- Pierwotnie z ziaren kakaowca przyrządzano napój, który był gorzki, a jego przygotowanie było dość pracochłonne. Zdjęcie: materiały prasowe
Ziarna kakaowca, znane już od tysięcy lat, miały dotrzeć do Europy w czasach wielkich odkryć geograficznych. Rewolucyjne wyprodukowanie pierwszej tabliczki datuje się na połowę XIX wieku.
Czekolada po polsku
Po czekoladę sięgamy często i regularnie. Z danych firmy Mintel (The Future of Christmas Food and Drink: 2021) wynika, że tylko co 20. Polak powyżej 16. roku życia deklaruje, iż w ogóle nie je czekolady. Tym wynikiem przebiliśmy nawet Francuzów i Włochów, gdzie odsetek tych osób jest o kilka punktów procentowych wyższy.
– Od 25 lat jestem związana z branżą czekoladową i z każdym rokiem widzę coraz większy potencjał na tym rynku. Polacy lubią dobrą czekoladę, jej kuszący zapach, smak czy dźwięk łamanych kostek. Czekolada jako słodycz towarzyszy nam od dziesiątek lat i nic nie wskazuje na to, że ten trend się zmieni – mówi Anna Garmada, CEO firmy Slodkie, producenta słodyczy reklamowych.
Media branżowe nazywają Polskę czekoladowym gigantem – i słusznie, ponieważ plasujemy się wysoko zarówno wśród producentów, jak i eksporterów wyrobów czekoladowych.
Czekoladowe wariacje w XXI wieku
Mleczna, deserowa czy gorzka? W ostatnich latach podstawowy wachlarz czekoladowych smaków zdecydowanie się rozwinął, w efekcie czego możemy sięgnąć dziś po zupełnie inne, niekiedy bardzo zaskakujące propozycje. Wśród nich znalazły się czekolada rubinowa o pięknym różowym kolorze czy w 100% roślinna, bez dodatku mleka. Producenci postanowili też wyjść naprzeciw osobom z nietolerancjami pokarmowymi i zaproponowali czekoladowe produkty bez śladowych ilości nabiału, soi, orzechów i glutenu.
Czekoladowy rynek oferuje także szeroki asortyment finezyjnych dodatków do czekolad, takich jak np. liofilizowane owoce – maliny czy jagody. Nie ustępuje także w kwestii kształtów – wyprodukowanie czekoladowego Big Bena czy maszyny do szycia od dawna nie jest dla nich najmniejszym wyzwaniem.
Trudno sobie wyobrazić, czym czekoladowa branża może nas jeszcze zaskoczyć w kolejnych latach. Jak jednak zapewniają producenci, możliwości w tym zakresie jest jeszcze mnóstwo, a coraz lepsze parki maszyn pozwalają realizować nieprawdopodobne projekty na międzynarodową skalę.