W przypadku kryteriów wyboru dań w restauracji – czy to w opcji jedzenia na miejscu, czy z dowozem – wygląd potrawy, również na zdjęciach, jest istotny dla większości respondentów. Ponad 3/4 badanych deklaruje, że zwraca uwagę na wygląd opakowań jedzenia, a wielu atrakcyjne wizualnie opakowanie zachęca do zakupu. Prawie połowa respondentów (49%) wskazała, że od czasu do czasu kupuje produkty spożywcze tylko dlatego, że spodobały im się wizualnie, zaś aż 17% robi to często!
– Nie mamy więc złudzeń, że estetyka i dbałość o wygląd produktów marek spożywczych jest dziś kluczowa dla producentów i sprzedawców. Z naszej perspektywy powszechne zrozumienie idei food designu, który koncentruje się na estetyce i spójności w projektowaniu jedzenia, jest więc niezwykle istotne. Sami na co dzień zajmujemy się m. in. projektowaniem opakowań, fotografią kulinarną i komunikacją marek związanych z jedzeniem, więc cieszą nas wyniki badania oraz udowadniają, że tworzenie spójnej komunikacji ma sens i odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych – komentuje Magda Malutko, CEO agencji Od kuchni i pomysłodawczyni projektu Food and Design, w ramach którego zrealizowano badanie konsumenckie.
Z badania jasno wynika, że w przypadku znacznej większości produktów spożywczych atrakcyjny wygląd opakowania zwiększa intencję zakupową, a dla blisko połowy respondentów apetyczne zdjęcie sprawia, że opakowanie jest atrakcyjne. Podobny odsetek deklaruje, że wygląd jest również oznaką produktu premium.Rola jedzenia w życiu Polaków
W konsumpcji szukamy dziś czegoś więcej niż tylko zaspokojenia głodu. Wielu upatruje w jedzeniu zaspokojenia potrzeb psychospołecznych oraz przyjemności.
– Z badania wynikło, że to kobiety częściej poszukują pocieszenia w jedzeniu niż mężczyźni (22,1% do 15,6%) i to je bardziej zachęca do zakupu atrakcyjne wizualne opakowanie. Warto przyjrzeć się również najmłodszej grupie respondentów, czyli osobom między 18 a 24 rokiem życia. Częściej niż jedna na pięć osób jedzeniem zabija nudę! Nie dziwi także fakt, że nowych doświadczeń kulinarnych chętniej poszukują osoby z wyższym wykształceniem oraz o najwyższych dochodach. Ta grupa społeczna, szczególnie w dobie galopującej inflacji i trudnej sytuacji gospodarczej, może sobie z większą swobodą pozwolić na tego typu wydatki – mówi Kaja Pomiankiewicz, członkini zespołu Food and Design.
Produkty bio, eko i vegan w centrum zainteresowania
Wraz z rozwojem rynku spożywczego i oferty gastronomicznej, a także równolegle z rosnącą świadomością konsumencką zmienia się podejście Polaków do sposobu odżywiania. Co na temat diety powiedzieli respondenci?
– Analizując wyniki raportu, niezwykle cieszy nas fakt, że częściej niż co trzeci badany stara się być na bieżąco z trendami w żywieniu. Zgodnie z naszymi przewidywaniami, częściej są to kobiety niż mężczyźni. Aż 55% konsumentów zwraca też uwagę na oznaczenia bio/ eko/ vegan. Tutaj też prym wiodą kobiety, które na ogół wydają się bardziej wrażliwe na stronę wizualną jedzenia, doceniając estetycznie podane dania czy atrakcyjne opakowania – wskazuje Dominika Kaczyńska, członkini zespołu Food and Design.
Owady na talerzu? Jeszcze nie teraz
Jednym z trendów, który obecnie rozwija się na rynku spożywczym jest białko owadzie. Larwy i robaki jako alternatywne źródła białka w diecie nie cieszą się powszechną akceptacją, choć nieco bardziej skłonni do korzystania z tej formy żywności są mężczyźni. Blisko 2/3 badanych definitywnie odrzuca taką możliwość. Co ciekawe, młode osoby w przedziale 18–24 l. (37,4%) oraz 25–34 l. (37,5%), są zdecydowanie najbardziej otwarte na takie rozwiązanie w przyszłości.
Jak pobrać raport?
Cały raport „Komunikacja wizualna a decyzje zakupowe Polaków” jest dostępny do pobrania za darmo na stronie projektu Food and Design: www.foodanddesign.pl. Premiera raportu odbyła się 24 listopada podczas pierwszego spotkania branżowego z cyklu Food Working, realizowanego w ramach projektu Food and Design.
Twórcy projektu podkreślają, że zrealizowane badanie to dobry początek rozwoju ich działalności i w niedalekiej przyszłości planują kolejne publikacje, tym razem koncentrując się na tematycznych e-bookach tworzonych we współpracy z ekspertami i partnerami.
*Badanie „Komunikacja wizualna a decyzje zakupowe Polaków” zostało zrealizowane na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18–65 l. metodą CAWI (samodzielnie wypełniane ankiety online) na panelu badawczym ePanel.pl, należącym do ARC Rynek i Opinia. Liczebność próby wyniosła 1000 osób.