x

Kawa - branżowe trendy i zmiany w preferencjach Polaków

Kategoria: Twój biznes - wiedza    29.09.2022

Polska jest dla kawowej branży rynkiem z ogromnymi perspektywami rozwoju. Zmiany nawyków kawowych rodaków w czasie pandemii oraz międzynarodowe sukcesy polskich baristów przekładają się na wzrost kultury spożycia tego napoju - uważa Marcin Rusnarczyk, Mistrz Polski Baristów.

Do zakupionych w pandemii ekspresów konsumenci dobierają dziś dobrej jakości kawę ziarnistą i otwierają się na produkty z nowych kierunków, tj. Peru, Ugandy, Ruandy, Gwatemali czy Meksyku. Zdjęcie: Shutterstock.com
Do zakupionych w pandemii ekspresów konsumenci dobierają dziś dobrej jakości kawę ziarnistą i otwierają się na produkty z nowych kierunków, tj. Peru, Ugandy, Ruandy, Gwatemali czy Meksyku. Zdjęcie: Shutterstock.com
Rocznie statystyczny Polak wypija kawę z około 3 kg ziaren, co w porównaniu z europejskimi liderami – krajami skandynawskimi – gdzie na mieszkańca przypada średnio 13 kg ziaren, stanowi niewiele. Jednak 75% rodaków pije kawę codziennie, a prawie połowa nie poprzestaje na jednej filiżance. Polska nie należy więc do światowej czołówki w spożywaniu kawy, ale z 13 bilionami wypijanych rocznie filiżanek tego napoju jest rynkiem z ogromnymi perspektywami rozwoju.

Głównym powodem, dla którego sięgamy po kawę, jest jej smak, dlatego branża kawowa z optymizmem patrzy na ożywienie tego segmentu.

Nowe trendy w Polsce
Ostatnie lata za sprawą pandemii znacząco wpłynęły na sposoby spożywania kawy przez Polaków – twierdzi Marcin Rusnarczyk, Mistrz Polski Baristów, sędzia polskich i międzynarodowych mistrzostw baristów oraz członek rady programowej Gastrotargów SMAKKi.

Według niego, zamknięcie branży HoReCa w pierwszym kwartale 2020 roku spowodowało, że Polacy zakupili dużo automatycznych ekspresów, przenosząc tym samym konsumpcję kawy do domu. W tym czasie zwiększyło się zainteresowanie kawami ziarnistymi, co w porównaniu do wcześniejszej dominacji kawy rozpuszczalnej i „sypanej”, jest ważną zmianą.

Do zakupionych w pandemii ekspresów konsumenci dobierają dziś dobrej jakości kawę ziarnistą i otwierają się na produkty z nowych kierunków, tj. Peru, Ugandy, Ruandy, Gwatemali czy Meksyku. Coraz popularniejsze stają się kawy jasno palone, charakteryzujące się mniejszą goryczką, a większym repertuarem aromatów.

Nie bez znaczenia pozostaje również obserwacja, że obniżył się wiek osób pijących kawę – obecnie coraz częściej sięgają po nią osoby nawet poniżej 20 roku życia. Bieżąca sytuacja gospodarcza, w której rosnąca inflacja bezpośrednio wpływa na portfele Polaków, znajduje odzwierciedlenie w wielkości zamówień składanych w kawiarniach. Klienci coraz częściej proszą tylko o kawę lub z drobnym ciastkiem, a nie z dużym deserem.  

Właściciele lokali gastronomicznych, mając na uwadze niezwykle istotną dla dzisiejszego klienta jakość obsługi, coraz większą wagę przykładają do kształcenia baristów. Zdjęcie: Shutterstock.com
Właściciele lokali gastronomicznych, mając na uwadze niezwykle istotną dla dzisiejszego klienta jakość obsługi, coraz większą wagę przykładają do kształcenia baristów. Zdjęcie: Shutterstock.com
Biznes kawowy – na topie małe palarnie i zdolni bariści
Zmiany w zwyczajach kawowych Polaków są nieodłącznie związane z funkcjonowaniem przedsiębiorców w tej branży. W czasie pandemii powstało wiele małych palarni, z których większość oferuje znakomitą, rzemieślniczą kawę. Trend na spożywanie dobrej jakościowo kawy to szansa dla małych lokalnych palarni, które dostarczają klientom ziarna o ciekawych smakach i optymalnym poziomie wypalenia.

Poza tym, właściciele lokali gastronomicznych, mając na uwadze niezwykle istotną dla dzisiejszego klienta jakość obsługi, coraz większą wagę przykładają do kształcenia baristów. Choć zawód ten w Polsce jest promowany dopiero od 10 lat, rodacy odnoszą w nim światowe sukcesy. W czerwcu br. Polka Agnieszka Rojewska jako pierwsza kobieta wygrała World Coffee in Good Spirits w Mediolanie organizowane przez Specialty Coffee Association (SCA), a wcześniej w 2018 roku została Mistrzynią Świata Baristów. Jest jedną z trzech osób na świecie, która ma dwa tytuły mistrza świata w dwóch różnych kategoriach.

Jak podsumowują eksperci, trend spożywania coraz lepszej kawy przez Polaków utrzyma się, co przełoży się na wzrost kultury jej picia i lepszą obsługę klientów. Dlatego też duże znaczenie mają profesjonalne wydarzenia, takie jak zapowiadane GASTROTARGI SMAKKi, które odbędą się 23-25 marca 2023 w Warszawie, podczas których wszyscy tworzący kawową branżę będą mogli dokształcać się i wymieniać doświadczeniami.  

Więcej informacji na www.smakki.pl i w mediach społecznościowych: Facebook, LinkedIn i Instagram.


Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Popeyes - nowa marka restauracyjna wkracza do Polski

Operatorzy Restaurant Brands International i McWin planują w 2023 roku otwarcie w krajach Europy Wschodniej, m.in. w Polsce, lokali gastronomicznych pod marką Popeyes. Chcą także rozwijać sieć Burger King w tym regionie.

Kryzysowe zjawisko - zrzutki na restauracje. Ostatnia deska ratunku przed bankructwem?

Rośnie liczba restauracji zamykanych z powodu problemów finansowych. Restauratorzy szukają ratunku w zbiórkach pieniędzy za pośrednictwem serwisów internetowych, a lokali potrzebujących takiego wsparcia wciąż przybywa. Radio Całe, Green Bus, Falafel Bejrut, Lokal na Rybę - przykłady można mnożyć.

Hard Beans z Fetco będą produkować i dystrybuować urządzenia do kawy typu cold brew

Polska palarnia kawy Hard Beans rozpoczęła współpracę z Fetco, czołowym amerykańskim producentem urządzeń do parzenia kawy i herbaty. Wspólnie będą produkować i dystrybuować urządzenie Baby Hard Tank wytwarzające kawę typu cold brew w rekordowym tempie.

Żabka konkurencją dla McDonald’s? Takie ma plany

Żabka - czołowa sieć sklepów convenience - nie bez przyczyny wraca w wybranych placówkach do serwowania pizz i zapiekanek. To pomysł na mniejsze miejscowości, do których nie wchodzą najwięksi gracze fast-food, takie jak McDonald’s.

Oto pięć trendów polskiej i światowej gastronomii. Raport Pyszne.pl

Co królowało na talerzach Polaków w 2022 roku? Które kuchnie świata cieszą się największą popularnością? Czy zaczęliśmy oszczędzać na jedzeniu i przekonujemy się do weganizmu? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziemy w najnowszej edycji raportu Food Trendów Pyszne.pl.

Ukraińscy pracownicy na rynku HoReCa: ambitni, wykształceni, tymczasowi?

Często mają wyższe wykształcenie, znają języki obce, nie boją się pracy poniżej własnych kompetencji. Chętnie wybierają zatrudnienie w gastronomii lub hotelarstwie. Większość Ukraińców deklaruje jednak, że zaraz po wojnie wróci do swojej ojczyzny.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

Czego potrzebuje teraz konsument? Czy zmieniać portfolio? Jak się z nim komunikować? Czy to jest moment na wprowadzanie nowości? Opowiada Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej