Być może po pandemicznej przerwie branża łaknęła takiego spotkania – World of Coffee to nie tylko coroczna możliwość odnowienia międzynarodowych kontaktów, na targach prezentowane są też wszelkie nowości w branży, a ich najbardziej wyczekiwanym elementem są wszelkie mistrzostwa, plebiscyty i konkursy. Podczas imprezy prezentowano kawy ze wszystkich rejonów świata, ekspresy i piece do palenia. Każda edycja targów poświęcona jest tematycznie jednemu z krajów znanych z uprawy ziaren kawowca, tegorocznym leitmotivem była Gwatemala.
Zawody i konkursy z polskim akcentem
Wydarzeniu towarzyszyły najważniejsze branżowe zawody i konkursy. W Konkursie na Najlepszy Nowy Produkt 2022 wyróżniono produkty w dziesięciu różnych kategoriach, ocenianych na podstawie jakości i wartości dla branży. Przyznano również nagrodę Coffee Design Awards za najlepszy projekt opakowania – otrzymał ją brytyjski team projektantów: Ed Hughes, Fran Newman-Day i Oliver Tyrrell za projekt rewitalizacji wizualnej marki Hasbean.
Przy okazji targów jak zawsze odbyły się też wyczekiwane Mistrzostwa Świata Baristów. Zmagania trwały aż trzy dni i wyłoniły zwycięzców w pięciu kategoriach:
Carmen Clemente, (Włochy) – Mistrzyni Świata Latte Art
Heongwan Moon (Korea Południowa) – Mistrz Świata Cup Tasters
Felix Teiretzbacher (Austria) – Mistrz Świata Coffee Roasting
Michaela Ruazol – Recera (Zjednoczone Emiraty Arabskie) – Mistrzyni Świata Cezve/Ibrik.
Dla nas oczywiście najważniejsze było jednak zwycięstwo Agnieszki Rojewskiej – Mistrzyni Świata w kategorii koktajli alkoholowych na bazie kawy, czyli Coffee in Good Spirits. Tutaj przeczytasz więcej na ten temat
Studnie dla Gambii i Tanzanii
Na wszystkich pięciu mistrzów w tym roku czeka także wyjątkowa nagroda dodatkowa. Wspólnie z Speciality Coffee Association firma BWT (europejski lider na rynku systemów uzdatniania wody, od lat działający na rzecz redukcji zużycia plastiku i promocji oszczędzania zasobów wodnych na świecie), realizuje projekt charytatywny pod nazwą b.waterMission, polegający na budowie inteligentnych studni na terenie Gambii i Tanzanii, krajów afrykańskich tradycyjnie znanych z uprawy kawowca. Ideą programu jest poprawa dostępu do wody ludności zamieszkującej na obszarach rolniczych zmagających się z problemem suszy i brakującej liczby ujęć wody.
Na terenie Gambii i Tanzanii wystartowała właśnie kolejna już część projektu b.waterMISSION obejmująca budowę studni głębinowych. Jedna studnia to dostęp do bieżącej wody dla około 600 osób. W ramach projektu do użytku w ciągu kilku lat powstanie około 10.000 zbiorników, obecnie trwa budowa kolejnych punktów poboru wody na terenach rolniczych.
Na cześć Mistrzów Świata Baristów, pięciu ze studni wybudowanych w ramach projektu zostaną nadane imiona tegorocznych zwycięzców, niejako w podziękowaniu za drogocenne ziarna. Dla podkreślenia, iż tylko dzięki połączeniu najlepszych ziaren i odpowiedniej wody świat może cieszyć się smakiem dobrej kawy. W gronie tym nie zabraknie oczywiście utytułowanej Polki.
World of Coffee - Strefa Wolna od Butelek
W trakcie targów obecne były także inne motywy zrównoważonego rozwoju, ekologii i społecznej odpowiedzialności. Marka BWT water+more wspólnie ze Speciality Coffee Asociation ustanowiły targi „strefą wolną od butelek” (Bottle Free Zone).
Dzięki wsparciu sponsora każdy z ponad 350 wystawców oraz uczestników Mistrzostw Świata Baristów mógł używać w ekspresach wody specjalnie uzdatnionej pod parzenie kawy. Specjalnie filtrowana woda pozwala maksymalnie uwydatnić walory smakowe ziaren, bowiem woda ma ogromny wpływ na smak kawy, o czym doskonale wiedzą zgromadzeni na targach najlepsi specjaliści.
Tematyka wody przewijała się też podczas wykładu „W jaki sposób odpowiednia woda może odmienić życie baristów” oraz warsztatu „Woda a kawa i ekspres”.