x

Promocja restauracji. Sprawdzone pomysły na trudne czasy - podpowiada Rafał Lankosz, Head of Marketing w Unilever Food Solutions, North Europe

Kategoria: Twój biznes - wiedza    25.11.2022

Nawet najlepsze restauracje muszą podejmować wiele czynności, aby dać się poznać i przyciągać klientów. Promocja restauracji w niełatwych czasach, kiedy goście coraz rzadziej jedzą na mieście, to zatem już nie nice-to-have, ale must-have. Jak ją zrobić skutecznie i efektywnie kosztowo?

Rafał Lankosz, Head of Marketing w Unilever Food Solutions, North Europe. Zdjęcie: materiały prasowe
Rafał Lankosz, Head of Marketing w Unilever Food Solutions, North Europe. Zdjęcie: materiały prasowe

Niegdyś mówiono, że najlepszą reklamą restauracji są doskonała kuchnia i perfekcyjna obsługa. Jeśli to mamy, nie musimy się już niczym martwić. Obecnie, w dobie social mediów i natłoku informacji, nie jest to już takie proste. Polecenia odbywają się raczej w sieci niż face-to-face, a wyjściowe plany gości nierzadko związane są z aktualną promocją lub tematycznym wydarzeniem danego miejsca. Promować zatem trzeba.

Poznaj swojego klienta
Aby móc wybrać skuteczne narzędzia promocji restauracji, musimy wiedzieć, kto jest naszym klientem lub lepiej – kogo chcemy do siebie przyciągnąć. Nasze mocne strony, rodzaj menu, wnętrze – to obszary, które musimy uwzględnić przy targetowaniu działań marketingowych. W innych kanałach i innym językiem będziemy mówić na przykład do Millenialsów i Zetek, inaczej zaś do pięćdziesięciolatków czy rodzin z dziećmi.

Ogarnij social media
Trzeba tam być i kropka. Na Facebooku można utworzyć swoją stronę (obecnie nie trzeba już posiadać rozbudowanej www, wystarczy dobrze uzupełniony profil ze wszystkimi informacjami). Można ustawiać wydarzenia, aktualizować godziny otwarcia czy menu. Instagram z kolei powinien być restauracyjnym zdjęciowym portfolio. Ma być nie tylko smacznie, ale przede wszystkim pięknie i zachęcająco.

Swoje profile warto prowadzić regularnie, najlepiej codziennie lub kilka razy dziennie. Zastanówmy się jednak, jaki rodzaj treści będzie atrakcyjny dla klienta. Czy będzie chciał przeglądać zdjęcia dań, czy chce poznać tajniki pracy na kuchni albo zespół? A może warto dzielić się z nim wiedzą? Te obszary warto rozważyć i opisać, dodając także takie kwestie jak język komunikacji (bezpośredni, „na ty” czy formalny) czy jej cechy wizualne.

W social mediach najważniejsze są jednak treści generowane przez użytkowników. To oni mogą „checkować się” w restauracji, to oni tworzą wiele treści (filmy wideo, zdjęcia, teksty, komentarze), które nie tylko wzbogacą nasz content, ale również rozniosą się dalej. Pamiętajmy także, że to oni opiniują i recenzują nasz lokal oraz że social media to… dialog. Nie obrażajmy się, rozmawiajmy, bądźmy otwarci i szczerzy, a goście z pewnością to docenią.

W social mediach warto także uruchomić promocję – na nasze menu lunchowe czy imprezę tematyczną. Możemy sponsorować posty i tworzyć kampanie reklamowe, informować o nowościach w lokalnych grupach kulinarnych czy współpracować z blogerami.

Promocja restauracji – od czego zacząć?
- Zróbmy dobre zdjęcia – potraw, menu i lokalu.
- Znajdźmy oryginalny sposób komunikacji – na przykład poprzez zaprezentowanie (oczywiście za zgodą) klientów i wybranych przez nich dań.
- Nie ignorujmy naszych fanów, odpowiadajmy na opinie i komentarze.
- Aktualizujmy profile.
- Używajmy hasztagów.
- Prośmy (zadowolonych) gości o polecenia i opinie.
- Twórzmy akcje i wydarzenia.
- Oznaczajmy (oczywiście za zgodą) znane osoby.
- Analizujmy dane z profili społecznościowych.
- Sprawdzajmy, co robi konkurencja.

Nie samym Facebookiem człowiek żyje
Social media są kluczowym miejscem obecności i narzędziem promocji restauracji. Pamiętajmy jednak, że mamy do dyspozycji inne kanały oraz akcje, które mogą przyczynić się do sukcesu naszego lokalu. Najważniejsze jest wybranie choćby jednego wyróżnika. Może być nim na przykład przyjazne nastawienie do gości z psami, duże stoły na większe wyjścia w gronie znajomych, angażowanie się w lokalne inicjatywy, cykliczne (np. comiesięczne) wydarzenia (np. menu inspirowane filmami lub książkami) itp.

Warto „zaprzyjaźnić” się z okolicznymi miejscówkami. Goście coraz częściej wybierają restauracje nie w centrach miast, ale w swojej dzielnicy. To tam żyją, tam jest ich mikroświat i czują, że w taki sposób wspierają także lokalne biznesy. Reklama w modnym warzywniaku, popularnej księgarni czy w centrum jogi może być trafionym pomysłem. A takich znajdziesz na pewno wiele. Powodzenia!

Autor: Rafał Lankosz, Head of Marketing w Unilever Food Solutions, North Europe.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

6 najważniejszych trendów na rynku żywności. Raport targów SIAL PARIS

Jak w najbliższych latach zmieni się rynek żywności? Prezentujemy sześć trendów opracowanych na zlecenie Międzynarodowych Targów Spożywczych SIAL PARIS. Z raportu wynika, że konsumenci coraz chętniej odtwarzają w domu smaki poznane w restauracjach oraz przywiązują wagę do określeń "bio" i "eko".

Czarna lista uciążliwych klientów gastronomii. Czy to legalne?

W Holandii do centralnego rejestru trafią osoby, które w przeszłości sprawiały już problemy w restauracjach, klubach czy hotelach. Na tej podstawie będzie można nie wpuścić ich do lokalu.

Od kwietnia cukiernie i piekarnie zapłacą mniej za gaz. Ulga nie obejmie jednak wszystkich

Od 1 kwietnia do końca 2023 roku piekarnie oraz cukiernie będą mogły korzystać z obniżonych cen gazu. Stawka jest prawie trzykrotnie niższa od ceny rynkowej. Decyzję w tej sprawie podjął właśnie rząd.

Eksperci: Fine dining musi otworzyć się na nowy typ klienta, by przetrwać kryzys

Nie wszystkie segmenty gastronomii inflacja dotyka w takim samym stopniu. Rynek dóbr luksusowych zdaje się wychodzić z kryzysu obronną ręką, co nie znaczy, że nie stoją przed nim istotne wyzwania - uważają uczestnicy debaty zorganizowanej przez Food and Design.

Co drugi Polak nie chce rozmawiać z kelnerem podczas składania zamówienia

Klienci restauracji coraz częściej chcieliby składać zamówienia w restauracjach z użyciem technologii i aplikacji bezprzewodowych. Chętnie ograniczyliby także kontakt z kelnerem - wynika raportu Retail od Adyen, dotyczącego sektora gastronomii w Polsce.

Subway rozważa sprzedaż i podbija swoją cenę

Franczyzowa sieć barów szybkiej obsługi z kanapkami, sałatkami i wrapami szuka nowego właściciela. Pertraktacje są wciąż na wczesnym etapie, ale mówi się, że sieć warta jest ponad 10 mld dol. Cenę sieć podbija dzięki transformacji lokali.

Inne kategorie

Podcasty

Konsument, który żyje w poczuciu zagrożenia: jak z nim prowadzić dialog? [PODCAST]

Jak zmieniają się konsumenci i jak zmieniają się producenci? W jaki sposób obie te grupy odczuwają niepokoje i jak warto na nie reagować - opowiada Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu firmy Mlekpol.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej