x

Wojna sklepów z barami typu fast food jako skutek inflacji

Kategoria: Twój biznes - wiedza    12.10.2022

Rosnące ceny pizzy, pierogów i burgerów powodują, że coraz więcej konsumentów zamiast w barach szuka ich na sklepowej półce, a potem podgrzewa i spożywa w domu. Tylko w Biedronce sprzedaż tego typu dań gotowych urosła ostatnio o 20%. Ten trend uderza w gastronomię typu fast food.

Rosnące ceny pizzy, pierogów i burgerów powodują, że coraz więcej konsumentów zamiast w barach szuka ich na sklepowej półce, a potem podgrzewa i spożywa w domu. Zdjęcie: Shutterstock.com
Rosnące ceny pizzy, pierogów i burgerów powodują, że coraz więcej konsumentów zamiast w barach szuka ich na sklepowej półce, a potem podgrzewa i spożywa w domu. Zdjęcie: Shutterstock.com
Jak zauważa „Rzeczpospolita", gastronomia nie może uciec przed podwyżkami cen, skoro drożeją wszystkie składniki konieczne do produkcji dań. Nie omija to najpopularniejszych potraw typu fast food.

– W ciągu roku cena pizzy wzrosła o około 18%. We wrześniu 2021 r. średnia cena wyniosła 33 zł, a w 2022 – już 39 zł. Większe zwyżki cen notują pierogi (23%) i burgery (27%) – mówi Barbara Pragłowska kierująca analizami w Pyszne.pl, jednego z liderów rynku dostaw. Dodaje, że pomimo wzrostu cen, udział zamówień pizzy online utrzymuje się w trendzie wzrostowym.

Pizza to od lat ulubione danie zamawiane z dostawą, ale stacjonarne pizzerie widzą zmiany w tym trendzie.
– Znów najczęściej dwie osoby zamawiają jedną pizzę na pół. Do pizzy klienci zamawiają coraz mniej napojów, żadnych przystawek. To standardowe zamówienie – przyznaje cytowany przez „Rzeczpospolitą" pracownik jednej ze stołecznych pizzerii.

Według dziennika można domyślać się, że coraz więcej osób, nawet jeśli nie zdecyduje się na samodzielne przygotowanie pizzy w domu, skorzysta z opcji tańszej, czyli kupna produktu chłodzonego czy mrożonego w sklepie i podgrzania go w domu.

Informacje z sieci handlowych wskazują, że to już się dzieje. – Kategoria produktów chłodzonych, której dużą częścią jest pizza, cieszy się stabilnym zainteresowaniem klientów, osiągając stały wzrost ilościowy – mówi Dariusz Blaut, dyrektor kategorii w sieci Biedronka, odpowiedzialny m.in. za ofertę dań gotowych. Jak dodaje, w kategorii produktów chłodzonych wzrost sprzedaży sięga około 20% rdr. Firma stale rozwija ofertę dań gotowych, odpowiadając na rosnące zainteresowanie konsumentów.

Rzeczniczka sieci Lidl Aleksandra Robaszkiewicz wskazuje, że „w ostatnim roku sprzedaż pizzy utrzymywała się na stabilnym poziomie lub delikatnie wzrastała".

„Rzeczpospolita" zauważa, że wzrost zakupów dań gotowych może uderzyć w największą część polskiego rynku gastronomicznego, czyli fast foody. „Tu dania mocno drożeją w efekcie wzrostu cen surowców i energii. Największe sieci, czyli McDonald’s oraz grupa AmRest (marki KFC, Pizza Hut czy Starbucks), nie odpowiedziały na pytania, o ile już zostały zmuszone podnieść ceny i jakie ruchy na tym polu szykują w związku z nadchodzącymi kolejnymi podwyżkami cen – od energii po mięso i olej. Na tym tle zyskują koncepty nastawione na inną obsługę niż w stacjonarnych lokalach – czytamy w dzienniku.

Źródło: PAP, „Rzeczpospolita"

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Popeyes - nowa marka restauracyjna wkracza do Polski

Operatorzy Restaurant Brands International i McWin planują w 2023 roku otwarcie w krajach Europy Wschodniej, m.in. w Polsce, lokali gastronomicznych pod marką Popeyes. Chcą także rozwijać sieć Burger King w tym regionie.

Kryzysowe zjawisko - zrzutki na restauracje. Ostatnia deska ratunku przed bankructwem?

Rośnie liczba restauracji zamykanych z powodu problemów finansowych. Restauratorzy szukają ratunku w zbiórkach pieniędzy za pośrednictwem serwisów internetowych, a lokali potrzebujących takiego wsparcia wciąż przybywa. Radio Całe, Green Bus, Falafel Bejrut, Lokal na Rybę - przykłady można mnożyć.

Hard Beans z Fetco będą produkować i dystrybuować urządzenia do kawy typu cold brew

Polska palarnia kawy Hard Beans rozpoczęła współpracę z Fetco, czołowym amerykańskim producentem urządzeń do parzenia kawy i herbaty. Wspólnie będą produkować i dystrybuować urządzenie Baby Hard Tank wytwarzające kawę typu cold brew w rekordowym tempie.

Żabka konkurencją dla McDonald’s? Takie ma plany

Żabka - czołowa sieć sklepów convenience - nie bez przyczyny wraca w wybranych placówkach do serwowania pizz i zapiekanek. To pomysł na mniejsze miejscowości, do których nie wchodzą najwięksi gracze fast-food, takie jak McDonald’s.

Oto pięć trendów polskiej i światowej gastronomii. Raport Pyszne.pl

Co królowało na talerzach Polaków w 2022 roku? Które kuchnie świata cieszą się największą popularnością? Czy zaczęliśmy oszczędzać na jedzeniu i przekonujemy się do weganizmu? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziemy w najnowszej edycji raportu Food Trendów Pyszne.pl.

Ukraińscy pracownicy na rynku HoReCa: ambitni, wykształceni, tymczasowi?

Często mają wyższe wykształcenie, znają języki obce, nie boją się pracy poniżej własnych kompetencji. Chętnie wybierają zatrudnienie w gastronomii lub hotelarstwie. Większość Ukraińców deklaruje jednak, że zaraz po wojnie wróci do swojej ojczyzny.

Inne kategorie

Podcasty

Konsument, który żyje w poczuciu zagrożenia: jak z nim prowadzić dialog? [PODCAST]

Jak zmieniają się konsumenci i jak zmieniają się producenci? W jaki sposób obie te grupy odczuwają niepokoje i jak warto na nie reagować - opowiada Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu firmy Mlekpol.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej