x

Michalina Szczepańska: Wróciły czasy reklamy porównawczej?

Kategoria: Lifestyle - blog    08.11.2022

McDonald’s vs. Burger King czy też Coca-Cola vs. Pepsi - historie reklam porównawczych tych marek znają i konsumenci, i branża.

Michalina Szczepańska, Fot. materiały prasowe
Michalina Szczepańska, Fot. materiały prasowe
Przypomnę tylko dwa przykłady: gdy to McDonald’s pokazywał na billboardzie skomplikowaną drogę do Burger Kinga w opozycji do całkiem prostej trasy do siebie oraz gdy kojarzący się z Coca-Colą św. Mikołaj pił na wakacjach Pepsi.

To jednak przykłady ze świata i dotyczące światowych marek. Tymczasem na razie bez większego rozgłosu jeden z działających u nas detalistów pokusił się o jednostronicową reklamę porównawczą (przynajmniej na razie) w swojej gazetce reklamowej.

Lidl, bo o nim mowa, rozpoczął w październiku kampanię „Masz wybór”, w której zestawił pięć produktów markowych z podobnymi artykułami pod marką własną oraz ceny jednych i drugich. W niektórych przypadkach oczywiście te sygnowane własną marką są nawet o połowę niższe. Trudno porównać stopień podobieństwa zestawionych produktów pod względem składu, w gazetce widoczne jest jedynie podobieństwo opakowań i kolorystyki tych artykułów. W gazetkach na kolejne październikowe dni dyskonter przekaz kontynuuje. Jedyny komentarz  sieci zaś brzmi: „W ramach kampanii wykorzystujemy standardową prezentację produktów w materiale reklamowym. Pokazujemy produkty, które są dostępne w naszej ofercie – naszym celem jest zwrócenie uwagi klientów na to, że w sklepach Lidl Polska znajdziemy szeroki wybór produktów o różnych cenach”.

Lidl w Polsce zresztą robi to, co na rodzimym rynku niemieccy detaliści ćwiczą już od jakiegoś czasu. Przykładowo Aldi w Niemczech przygotował szereg kreacji i wykupił powierzchnie reklamowe w prasie codziennej, tygodnikach oraz internecie. Niezależnie od wersji reklamy przekaz sprowadzał się do zachęty: kupuj produkty pod naszymi markami własnymi (prezentowane w reklamie) zamiast tego typu artykułów pod markami producentów (które również są wyraźnie pokazane), a oszczędzisz, i to znacząco, bo zapłacisz 51% mniej. O porównanie produktów według podobnej zasady pokusił się również m.in. Lidl w Szwajcarii.

Na ile ta forma reklamy przeniesie się do innych branż, w tym do HoReCa? Spodziewałabym się w kolejnych miesiącach podobnych przykładów i tu. Jak na to reagować? Chyba jedyna odpowiedź brzmi: jeszcze większym odróżnieniem oferty posiłków od tych serwowanych przez konkurencję, interakcją z konsumentem, budowaniem mikrospołeczności wokół miejsc/marek i zaangażowaniem w to, co lokalnie dzieje się w dzielnicy czy w mieście. W przeciwnym wypadku mogą Państwo skończyć tak jak niejeden największy koncern – w materiałach reklamowych gracza mocno konkurującego cenami, których nie będziecie w stanie przebić.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Inne kategorie

Podcasty

Nowe kierunki rozwoju i nowe kategorie roślinnych produktów [PODCAST]

Jak zmienia się rynek roślinnych zamienników produktów odzwierzęcych? Czego możemy się spodziewać na wegańskich talerzach w niedalekiej przyszłości? Rozmawiamy o tym z Katarzyną Sałatą, przedstawicielką kampanii RoślinnieJemy.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej