x

Sukces warszawskich food halli. Jakie stoją przed nimi wyzwania?

Kategoria: Twój biznes - wiedza    09.12.2022

Choć Hala Koszyki, Hala Gwardii, Elektrownia Powiśle, Fabryka Norblina i Browary Warszawskie różnią się pod względem lokalizacji, najemców i menu to mają wspólny mianownik - skupiają lokalne społeczności. Skąd się bierze ich popularność i przed jakimi wyzwaniami stoją?

Konferencja Urban Land Institute (ULI) Poland Places + Spaces. Zdjęcie: materiały prasowe
Konferencja Urban Land Institute (ULI) Poland Places + Spaces. Zdjęcie: materiały prasowe
Warszawskie food halle ożywiają dzielnice i stają się sercem projektów typu mixed-use. Inwestycja w nie może być kosztowna, ale odpowiednio zaplanowana i zarządzana, zwróci się z nawiązką – podsumowali eksperci podczas konferencji Urban Land Institute (ULI) Poland Places + Spaces.*

Ludzie, rozrywka, profesjonalizm
Warszawa jest prawdziwym epicentrum innowacyjnych konceptów typu „food hall”. Ich początek sięga 2016 r., kiedy to otwarto Halę Koszyki i Nocny Market. Następnie, w 2017 r. powstała Hala Gwardii, w 2020 r. Elektrownia Powiśle, w 2021 r. Browary Warszawskie i Fabryka Norblin, a w 2022 r. Fabryka PZO.

– Istotnymi powodami, dla których food halle stały się tak popularne, w szczególności w Warszawie, są sposób spędzania czasu i wydawania pieniędzy przez młode pokolenie. Ludzie szukają czegoś bardziej interesującego niż to, co ma do zaoferowania food court w centrum handlowym, są już też lepiej wyedukowani pod względem gastronomicznym. Sukces food halli nie byłby jednak możliwy bez profesjonalizmu operatorów i odpowiedniego pozycjonowania – mówi John Gabrovic, założyciel i dyrektor zarządzający Inspire Real Estate Advisory, ekspert w dziedzinie lokalnej sceny gastronomicznej.

Food Town w Fabryce Norblina. Zdjęcie: materiały prasowe
Food Town w Fabryce Norblina. Zdjęcie: materiały prasowe
Food hall i food court to dwie zupełnie odmienne koncepcje. Rolą food courtu jest szybko zaspokoić głód i zatrzymać klientów w centrum handlowym – nie jest to miejsce docelowe samo w sobie. Food hall z kolei to oryginalna kuchnia i towarzyska atmosfera. To właśnie ona sprawia, że food halle świetnie sprawdzają się w odrestaurowanych obiektach, których Warszawa ma do zaoferowania tak wiele.

Jednak głównym powodem ich sukcesu – oprócz menu – jest czynnik ludzki. Różne koncepcje przyciągają inne grupy klientów, a odpowiednio zaprojektowany food hall wspiera integrację lokalnych społeczności.

– Każda z warszawskich hali ma swoje mocne strony. Elektrownia Powiśle jest bardzo popularna latem. Fabryka Norblina i Browary Warszawskie świetnie funkcjonują, pomimo dzielącej ich odległości zaledwie 500 m, ponieważ trafiają do różnych klientów. Browary pozycjonowane są jako obiekt premium – to jedyna w Warszawie hala, w której jedzenie podawane jest na prawdziwej zastawie. Norblin z kolei oferuje wiele wydarzeń muzycznych, a PZO po drugiej stronie rzeki zachwyca wystrojem – opowiada John Gabrovic.

– Food halle to znacznie więcej niż dobre jedzenie. Fascynujące jest to, jak doskonale wpisują się one w ideę 15-minutowego miasta, stając się sercem swoich dzielnic. Oczywiście, wymagają znacznych nakładów, które jednak w ostatecznym rozrachunku powinny się zwrócić – podsumowuje Soren Rodian Olsen, ULI Poland Chair.

Czas na Poznań i Miasteczko Wilanów
Takie założenie dotyczyć będzie także Starej Rzeźni, wielofunkcyjnego kompleksu firmy Vastint Poland w Poznaniu, w którym główną rolę odgrywać ma właśnie food hall.
– Lokalizacja projektu jest doskonała. Mamy tu 16 tys. mkw. historycznej zabudowy, która zostanie zachowana, a jednocześnie uzupełniona o nowe budynki, w tym mieszkalne i biurowe. Od samego początku postanowiliśmy położyć duży nacisk na element kulturowy – wyjaśnia Rafał Przybył, regional manager w Vastint Poland.

Myślą przewodnią projektu Wilanów Park jest idea 15-minutowego miasta – ogromne osiedle Miasteczko Wilanów znajduje się w odległości 15-minutowego spaceru od niego. Projekt będzie łączył funkcje hotelowe, biura, kino, park, a także ofertę handlową i gastronomiczną. Plan Parku Wilanów przewiduje większy udział restauracji niż inne projekty tego typu.

– To ze względu na specyfikę życia mieszkańców tej dzielnicy. Wielu z nich pracuje cały dzień z domu, a po pracy chce się spotykać ze znajomymi w okolicy, bez konieczności dojazdu do centrum. W tej chwili Wilanów jest sypialnią stolicy i ambicją tego projektu jest to zmienić – podkreśla Hubert Oleksiak, leasing manager w Nhood Polska.

Hala Koszyki. Zdjęcie: materiały prasowe
Hala Koszyki. Zdjęcie: materiały prasowe
Wyzwania dla istniejących food halli

Sukces komercyjny Hali Koszyki to efekt kilku czynników, począwszy od fenomenalnej lokalizacji i historii tego miejsca. Kolejny ważny aspekt to tzw. tenant mix, czyli odpowiedni dobór najemców. Niemniej przed Halą stoją też pewne wyzwania.

– Brak innowacji to jedno z największych zagrożeń dla przyszłości food halli. Jest to szczególnie istotne dla młodego pokolenia, które potrzebuje ciągłej rozrywki. Warunki rynkowe w ostatnich latach były bardzo trudne, ale zmotywowały nas do aktywnego działania. Zorganizowaliśmy dla naszych klientów dziesiątki koncertów, spektakli teatralnych, warsztatów i wiele innych atrakcji – mówi Barbara Wójcik z Globalworth. – Utrzymywanie długoterminowych relacji z naszymi najemcami, w poszanowaniu obustronnych interesów, to jeden z naszych priorytetów. W rezultacie w okresie pandemii straciliśmy tylko dwie umowy najmu. Dużym wyzwaniem dla operatorów food halli są również coraz mocniejsze gastro-trendy, takie jak weganizm, superfoods i zdrowa żywność. Musimy się do nich dostosować.

W podobnym tonie wypowiada się Dariusz Domański z White Star Real Estate:
– Elektrownia Powiśle rozpoczęła działalność w niezwykle trudnym okresie. Otworzyliśmy się w maju 2020 r., a miesiąc później wprowadzono lockdown. Długo zastanawialiśmy się nad doborem najemców i nad tym, czego ludzie by oczekiwali. Odwiedziliśmy Halę Koszyki, wszystkie największe food halle w Europie, a nawet niektóre w USA, aby zrozumieć, czego szuka współczesny konsument. Początkowo myśleliśmy, że polskie jedzenie jest koniecznością, ale okazało się, że wcale tak nie jest, ponieważ klienci odwiedzający food hall oczekują międzynarodowej kuchni z różnych zakątków świata. Ogromnie dużo pracy musieliśmy włożyć w znalezienie najlepszych operatorów gastronomicznych w Polsce. Czasami stawialiśmy na najemcę lub koncept, ale z jakiegoś powodu on się nie sprawdził, natomiast kolejnym szło już doskonale. Dlatego moja rada dla wynajmujących jest taka, że jeśli coś nie działa, nie należy się obawiać trudnych decyzji.

A czym wygrała Fabryce Norblina?
– W Food Town w Fabryce Norblina znalazła się scena, z której muzyka transmitowana jest na cały jej obszar. Nie była ona częścią pierwotnych planów. Początkowo planowaliśmy 26 lokali gastronomicznych, ale okazało się, że to za dużo. Potrzebowaliśmy czegoś naprawdę innowacyjnego i wyjątkowego. Wszyscy kochają muzykę na żywo, a inwestycja w drogi system nagłośnienia, oświetlenie i ekran LED opłaciła się. Jeśli chodzi o wyzwania, to głównym problemem jest brak miejsca do rozwoju. Naszym kłopotem nie są puste stoliki, lecz ich niewystarczająca liczba – podsumowuje Michael Motz z Food Town w Fabryce Norblina.

Jak będzie wyglądać przyszłość food halli w perspektywie trzech do pięciu lat? Według Johna Gabrovica, istnieje ryzyko, że wraz z rozwojem utracą one część swojej autentyczności.
– Właściciele obiektów naturalnie będą dążyć do podwyżki czynszów i poprawy rentowności, ale prawdziwą wartość zbudować można tylko poprzez służbę lokalnej społeczności –  stwierdza John Gabrovic.


*Urban Land Institute to międzynarodowa organizacja non-profit oraz instytut badawczy, którego misją jest wytyczanie odpowiedzialnych sposobów planowania i rozwoju miast, sprzyjających tworzeniu i umacnianiu lokalnych społeczności. Instytut został założony w 1936 roku, a obecnie zrzesza ponad 45 tysięcy członków na całym świecie.
Urban Land Institute Poland działa w Polsce od 2014 r. realizując inicjatywy umożliwiające wymianę doświadczeń i opinii na temat wyzwań, przed jakimi stoją deweloperzy, inwestorzy, architekci, urbaniści oraz władze samorządowe.



Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

6 najważniejszych trendów na rynku żywności. Raport targów SIAL PARIS

Jak w najbliższych latach zmieni się rynek żywności? Prezentujemy sześć trendów opracowanych na zlecenie Międzynarodowych Targów Spożywczych SIAL PARIS. Z raportu wynika, że konsumenci coraz chętniej odtwarzają w domu smaki poznane w restauracjach oraz przywiązują wagę do określeń "bio" i "eko".

Czarna lista uciążliwych klientów gastronomii. Czy to legalne?

W Holandii do centralnego rejestru trafią osoby, które w przeszłości sprawiały już problemy w restauracjach, klubach czy hotelach. Na tej podstawie będzie można nie wpuścić ich do lokalu.

Od kwietnia cukiernie i piekarnie zapłacą mniej za gaz. Ulga nie obejmie jednak wszystkich

Od 1 kwietnia do końca 2023 roku piekarnie oraz cukiernie będą mogły korzystać z obniżonych cen gazu. Stawka jest prawie trzykrotnie niższa od ceny rynkowej. Decyzję w tej sprawie podjął właśnie rząd.

Eksperci: Fine dining musi otworzyć się na nowy typ klienta, by przetrwać kryzys

Nie wszystkie segmenty gastronomii inflacja dotyka w takim samym stopniu. Rynek dóbr luksusowych zdaje się wychodzić z kryzysu obronną ręką, co nie znaczy, że nie stoją przed nim istotne wyzwania - uważają uczestnicy debaty zorganizowanej przez Food and Design.

Co drugi Polak nie chce rozmawiać z kelnerem podczas składania zamówienia

Klienci restauracji coraz częściej chcieliby składać zamówienia w restauracjach z użyciem technologii i aplikacji bezprzewodowych. Chętnie ograniczyliby także kontakt z kelnerem - wynika raportu Retail od Adyen, dotyczącego sektora gastronomii w Polsce.

Subway rozważa sprzedaż i podbija swoją cenę

Franczyzowa sieć barów szybkiej obsługi z kanapkami, sałatkami i wrapami szuka nowego właściciela. Pertraktacje są wciąż na wczesnym etapie, ale mówi się, że sieć warta jest ponad 10 mld dol. Cenę sieć podbija dzięki transformacji lokali.

Inne kategorie

Podcasty

Nowe kierunki rozwoju i nowe kategorie roślinnych produktów [PODCAST]

Jak zmienia się rynek roślinnych zamienników produktów odzwierzęcych? Czego możemy się spodziewać na wegańskich talerzach w niedalekiej przyszłości? Rozmawiamy o tym z Katarzyną Sałatą, przedstawicielką kampanii RoślinnieJemy.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej