x

Wino bardziej socjalne

Kategoria: Wino    23.12.2022

Dobra, przemyślana karta win to dla lokalu nie tylko źródło dodatkowych, czasem znaczących przychodów, ale także istotny element budowania wizerunku. Dookreśla koncept w percepcji gości i lokuje go w odpowiednim miejscu na ich mentalnych mapach.

 Po co i jak pokazywać wino w komunikacji restauracji?, Fot. Shutterstock
Po co i jak pokazywać wino w komunikacji restauracji?, Fot. Shutterstock
Jako przedsiębiorcy za konkurencję uznajemy podmioty działające w tej samej branży – alternatywy dla mojego wine baru w oczach gości upatruję w innych wine barach, tak jak właściciel restauracji z kuchnią azjatycką będzie upatrywał jej w innych lokalach azjatyckich…
Jednak nasi konsumenci wcale tak nie myślą.

MAPA W GŁOWIE GOŚCIA
Dla konsumentów pierwszy wybór sprowadza się do decyzji: zjeść lub napić się w domu czy wyjść na miasto? Albo: przeznaczyć te 200 zł na nową bluzkę czy może na kolację? Albo: te dwie godziny wieczorem milej będzie spędzić, oglądając film czy w restauracji? Dopiero wtedy, gdy dojdą do wniosku, że mają jednak ochotę na wyjście do lokalu, zadają sobie pytanie: do którego.

Wówczas rozpoczynają – oczywiście podświadomą i zautomatyzowaną – analizę rzeczonych mentalnych map, by dokonać wyboru spośród przychodzących im na myśl miejsc. Biorą pod uwagę różne czynniki: lokalizację, cenę, styl kuchni, ale ogromne znaczenie ma ogólnie pojęta atmosfera oraz dopasowanie lokalu do okazji czy zachcianki. Żeby na takich mentalnych mapach naszych potencjalnych gości znajdować się na uprzywilejowanym i niepodważalnym miejscu, trzeba oczywiście pozytywnie zapisać się w ich pamięci – smacznymi potrawami, dobrą obsługą, ładnym wystrojem, ale także ciekawym wyborem win.

W tym momencie zasadne będzie zastrzeżenie: no dobrze, pozytywnie zapisać się w pamięci, ale przecież nie wszyscy (jeszcze) u nas byli! Rozwiązaniem tego dylematu jest komunikacja: reklama, marketing szeptany, kanały w mediach społecznościowych, dobre opinie – wszystko to, co może sprawić, że na mentalnej mapie gości znajdziemy się przed ich pierwszą wizytą u nas albo przypomnimy im o sobie, jeśli doszło do niej dawno.

Jeśli wino rzeczywiście może być game changerem (o czym przekonuje nie tylko moje doświadczenie), czynnikiem, który odróżni nas od innych, warto przemyśleć jego rolę w komunikacji. Zwłaszcza w tej, nad którą mamy pełną kontrolę i która jest w tej chwili podstawowym narzędziem do budowania wizerunku oraz utrzymywania relacji, to jest w komunikacji w mediach społecznościowych.

DOSKONAŁY WYBÓR!
Wszystko oczywiście zaczyna się od selekcji. Niewiele różni się to od pracy z szefem kuchni nad menu – nie ruszymy dalej, jeśli nie będziemy mieć pewności, że wybrane potrawy są dobre, oryginalne i atrakcyjnie się prezentują. Ten ostatni punkt w komunikacji ma szczególne znaczenie – smaku bądź zapachu nie przekazujemy wszak przez internet bezpośrednio, musimy go opisywać, a tymczasem wrażenia wzrokowe są odbierane w zasadzie jeden do jednego.

Dlatego jako bohaterów komunikacji wybiera się nie tylko popisowe dania kuchni, ale także te, które po prostu najlepiej wyglądają. Tę samą praktykę warto zastosować przy winie. To nie oznacza kompromisów jakościowych! Estetyka etykiet jest teraz traktowana przez producentów bardzo poważnie i w każdej kategorii znaleźć można doskonale prezentujące się butelki. Zwróćmy na to uwagę, współpracując z menedżerem czy sommelierem.

Gdy mamy już wybrane atrakcyjne wina – czy to ze względu na wygląd, czy też unikatowość smaku – upewnijmy się, że możemy na ich temat coś ciekawego powiedzieć. Niezależnie od tego, czy swoje media społecznościowe prowadzimy sami, czy też zostawiamy to zewnętrznym specjalistom, istnieje spora szansa, że publikująca wpisy czy relacje osoba nie jest ekspertem od enologii. Dlatego już na etapie selekcji warto stworzyć krótkie, chwytliwe opisy win. Nie obszerne, rozwlekłe, najeżone specjalistycznym słownictwem czy długimi listami porównań degustacyjne noty, ale zrozumiałe, lekkie, najlepiej zabawne charakterystyki składające się dosłownie z kilku słów.

Pewien czas temu stworzyliśmy opisy w tym stylu dla rzemieślniczej piekarni, która postanowiła swoim gościom oferować także wino. Włoskie lambrusco opatrzyliśmy hasłem „Owocowe – do picia duszkiem – na dobre chwile”, rozwijając myśl następująco: „Czerwone włoskie bąble to najlepszy przyjaciel człowieka. – Kompocik z procentami – mówią niektórzy, a my nie będziemy się z nimi kłócić”.Francuski muscat dostał opis następujący: „Białe kwiaty – słodkie winogrona – na sielski nastrój” i „Wino jak przechadzka po letnim ogrodzie: tutaj białe kwiaty, tam pełne miodu ule, po starym murze pną się słodkie deserowe winogrona… Do zwalczania summertime sadness o każdej porze roku!”.

Jak widać na powyższych przykładach, chodzi tu o oswajanie wina i budowanie wokół niego skojarzeń, które odnoszą nas nie do innych win, ale smaków czy sytuacji znanych z codziennego życia.

JAK SIĘ (P)OKAZUJE
Są butelki i jest wiedza na ich temat. Pozostaje jednak najważniejsze: w jaki sposób odpowiednio je zaprezentować na zdjęciach i w formatach wideo? Oto kilka wskazówek:

1. Spójnie.
Wino jest częścią szerszej oferty i restauracyjnego doświadczenia, które proponujemy gościom. Dlatego sposób jego prezentacji w kanałach społecznościowych powinien być spójny z prezentacją dań czy pracowników. Nie znaczy to oczywiście, że identyczny, chodzi jednak o ogólne wrażenie spójności w kontakcie z wallem, feedem czy relacją. Spójrzcie na przykład na komunikację Filo greckie bistro – czyste, jasne, produktowe zdjęcia potraw oraz butelek przeplatają się tu płynnie z bardziej lifestyle’owymi ujęciami kieliszków w dłoniach ekipy lokalu, tworząc wspólnie żywą, atrakcyjną całość.

2. Dynamicznie.
Czas zapomnieć o śmiertelnie nudnych stylizacjach typu stół + butelka + kieliszek, a do tego kawałek sera, koszyk pieczywa i przyciemnione światła. Wino z natury jest społeczne, towarzyskie, obiecuje dobrą zabawę – to ważne, by odzierać je z zapyziałych, statycznych skojarzeń.

Nie bójmy się ruchu, uśmiechu, kieliszków w dłoniach nie upozowanych modeli, ale zwykłych ludzi, najlepiej naszych rzeczywistych gości. Taką stylistykę – zdecydowanie wyróżnialną – zastosowaliśmy, wprowadzając w życie ideę zwykłego wine baru dla stołecznego Rauszu. Analogowe zdjęcia są niedoskonałe, improwizowane, czasami, patrząc na nie, mamy wrażenie, że prawdziwa akcja dzieje się nie na nich, ale tuż obok – to dodaje nie tylko oryginalności, ale także autentyczności i wiarygodności konceptowi winiarni codziennej i wyluzowanej.

3. Konsekwentnie i oryginalnie.
Wypracowanie jednego bądź kilku stosowanych zamiennie sposobów prezentacji wina, które będą tylko „nasze”, zwiększa szansę, że użytkownik skojarzy zdjęcie czy wideo z konkretnym miejscem i marką. Dobrym przykładem mogą być tutaj zdjęcia krakowskiego sklepu Naturaliści, zawsze prezentujące butelki stojące na krakowskich ulicach czy chodnikach – z żabiej perspektywy, tak by była widoczna zarówno etykieta, jak i kontekst miejsca w tle. To prosty, niewymagający specjalnych starań ani nakładów patent, którego siłą jest właśnie konsekwencja i pewna przewidywalność.

Oczywiście powyższe uwagi mają dość ogólny charakter, do każdego bowiem przypadku trzeba podchodzić indywidualnie. W coraz większej liczbie miejsc wino gra pierwsze skrzypce, w innych jest równoprawne z jedzeniem, a w wielu pełni funkcję dodatkową, służebną. Komunikacja powinna odzwierciedlać te zależności, ale pamiętajmy też, że jest pierwszym narzędziem do kształtowania postaw i upsellingu: od niej zaczynamy kreowanie idealnej (co nie znaczy: wyidealizowanej) wizji naszego konceptu, w tym roli, jaką odgrywa w nim wino. Dlatego warto podchodzić do niej profesjonalnie i z głową! Ù Już na etapie selekcji warto stworzyć krótkie, chwytliwe opisy win. Nie obszerne, ale zrozumiałe, lekkie, najlepiej zabawne

*Dyrektor kreatywny agencji konsultingowej dla gastronomii Pierwszy Serwis, stały autor „Fermentu. Pisma o winie”, współautor książki „Wino. Przelane na papier”, współwłaściciel wine baru Chabry z Poligonu, twórca kart win dla licznych lokali.

Autor: Kuba Janicki

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Adam Pawłowski: vege food and wine

To prawda, że najwięcej klasycznych połączeń bazuje na produktach zwierzęcych, ale diety i upodobania kulinarne nieuchronnie zmierzają w stronę wege, co pobudza kreatywność i otwiera nowy rozdział w księgach food & wine pairingu.

Wina (wcale nie tak) egzotyczne

Jak zwiększyć atrakcyjność karty win i ich sprzedaż? W poszukiwaniu butelek zejść z utartej ścieżki!

Adam Pawłowski: Raport z winnic

Ciągłość powtarzalnych trendów pogodowych przechodzi do historii. Ostatnia dekada pokazuje, że jedyne, czego można być pewnym, to… nieprzewidywalności. Susza, rekordowo wysokie temperatury, pożary i zaburzony kalendarz prac są największymi wyzwaniami tegorocznych zbiorów.

Kursy Court of Master Sommeliers w Warszawie

Sommelierzy i sommelierki z Europy i świata ponownie przybędą do Warszawy żeby zmierzyć się z egzaminami w ramach międzynarodowych kursów Court of Master Sommeliers.

Magda Gessler z własną marką win. Dostępne online i w sieci Żabka

Znana restauratorka Magda Gessler wkracza na polski rynek alkoholi z własną marką win - "R". Trunki pochodzące z winnicy Bodegas Villarrica Manor w Hiszpanii zostały osobiście wyselekcjonowane przez nią i Janusza Palikota. Kolekcja win jest dostępna online i w sieci Żabka.

Lokalność, sztuka i polska kultura winiarska - za nami kolacja Taste the Wine w Concordia Taste

Polskie wina oraz dania rodzimej kuchni były bohaterami degustacji Taste the Wine, która odbyła się 24 listopada w poznańskiej restauracji Concordia Taste. Goście obejrzeli też premierę reportażu o polskich winnicach i licytowali limitowane butelki z etykietami stworzonymi przez krajowych artystów.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

Czego potrzebuje teraz konsument? Czy zmieniać portfolio? Jak się z nim komunikować? Czy to jest moment na wprowadzanie nowości? Opowiada Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej