Raport Pyszne.pl jest oparty o analizę zachowań ponad 3,5 milionów aktywnych użytkowników serwisu. Jego kompleksowość zapewniają również dane dostarczone przez globalny instytut badający trendy, WGSN, a także lokalne badanie rynkowe przeprowadzone przez agencję badawczą Insight Lab.
Co w gastronomii piszczy?
Pierwszym zauważalny trend to „Małe przyjemności” – zwiększająca się liczba konsumentów spożywających małe posiłki, przekąski, na przykład w ramach pocieszenia się w obliczu stresującej sytuacji. Co więcej, według danych Pyszne.pl, aż 30% Polaków zamawia je z dostawą do domu. Segment ten rozwinął się szczególnie w czasie lockdownów.
Trend „Sprytna oszczędność” skupia się z kolei na zmianach w zachowaniu konsumentów, na które wpływ miała pandemia czy obecna sytuacja ekonomiczna. Uczymy się oszczędzać, także w kuchni. Za przykład niech posłuży „recycling” potraw zamówionych on line. Aż 43% ankietowanych przyznaje, że przygotowuje nowe posiłki z resztek zamówionego jedzenia.
Według danych Pyszne.pl i WGSN konsumenci podejmują dziś, częściej niż kiedyś, „Świadome wybory”. Polacy są coraz lepiej doinformowani na temat wpływu jedzenia na ich zdrowie bądź środowisko naturalne. Potwierdzają to badania, zgodnie z którymi 41% respondentów potwierdza, że zwraca uwagę, czy zamówione danie przyrządzone jest z lokalnych produktów.
Ponadto, według danych zgromadzonych przez serwis, coraz więcej osób podchodzi do jedzenia jak do „Uczty dla zmysłów”, a nie jedynie sposobu na zaspokojenie głodu. Ważna jest już nie tylko ilość i smak, ale również prezentacja potrawy. Aż 41% Polaków decyduje się na wybór potrawy nie na podstawie składników, a… jej zdjęcia.
Wraca także „Moda na retro i eksperymenty z tradycją”. Jak twierdzą analitycy WGSN, coraz chętniej wracamy do domowych smaków, ale nie jesteśmy w ich kontekście tradycjonalistami. Za czasów naszych mam i babć, potrawy świąteczne przyrządzać można było tylko w wybrane dni w roku. Obecnie aż 46% Polaków przyznaje się do spożywania ich także poza okresami świątecznymi.
Co zamawiają Polacy?
W raporcie tradycyjnie nie zabrakło wieści o tym, co w 2022 roku królowało na polskich stołach. W klasyfikacji najpopularniejszych potraw mamy zmianę lidera. Zwycięska przed rokiem pizza została zdetronizowana przez burgery. Włoskie placki tym razem muszą zadowolić się drugą pozycją. Stabilne, trzecie miejsce na podium, podobnie jak przed rokiem, zajmuje z kolei kebab.
– Wszystkie te dania jako pierwsze zagościły w przestrzeni polskiej gastronomii po upadku komunizmu. Wraz ze zmianą ustroju i otwarciem granic stały się naszą przepustką do wielkiego świata – mówi Barbara Starecka, dziennikarka, autorka popularnego podcastu „Z pełnymi ustami” poświęconego kulturze jedzenia, znana w sieci jako Nakarmiona Starecka. – Nie dziwi więc, że to właśnie te potrawy są dziś najczęściej zamawianymi przez pokolenie, które może pamiętać lata dziewięćdziesiąte, czy też młodsze, dla których wspomniane dania kojarzą się ze specjalnymi okazjami – dodaje.
Choć kebab zajął dopiero trzecie miejsce w kategorii najpopularniejszych potraw, to kuchnia arabska jest tą, która najbardziej zyskała w 2022 roku na popularności. W serwisie, w porównaniu z poprzednim rokiem, zdecydowanie przybyło również zamówień z restauracji greckich i indyjskich. Większym zaufaniem darzymy więc souvlaki, gyros i świeże sałatki oraz aromatyczne masale, rozpływające się mięso i chrupiące chlebki z pieca tandoor.
Roślinożerców jest coraz więcej!
Rosną również apetyty Polaków na dania wegetariańskie i wegańskie. Kuchnia roślinna znaczy w menu rodaków coraz więcej. Co ciekawe, częściej sięgają po nią również mięsożercy. Według badań Insight Lab, przeprowadzonych na zlecenie Pyszne.pl, już 31% Polaków regularnie decyduje się na wybór dań bezmięsnych. Z kolei aż 17% spośród wszystkich pozycji zamówionych na Pyszne.pl w 2022 roku to potrawy wegetariańskie i wegańskie.
Wśród najpopularniejszych dań w tej kategorii są: pizza margherita, wegetariańskie sushi i sałatka grecka. I bardzo nas to cieszy – zaczynamy dbać o zdrowie swoje i planety!
– To, co trafia na nasz talerz coraz częściej jest podyktowane lepszą wiedzą o nas samych, ale i o produktach. Dzięki łatwości w dostępie do informacji, możemy lepiej szukać dobrej jakości, dobrych cen, ale też odkrywać nowości, które za sprawą mediów społecznościowych są bardziej przystępne percepcyjnie, ale i łatwiej osiągalne – twierdzi Małgosia Minta, dziennikarka, autorka książek i blogerka kulinarna.
„Wskaźnik pizzy” mówi: jest drożej
Od 2020 roku lokale w całej Polsce borykały się z pandemicznymi obostrzeniami. Kiedy restauracje ponownie mogły bez ograniczeń przyjmować gości, pojawiły się kolejne wyzwania. W ciągu ostatniego roku, w wyniku inflacji oraz rosnących cen energii, koszty prowadzenia w Polsce działalności gospodarczej stały się niezwykle wysokie. Odbija się to na cenach, a w konsekwencji – portfelach Polaków.
W 2021 roku średnia cena włoskich placków w Polsce wynosiła 33 zł. W 2022 roku to już 39 zł, co oznacza wzrost aż o 18%. Najwięcej za włoski placek zapłacić muszą mieszkańcy Warszawy – zwykle to około 42 zł. Najmniej – poznaniacy, którzy średnio wydają na nią 34 zł.
Kącik ciekawostek
Raport Food Trendów zawiera też ciekawostki, które niczym asy w rękawie możecie wyciągnąć podczas ożywionych, imprezowych dyskusji – jakżeby inaczej – w kuchni. Kiedy Pyszne.pl realizuje najwięcej dostaw? W 2022 roku był to 18 grudnia, gdy w całej Polsce serwis dostarczył ponad 100 tys. zamówień.
Najwyższa wartość pojedynczego zamówienia? Aż 5 278,43 zł. Największy fan Pyszne.pl w Polsce to jeden z mieszkańców Warszawy, który w 2022 roku złożył w serwisie aż 521 zamówienia. To 43 zamówienia miesięcznie, 10 w tygodniu i 1,42 dziennie.
To jedynie wycinek tego, co znajduje się w najnowszej edycji raportu Food Trendów Pyszne.pl. Serwis oddaje w ręce czytelników aż 70 stron danych i statystyk o firmie i rynku, komentarze ekspertów i wiele innych, ciekawych informacji. Aby przejść do strony Food Trendów 2022, z której pobrać można pełną wersję raportu, należy kliknąć TUTAJ.