x

Letnie koktajle

Kategoria: Karta - napoje    21.07.2022

Lato to czas, który sprzyja spotkaniom w luźnej atmosferze i wypadom na drinka z grupą znajomych. Co się pija o tej porze roku? Na jaką ofertę postawić, by to do waszego lokalu trafili spragnieni relaksu i letnich koktajli goście?

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Wysokiej jakości niebanalne koktajle stają się w Polsce coraz popularniejsze. Goście barów chętniej sięgają po wyrafinowane połączenia, mistrzowie miksologii mają więc ogromne pole do popisu. Ładna pogoda i więcej wolnego czasu sprzyjają spędzaniu popołudni i wieczorów na zewnątrz, a rozluźnienie kojarzy się z letnimi drinkami pijanymi w barach, klubach, do lunchu, na bulwarach i hotelowych patio.

Warto też pamiętać, że w ostatnich latach zmieniła się świadomość gości dotycząca alkoholu, dodatków do niego oraz sposobów spożywania drinków. Coraz częściej są one towarzyszem spotkań, a nie ich głównym celem.

Kategoria letnich koktajli jest niezwykle rozległa, od mrożonych drinków, przez schłodzone klasyki, aż po tropikalne propozycje. Wybór gości zależy od okazji, nastroju, stylu życia i indywidualnych preferencji. A rolą barmana jest przygotować napoje idealnie skrojone na potrzeby odbiorcy.

JAKOŚĆ NA PIERWSZYM MIEJSCU
W ciągu ostatnich kilku lat zmienił się zarówno profil gościa sięgającego po drinki, jak i sposób picia. Polski konsument koktajli nauczył się już wybierać alkohole według własnego gustu, opierając się na indywidualnych preferencjach i niejednokrotnie nie akceptując kompromisów w kwestii jakości.

W zależności od rodzaju miejsca goście sięgają po alkohole z różnych segmentów. Na liście najpopularniejszych koktajli świata nadal znajdują się klasyki oraz ich współczesne interpretacje. A w przypadku klasyków liczą się przede wszystkim doskonały alkohol, będący ich podstawą, oraz umiejętności barmana, który je przygotowuje i dobiera do preferencji klienta.

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Według raportu przygotowanego przez Drinks International w 2021 r. najchętniej zamawianymi koktajlami na świecie były Old Fashioned, Negroni i Daiquiri. W pierwszej 50 znalazły się drinki kojarzące się z latem i wakacjami: Margarita, Aperol Spritz, Mojito, Bloody Mary, French 75, Gin Fizz i Bellini. Każdy z nich wymaga odpowiedniego doboru składników, gdyż to one grają pierwsze skrzypce.

Ewelina Figiel z Loreta Bar w warszawskim hotelu Puro zauważa, że goście zwracają uwagę na pochodzenie składników koktajli. Chętnie wybierają drinki oparte na domowych syropach i hołdujące zasadzie zero waste. Tu ważna jest prowadzona przez barmana i lokal komunikacja podkreślająca sposób wykorzystania ziół, owoców czy skórek, pokazująca ich pełne zagospodarowanie.Dodatkowo klienci coraz częściej sięgają po polskie produkty alkoholowe. Popularność zyskują kraftowe wódki i giny, likiery oraz polskie wina musujące.

NATURALNE DODATKI
Latem często sięgamy po złożone koktajle, w których wykorzystano zioła i syropy. Od kilku lat widoczny jest trend skupiający się na naturalnym pochodzeniu składników wykorzystywanych do przygotowania dań, deserów, a także drinków. Goście lubią wiedzieć, jaki jest skład produktów, czy do wytworzenia syropu wykorzystanonaturalne soki, słodziki i aromaty, czy też mają one długą i skomplikowaną etykietę.

Popularne w barach stały się syropy wytwarzane na miejscu zarówno z owoców, kwiatów, jak i ziół. Stojące na barze lub na półce, często z domowo wyglądającą etykietą. Barmani samodzielnie tworzą kompozycje np. z kwiatów akacji czy czarnego bzu lub lawendy, a następnie wykorzystują je do drinków i koktajli, a także lemoniad i softów. Ewelina Figiel z Loreta Bar podkreśla, że goście chętnie wybierają drinki z naturalnymi syropami, o sprecyzowanym źródle pochodzenia.

W przypadku rozwiązań gotowych doceniają znane marki z tzw. czystą etykietą, w której substancją słodzącą jest cukier (biały lub brązowy), sok z agawy albo miód, a podstawą – woda, naturalne soki i wyciągi z owoców. To na ich bazie przygotowywane są chociażby popularne w sezonie letnim lemoniady i bezalkoholowe koktajle, tzw.mocktaile.

PORA DNIA
Warto, by letnią ofertę drinków przygotować z uwzględnieniem pory dnia, w jakiej będą spożywane. W godzinach okołopołudniowych w ciągu tygodnia goście chętnie sięgają po drinki niskoalkoholowe. Do śniadania, w szczególności weekendowego, wybierają Bellini (składające się z przecieru owocowego i wina musującego), Mimozę (połączenie soku pomarańczowego i wina musującego) oraz wariacje na jej temat, np. z sokiem z grejpfruta i miętą czy lemoniadę z sangrią.

W porze lunchu szczególnie popularne są tzw. refreshments i drinki z kategorii low-alcohol, mające przede wszystkim orzeźwić, a jednocześnie zapewnić przyjemne doznania smakowe pozwalająwypić więcej niż jeden koktajl. Jako dodatek do posiłku sprawdzają się szprycery oparte na różnych winach. W tym roku portal Liquor proponuje warianty zawierające np. limoncello, likier z kwiatów czarnego bzu lub połączenie różowego wina i brzoskwini.Część gości latem decyduje się na słodkie, tropikalne opcje, jednoznacznie kojarzące się z okresem odpoczynku i relaksu. Jeszcze inną propozycją są koktajle zmrożone, czyli niemalże całkowicie zmrożony napój (przypominający granitę) zmiksowany w blenderze z alkoholem i dodatkami. Przykładem jest Frosé, którego bazą jest zmrożone przez kilka godzin różowe wino zmieszane z Aperolem, prostym syropem i sokiem z cytryny.

Wieczorem spora grupa gości wybiera cięższe, bardziej złożone i wymagające propozycje, a część niezależnie od pory dnia stawia na typowo letnie koktajle. Celem wizyty w lokalu staje się spotkanie i wspólna celebracja przy jednym lub kilku koktajlach.

BEZ WYRZECZEŃ
Część gości chce sięgać po koktajle, nie szukając kompromisu między smakiem a zawartością alkoholu czy cukru. – To do nich skierowane są napoje z niższą zawartością alkoholu i mocktaile (zwane też wersją virgin) – przyznaje Ewelina Figiel. Rolą barmana jest przygotować takie propozycje, które zachwycą smakiem, zaciekawią wyglądem, a jednocześnie spełnią oczekiwania związane z niską zawartością alkoholu.Nie można też zapomnieć o wspomnianej już grupie gości, którzy poszukują drinków alkoholowych o niższej zawartości cukru lub całkowicie ich pozbawionych. Dlatego dobrze jest mieć w ofercie niskocukrowe lub bezcukrowe syropy, by móc przygotować zróżnicowane propozycje.

Smak nie musi, a nawet nie powinien wiązać się z wyrzeczeniami. Dobre koktajle mogą zawierać syropy i inne składniki słodzące, które są nieco mniej kaloryczne niż tradycyjne odpowiedniki. Na rynku dostępne są produkty pozwalające na eksperymenty, w wyniku których powstają niesamowite drinki, także bezalkoholowe. Goście poszukują ciekawych alternatyw i niebanalnych smaków.

Niezależnie od pory roku należy mieć na uwadze charakter lokalu i preferencje konsumentów. Przygotowywane koktajle muszą być zgodne z tymi dwoma czynnikami. Jednakże nie można zapominać o panujących trendach oraz sezonowości. Szczególnie ważne jest to latem, gdy wakacyjny luz i ciepłe temperatury przekładają się na inny wybór zamawianych i pijanych drinków. Zadaniem barmana jest zaproponować tak skrojoną kartę koktajli i drinków spoza menu, by zaspokoić gości.

 

KATARZYNA DUDA,
KIEROWNIK DS. ADMINISTRACYJNYCH I WSPARCIA OPERACYJNEGO, SWEDEPONIC
Zioła mają wszechstronne zastosowanie zarówno w letnich koktajlach bezalkoholowych, jak i w drinkach. Każde z nich cechuje się inną charakterystyką. Mięta jest aromatyczna i orzeźwiająca, wielozadaniowa i nieoczywista. Będzie świetnym uzupełnieniem zarówno drinków słodkich, jak i tych w typie sour. Tajska bazylia ma w sobie nuty anyżowe, cytrynowe i miętowe. Świetnie sprawdzi się do koktajli o azjatyckim charakterze. Bazylia czerwona
jest elegancka i nieco ekstrawagancka, ma w sobie korzenne aromaty, świetnie sprawdzi się do koktajli z ginem, jak Red Basil Smash i z rumem, jak Red Basil Mohito. Melisa dzięki cytrusowym i lekko mentolowym nutom fantastycznie dopełni drinki na bazie wódki, jak Martini lub lżejsze, w stylu Spritz.Wykorzystywanie świeżych ziół do koktajli pozwala na stworzenie niezliczonej gamy kompozycji smaków i aromatów, a goście coraz częściej zwracają uwagę na naturalne pochodzenie składników koktajli.

 

MARIUSZ PIETRYKA,
BRAND AMBASADOR - COUNTRY MANAGER, MONIN & VITAMIX
Koktajle fit zyskują coraz bardziej na popularności. Można cieszyć się nimi nie tylko w restauracji, ale także przygotować samodzielnie. Idealną alternatywą na gorące dni jest wersja blendowana znanego koktajlu Aperol. Wrzuć do blendera Vitamix: 8 kostek lodu, 1 całą obraną pomarańczę, 40 ml Syropu MONIN Orange Spritz oraz 20 ml Syropu MONIN Bergamot. W wersji alkoholowej dodaj 80 ml wermutu bianco. Zmieszaj wszystko na wysokich obrotach przez 30 s. Przelej do kieliszka z dużą czaszą, dekoruj miętą oraz plasterkiem świeżej lub suszonej pomarańczy firmy Botanica. Suszone owoce to bardzo ciekawy sposób dekoracji napojów. Blender idealnie nadaje się także do przygotowania napojów fit. Te powinny mieć blendowaną konsystencję, szczególnie w przypadku opcji warzywnych.

 

JANUSZ TRENDEWICZ,
PORTFOLIO EDUCATION MANAGER, STOCK POLSKA
Jeszcze niedawno zamawianie koktajli bezalkoholowych w barach czy restauracjach spotykało się najczęściej z ironicznym uśmiechem, jeśli nie wręcz stygmatyzacją. Jednak wszystko się zmieniło. Coraz bardziej widoczna jest w Polsce moda na koktajle NOAL (od angielskiego non-alcoholic) czy low-alcoholic. I wszystko wskazuje na to, że trend ten się utrzyma. Odpowiada za to kilka czynników. Tym najbardziej oczywistym jest nacisk na zdrowy tryb życia, ale również moda na rzadsze picie alkoholu, ale za to dobrego jakościowo. Pandemia, bo to ona miała ogromny wpływ na to, jak pijemy, zmieniła bardzo mocno podejście do wielu kwestii. Pijemy rzadziej, bardziej towarzysko. Dla rzeszy konsumentów picie koktajli stało się okazją, a nie celem samym w sobie.

Autor tekstu: Laura Osęka
O AUTORZE
Laura Osęka
Gotująca amatorsko psycholożka i psychodietetyczka, potrafiąca przemierzyć setki kilometrów dla konkretnego dania bądź deseru. Ceni w kuchni prostotę i wysoką jakość produktów. Autorka książki o prostym, lokalnym comfort food – „Miska szczęścia”.

Zobacz także

Alkoholowe menu na imprezach zamkniętych

Na dobrze przygotowanej uroczystości okolicznościowej czy imprezie zamkniętej nie powinno zabraknąć szerokiego, ale przemyślanego wyboru alkoholi, dostosowanego do charakteru wydarzenia i oczekiwań klientów. W jaki sposób przygotować napojowe menu, by było ono atrakcyjne dla naszych gości?

Jak ozdabiać koktajle? Radzą czołowi polscy barmani

Ozdabiane owocowymi szpatułkami, skórkami cytrusów, liśćmi ziół, pudrem czy jadalną farbą. Choć to smak gra główne skrzypce, to niebanalne podanie koktajli również jest bardzo istotne

Matcha - od japońskiego rytuału do globalnej gastronomii

Niegdyś niszowa japońska zielona herbata matcha stała się modnym towarem w gastronomii. Kto by przypuszczał, że produkt od wieków stosowany głównie podczas uduchowionych elitarnych ceremonii herbacianych trafi pod strzechy - do sieciowych kawiarni czy rzemieślniczych lodziarni.

Koktajlowe menu na trudne czasy

Ostatni kwartał 2022 r. może być dla barmanów i właścicieli barów w Polsce trudny. Projektując jesienną kartę koktajli, trzeba będzie uwzględniać rosnące ceny produktów oraz niedostępność do tej pory łatwo osiągalnych składników. To jednak - wbrew pozorom - może być całkiem dobra wiadomość.

Bawarka wraca do łask

Połączenie herbaty i mleka wzbudza różne emocje. Bawarkę albo się kocha, albo nienawidzi.Tak jak połączenie kawy z mlekiem wydaje się w stu procentach naturalne, to dodawanie do herbaty czegoś innego niż cukru i cytryny może wydawać się nieco oryginalne.

Piwo Roberta Makłowicza podbija rynek

Piwo Miłosław & Makłowicz ArcyIPA - opracowane przez krytyka kulinarnego Roberta Makłowicza oraz wielkopolski Browar Fortuna - pojawiło się na rynku w kwietniu i od tego czasu podbija serca konsumentów. Choć do podsumowania sezonu daleko, to już wiadomo, że sprzedaż trunku będzie rekordowa.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0. Restauratorka Alicja Than o optymalizacji kosztów biznesu gastronomicznego [PODCAST]

W jaki sposób optymalizować koszty prowadzenia biznesu gastronomicznego w obliczu rosnącej inflacji oraz jak przetrwać na rynku, nie tracąc klientów i nie rezygnując z jakości - rozmawiamy o tym z Alicją Than, właścicielką lokali Izumi Sushi, Kago, Kiseki, Omakase, Matcha Bistro & Bar w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej