x

Właściciel Pyszne.pl notuje straty, ale trzyma się mocno w Europie

Kategoria: Twój biznes - wiedza    12.08.2022

Just Eat Takeaway, firma w Polsce znana pod szyldem Pyszne.pl, ogłosiła miliardowe straty w pierwszej połowie 2022 roku. Amortyzacja stanowi duże obciążenie dla działalności grupy usług dostawczych. Ale biznes pozostaje silny w Europie Północnej i Środkowej.

Zyski giganta branży dostawczej Just Eat Takeaway spadły w pierwszej połowie roku jeszcze bardziej na minus z powodu odpisu wartości amerykańskiej spółki zależnej Grubhub. Najważniejsze jest to, że spółka matka (właściciel m.in. polskiej spółki zależnej Pyszne.pl i niemieckiej Lieferando) odnotowała stratę około 3,5 mld euro po tym jak w tym samym okresie ubiegłego roku straciła 486 mln euro - pisze "Lebensmittel Zeitung".
Holenderska Grupa Just Eat Takeaway zapowiedziała zakup Grubhuba dopiero latem 2020 roku za 7,3 mld dol., czyli za ok. 6,4 mld euro w ówczesnych akcjach własnych. Teraz firma musiała odpisać 3 mld euro, czyli prawie połowę z tej kwoty. W związku z tym, jak donosi "LZ", amerykańska firma chce się teraz wycofać ze współpracy z Just Eat Takeaway.
W pierwszej połowie roku dostawca żywności nie spełnił przeciętnych oczekiwań analityków dla większości wskaźników. Zarówno liczba zamówień, około 510 mln, jak i wartość transakcji brutto (GTV), wynosząca prawie 14,2 mld euro, były słabsze, niż przewidywali eksperci. Rok temu udało się zrealizować jeszcze 547 mln zamówień i GTV 14,1 mld euro. Podobnie jak jego konkurent Delivery Hero, Just Eat Takeaway musi monitorować i na bieżąco sprawdzać, jak firma radzi sobie z inflacją i wynikającym z niej mniejszym budżetem swoich klientów.
Skorygowana strata Just Eat Takeaway przed odliczeniem odsetek, podatków i amortyzacji (EBITDA) spadła o prawie 30% do 134 mln euro w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku i jest nieco lepiej, niż oczekiwano. Grupa stwierdziła, że w szczególności segment Europy Północnej i Środkowej wniósł tu znaczący wkład. Oprócz Niemiec (Lieferando) region obejmuje również Danię, Polskę (Pyszne.pl), kraje Beneluksu i Austrię.
Spółka potwierdziła swoje perspektywy na bieżący rok: oprócz średnio jednocyfrowego procentowego wzrostu wolumenu transakcji brutto, skorygowana marża operacyjna (marża EBITDA) powinna wynosić od minus 0,5 do minus 0,7%. Podobnie jak w 2021 r. wynik operacyjny powinien być ujemny również w roku bieżącym.
Grupa Just Eat Takeaway obsługuje lokalne marki w 23 krajach, współpracuje z ponad 600 tys. partnerami restauracyjnymi.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Subway rozważa sprzedaż i podbija swoją cenę

Franczyzowa sieć barów szybkiej obsługi z kanapkami, sałatkami i wrapami szuka nowego właściciela. Pertraktacje są wciąż na wczesnym etapie, ale mówi się, że sieć warta jest ponad 10 mld dol. Cenę sieć podbija dzięki transformacji lokali.

Trzy hot dogi na sekundę. Największa sieć punktów gastronomicznych w Polsce? Żabka!

Sprzedaje średnio trzy hot dogi na sekundę. Rekordy sprzedaży notują też panini oraz kawa, od niedawna dostępna w kawonamencie. Plany Żabki są jeszcze szersze!

W 2023 roku pustki w restauracjach? Polacy mocno ograniczą wydatki na gastronomię [BADANIE]

Obserwacje i obawy lokali potwierdzają liczby. Z powodu trudnej sytuacji ekonomicznej oszczędności gospodarstw domowych najbardziej odbiją się na wydatkach na rozrywkę i jedzenie na mieście - wynika z badania firmy doradczej Bain & Company.

Trendy na globalnym rynku żywności i napojów 2023 - raport firmy Mintel

Firma Mintel ogłosiła cztery kluczowe trendy, które będą kształtować globalny rynek żywności, napojów i gastronomii w roku 2023 oraz w perspektywie pięciu i więcej lat. Raport zawiera analizę zmian w zachowaniach konsumentów i strategiczne rekomendacje, które pomogą podjąć decyzje biznesowe.

Upfield Professional zmienia nazwę na Violife Professional

Violife Professional to teraz nowa nazwa Upfield Professional. Zmiana jest związana ze zwiększeniem zaangażowania firmy Upfield w promowanie produktów roślinnych dla branży gastronomicznej.

Astronomiczne rachunki za gaz. Pizzeria w Gdańsku: opłaty nas dobijają, zamykamy lokal

Gdańska pizzeria New Port z końcem 2022 r. otrzymała rachunek za gaz w wysokości 72 tys. zł. Siedmiokrotnie więcej niż zwykle, a to tylko jeden z problemów finansowych tego lokalu. Pizzeria ogłosiła tymczasowe zamknięcie, bo na pomoc rządu małe, lokalne biznesy nie mogą liczyć.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

Czego potrzebuje teraz konsument? Czy zmieniać portfolio? Jak się z nim komunikować? Czy to jest moment na wprowadzanie nowości? Opowiada Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej