x

Kryzys 2.0: Optymalizować, zwiększać efektywność, oszczędzać, ale jak?

Kategoria: Twój biznes - wiedza    02.11.2022

Wyłączone szyldy, skrócone godziny pracy, kurtyny, ale przede wszystkim edukacja pracowników. To sposoby płynące z krajowego i światowego rynku, dzięki którym zużycie energii czy gazu może spaść.

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
Inwestycje w moduły fotowoltaiczne na dachach sklepów czy magazynów nikogo już nie dziwią, a informacje o nich płynące od detalistów, producentów, firm logistycznych i innych można by mnożyć. Dla przykładu, stołeczna Galeria Północna pochwaliła się w październiku, jako jeden z wielu podmiotów, że zaczęła sama produkować energię z odnawialnych źródeł dzięki 224 panelom na dachu obiektu. Panele ma też coraz więcej sklepów Biedronki, Lidla czy Dino.


Oświetlać…
Kolejna kwestia to oświetlenie. Tu oszczędności zapewnia to LED-owe, którym również chwali się coraz więcej detalistów. Co jeszcze? Wspominana Galeria Północna wymienia np. konstrukcję dachu, którego przeszklenia zapewniają sporą dawkę dziennego światła i izolację budynku (grubsza niż wymagają tego przepisy budowlane). Ma też możliwość przestawienia trybu drzwi na obrotowy, co minimalizuje utratę ciepła czy wentylację mechaniczną z rekuperacją.

Szereg pomysłów-ciekawostek ma też Żabka i sprawdza je w swoich Żabkach Smart. I tak: sklep-laboratorium wyposażono w zamykane, izolowane matami z konopi siewnymi lodówki, co pozwala na dużą oszczędność energii, podobnie jak wypełnione glikolem półki w szafie mroźniczej. Ścianę przy kawomacie pokryto płytkami z fusów i łusek kawowych, będących odpadem powstającym na etapie palenia i parzenia kawy, połączonych z żywicą. Przed sklepem stoi EKOmat - urządzenia do zbiórki butelek i puszek po napojach. Z zebranych w ten sposób zużytych, pustych opakowań powstaną nowe opakowania produktów marek własnych sieci. Z zielonej energii, bo Żabka Smart tylko taką zużywa, mogą bezpośrednio korzystać również klienci – przed sklepem stanęła ławka solarna, dzięki której można naładować telefon.

…czy wygaszać
Kolejne pole – niewymagające jednak inwestycji, a dające oszczędności – to godziny otwarcia sklepów lub dokładniej: ich skracanie. Sieć Netto od listopada w przypadku kilkudziesięciu swoich sklepów w Polsce właśnie na to się zdecydowała. Wiąże się to z wcześniejszym zamknięciem bądź z późniejszym otwarciem w zależności od punktu, i dotyczy tych placówek, w których ruch w godzinach porannych bądź wieczornych jest mniejszy.

Aldi również poszedł tą drogą, ale nie w Polsce, ale na rodzimym, niemieckim rynku. Kaufland z kolei skrócił wprawdzie godziny otwarcia niektórych sklepów w Polsce, ale nie ze względu na oszczędności energii, ale - ze względu na liczbę klientów odwiedzających go wieczorową porą – zdecydował się wrócić do „standardowych godzin otwarcia”.

Z kolei Lidl wieczorami wygasza logo, ale nie u nas, lecz w Szwajcarii. Ciekawa jest inicjatywa belgijskich detalistów. Comeos, organizacja reprezentująca w Belgii sklepy stacjonarne i internetowe, poinformowała, że temperatura w sklepach ma wynosić 19 stopni Celsjusza, a po godzinach otwarcia jak najwięcej świateł zostanie wyłączonych. Znaki świetlne, oświetlenie okien i oświetlenie parkingów zostaną wyłączone godzinę po zamknięciu placówek handlowych. Takie środki mają obowiązywać jesienią i zimą.

U nas na podobne działania zdecydowało się m.in. Metro Properties, które planuje zmniejszenie intensywności oświetlenia parkingów samochodowych i wyłączenie tam dodatkowych lamp. Wyłączone zostaną także pylony reklamowe - po jednym w każdym centrum, a znacząco zredukowane zostanie oświetlenie dachów i fasad budynków. Ponadto zamontuje czujniki ruchu w magazynach, pomieszczeniach socjalnych, w klatkach schodowych i na schodach.

Nasz rodzimy hurtownik i detalista, Grupa Specjał, poleca m.in.: wymianę oświetlenia na bardziej ekonomiczne czy zamykanie wszystkich drzwi, w szczególności na zapleczu, w chłodniach garmażeryjnych, zmniejszenie nawiewu w kurtynach drzwiowych i zakładanie kurtyn przemysłowych lub zasłon paskowych. Zwraca też uwagę, że właściciele zrzeszonych w grupie sklepów skłaniają się ku najszybszym i najprostszym sugestiom swojego franczyzodawcy – interesuje ich pomoc w zmianie operatora dostaw energii i edukacja personelu.

I to właśnie na ten ostatni wątek zwracają uwagę przede wszystkim detaliści i producenci – przekonanie ludzi – pracowników i konsumentów do oszczędzania – obniżenia temperatury chociażby o jeden stopień, zamykaniu drzwi itd.

Ten artykuł jest częścią projektu Next Day Studio, którego organizatorami są magazyny: „Food Service”, „Handel” i  „Media Marketing Polska”. Trzy redakcje łączą siły w różnorakich kanałach (portale, miesięczniki, media społecznościowe, aplikacje podcastowe itp.) i we wszelkich formach dziennikarskich (artykuły, analizy, wywiady, case studies, podcasty, dyskusje).

Co tydzień, w każdą listopadową środę, omawiamy jedną z kluczowych zmian zachodzących na rynkach retailu, HoReCa i marketingowym. Tydzień z daną zmianą oznaczony jest hasłem przewodnim, które wraz z ekspertami, badaczami i rynkowymi graczami rozkładamy na czynniki pierwsze. Wszystko po to, aby uzyskać 360-stopniowe spojrzenie na konsumenta – jego zachowania, nawyki, sposób spędzania czasu, styl życia, potrzeby, obawy czy pragnienia.

 

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Zobacz także

6 najważniejszych trendów na rynku żywności. Raport targów SIAL PARIS

Jak w najbliższych latach zmieni się rynek żywności? Prezentujemy sześć trendów opracowanych na zlecenie Międzynarodowych Targów Spożywczych SIAL PARIS. Z raportu wynika, że konsumenci coraz chętniej odtwarzają w domu smaki poznane w restauracjach oraz przywiązują wagę do określeń "bio" i "eko".

Czarna lista uciążliwych klientów gastronomii. Czy to legalne?

W Holandii do centralnego rejestru trafią osoby, które w przeszłości sprawiały już problemy w restauracjach, klubach czy hotelach. Na tej podstawie będzie można nie wpuścić ich do lokalu.

Od kwietnia cukiernie i piekarnie zapłacą mniej za gaz. Ulga nie obejmie jednak wszystkich

Od 1 kwietnia do końca 2023 roku piekarnie oraz cukiernie będą mogły korzystać z obniżonych cen gazu. Stawka jest prawie trzykrotnie niższa od ceny rynkowej. Decyzję w tej sprawie podjął właśnie rząd.

Eksperci: Fine dining musi otworzyć się na nowy typ klienta, by przetrwać kryzys

Nie wszystkie segmenty gastronomii inflacja dotyka w takim samym stopniu. Rynek dóbr luksusowych zdaje się wychodzić z kryzysu obronną ręką, co nie znaczy, że nie stoją przed nim istotne wyzwania - uważają uczestnicy debaty zorganizowanej przez Food and Design.

Co drugi Polak nie chce rozmawiać z kelnerem podczas składania zamówienia

Klienci restauracji coraz częściej chcieliby składać zamówienia w restauracjach z użyciem technologii i aplikacji bezprzewodowych. Chętnie ograniczyliby także kontakt z kelnerem - wynika raportu Retail od Adyen, dotyczącego sektora gastronomii w Polsce.

Subway rozważa sprzedaż i podbija swoją cenę

Franczyzowa sieć barów szybkiej obsługi z kanapkami, sałatkami i wrapami szuka nowego właściciela. Pertraktacje są wciąż na wczesnym etapie, ale mówi się, że sieć warta jest ponad 10 mld dol. Cenę sieć podbija dzięki transformacji lokali.

Inne kategorie

Podcasty

Konsument, który żyje w poczuciu zagrożenia: jak z nim prowadzić dialog? [PODCAST]

Jak zmieniają się konsumenci i jak zmieniają się producenci? W jaki sposób obie te grupy odczuwają niepokoje i jak warto na nie reagować - opowiada Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu firmy Mlekpol.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej