– Estetycznie wyglądające jedzenie wpływa na zwiększenie zadowolenia z posiłku, co często przekłada się na to, że zjemy go więcej i chętniej. Dania, które ładnie i apetycznie wyglądają, po prostu lepiej nam smakują. Zdecydowanie chętniej zjemy coś, co prezentuje się wyśmienicie, niż rzuconą od niechcenia na talerz bezkształtną papkę – podkreśla Magdalena Hajkiewicz-Mielniczuk.
Zjedz kolor!
Niewątpliwie na interpretację smaku jedzenia wpływa też jego kolor. Bodźce wzrokowe, czyli np. właśnie kolor produktu, modulują nasze wyobrażenie o jego smaku i zapachu, a także wpływają na apetyt. Barwa tworzy psychologiczne oczekiwanie pewnego smaku, którego często nie da się zmienić, a nawet tego smaku dodaje.
– Przeprowadzone badania naukowe udowodniły, że ludzie jedzący ten sam posiłek, ale przygotowany z użyciem różnych barwników spożywczych, ocenili jego smak zupełnie inaczej. A wszystko to za sprawą kolorów, które potrafią oszukać nasz mózg i sprawiać, że jeden smak czujemy bardziej, a inny mniej – zaznacza Hajkiewicz-Mielniczuk.
Jak wyjaśnia ekspertka, czerwone produkty zwykle kojarzą się z bardziej odżywczym i kalorycznym jedzeniem. Produkty zielone wręcz przeciwnie – z lekkim, niskokalorycznym. Może to wynikać z tego, że mięso, które ma więcej tłuszczu i kalorii, jest zwykle różowe i czerwone, a warzywa liściaste, zazwyczaj występujące w kolorze zielonym, są mniej kaloryczne. Skojarzenia te utrzymują się również w odniesieniu do żywności przetworzonej, choć zależność koloru do odżywczości w ich przypadku nie jest już tak oczywista.
Jak się okazuje, naszym oczom „smakują” dania, które łączą w sobie różne kolory, najlepiej kontrastujące ze sobą, np. marchew i groszek, papryka i szczypiorek, pomarańcza i kiwi, makaron i sos pomidorowy. Równie pięknie prezentują się dania, w których produkty są zbliżone kolorystyką, jednak nie może być to mdły kolor.
Zazwyczaj za posiłki estetyczne uznaje się te, w których widoczny jest każdy składnik. Wymieszane potrawy podaje się tylko wtedy, gdy jest taka konieczność i nie da się ich inaczej zaserwować. Ważne jest także, by używać świeżych i dobrych składników, bo takie zapewnią dobry wygląd potrawie.
Kształt… talerza
Co ciekawe, na apetyt i związane z nim doznania smakowe wpływa nie tylko kolor, ale i kształt talerza.
– Okazuje się, że ludzie kojarzą smak potrawy z odpowiednim kształtem. Słodycze zwykle utożsamiane są z okręgiem, a słone przekąski z bardziej kanciastymi figurami. Kształty mogą też wpływać na to, jak odbieramy dany smak. Oglądanie przed jedzeniem obiektów okrągłych zwiększa wrażliwość na słodki smak. Podobnie może działać naczynie, w którym zostanie podane jedzenie. Im bardziej zaokrąglony talerzyk, tym znajdujące się na nim ciastko będzie wydawało się słodsze – podkreśla Magdalena Hajkiewicz-Mielniczuk.
Plating
Ogromną rolę podczas spożywania posiłków ma sam sposób podania jedzenia. W restauracjach to szef kuchni odpowiada za dekoracyjne umieszczenie składników na talerzu. Źle wyglądająca potrawa nie powinna być podana gościom. Piękne ułożenie potrawy wzbogaca jej smak i podnosi wrażenia estetyczne.
Szczególną uwagę warto zwrócić na dobór zastawy. Ciepłe odcienie żółci, pomarańczy i soczysta zieleń to kolory, które pobudzą apetyt. Z kolei niebieski i szary pomogą radzić sobie z wilczym apetytem. Te barwy nie występują wśród naturalnych kolorów jedzenia, dlatego powodują, że zjadamy mniej.
Restaurant Week
Czasy, w których jedzenie służyło wyłącznie zaspokojeniu głodu, mijają bezpowrotnie. Współcześnie, zwłaszcza w restauracjach, ale coraz częściej również w domach, stawiamy nie tylko na smak, ale również na wygląd dania, jego kompozycję oraz cały entourage. Pięknie podanych dań można spróbować podczas trwającej edycji Restaurant Weeka. Hasłem przewodnim obecnej edycji jest FoodLooksGood – pięknie podane menu po raz pierwszy można zarezerwować z opcją płatności dopiero po 30 dniach dzięki szwedzkiemu startupowi Klarnie.
Festiwalowe, trzydaniowe menu dostępne jest w okazyjnej cenie 69 zł (dodatkowy rabat 20 zł czeka na wszystkich Gości na końcu rezerwacji) jeszcze do 13 listopada. Dodatkowo w ramach zamówienia każdy pełnoletni Gość Festiwalu otrzyma w prezencie festiwalowy koktajl Martini Fiero & Kinley Tonic Water lub Mocktail Kinley Yuzu. Premierowo w Warszawie dostępny jest również bezalkoholowy mocktail Martini Vibrante.