- Do zakupionych w pandemii ekspresów konsumenci dobierają dziś dobrej jakości kawę ziarnistą i otwierają się na produkty z nowych kierunków, tj. Peru, Ugandy, Ruandy, Gwatemali czy Meksyku. Zdjęcie: Shutterstock.com
Głównym powodem, dla którego sięgamy po kawę, jest jej smak, dlatego branża kawowa z optymizmem patrzy na ożywienie tego segmentu.
Nowe trendy w Polsce
Ostatnie lata za sprawą pandemii znacząco wpłynęły na sposoby spożywania kawy przez Polaków – twierdzi Marcin Rusnarczyk, Mistrz Polski Baristów, sędzia polskich i międzynarodowych mistrzostw baristów oraz członek rady programowej Gastrotargów SMAKKi.
Według niego, zamknięcie branży HoReCa w pierwszym kwartale 2020 roku spowodowało, że Polacy zakupili dużo automatycznych ekspresów, przenosząc tym samym konsumpcję kawy do domu. W tym czasie zwiększyło się zainteresowanie kawami ziarnistymi, co w porównaniu do wcześniejszej dominacji kawy rozpuszczalnej i „sypanej”, jest ważną zmianą.
Do zakupionych w pandemii ekspresów konsumenci dobierają dziś dobrej jakości kawę ziarnistą i otwierają się na produkty z nowych kierunków, tj. Peru, Ugandy, Ruandy, Gwatemali czy Meksyku. Coraz popularniejsze stają się kawy jasno palone, charakteryzujące się mniejszą goryczką, a większym repertuarem aromatów.
Nie bez znaczenia pozostaje również obserwacja, że obniżył się wiek osób pijących kawę – obecnie coraz częściej sięgają po nią osoby nawet poniżej 20 roku życia. Bieżąca sytuacja gospodarcza, w której rosnąca inflacja bezpośrednio wpływa na portfele Polaków, znajduje odzwierciedlenie w wielkości zamówień składanych w kawiarniach. Klienci coraz częściej proszą tylko o kawę lub z drobnym ciastkiem, a nie z dużym deserem.
Biznes kawowy – na topie małe palarnie i zdolni bariści
Zmiany w zwyczajach kawowych Polaków są nieodłącznie związane z funkcjonowaniem przedsiębiorców w tej branży. W czasie pandemii powstało wiele małych palarni, z których większość oferuje znakomitą, rzemieślniczą kawę. Trend na spożywanie dobrej jakościowo kawy to szansa dla małych lokalnych palarni, które dostarczają klientom ziarna o ciekawych smakach i optymalnym poziomie wypalenia.
Poza tym, właściciele lokali gastronomicznych, mając na uwadze niezwykle istotną dla dzisiejszego klienta jakość obsługi, coraz większą wagę przykładają do kształcenia baristów. Choć zawód ten w Polsce jest promowany dopiero od 10 lat, rodacy odnoszą w nim światowe sukcesy. W czerwcu br. Polka Agnieszka Rojewska jako pierwsza kobieta wygrała World Coffee in Good Spirits w Mediolanie organizowane przez Specialty Coffee Association (SCA), a wcześniej w 2018 roku została Mistrzynią Świata Baristów. Jest jedną z trzech osób na świecie, która ma dwa tytuły mistrza świata w dwóch różnych kategoriach.
Jak podsumowują eksperci, trend spożywania coraz lepszej kawy przez Polaków utrzyma się, co przełoży się na wzrost kultury jej picia i lepszą obsługę klientów. Dlatego też duże znaczenie mają profesjonalne wydarzenia, takie jak zapowiadane GASTROTARGI SMAKKi, które odbędą się 23-25 marca 2023 w Warszawie, podczas których wszyscy tworzący kawową branżę będą mogli dokształcać się i wymieniać doświadczeniami.
Więcej informacji na www.smakki.pl i w mediach społecznościowych: Facebook, LinkedIn i Instagram.