x

Michalina Szczepańska: O współkupowaniu słów kilka

Kategoria: Lifestyle - blog    07.09.2022

Druga pizza za pół ceny. Albo: jeśli kupisz dwa jogurty, za każdy zapłacisz x (oczywiście jednostkowo mniej niż za zakup jednej sztuki). Michalina Szczepańska zgłębia i przedstawia tajniki współkupowania.

Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
Druga pizza za pół ceny. Albo: jeśli kupisz dwa jogurty, za każdy zapłacisz x (oczywiście jednostkowo mniej niż za zakup jednej sztuki). Tego typu promocjami i handel, i HoReCa (choć w mniejszym stopniu) stoją. Możliwością nie do końca wykorzystaną jest natomiast współkupowanie. W klasycznym wydaniu to zamówienie napoju do posiłku czy dorzucenie mleka do koszyka, w którym mamy już kawę.

Są też przykłady mniej oczywiste, którym warto się przyjrzeć. Taki wakacyjny obrazek: otóż w portugalskich sklepach przy regale z alkoholem wiszą też… prezerwatywy. Na naszym podwórku nie widać ich przy półkach z napojami wyskokowymi, tymczasem z paragonów wynika (dane CMR z tzw. mniejszych sklepów do 300 mkw.), iż w koszykach wraz z prezerwatywami wyjątkowo często (z wyższym affinity niż standardowo) pojawiały się wina musujące i szampany, a także wina deserowe, czekolady pitne oraz świece. Wyraźnie częściej razem z prezerwatywami kupowano również napoje energetyzujące, maszynki do golenia, chusteczki nawilżające i pielęgnujące oraz gumy do żucia.

To ważne informacje dla detalisty pokazujące, jak można zwiększać wartość koszyka zakupowego, odpowiednio zestawiając i eksponując asortyment. Obserwacje dotyczące współkupowania dotyczą oczywiście nie tylko prezerwatyw, wciąż nie są jednak powszechnie wykorzystywane ku zadowoleniu i sprzedającego, i kupującego. Któż z nas nie był bowiem wielokrotnie nachalnie zagadywany przy kasie: „a może jeszcze produkt X, mamy teraz w super promocji?”. Produkt ów oczywiście nijak się miał do naszych zakupów i był proponowany w ciemno każdemu.

Podobne zjawisko – zapomnienia o mądrym zarządzaniu współkupowaniem – można zaobserwować w restauracjach. Wraz ze wzrostem cen dań i napojów z menu domówienie kolejnego napoju – bagatela 10-12 zł za gazowany napój znanego koncernu – zaczyna być barierą. Co jednak powiedzieliby państwo na oferowanie klientom po zjedzonym posiłku (wiem, wiem, niektórzy to robią) możliwości zakupu makaronu, kiełbasy, serów, pieczywa czy oliwy… które w zamówionych potrawach mieli i skosztowali, a tym samym mogliby ich użyć w domu? A gdyby tak zaproponować im również warsztaty kucharskie z kucharzem, który wcześniej przygotował dla nich posiłek? Albo kurs winiarski, który poszerzy ich wiedzę o degustowanym wcześniej winie? A może krótki webinar o tym, jak usmażyć tak chrupkie frytki albo szybko przygotować trzy podstawowe sosy w domu?

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Zobacz także

"Panierki" - to nie do końca recenzja

Rafał Targosz sprawił mi niedawno ogromną przyjemność, przesyłając egzemplarz swojej książki "Panierki". Oczekiwałem tej publikacji od jakiegoś czasu z ogromnym zainteresowaniem z kilku powodów.

Tomasz Źródłowski: Circle of UpUse

Wiecie, jak powstał ten felieton? Dla tej historii ważne jest, że najpierw ktoś opowiedział w redakcji, iż istnieje kooperatywa między barem The Trust a lokalem Hummus Amamamusi - właściciele obu miejsc dogadali się i stanowią przykład zjawisk up-use i up-cycle.

Michalina Szczepańska: Veganuary: dlaczego nie chwyta?

Kolejny rok przynosi kolejny rekord akcji Veganuary. W edycji z 2022 r. oficjalnie (tj. poprzez zapis na stronie organizatora) wzięło udział ponad 629 tys. osób w 228 krajach.

Michalina Szczepańska: Dokąd zmierzasz, branżo roślinna?

Roślinne portfolio chce mieć teraz prawie każdy producent, a wegańską/wegetariańską półkę - każdy detalista.

Tomasz Źródłowski: O sztuce tworzenia

Oglądaliście już serial "The Bear"? Bo mam dziwne wrażenie, że to "Chef’s Table" roku 2022. Nie chcę zabrzmieć tak, jakbym nie wiadomo ile pracował, ale ostatnio mało mam czasu na tego typu rozrywki. Tym bardziej więc doceniam te, na które poświęcam czas.

Adam Chrząstowski: Navigare necesse est

Podobno Pompejusz, wchodząc na pokład wyruszającego w rejs statku, wypowiedział słowa: "Navigare necesse est, vivere non est necesse" - "Żeglowanie jest koniecznością, życie nią nie jest".

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0. Restauratorka Alicja Than o optymalizacji kosztów biznesu gastronomicznego [PODCAST]

W jaki sposób optymalizować koszty prowadzenia biznesu gastronomicznego w obliczu rosnącej inflacji oraz jak przetrwać na rynku, nie tracąc klientów i nie rezygnując z jakości - rozmawiamy o tym z Alicją Than, właścicielką lokali Izumi Sushi, Kago, Kiseki, Omakase, Matcha Bistro & Bar w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej