x

Jak stworzyć modny lokal - Cały Gaweł w Sopocie

Kategoria: Miejsca    09.11.2022

W sopockim Całym Gawle króluje swoboda i gwar, a na talerzach i w kieliszkach - produkty z Kaszub oraz regionalne alkohole. Czy to wystarczyło by stworzyć modne miejsce w najpopularniejszym bałtyckim kurorcie?

Gaweł Czajka, właściciel Całego Gawła wyszedł poza ramy turystycznego ruchu, budując relację zarówno z lokalsami, jak i gośćmi, którzy odwiedzając Trójmiasto, każdorazowo zaglądają do jego restauracji. Zdjęcie: Gaweł Czajka
Gaweł Czajka, właściciel Całego Gawła wyszedł poza ramy turystycznego ruchu, budując relację zarówno z lokalsami, jak i gośćmi, którzy odwiedzając Trójmiasto, każdorazowo zaglądają do jego restauracji. Zdjęcie: Gaweł Czajka
Wydawałoby się, że stworzenie popularnej knajpy w Sopocie to żaden problem – wszak w sezonie letnim turyści po brzegi zapełniają każdy lokal przy „Monciaku”. Gaweł Czajka, właściciel Całego Gawła wyszedł jednak poza ramy turystycznego ruchu, budując relację zarówno z lokalsami, jak i gośćmi, którzy odwiedzając Trójmiasto, każdorazowo zaglądają do jego restauracji.

Ciekawe pomysły na lokale wynikają zazwyczaj z kreatywności właścicieli połączonej z obserwacjami, jakie odnaleźli w danym mieście czy w stylu życia. Co było najmocniejszą inspiracją przy tworzeniu Całego Gawła?
– Jestem powsinogą, którą nieustannie nosi po kraju i świecie. Lubię przebywać w gastro, każdorazowo czując dziką ekstazę. I nie rozchodzi się o podpatrywanie i kopiowanie cudzych pomysłów. Chłonę atmosferę i klimat miejsca, niejako biesiadując ze wszystkimi gośćmi danego przybytku. Inspiracje przychodzą same. Kartę dań w Całym Gawle tworzę, bazując na wartościowych lokalnych produktach, ubierając je w pomysły przywiezione z dalszych i bliższych eskapad.

Warto być prekursorem danego trendu czy lepiej wpisać się w już istniejący?
– Nie należy rezygnować z innowatorskich rozwiązań, nie można obawiać się nowych pomysłów, których brak w okolicy. Goście lubią być zaskakiwani. Dla mnie Cały Gaweł jest dialogiem z lokalsem, a także z wiernym gościem, który odwiedzając Trójmiasto, każdorazowo do nas zagląda. Zbudowanie odpowiedniej więzi pozwala przemycać moje pragnienia drobnych zmian.

Aktualnie weryfikuję kartę win, będziemy bazować już jedynie na tych naturalnych i jest to wynik wspomnianych rozmów z ludźmi Całego Gawła, zweryfikowania ich potrzeb. Kolejna zmiana, która nas czeka to rozbudowa naszej „kantyny” – zbyt wiele osób odbija się od naszych drzwi!

Cały Gaweł w Sopocie. Zdjęcie: materiały prasowe
Cały Gaweł w Sopocie. Zdjęcie: materiały prasowe
Modne miejsca zazwyczaj w niesztampowy sposób prowadzą komunikację w social mediach. Jaką ty przyjąłeś strategię i styl kontaktu z odbiorcami?
– Uczyłem się Instagrama i Facebooka na żywym organizmie, zakładając konta Całego Gawła pół roku przed otwarciem lokalu. Dzięki temu udało się zbudować zainteresowanie, które zwróciło się już pierwszego dnia – goście wypełnili nasze progi po brzegi.

Dziś social media są naturalnym narzędziem komunikacji każdego dnia. To okno na nasz świat, możliwość rozmowy, informacji o nowościach i zmianach czy akcjach specjalnych. Kocham to robić. Czasem oddaję telefon mojej ekipie, która równie chętnie pokazuje kuluary swojej pracy w Całym Gawle. Dla mnie Instagram i Facebook muszą mieć jedną podstawową zasadę – wymiar ludzki.

Pierwsza fala popularności może być złudna i szybko minąć. Jak z bycia „trendy” stać się klasykiem i utrzymać lojalność gości?
– Ten „hype” na restaurację to pojęcie względne, którego nie do końca rozumiem. Dla mnie podstawowym zadaniem jest zmieniać kartę, zaskakiwać i nie pozwalać znudzić się serwowanym jedzeniem. Myśląc o twoim pytaniu, prędzej zacząłbym się zastanawiać nad lękiem o niesłabnące zaangażowanie właściciela knajpy, bo to może być gwoździem do trumny. Ja szybko łatam takie momenty działaniami okołorestauracyjnymi, takimi jak wykorzystanie naszej przestrzeni do realizacji projektów, chociażby dla potrzebujących zwierząt, kombinowaniem nad daniami na specjalne okazje i święta czy wymyślaniem kolejnej zakładowej imprezy tematycznej, bo to bardzo jednoczą grupę Całego Gawła.

Jakie jest ryzyko prowadzenia miejsca uznanego za modne?
– Całego Gawła wielokrotnie porównujemy do wrzącego garnka z tykającą pokrywką, której trzeba doglądać, by nie spadła na ziemię. Długoletnie doświadczenie pozwoliło nam intuicyjnie wyczuwać momenty wzmożonego ruchu gości i dyskretnie nim sterować. Nie należy się obawiać umiejętnego spowalniania sadzania nowych osób, tak by zachować wszystkie standardy restauracji. Można to zrealizować przy dobrej komunikacji ze sobą wszystkich pracowników, w szczególności kuchni z obsługą.

Trzy najważniejsze elementy miejsca, które jest „cool”, to...
– Zespół, talerz i zwykła życzliwość.

Jaki gastro trend jest twoim zdaniem aktualnie najciekawszy?
– Nie odkryję Ameryki. Cała Europa jeździ od dwóch lat do Kopenhagi, podpatrując minimalizm i jakość na talerzu skropione naturalnym winem dobrej jakości. I ma to sens.



Autor tekstu: Agata Godlewska
O AUTORZE
Agata Godlewska
Redaktor naczelna magazynu „Food Service” oraz portalu Ouichef.pl. Magister kulturoznawstwa w SWPS. Przygodę z branżą gastronomiczną rozpoczęła blisko 10 lat temu pod okiem Macieja Nowaka. Autorka niezliczonej ilości wywiadów z najważniejszymi polskimi szefami kuchni i restauratorami. Współtworzy i prowadzi coroczną konferencję Food Service Summit.

Zobacz także

Zimowe menu Michała Brysia w Setkach Powodów

Setki Powodów w warszawskim Koneserze to niedawno otwarty lokal, którego energetyczne wnętrze, pełne kolorowych neonów, rozjaśnia pochmurną aurę. Kolejnym atutem jest zimowa karta autorstwa Michała Brysia, w której szef kuchni dostarcza dziesięć kulinarnych powodów, by odwiedzić to miejsce.

Nowe Milanovo, czyli duża przestrzeń włoskich smaków (i nie tylko)

Restauracja Milanovo, słynąca z dań kuchni włoskiej i śródziemnomorskiej, ponownie otworzyła swoje drzwi po remoncie. Nowości w menu przygotowano we współpracy z szefem kuchni Jerzym Sobieniakiem.

Regale Bar & Restaurant w Hotelu Saskim Kraków - art deco, tradycja i trendy

Pierwszy lifestylowy koncept pod międzynarodowym brandem Regale Bar & Restaurant wystartował w pięciogwiazdkowym Hotelu Saskim Kraków, Curio Collection by Hilton. Krakowski obiekt wybrano jako światowy debiut marki restauracji przyhotelowych dostępnych dla wszystkich.

Wielkie otwarcie pięciogwiazdkowego Hotelu Saskiego w Krakowie

Krakowski Hotel Saski w sercu Starego Miasta to pierwszy w Polsce obiekt wchodzący w skład sieci sygnowanej marką Curio Collection by Hilton, a zarazem pierwszy pięciogwiazdkowy hotel sieci Hilton w grodzie Kraka. Gościem honorowym uroczystości otwarcia był światowej sławy fotograf Ryszard Horowitz.

Wine&Bar Grono w Warszawie - wino w miłym gronie

Co można stworzyć na 30 mkw w centrum stolicy? Sklep z winami? Miejsce degustacji? Lokal, do którego można wpaść na aperitivo i antipasti? Piękną przestrzeń do spotkań z przyjaciółmi? Wszystko w jednym - taki jest właśnie Wine&Bar Grono.

Bartosz Lisek ponownie otwiera Lokal na Rybę. W menu m. in. ... bawimordki

Zamknięty w kwietniu 2022 roku Lokal na Rybę Bartosza Liska wystartuje ponownie w swojej dawnej lokalizacji na początku grudnia. Wnętrze przechodzi właśnie gruntowny remont.

Inne kategorie

Podcasty

Lifestyle czy zwykła konsumpcja: gdzie tu jest miejsce dla żywności [PODCAST]

Czy zakup tego bądź innego napoju czy przekąski jest emanacją stylu życia? I na ile w czasach inflacji jest miejsce na taką manifestację? Dyskutujemy z Szymonem Mordasiewiczem z GfK.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej