x

Wyzwania rynku producentów dla sektora HoReCa

Kategoria: Twój biznes - wiedza    04.07.2022

Inflacja, drożyzna oraz rosnące oczekiwania restauratorów i ich gości - z tym mierzą się dziś producenci żywności dla rynku HoReCa. Do tego dochodzą: trudności wynikające z dogorywającej pandemii, wojny w Ukrainie i zmieniającego się prawa. Czego można spodziewać się w kolejnych miesiącach?

W maju 2022 roku inflacja w Polsce wyniosła 13,9% w porównaniu z tym miesiącem ubiegłego roku. Zdjęcie: Shutterstock.com
W maju 2022 roku inflacja w Polsce wyniosła 13,9% w porównaniu z tym miesiącem ubiegłego roku. Zdjęcie: Shutterstock.com
Kolejne statystyki publikowane przez Główny Urząd Statystyczny są niestety coraz mniej optymistyczne. Z danych wynika, że w maju 2022 roku inflacja w Polsce wyniosła 13,9% w porównaniu z tym miesiącem ubiegłego roku. Choć przewidywania analityków nie są jednoznaczne, to z pewnością należy być przygotowanym na kolejne wzrosty.

Rosną ceny w restauracjach
Z raportu GUS-u wynika, że rosną ceny energii, transportu, jak i żywności, w tym m. in. mięsa i nabiału. Generuje to także podwyżki cen w restauracyjnym menu, do których coraz częściej zmuszeni są właściciele lokali gastronomicznych.

– W sektorze żywności wzrost cen jest swego rodzaju łańcuchem, ponieważ jeśli rośnie cena poszczególnych składników oraz transportu, to – jako producent makaronów dla sektora HoReCa – muszę stopniowo aktualizować także i własny cennik. Na to samo decydują się kolejno restauracje, którym dostarczam makarony. Podobne decyzje podejmuje dziś większość przedsiębiorstw, ponieważ każdy chce utrzymać płynność i zapewnić najlepsze warunki swoim pracownikom – mówi Tomasz Sokołowski, prezes zarządu Perino.

Co na wzrost cen mówią goście restauracyjni? Z opinii właścicieli lokali wynika, że część rzeczywiście rozumie obecną sytuację na rynku i jest świadoma, że podnoszenie cen jest koniecznością dla utrzymania firm. Pojawiają się jednak również głosy krytyki, których niestety trudno uniknąć, nawet mimo rzetelnego i otwartego informowania o rosnących kosztach.

W wyniku wzrostu cen część producentów żywności odczuwa spadki sprzedaży. Zdjęcie: Shutterstock.com
W wyniku wzrostu cen część producentów żywności odczuwa spadki sprzedaży. Zdjęcie: Shutterstock.com
Zmiany i tendencje na rynku
W wyniku wzrostu cen część producentów żywności odczuwa także spadki sprzedaży. Choć w przedstawionej przez GUS dynamice sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) za maj 2022, w porównaniu z analogicznym miesiącem rok wcześniej, odnotowano wzrost na poziomie 8,2%, to oczekiwania były nieco wyższe. Przedsiębiorstwa zajmujące się handlem żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi poradziły sobie dość dobrze, a sprzedaż detaliczna w tych obszarach zwiększyła się o 10,5%.

Gorzej dynamika sprzedaży prezentuje się jednak w porównaniu z poprzednim miesiącem (IV 2022), co nie pozostawia przedsiębiorstwom dużej dozy optymizmu w perspektywie kolejnych kwartałów. Z drugiej jednak strony warto pamiętać o czekającej nas obniżce PIT (od 1 lipca) i wzroście płac netto, które mają wzmocnić konsumpcję w drugiej połowie roku.

Wzrost oczekiwań i premiumizacja usług w HoReCA
Inną, wartą odnotowania tendencją jest obserwowany wzrost wymagań zarówno przedstawicieli sektora HoReCA, jak i ich klientów. Wygórowane oczekiwania wobec dostawców, producentów żywności czy właścicieli lokali sprawiają, że nie wszystkim uda się przetrwać ten trudny etap. Wielu upatruje sukcesu w jakości swojej oferty, co wpisuje się także w trend premiumizacji produktów i usług.

Rosnąca świadomość konsumencka, sprawdzanie pochodzenia produktów czy wybieranie „czystych etykiet” to pozytywne zmiany, które zadomawiają się w naszym kraju. Chętnie sięgamy po lepsze jakościowo produkty i tego też oczekujemy od lokali gastronomicznych. Obserwując ten trend, zarówno producenci żywności, jak i restauratorzy dzielą się w swoich kanałach komunikacji informacjami na temat pochodzenia i składu produktów. To kolejny przykład profesjonalizacji, do której zmierza wielu współczesnych przedsiębiorców.

Jak radzimy sobie z kryzysem?
Doświadczenia pandemii oraz wojny w Ukrainie są  dużą próbą dla większości przedsiębiorców. Czas pokazał, że nie wszystkim firmom, lokalom gastronomicznym czy producentom udało się przetrwać. Wielu znalazło własne rozwiązania, które umożliwiły im zmniejszenie kosztów i usprawnienie pracy, a tym samym utrzymanie się na tym trudnym do przewidzenia rynku.

Z raportu PMR (2021) wynika, że wśród najczęściej podejmowanych działań w związku z epidemią COVID-19 była redukcja zatrudnienia. Blisko co piąty lokal gastronomiczny decydował się na takie rozwiązanie. Obecnie coraz częściej słyszy się zaś o problemach niedoboru pracowników. Jak wskazują eksperci, część osób, która utraciła pracę w dobie pandemii, przebranżowiła się i niechętnie wróci w najbliższym czasie do gastronomii. Tendencja jest więc zupełnie odwrotna niż jeszcze kilka lat temu. Dziś to pracodawcy zachęcają kandydatów do pracy, oferując im często coraz lepsze warunki.

Jednym ze sposobów, na jaki zdecydowała się część właścicieli restauracji czy cateringów, było przejście na produkty głęboko mrożone, które umożliwiają większą kontrolę food costu. Wykorzystywanie głęboko mrożonych produktów umożliwia uniknięcie trudności będących efektem niestabilności cen. Dlaczego? Możliwe jest nabycie zapasu produktów, które są bezpieczne do spożycia przez kolejnych kilkanaście miesięcy.

Inną opcją, z której skorzystało wiele restauracji w dobie pandemii, było przejście na usługę delivery. Z raportu PMR (2021) wynika, że w odpowiedzi na COVID-19, 18% lokali wprowadziło sprzedaż w dowozie lub na wynos. Choć na co dzień niemal nie dostrzegamy śladu epidemii, to te praktyki pozostały w świecie gastronomii na stałe i trudno wyobrazić sobie sytuację, w której lokale rezygnują z opcji dowozu zamówień do domów czy firm. Jest to również bezpieczna opcja w kontekście zbliżającej się jesieni i potencjalnej kolejnej fali zachorowań oraz w konsekwencji obostrzeń, które ponownie mogłyby dotknąć branżę restauracyjną.



 

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Zmodernizowane Etno Cafe w apartamentowcu OVO Wrocław symbolem zmian w kawowej sieciówce

Po gruntownym remoncie otwarto Etno Cafe w apartamentowcu OVO Wrocław. Nowa odsłona kawiarni z menu poszerzonym m.in. o alkohol zbiega się ze zmianą strategii i koncepcji prowadzenia lokali sieciówki.

Właściciel sieci Pierogarni Stary Młyn: Przed gastronomią bardzo trudna zima, nadchodzi czas oszczędzania

- Ta zima nie będzie czasem inwestycji tylko oszczędzania. Wśród restauratorów przeważa opinia, że należy akumulować gotówkę, by zabezpieczyć swój biznes przed inflacją - mówi Maciej Podlaszewski, właściciel sieci Pierogarni Stary Młyn, wiceprzewodniczący rady Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej.

W gastronomii wciąż brakuje pracowników. Kto może liczyć na zatrudnienie?

Na rynku gastronomicznym wciąż potrzeba pracowników. Zatrudnienie mogą znaleźć przede wszystkim kucharze i kelnerzy. Drugi kwartał 2022 roku był czasem wzmożonej rekrutacji, ale również teraz kandydaci nie mogą narzekać na brak ofert - podsumowuje portal OLX.

Kłopoty barów i pubów serwujących piwo. Spadają jego produkcja i sprzedaż, rosną zaległości

Sezon letni to dla branży piwnej czas żniw, ale w tym roku nie uda jej się odbić po pandemicznym okresie. Polacy piją mniej piwa. Efekt? Dane z Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i Bazy Informacji Kredytowych BIK pokazują, że od maja 2021 do maja 2022 roku zadłużenie piwnych graczy wzrosło o 500%.

Potęga obrazu - o projektowaniu dla gastronomii

Zalecają się do nas obrazami, tworzą wyraziste wizualne komunikaty. O to, po co gastronomii profesjonalne identyfikacje wizualne, zapytaliśmy specjalistów. Projektanci Edgar Bąk, Aga Kotowska i Michał Loba opowiedzieli nam o swoich pracach.

Gastronomia 2.0: czy maszyny odbiorą nam pracę?

Maszyny potrafią nalewać piwo, robić koktajle, odbierać i przynosić zamówione potrawy, a także bez problemu wystawią rachunek, co przyspiesza proces płatności. Czy nowoczesna technologia wkrótce w pełni zautomatyzuje gastronomię?

Inne kategorie

Podcasty

Moda na wina nowofalowe w restauracjach. Rozmowa z Piotrem Pietrasem [PODCAST]

Czym się charakteryzują wina naturalne, organiczne, biodynamiczne, wegańskie? Kto je konsumuje i jakie możliwości stwarzają te kategorie w biznesie restauracyjnym? Czy warto podążać za tym trendem? Rozmawiamy o tym z Piotrem Pietrasem, Master Sommelierem, Wicemistrzem Europy Sommelierów.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej