- Agnieszka Rojewska zajęła pierwsze miejsce w tegorocznych Mistrzostwach Świata Coffee in Good Spirits w Mediolanie. Zdjęcie: Marcin Rzońca
Wiedza, umiejętności i charyzma
Koktajle oceniane są przez sędziów, którzy biorą pod uwagę szereg parametrów związanych z kawą oraz smakiem gotowej kompozycji.
– W kawowych mistrzostwach szczebla krajowego czy światowego liczy się przede wszystkim to, co się zaserwuje: balans smak, zapach, jakość, innowacyjność, perfekcja techniczna. To są najważniejsze kwestie, za które zdobywa się najwięcej punktów. Ale trzeba to dopełnić profesjonalizmem obsługi, charyzmą, lekkością i czymś, co utkwi w głowach sędziów naprawdę mocno – mówi Marcin Rzońca z SCA Polska.
"Nie liczyłam na zwycięstwo!"
Podczas zawodów reprezentantka Polski Agnieszka Rojewska zaserwowała kawowe negroni, żubrówkę sour z kawą oraz kawowe grzane wino. W finale zaś, oprócz Irish Coffee, które jest stałym punktem zawodów, musiała przygotować także autorską kompozycję – jej propozycją był Kawowy Szampan, czyli w koktajl nagazowany suchym lodem i klarowany przy użyciu mleka.
Wygrana okazała się dla samej zwyciężczyni zaskoczeniem. – Popełniłam kilka technicznych błędów podczas występu. Przed zawodami nie miałam odpowiednio długiego okresu przygotowawczego. Wiele rzeczy przed startem ułożyło się tak, że nie liczyłam raczej na zwycięstwo – przyznaje Agnieszka Rojewska.
Oprócz zwycięstwa w mistrzostwach CIGS zdobyła także czwarte miejsce w zawodach Cezve/Ibrik, w których zadaniem zawodników jest przygotowanie kawy tradycyjną metodą zaparzania z użyciem bliskowschodniego tygielka.
Polska scena kawowa się profesjonalizuje
Zwycięstwo w zawodach tej rangi jest nie tylko potwierdzeniem wiedzy i umiejętności, ale także kluczem otwierającym drzwi do kariery na całym świecie.
– Aga jest marką samą w sobie już od wielu lat, wygrywając w wielu międzynarodowych konkursach z Mistrzostwami Świata Barista na czele. To zwycięstwo tylko to potwierdza i powoduje, że może być najbardziej rozchwytywaną ekspertką, baristką czy konsultantką w dziedzinie kawy. Ma otwarte chyba wszystkie możliwe drzwi w świecie kawy i pozycję, z której to ona może rozdawać karty wedle jej upodobania i wizji swojej przyszłości – mówi Marcin Rzońca.
I dodaje: – Z punktu widzenia polskiej sceny kawowej kolejny sukces Agnieszki spowoduje jeszcze większe zwrócenie uwagi świata na to, co dzieje się w Polsce. Siłą rzeczy wiele firm może się mocniej zainteresować polskim rynkiem dzięki takim ambasadorom jak Agnieszka. To dowód na to, że Polska scena mocno się profesjonalizuje i że mamy mocne produkty eksportowe, nie tylko w postaci Agi.