x

Michalina Szczepańska: Marek własnych szał

Kategoria: Lifestyle - blog    11.10.2022

Rozkręciło się już na dobre. Zarówno w retailu, jak i HoReCa. Polacy coraz chętniej sięgają po produkty marek własnych sieci handlowych - pokazują kolejne wyniki badań NielsenIQ. Dla przykładu - w czerwcu ich udział w rynku wynosił 21,1% i był najwyższy w historii. A to pewnie jeszcze nie koniec.

Michalina Szczepańska, Fot. materiały prasowe
Michalina Szczepańska, Fot. materiały prasowe
Oczywista przewaga, jaką mają produkty marek własnych, to ta cenowa. Sieci handlowe umiejętnie je promują i będą rozwijać. Na przykład Auchan zdecydował się na powrót do swojej pierwszej marki własnej – kciuka podniesionego w górę – wycofanej ze sprzedaży w 2019 r.

Podobnych twardych danych dla kanału branży HoReCa wprawdzie nie ma, sporo można natomiast wywnioskować chociażby z informacji płynących z sieci Makro, która pochwaliła się rekordowymi wynikami sprzedaży swoich marek własnych – przekraczają 1 mld zł za 11 miesięcy. Wśród nich są i te dla detalu, i dla HoReCa.

Co to oznacza dla obu tych kanałów? Z punktu widzenia producentów tworzących linie artykułów dla detalu – zachętę do wejścia w produkcję private label oraz do rozbudowy portfolio w dół, o marki bardziej ekonomiczne. Jednocześnie jednak – i to również widać w badaniach – segment premium ma się całkiem nieźle. To także jest zachęta do rozbudowy droższej części portfolio.

Wprost można to przełożyć na sektor gastronomiczny. Część z państwa potrzebuje wyróżnić się dobrą relacją ceny w stosunku do jakości, czyli posiłkami dostępnymi cenowo. Tu pole do popisu mają sprzedawcy produktów marek własnych. Jednocześnie tym, którzy się nie zdecydują z nich gotować, powinno być łatwiej się odróżnić – komunikując na wszelkie sposoby korzystanie z lokalnych, ciekawych, nietypowych, specjalnie wytworzonych składników i wskazywać ich dostawców oraz historie, które za nimi stoją. Szał marek własnych widoczny w danych to też jasny sygnał do zmiany strategii, jeśli działają państwo w mainstreamie. To on najmocniej cierpi w takich czasach. Wybór, jaki pozostaje, sprowadza się do pytania: czy iść w górę, czy w dół? Bo obie drogi mogą prowadzić do sukcesu.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Inne kategorie

Podcasty

Konsument, który żyje w poczuciu zagrożenia: jak z nim prowadzić dialog? [PODCAST]

Jak zmieniają się konsumenci i jak zmieniają się producenci? W jaki sposób obie te grupy odczuwają niepokoje i jak warto na nie reagować - opowiada Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu firmy Mlekpol.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej