x

Podsumowanie Plant-Powered Perspectives 2022: system żywnościowy roślinnie je na naszych oczach

Kategoria: Wydarzenia - branżowe    04.11.2022

Piąta edycja konferencji Plant-Powered Perspectives za nami! Bilans to: ponad 300 uczestników, 23 wystawców w strefie Showroom, 35 prelegentów i prelegentek na dwóch scenach, 7 startupów w Plant-Powered Pitching oraz najświeższe dane na temat roślinnych innowacji w branży spożywczej.

- Słowem tegorocznej konferencji jest \"ekosystem” - podsumowywali po Plant-Powered Perspectives prowadzący scenę główną, Maciej Otrębski (na zdjęciu - w środku) i Katarzyna Sałata. Fot.: Marta Młot
- Słowem tegorocznej konferencji jest \"ekosystem” - podsumowywali po Plant-Powered Perspectives prowadzący scenę główną, Maciej Otrębski (na zdjęciu - w środku) i Katarzyna Sałata. Fot.: Marta Młot
- Słowem tegorocznej konferencji jest "ekosystem” - podsumowywali po Plant-Powered Perspectives prowadzący scenę główną, Maciej Otrębski i Katarzyna Sałata.
Ta edycja konferencji jak nigdy dotąd pokazała, że przemiany systemu żywnościowego zachodzą międzysektorowo, w ramach współpracy organizacji, start-upów, firm i instytucji. Wszystkie muszą funkcjonować jak sprawny ekosystem, bo od ich powiązanych ze sobą działań zależy przyszłość etycznej produkcji żywności, a goście tegorocznej Plant-Powered Perspectives pokazali, że właśnie tam dążą.

- Odpowiedzialność za przemiany systemu żywnościowego nie może spoczywać tylko na konsumentach. Oni mają dużą moc sprawczą, ale muszą mieć przestrzeń na zrównoważone wybory - mówił Piotr Grabowski z akceleratora start-upów foodtech.ac podczas panelu o źródłach finansowania roślinnej rewolucji.

- Biznes musi mieć warunki do zmian. Potrzebujemy państwowych programów, za którymi idą konkretne rozwiązania, konieczne już teraz. Nie mamy dużo czasu - dodała Karolina Kubara, współwłaścicielka marki Dobra Kaloria.

Michał Siwek z PNB Paribas podkreślił, że te rozwiązania nadchodzą w ramach polityki środowiskowej i przygotować się do nich musi również sektor finansowy. Po raz pierwszy w programie konferencji znalazł się panel o zmianach instytucjonalnych (pod patronatem Parlamentu Europejskiego). Ann Sarah Madi podzieliła się praktykami rządu Izraela, takimi jak finansowanie rozwoju roślinnych start-upów czy badań nad mięsem hodowanym komórkowo.

Alternatywy mięsa - sprzedaż rośnie
Poznaliśmy ogólną sytuację roślinnego segmentu branży spożywczej w oparciu o dane eksperckie - chociaż sprzedaż i tempo rozwoju rynku spada, to po przyjrzeniu się jego poszczególnym aspektom, prognozy są pozytywne. Wegan i wegetarian jest stosunkowo niewielu, ale już około 30% Polaków to fleksitarianie - poinformował Grzegorz Mech z Gfk Polonia.

Alternatywy mięsa aż dwukrotnie zwiększyły swoją sprzedaż w porównaniu do początku roku, a 35% polskich konsumentów deklaruje ograniczenie spożycia mięsa - według danych zaprezentowanych przez Monikę Dyrdę i Aldonę Padulę (Nielsen IQ).

Roślinny nabiał i mięso to kategorie produktów rozwijających się szybciej, niż pozostałe artykuły spożywcze, a do tego produkty roślinne cenowo zbliżają się do odzwierzęcych. Takeaway.com zanotowało w zeszłym roku gigantyczne wzrosty sprzedaży dań kuchni wegańskiej, czym podzieliła się Katarzyna Makowska.

Bogata oferta strefy Showroom
O rozwoju polskiej branży roślinnej mógł się zresztą na własne oczy przekonać każdy, kto był uczestnikiem lub uczestniczką Plant-Powered Perspectives w tym roku i w poprzednich latach - świadczyła o nim strefa Showroom, dużo bogatsza niż do tej pory.

Podczas konferencji miały miejsce aż dwie premiery nowych produktów: roślinnego tatara od Planeat oraz roślinnego tuńczyka Plantway. Swoje stoiska miały też niektóre start-upy zakwalifikowane do konkursu Plant-Powered Pitching:
- wysokobiałkowy ser z łubinu Serio, który zdobył główną nagrodę jury i publiczności;
- My Egg, roślinne jajko w płynie, pozwalające na szybkie przygotowanie naleśników, omletów czy jajecznicy - zdobywca drugiego miejsca w konkursie;
- oraz FoodJack, roślinny zamiennik mięsa z owoca chlebowca.

Oprócz nowych graczy, produkty o mocnej już pozycji rynkowej zaprezentowały m.in. Magda Roślinna, It’s Bean, VioLife czy Zdrowidło.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Za nami pierwsze warsztaty less waste organizowane przez Foodsi

Marka Foodsi rozpoczęła cykl warsztatów "Rozwiązania less waste dla branży gastronomicznej". Pierwsze spotkanie zorganizowano 26 stycznia w Comfort Food Studio w warszawskiej Hali Koszyki. Uczestniczyli w nim przedstawiciele stołecznych restauracji, piekarni oraz cukierni.

Dominika Kowalska Mistrzynią Polski Barista, Natalia Kwiatkowska najlepsza w Mistrzostwach Brewers Cup

Dominika Kowalska okazała się najlepszą polską baristką, zaś pierwsze miejsce w zawodach Brewers Cup zdobyła Natalia Kwiatkowska, która wywalczyła także tytuł wicemistrzyni Polski Barista.

Strajk kurierów Pyszne.pl. Czy rzeczywiście do niego doszło?

W części miast kurierzy Pyszne.pl mieli w piątek 3 lutego nie wyjść na ulice, aby dowieźć zamówione jedzenie. - Informacje o ewentualnej akcji protestacyjnej dotyczą tylko kilku lokalizacji - twierdzi firma. Odpowiada także na postulaty kurierów.

W marcu finał konkursu HEINZ Selection

Finał konkursu HEINZ Selection odbędzie się 25 marca 2023 roku podczas SMAKKi Gastrotargi w Warszawie. Zadaniem 20 finalistów będzie przygotowanie swojego flagowego burgera z wybranym sosem HEINZ.

Zespół MAKRO Polska wyróżniony certyfikatem "HR Najwyższej Jakości 2023"

Zespół MAKRO Polska po raz kolejny otrzymał certyfikat "HR Najwyższej Jakości." Nagroda ta przyznawana w ramach badania polityki i projektów HR przez Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami jest potwierdzeniem najwyższych standardów zarządzania zasobami ludzkimi.

"Ciao Italia" - cykl edukacyjny dla restauratorów

W styczniu MAKRO Polska wystartowało z bezpłatnym cyklem edukacyjnym "Ciao Italia" skierowanym do przedstawicieli branży HoReCa. Warsztaty dotyczą kuchni włoskiej.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0. Restauratorka Alicja Than o optymalizacji kosztów biznesu gastronomicznego [PODCAST]

W jaki sposób optymalizować koszty prowadzenia biznesu gastronomicznego w obliczu rosnącej inflacji oraz jak przetrwać na rynku, nie tracąc klientów i nie rezygnując z jakości - rozmawiamy o tym z Alicją Than, właścicielką lokali Izumi Sushi, Kago, Kiseki, Omakase, Matcha Bistro & Bar w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej