x

Jak nie polec na azjatyckim fusion?

Kategoria: Twój biznes - wiedza    09.09.2022

Mnogość fantastycznych produktów importowanych z Dalekiego Wschodu oraz wyjątkowych dań, które można z nich przygotować, sprawia, że to jedzenie po prostu się nie nudzi!

Moda na potrawy kuchni Azji trwa od kilku lat i prawdopodobnie się nie skończy. Fot. materaiały prasowe
Moda na potrawy kuchni Azji trwa od kilku lat i prawdopodobnie się nie skończy. Fot. materaiały prasowe
Azjatyckie inspiracje widać nie tylko w monokonceptach – orientalne nuty stały się popularne nawet w kuchniach na co dzień określanych mianem europejskich czy kontynentalnych. Walka o wydobycie jak największej ilości umami na talerzu oraz nieustannie zaskakujący koloryt wschodniej kultury stołu są świetnymi haczykami sprzedażowymi. Jak to mówią: „klika się”!

Jest w tym wszystkim jednak mała pułapka. Szeroko pojęta kuchnia azjatycka leży dość daleko od europejskiego stylu gotowania. Mądre korzystanie z takiego dziedzictwa wymaga dużej wiedzy i ciągłej edukacji. Błędy techniczne popełniane przez kucharzy czy liczne lapsusy w komunikacji marketingowej lokali pochopnie decydujących się na wprowadzenie do menu chociażby wszędobylskiego ramenu, to prosta droga do utraty wiarygodności, na co żaden szanujący się restaurator nie powinien pozwolić.

Zastanówmy się w takim razie, w jaki sposób najlepiej wykorzystać dalekowschodni trend, na co zwracać uwagę i co implementują u siebie ci, którym się udało.

NIE TYLKO SUSHI
Polacy masowo zetknęli się ze smakami Azji jeszcze przed transformacją, głównie dzięki ogromnej diasporze wietnamskiej. Wszechobecne bary typu „pol-viet” po raz pierwszy przybliżyły nam nowe produkty, nawet tak podstawowe jak sos sojowy. Samo „pol” wskazuje, że były to potrawy znacznie spolszczone, a dzięki temu łatwiejsze do przyswojenia. Lata 90. to z kolei czasy sushi barów – ekskluzywnych niczym restauracje Orbisu dekadę wcześniej.

A co jemy obecnie? Od czasów transformacji zdążyliśmy już zwiedzić świat, dlatego w restauracyjnych menu szukamy smaków autentyczniejszych i… ciekawszych! Do destynacji, którymi inspirują się najpopularniejsze koncepty w Polsce, należą Bangkok, Tokio czy Seul. W tych kulinarnych stolicach znajdziemy wszystko – od street foodu po najbardziej luksusowy fine dining. Powoli zaczyna się mówić o mniej oczywistych kuchniach, szczególnie Azji Południowo-Wschodniej, na czele z Indonezją, Malezją i Filipinami. Szukając kulinarnego kierunku dla swojego biznesu, powinniśmy jednak zwrócić uwagę na to, co sami czujemy. Najłatwiej odnieść się do sentymentów – one od lat się sprzedają, przecież jedzenie to emocje. To dlatego kucharze chętnie odświeżają potrawy, które w dzieciństwie jedli we wspomnianych barach wietnamskich.

Chcesz serwować sushi? W zgodzie ze zmieniającym się zapotrzebowaniem spróbuj dodać do swojej oferty rolki wegańskie. To, co sprawdzało się przez lata, ma nadal szansę na popularność, o ile świadomie dostosujemy ofertę do obecnych oczekiwań konsumenta.

DOWIEDZ SIĘ, CO SPRZEDAJESZ
Jeśli decyzja została podjęta i widzisz szansę, by zbudować (lub urozmaicić) swój biznes, stawiając na potrawy wschodnie, poświęć czas na edukację. Wizja kolorowych misek bazujących na ryżu lub makaronie uwiodła już niejednego. Trzeba jednak pamiętać, że najsłynniejsze i na pierwszy rzut oka całkiem banalne potrawy mają za sobą długą tradycję, którą widać zarówno w technice wykonania, jak i w używanym produkcie. Największe gafy na tej płaszczyźnie restauratorzy popełniają w przypadku ramenu. Ta niezwykle fotogeniczna potrawa zdobyła polski gastrorynek w mgnieniu oka. Na fali popularności ramen zawędrował nawet do restauracji serwujących kuchnię polską. Próby sprzedawania ramenu gotowanego na podstawie zdjęć z internetu kończyły się fiaskiem i niejednokrotnie kryzysem wizerunkowym. Social media grzmiały, bo w końcu nazywanie tego dania „zupą” czy „japońskim rosołem” obnaża wszystkie braki w wiedzy. Podobnie sprawa ma się z ryżem, który w azjatyckiej kuchni pełni niebagatelną funkcję. Jego rodzaje są ściśle i na stałe przypisane do poszczególnych receptur. Mylenie ryżu basmati z jaśminowym czy kleistym i stosowanie ich zamiennie to koszmarne błędy. Inwestując setki tysięcy złotych w biznes, nie należy zapominać o inwestycji w naukę. Pomocna będzie zagraniczna podróż, na którą warto zabrać szkoleniowca – tak wydane pieniądze zwrócą się z nawiązką. Dbajmy również, aby osoby odpowiedzialne za komunikację zewnętrzną i marketing przyswoiły stosowną wiedzę. Warto stworzyć wewnętrzne słowniczki i manuale, z których skorzystają zarówno menedżerowie, jak i osoby zajmujące się mediami.

FUSION – CZYLI WSZYSTKO I NIC
Jest takie słowo, często nadużywane przez gastronomię w kontekście kuchni azjatyckiej – fusion. Jeszcze niedawno znienawidzone, obecnie powoli toruje sobie drogę powrotną na szczyt. Dlaczego fusion zyskało pejoratywny wydźwięk? Bo było używane do zamaskowania błędów: technicznych, merytorycznych, wszelakich! „Makaron ryżowy w ramenie? Nic nie szkodzi, przecież jesteśmy fusion!”. Lata takich praktyk wypaczyły znaczenie tego terminu. Ale fusion może być fajne! Oznacza żonglowanie smakami, co okazuje się niesamowicie owocne. Unia kuchni europejskiej i azjatyckiej to pyszna sprawa. Dodatkowo zdejmuje ona z restauratorów odpowiedzialność, z którą łączy się otwieranie brandów komunikowanych jako autentyczne. Ważne jednak, aby biorąc się do fusion, mieć porządne podstawy – wiedzieć, co w potrawach zmieniamy i dlaczego. Później jest już dużo zabawy! Warto w tym miejscu dodać, że autorską kuchnię trzeba zawsze dobrze opowiedzieć, w innym wypadku może zostać niezrozumiana przez odbiorców.

Specyficzne podejście do czerpania z kulinarnej spuścizny Azjatów prezentują restauracje z wysokiej półki. Szefowie kuchni coraz częściej uczą się wiekowych metod i receptur, aby wdrożyć je w prowadzonych przez siebie kuchniach i jeszcze doskonalej ułożyć smaki w serwowanych daniach. René Redzepi otworzył szeroko komentowany projekt Ferment Lab, w którym jego zespół testuje najlepsze przepisy na garum, sos sojowy i wiele innych. Polscy szefowie również nie zostają w tyle – nie tak dawno Dariusz Barański publikował na Instagramie autorską recepturę na miso i sos koji. Taki miks kulturowy jest przepiękny!

Od kogo jeszcze się uczyć? Najlepiej popatrzeć na najlepszych z naszego podwórka i odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego odnieśli sukces. Świetnym konceptem restauracyjnym, przemyślanym w każdym calu, jest krakowskie Molam. Właściciele niedawno otworzyli drugi lokal Luktung. Nowa kuchnia znacznie różni się od siostrzanej tajskiej – jest prostsza w odbiorze i przede wszystkim multikulturowa. Na wydawce lądują mało znane w Polsce dania z południowo-wschodniego krańca kontynentu.

Warszawskie adresy prowadzone przez Linh Nguyen to koncepcyjny majstersztyk. Każda jej marka jest zawsze na czasie, a nawet delikatnie przed trendem.Osoby zainteresowane kuchnią roślinną powinny spojrzeć na Youmiko Vegan Sushi oraz Vegan Ramen Shop. O tych brandach jest głośno od kilku lat – to kwestia świetnie zaprojektowanego i smacznego menu oraz dobrej komunikacji! Szukający luźniejszego klimatu i kreatywnego podejścia do fusion mogą zainspirować się gdyńskim Neonem i warszawskim Cool Catem.

Karolina Milczanowska i Katarzyna Płachecka
Karolina Milczanowska i Katarzyna Płachecka
Autorki: Karolina Milczanowska i Katarzyna Płachecka
są twórczyniami edukacyjnej platformy dla restauratorów BOOST HORECA oraz właścicielkami agencji Jedling Marketing, w której zajmują się komunikacją w social mediach, konsultingiem i kreowaniem wizerunku restauracji. Są także współwłaścicielkami portali o tematyce kulinarnej: Have a Bite Kraków i Krakow Foodie. Mają na koncie lata praktycznego doświadczenia w gastronomii, którym dzielą się na łamach „Food Service”.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Pascal Brodnicki uruchamia restauracyjny codzienny catering PascalBox w eko-pudełkach

Na PascalBox.pl można już zarezerwować pięć posiłków dziennie z dostawą. To pierwszy z zaplanowanych formatów konceptu gastronomicznego PASCAL Franchise uruchamianego na podstawie umowy między Pascalem Brodnickim a spółką Food & Friends Polska S.A., której założycielami są Jan i Marek Rogala.

Wyposażenie kuchenne - ABC eksploatacji

Lodówki, zamrażarki, piece, kuchenki, płyty, zmywarki... Podpowiadamy, jak prawidłowo korzystać z wyposażenia kuchennego, aby nie doprowadzić do kosztownych w naprawie usterek.

Poza domem, z mlekiem, na pobudzenie. Jaką kawę pijemy najchętniej?

Polacy coraz częściej piją kawę poza domem, lubią dodawać do niej mleko, ale głównie krowie. Dużo rzadziej do swojego latte wybierają napój owsiany, sojowy czy migdałowy - wynika z raportu ARC Rynek i Opinia.

Chleb w subskrypcji od twórcy Green Caffé Nero

Związana z Adamem Ringerem piekarnia Muffia Bakery rusza z prenumeratą pieczywa. To kolejna próba sprzedaży produktów spożywczych w ten właśnie sposób.

Brunch: powrót weekendowej biesiady

Wymyślono go pod koniec XIX w. po to, by zagospodarować lukę w czasie między śniadaniem a lunchem. Choć w Polsce znany jest od lat, nie cieszy się szczególnym powodzeniem. Czy po ponad 120 latach od swoich narodzin brunch jest dla gastronomii jeszcze atrakcyjny? Wbrew pozorom tak.

Rodacy stawiają na polską żywność

Blisko 83% Polaków kupuje rodzime produkty zwracając uwagę, czy wybierane przez nich artykuły spożywcze są polskie - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Barbora, z okazji Dnia Polskiej Żywności. Najczęściej sięgamy po regionalne warzywa i owoce, nabiał oraz lokalne wędliny.

Inne kategorie

Podcasty

Moda na wina nowofalowe w restauracjach. Rozmowa z Piotrem Pietrasem [PODCAST]

Czym się charakteryzują wina naturalne, organiczne, biodynamiczne, wegańskie? Kto je konsumuje i jakie możliwości stwarzają te kategorie w biznesie restauracyjnym? Czy warto podążać za tym trendem? Rozmawiamy o tym z Piotrem Pietrasem, Master Sommelierem, Wicemistrzem Europy Sommelierów.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej