x

Tomasz Źródłowski: "Summer of ʼ69", czyli siła nostalgii

Kategoria: Lifestyle - blog    10.07.2022

Mając na karku lat 30, zaczynam się łapać na tym, że coraz mocniej przemawia do mnie utwór "Summer of ’69" Bryana Adamsa i coraz częściej odczuwam siłę nostalgii. Chcę otworzyć dyskusję na temat tego, jak ją wykorzystać w waszym barze czy też przydrożnym bistro.

Tomasz Źródłowski
Tomasz Źródłowski
Ostatnio w jakiejś dyskusji, chyba z ambasadorem Mateuszem, żartowaliśmy, że w związku z tym, iż pracę w gastro zaczyna się wcześnie, za 20 lat w wieku około 50 lat będziemy mieli 30 lat doświadczenia w branży. To stosunkowo dużo i stosunkowo szybko.Często łapię się na wspominkach tego, co już było i nie wróci (zresztą nie tylko ja). I tego, jak wyglądała praca w gastro te już dobre kilka lat temu. I bez grama ściemy: gdy słyszę „Summer of ’69” z opisem młodzieńczych lat Bryana, to mam dziwne wrażenie, że ten utwór byłby lepszy, gdyby pan Adams zaliczył parę zmian za barem.

Przechodząc do rozwinięcia tego tematu, chciałbym zaznaczyć, że nie mam zamiaru opisywać tu teraz najlepszego lata mojego życia, opowiadać o głupotach, które robiliśmy i udowadniać, że dzisiaj takich akcji już nikt nie robi. Bo, po pierwsze, robi,po drugie, każdy ma swoje „Summer of ’69” i każdy, gdy o nim myśli, to ma na twarzy najszczerszy ze swoich uśmiechów. Chcę natomiast otworzyć dyskusję na temat tego, jak wykorzystać siłę nostalgii w waszym barze czy też przydrożnym bistro.

Znowu muszę się powtórzyć i podkreślić, że jeżeli konsekwentnie planowaliście swój gastrobiznes, to zapewne macie grupę docelową i wasi goście znajdują się w wieku x. Zresztą powiedzmy sobie szczerze, dla większości gastrobiznesów odwołanie się do jakichś nostalgicznych wspomnień jest teraz banalne, bo nasi goście pamiętają lata 90., często pamiętają lub wręcz dorastali w latach 80., więc wywołanie u nich uśmiechu jakimś delikatnym nawiązaniem do minionej rzeczywistości nie jest wcale takie trudne. A jak się rozejrzycie, to okaże się, że robią to wszyscy – od Netfliksa po Coca Colę. Wszyscy lecą teraz na real time marketingu i nostalgicznym powrocie do lat młodości. Nawet South Park zrobił o tym genialną serię, polecam wyszukać sobie „member berries”...

Przemilczę fakt, że z osobistych obserwacji wyciągam wniosek, iż moje pokolenie początku lat 90. jest chyba najbardziej podatne na to, by nam coś zapakować w papier lat 90. i sprzedawać jako nowe. I nie będę nawet próbował mówić, że to coś złego.

Wydaje mi się też, że szefowie kuchni siłę nostalgii znają od dawna i totalnie nieprzypadkowo łączą na talerzach smaki, które znamy z domowego stołu, ale robią to po prostu inaczej. Bawiąc się formą, dają nam powód do tego, żeby się przy stole pośmiać, że właśnie wydajemy fortunę na kolację, którą w wieku 12 lat przygotowywała dla nas babcia. Koktajlowo też można się pobawić i łączyć dżem z masłem orzechowym, powodując gastroorgazm u przeciętnego Amerykanina. Można robić karty inspirowane telewizyjnymi hitami, można się śmiać z tego, co już było, z tego, co wydawało się kiczowate, a teraz sprawia, że wzdychamy w zachwycie. Przy tej zabawie pamiętajmy tylko o tym, że to nie konkretne dzieło było wybitne, wybitne są wspomnienia związane z tym, co się wtedy działo.

W The Trust od początku stwierdziliśmy, że musi nas wyróżniać muzyka. Poza muzycznymi barami raczej mało miejsc decyduje się grać hity lat 80., a my postawiliśmy właśnie na nie. W głośnikach leci funk lat 80., rock lat 90., hity z początku XXI w. I bez kitu, śmiać mi się chce za każdym razem, gdy widzę ludzi, którzy słysząc swój ulubiony kawałek, zmieniają temat rozmowy, bo akurat się komuś coś przypomniało.

Z baru ludzie mają wychodzić szczęśliwsi, niż do niego weszli, koktajle i wszystko, co robimy, to forma rozrywki i nie wolno o tym zapominać. Wolno natomiast korzystać ze wszystkich dostępnych sposobów na to, żeby ten uśmiech wywołać.Dlatego poszukujcie „Summer of ’69” waszych gości!

Autor tekstu: Tomasz Źródłowski
O AUTORZE
Tomasz Źródłowski
Twórca kolektywu Creative Gastronomy. Stara się zarażać pasją do profesjonalizmu i bezinteresowną chęcią robienia ludziom dobrze. Od 2013 r. pracował za barem. Przez długi czas zawodowo i prywatnie związany był z krakowskim Mercy Brown. Wielki entuzjasta startów w konkursach barmańskich, które uważa za doskonałą platformę do wymiany doświadczeń i trampolinę rozwoju. Amator przelewania swoich myśli na papier oraz zadawania filozoficznych pytań w świecie gastronomii.

Zobacz także

Michalina Szczepańska: Nowe kategorie, nowi konsumenci

Co powiedzą Państwo na urodzinowy tort z wołowiny albo kaczki? Oczywiście jest też opcja warzywna. Wszystko to (i dużo więcej) przygotowane w kawiarni z okazji imprezy urodzinowej dla… psów.

Adam Chrząstowski: Jak prezydent

W jaki sposób przyznanie się przed samym sobą do niewiedzy, może pomóc nam w gastronomicznym rozwoju? Adam Chrząstowski prezentuje kolejny filozoficzny felieton o tematyce kulinarnej.

Agata Noszczyk: Nie rozmawiamy o inflacji

Warzywniak na małym targu - moje koło ratunkowe, gdy zabraknie jakiegoś warzywa w restauracji i trzeba szybko je zorganizować. Duża kolejka, mimo wiosennego deszczu ludzie stoją i czekają.

Karolina Kosno: Na zwykłym czy pistacjowym?

Coraz szersza grupa klientów wybiera mleka roślinne. Kawiarnie starają się dopasować do panującego trendu odchodzenia od mleka krowiego i prezentują swym gościom atrakcyjne oferty, by zadowolić jak największą liczbę osób. Czy koszt napojów roślinnych jest w polskich kawiarniach zadowalający?

Tomasz Źródłowski: Nie znam się na kawie

To będzie interesujący felieton traktujący o tym, że kawa to w ofercie gastronomicznej dziwny produkt spełniający wielorakie zadania.

Adam Chrząstowski: Bocuse'owy Budapeszt

Budapeszt po raz kolejny gościł europejską selekcję konkursu Bocuse d’Or, tym razem edycję 2022-23. Węgrzy świetnie wykorzystali organizację imprezy tej rangi w 2016 r. dla promocji rodzimej gastronomii i postanowili to powtórzyć. Udało im się bardzo dobrze.

Inne kategorie

Podcasty

Koniec papierowego kubka jest bliski? [PODCAST]

Ekologia coraz mocniej oddziałuje na wszystkie sfery życia i powoli wkracza także tam, gdzie jeszcze nie tak dawno w ogóle o niej nie myślano - do kawiarni, restauracji, barów. Jak ekologicznie prowadzić gastronomię? Rozmawiamy o tym z Krzysztofem Rzymanem, właścicielem kawiarni STOR w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej