x

Tomasz Źródłowski: konsumpcja alkoholu jako celebracja

Kategoria: Lifestyle - blog    10.11.2022

Mając na uwadze zasadę, że wszystko jest dla ludzi, oraz stare powiedzenie, że to, co przyjemne, jest niezdrowe, chciałbym się przyjrzeć zagadnieniu, po co nam w ogóle alkohol?

Tomasz Źródłowski, Fot. materiały prasowe
Tomasz Źródłowski, Fot. materiały prasowe
Nie mam zamiaru skupiać się na pięknych opowieściach o tym, jak to kieliszek wina (nie „lampka”, bo nienawidzę tego określenia) cudownie wpływa na nasze krążenie i zdrowie, ani też na tych wszystkich historiach o ludziach, którzy dożyli 123 543 lat, bo codziennie wieczorem spożywają kieliszek koniaku. Absolutnie nie neguję tego, że tak może być. Brakuje mi wiedzy na ten temat, natomiast jestem pewien, że jeżeli chcemy robić coś małego z myślą o własnym zdrowiu, to mamy dużo lepszych sposobów.

Zresztą gdybyśmy chcieli pochylić się nad tym, że coraz więcej ludzi nie pije albo często wybiera alkohol niskoprocentowy, to zaczęlibyśmy rozmawiać o trendach, a to w ogóle nie jest temat tego felietonu. Wspomnę tylko, że w 2017 r. podkreślałem, iż koktajle bezalkoholowe wypadałoby traktować serio, a parę lat później okazuje się, że w barowych kartach coraz częściej pojawia się oferta napojów bez procentów, które mogą stanowić znakomitą atrakcję dla gości. Charakter doświadczenia związanego z konsumpcją daje poniekąd odpowiedź na nasze pytanie: po co nam napoje wyskokowe? Bo alkohol czy koktajle mogą stać się ciekawym hobby, a obcowanie z nimi dostarcza przyjemności związanej nie tylko z wprowadzaniem elementu baśniowego do rzeczywistości. Wielokrotnie mówiłem, że studiowanie historii, procesu produkcji i anegdot związanych z daną alkoholową marką czy kategorią to zabawa na długie wieczory i spora dawka satysfakcji, gdy uświadomimy sobie, w jak dużym stopniu napoje z procentami pisały historię świata… Biorąc też pod uwagę rozwój rodzimej sceny koktajlowej, to, co wyczynia się w koktajlbarach i restauracjach z programami koktajlowymi, albo w barach, które po prostu dobrze bawią się alkoholem, zamówienie koktajlu staje się przeżyciem samym w sobie.

Nie mówimy tu tylko o smaku – mówimy o tym, że współczesne trendy koktajlowe czerpią garściami z absolutnie wszystkich źródeł. Szkoda miejsca na to, by wymieniać tu przykłady, najlepiej po prostu wybrać się do ulubionego baru i dać wolną rękę pracującym tam ludziom! Śmiem twierdzić, że dobry bar potrafi zapewnić konsumentom doświadczenie podobnej jakości co znakomita restauracja. Zwłaszcza w sytuacji gdy wszystko jest szczegółowo zaplanowane przez obsługę. A proszę mi wierzyć, jest w tym kraju kilka koktajlbarów, które myślą o gościach już od momentu, w którym rezerwują oni stolik. To, co usłyszą podczas rozmowy telefonicznej, buduje ich pierwsze odczucia związane z barowym doświadczeniem.

Trzeba też przyznać, że alkohol często służy... hmmm – przeżywaniu emocji? Celebracji? Wesela, urodziny i każda inna okazja często łączą się w naszym kraju na przykład z pyszną polską wódką. Oczywiście można obyć się bez niej, ale częściej jednak celebruje się u nas z procentami.

Tak zupełnie na marginesie: celebrować należy jak najwięcej i jak najczęściej, bo czerpać radość z życia jest łatwiej, gdy potrafimy cieszyć się z rzeczy małych. Warto też świętować rzeczy wielkie, jak choćby fakt, że Alicja Bączyk zdobyła czwarte miejsce w światowym konkursie barmańskim, który od lat rozwija naszą scenę barową i jest uznawany za ten najbardziej prestiżowy.

To fantastyczna wiadomość i cieszy głównie dlatego, że ten sukces Alicji zwyczajnie się należał. Dość powiedzieć, że człowieka, który tak jak ona rozumie, do czego służy alkohol, bardzo trudno jest znaleźć. Gratulacje, Ala! Celebrujmy!

Autor tekstu: Tomasz Źródłowski
O AUTORZE
Tomasz Źródłowski
Twórca kolektywu Creative Gastronomy. Stara się zarażać pasją do profesjonalizmu i bezinteresowną chęcią robienia ludziom dobrze. Od 2013 r. pracował za barem. Przez długi czas zawodowo i prywatnie związany był z krakowskim Mercy Brown. Wielki entuzjasta startów w konkursach barmańskich, które uważa za doskonałą platformę do wymiany doświadczeń i trampolinę rozwoju. Amator przelewania swoich myśli na papier oraz zadawania filozoficznych pytań w świecie gastronomii.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

Czego potrzebuje teraz konsument? Czy zmieniać portfolio? Jak się z nim komunikować? Czy to jest moment na wprowadzanie nowości? Opowiada Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej