej produktów będących zamiennikami ryb czy jajek. Obserwowaliśmy pojawianie się nowych, w pełni roślinnych marek oraz wprowadzanie roślinnych produktów przez znane sieci handlowe.
KATEGORIE PLEBISCYTU ROŚLINNIEJEMY 2022:
• Najlepszy roślinny produkt 2022
• Roślinny Game Changer 2022
• Najlepszy roślinny debiut gastronomiczny 2022
• Najlepsza nowa marka roślinna 2022
• Najlepszy roślinny produkt 2022 dla profesjonalistów – nagroda Chefs for Change
Organizatorzy czekają na zgłoszenia do 18 grudnia, spośród nominowanych produktów wybiorą reprezentantów odpowiednich kategorii. Głosowanie będzie trwało przez cały styczeń, a wyniki zostaną ogłoszone podczas gali w lutym 2023 r.
Więcej informacji w mediach społecznościowych RoślinnieJemy.
Autorka: Manika Ladwich, RoślinnieJemy