- Podczas targów HORECA®/ GASTROFOOD, które odbyły się 16-18 listopada w Krakowie, wystawcy prezentowali wyposażenie dla restauracji, kawiarni i innych lokali gastronomicznych oraz hoteli i obiektów wypoczynkowych. Zdjęcie: materiały prasowe
Wymierne korzyści
Wielu firmom udział w wydarzeniu przyniósł wymierne korzyści w postaci nowych kontaktów.
– Targi przerosły moje oczekiwania, ponieważ nastawiłem się na mniejszy kontakt biznesowy, mniejszych odbiorców, a tymczasem nasza oferta wzbudziła zainteresowanie wśród dużych operatorów sektora HoReCa. Bardzo pozytywnym zaskoczeniem była ich obecność na tych targach – podkreśla Przemysław Bekasiewicz, business development manager marki Florencja Dystrybucja, wyłącznego dystrybutora włoskich lodów San Montana.
– Tegoroczna edycja, jak co roku, była świetna. Ważne jest, że tutaj wystawcami są firmy z profesjonalnym zapleczem sprzętowym, proponujące profesjonalne rozwiązania. A ludzie, którzy tutaj przychodzą, właśnie takich rozwiązań szukają – podsumowuje Adrian Pittner, szef działu marketingu i PR w Kala Sp. z o.o.
Na jakość pozyskanych kontaktów uwagę zwraca również Marcin Wajda, dyrektor marketingu w Winterhalter Gastronom Polska:
– Targi HORECA® w tym roku, podobnie jak w latach ubiegłych, są dla nas bardzo dużą, ważną i ciekawą imprezą regionalną. Dużą zaletą jest dostęp do wartościowych osób, które stawiają na jakość produktu oraz swojego biznesu i chcą cały czas tę jakość podnosić. Patrząc na frekwencję, można stwierdzić, że było zainteresowanie. Na pewno osiągnęliśmy konkretne kontakty, odbyliśmy wiele rozmów. Kilka gotowych umów już leży na stole. Targi oceniam pozytywnie.
Pawilon Departamentu Rolnictwa Stanów Zjednoczonych
Pierwszego dnia targów uroczyście otwarto amerykański pawilon z udziałem Konsul Generalnej Stanów Zjednoczonych Erin Nickerson, która przecinając czerwoną wstęgę wraz z Radcą ds. Rolnictwa Ambasady USA Alicią Hernandez oraz Prezes Targów w Krakowie Grażyną Grabowską, podkreśliła:
– Wystawcy prezentują tutaj fantastyczne produkty ze Stanów Zjednoczonych od piwa i wina po suszone owoce, orzechy, doskonałe wołowiny. Wszyscy są zachwyceni tym, jak dobrze te targi zostały przygotowane. Czekamy na dalszy rozwój relacji Polski z USA. Polska jest największym rynkiem zbytu dla żywności i napojów produkowanych w USA w Europie Środkowej i Wschodniej. W 2019 roku całkowita wartość zaimportowanej przez Polskę żywności wyniosła prawie 26 miliardów dolarów, z tego 512 milionów dolarów to wartość importu ze Stanów Zjednoczonych. Targi HORECA® były fantastyczną okazją, aby przetestować produkty oraz nawiązać nowe kontakty biznesowe z amerykańskimi producentami.
Mistrzostwa Polski w Dziczyźnie
Tematem przewodnim strefy pokazowej na Targach HORECA®/ GASTROFOOD była kuchnia myśliwska. Nie przez przypadek więc odbyła się tu 3. edycja Mistrzostw Polski w Dziczyźnie organizowana przez firmę Las-Kalisz. To jedyny w Polsce cykliczny konkurs kulinarny mający na celu popularyzację dziczyzny w branży HoReCa.
Zadaniem tegorocznych uczestników było przyrządzanie przystawki z mięsa i wątróbki króliczej oraz dania głównego z udźca sarny. Na skomponowanie obu potraw (po dziesięć porcji każdej z nich) dwuosobowe zespoły złożone z szefa oraz kucharza pomocniczego miały 120 minut.
Pierwsze miejsce w konkursie otrzymali Jakub Żymelski i Bartosz Zajdel, reprezentanci Hotelu & Restauracji Antonińska oraz restauracji Loft w Gostyniu, którzy zachwycili daniami sześcioosobowe jury składające się z doświadczonych kucharzy.
– Zarówno dziczyzna, jak i królik to produkty naturalne, na które stawiamy, bo mamy świadomość, że to składniki przyszłości. W tym kierunku idzie żywienie, w tym kierunku idzie gastronomia. Takie też są oczekiwania naszych gości. To jest przyszłość i tego się trzymamy – podkreślił Adam Chrząstowski, szef kuchni, ambasador kulinarny marki HoReCa Las-Kalisz, prezydent Akademii Bocuse d’Or Poland i wiceprezes stowarzyszenia Polska Inicjatywa Kulinarna.
Adam Chrząstowski docenił również EXPO Kraków pod względem możliwości, jakie daje obiekt: – Polecam EXPO Kraków do organizacji tego typu wydarzeń. Odbyły się tutaj dwie edycje Bocuse d’Or, które współorganizowałem, odbyły się targi myśliwskie, gdzie też mieliśmy swoje stoisko jako Las-Kalisz, a teraz odbyły się tu Mistrzostwa Polski w Dziczyźnie. Wszystko dlatego, że jest tu profesjonalnie.
Kawowe Mistrzostwa Polski w Krakowie
Po raz pierwszy Targom HORECA®/ GASTROFOOD/ ENOEXPO® towarzyszyły Mistrzostwa Polski Roasting & Cup Tasters organizowane przez Specialty Coffee Association (SCA) – stowarzyszenie branżowe integrujące zarówno indywidualnych baristów, jak i kawiarnie, palarnie, hotele, dystrybutorów i producentów.
Celem zawodów było wyłonienie profesjonalnego kipera, który wyróżnia się dokładnością w rozróżnianiu smaków i aromatów oraz szybkością w rozpoznawaniu kaw segmentu Specialty. Podwójny tytuł Mistrza Polski Cup Tasters oraz Mistrza Polski Roasters 2022 otrzymał Aleksander Smęt, Roast Master w LaCava – Specialty Coffee Roastery.
– Scena przygotowana na Mistrzostwa to jedno z lepiej zorganizowanych miejsc, które mieliśmy okazję zobaczyć przez ostatnie cztery lata polskiej sceny Speciality Coffee. Mam nadzieję, że będziemy kontynuować współpracę – podkreślił Aleksander Krzych, członek zarządu SCA Poland.
Cały świat w jednym miejscu
Za sprawą Międzynarodowych Targów Wina ENOEXPO®, które od 19 lat towarzyszą wydarzeniu HORECA®/ GASTROFOOD – EXPO, Kraków na trzy dni zamienił się w centrum spotkań przedstawicieli branży winiarskiej z całego świata. Można tu było poznać wystawców m. in. z Czech, Gruzji, Rumunii, Portugalii, Słowacji, Ukrainy, Węgier, Włoch. Degustacjom oraz rozmowom nie było końca.
Targi ENOEXPO® z roku na rok rosną w siłę. Ich uczestnicy doceniają atuty imprezy: prezentacje win oraz innych alkoholi z wielu krajów, spotkania i warsztaty prowadzone przez znanych ekspertów, degustacje typu Master Class oraz prestiżowe konkursy tj. Międzynarodowy Konkurs Winiarski o Medal ENOEXPO® oraz Konkurs Polskich Win i Cydrów o Medal ENOEXPO®.
Wystawcy mają także świadomość, że targi dają ogromne możliwości promocyjne, ponieważ w jednym miejscu i czasie można tu spotkać wielu potencjalnych klientów.
– Jesteśmy na Targach ENOEXPO® pierwszy raz. Czeskie wino cieszy się zainteresowaniem wśród polskich klientów, ale trzeba je jeszcze trochę wypromować, a Targi ENOEXPO® są dobrym miejscem na promocję. Zależy nam, aby Polacy wiedzieli, że istnieją winnice na Morawach Południowych, że mogą przeżyć tam super przygodę związaną z degustacjami wina i że te wina są naprawdę wybitne, nie tylko zdobywają nagrody, ale są też doceniane przez wielbicieli na całym świecie – mówi Filip Hlavinka, właściciel firmy Grono Tour i przedstawiciel Winnicy Jedlička (Czechy).
Targi ENOEXPO® pozwalają również na rozpoznanie polskiego rynku i oczekiwań klientów.
– ENOEXPO® było dla nas walidacją, że polskiemu konsumentowi, czy też polskiej branży HoReCa i polskim importerom smak naszych win przypadł do gustu. Nie tylko zdobyliśmy nagrody w konkursach, ale także użytkownicy końcowi, czyli osoby, które zabiorą nasze wina do domów, potwierdziły, że nasze wina bardzo pasują do tego rynku. Wina półsłodkie i półwytrawne były hitem. Rumunia to raczej wytrawne i półwytrawne wina, ale polscy konsumenci, którzy przyjechali na targi, prosili o wiele półsłodkich win, które mamy w naszym portfolio. A więc polubili zarówno etykiety oraz wygląd i smak wina. Uważamy, że to było świetne wydarzenie, bo potwierdziło, że nasze produkty odnajdą się na tym rynku. Jesteśmy bardzo zadowoleni i mamy nadzieję, że zobaczymy się również w przyszłym roku, bo nie powinno się zaczynać działań na rynku eksportowym i działać tylko jeden rok, a potem siedzieć i czekać, aż przyjdą klienci. To jest wysiłek, który musi trwać jeszcze kilka lat – podkreśla Rares Florea, country manager z winnicy Domeniile Averesti (Rumunia).
Wiele zagranicznych firm wybiera również ENOEXPO®, ponieważ targi odwiedzane są przez licznych importerów.
– Nawiązaliśmy wiele kontaktów. Te trzy dni były dla nas bardzo pracowite, ale jesteśmy bardzo wdzięczni wszystkim, którzy się tu pojawili. Reprezentujemy komisję, która zrzesza około 80 producentów. Duża część tych marek ma już w Polsce swoich przedstawicieli, a te targi są po to, żeby zaprezentować wina pozostałych dystrybutorów i poszerzyć grupę importerów. ENOEXPO® są ważną częścią naszego planu, który realizujemy przez cały rok – podsumowuje Luís de Castro, prezydent Komisji Winiarskiej Regionu Tejo (Comissão Vitivinícola Regional do Tejo).
Choć na Targach ENOEXPO® przeważają wina, to również producenci cydrów oraz piw rzemieślniczych bardzo dobrze odnajdują się na imprezie, w pełni wykorzystując możliwości z niej płynące.
– Prezentując cydry, spotykamy wielu zainteresowanych klientów. Są to zarówno klienci detaliczni, którzy chcą spróbować i poznać jak smakuje cydr rzemieślniczy, który jeszcze nie jest tak szeroko dostępny, jak i potencjalnych klientów B2B, czyli dystrybutorów, czy hurtowników nie tylko z Krakowa, ale z całej Polski. Także prawie z każdego województwa nawiązaliśmy jakiś kontakt – opowiada Piotr Kowalczyk, sadownik i przedstawiciel Cydru Chyliczki.
Uczestnicy Targów HORECA®/ GASTRFOOD/ ENOEXPO® otrzymali solidną porcję inspiracji, kontaktów i wiedzy. Organizatorzy kończąc jedną edycją, już myślą o kolejnej. Na szczegóły przyjdzie czas, ale już dziś warto zapisać sobie w kalendarzach datę 8-10 listopada 2023 roku.