x

Właściciel Pyszne.pl notuje straty, ale trzyma się mocno w Europie

Kategoria: Twój biznes - wiedza    12.08.2022

Just Eat Takeaway, firma w Polsce znana pod szyldem Pyszne.pl, ogłosiła miliardowe straty w pierwszej połowie 2022 roku. Amortyzacja stanowi duże obciążenie dla działalności grupy usług dostawczych. Ale biznes pozostaje silny w Europie Północnej i Środkowej.

Zyski giganta branży dostawczej Just Eat Takeaway spadły w pierwszej połowie roku jeszcze bardziej na minus z powodu odpisu wartości amerykańskiej spółki zależnej Grubhub. Najważniejsze jest to, że spółka matka (właściciel m.in. polskiej spółki zależnej Pyszne.pl i niemieckiej Lieferando) odnotowała stratę około 3,5 mld euro po tym jak w tym samym okresie ubiegłego roku straciła 486 mln euro - pisze "Lebensmittel Zeitung".
Holenderska Grupa Just Eat Takeaway zapowiedziała zakup Grubhuba dopiero latem 2020 roku za 7,3 mld dol., czyli za ok. 6,4 mld euro w ówczesnych akcjach własnych. Teraz firma musiała odpisać 3 mld euro, czyli prawie połowę z tej kwoty. W związku z tym, jak donosi "LZ", amerykańska firma chce się teraz wycofać ze współpracy z Just Eat Takeaway.
W pierwszej połowie roku dostawca żywności nie spełnił przeciętnych oczekiwań analityków dla większości wskaźników. Zarówno liczba zamówień, około 510 mln, jak i wartość transakcji brutto (GTV), wynosząca prawie 14,2 mld euro, były słabsze, niż przewidywali eksperci. Rok temu udało się zrealizować jeszcze 547 mln zamówień i GTV 14,1 mld euro. Podobnie jak jego konkurent Delivery Hero, Just Eat Takeaway musi monitorować i na bieżąco sprawdzać, jak firma radzi sobie z inflacją i wynikającym z niej mniejszym budżetem swoich klientów.
Skorygowana strata Just Eat Takeaway przed odliczeniem odsetek, podatków i amortyzacji (EBITDA) spadła o prawie 30% do 134 mln euro w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku i jest nieco lepiej, niż oczekiwano. Grupa stwierdziła, że w szczególności segment Europy Północnej i Środkowej wniósł tu znaczący wkład. Oprócz Niemiec (Lieferando) region obejmuje również Danię, Polskę (Pyszne.pl), kraje Beneluksu i Austrię.
Spółka potwierdziła swoje perspektywy na bieżący rok: oprócz średnio jednocyfrowego procentowego wzrostu wolumenu transakcji brutto, skorygowana marża operacyjna (marża EBITDA) powinna wynosić od minus 0,5 do minus 0,7%. Podobnie jak w 2021 r. wynik operacyjny powinien być ujemny również w roku bieżącym.
Grupa Just Eat Takeaway obsługuje lokalne marki w 23 krajach, współpracuje z ponad 600 tys. partnerami restauracyjnymi.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Pascal Brodnicki uruchamia restauracyjny codzienny catering PascalBox w eko-pudełkach

Na PascalBox.pl można już zarezerwować pięć posiłków dziennie z dostawą. To pierwszy z zaplanowanych formatów konceptu gastronomicznego PASCAL Franchise uruchamianego na podstawie umowy między Pascalem Brodnickim a spółką Food & Friends Polska S.A., której założycielami są Jan i Marek Rogala.

Wyposażenie kuchenne - ABC eksploatacji

Lodówki, zamrażarki, piece, kuchenki, płyty, zmywarki... Podpowiadamy, jak prawidłowo korzystać z wyposażenia kuchennego, aby nie doprowadzić do kosztownych w naprawie usterek.

Poza domem, z mlekiem, na pobudzenie. Jaką kawę pijemy najchętniej?

Polacy coraz częściej piją kawę poza domem, lubią dodawać do niej mleko, ale głównie krowie. Dużo rzadziej do swojego latte wybierają napój owsiany, sojowy czy migdałowy - wynika z raportu ARC Rynek i Opinia.

Jak nie polec na azjatyckim fusion?

Mnogość fantastycznych produktów importowanych z Dalekiego Wschodu oraz wyjątkowych dań, które można z nich przygotować, sprawia, że to jedzenie po prostu się nie nudzi!

Chleb w subskrypcji od twórcy Green Caffé Nero

Związana z Adamem Ringerem piekarnia Muffia Bakery rusza z prenumeratą pieczywa. To kolejna próba sprzedaży produktów spożywczych w ten właśnie sposób.

Brunch: powrót weekendowej biesiady

Wymyślono go pod koniec XIX w. po to, by zagospodarować lukę w czasie między śniadaniem a lunchem. Choć w Polsce znany jest od lat, nie cieszy się szczególnym powodzeniem. Czy po ponad 120 latach od swoich narodzin brunch jest dla gastronomii jeszcze atrakcyjny? Wbrew pozorom tak.

Inne kategorie

Podcasty

Koniec papierowego kubka jest bliski? [PODCAST]

Ekologia coraz mocniej oddziałuje na wszystkie sfery życia i powoli wkracza także tam, gdzie jeszcze nie tak dawno w ogóle o niej nie myślano - do kawiarni, restauracji, barów. Jak ekologicznie prowadzić gastronomię? Rozmawiamy o tym z Krzysztofem Rzymanem, właścicielem kawiarni STOR w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej