1: Zaktualizuj opis stanowiska
Poświęć trochę czasu, aby upewnić się, że opisy stanowisk dla pracowników sezonowych są dokładne, kompletne i aktualne. Zdarzają się bowiem firmy, które od kilku lat korzystają z tych samych opisów. A przecież rynek i wymagania klientów (jak i pracowników) ulegają zmianom. Twoi klienci nie wybaczą słabej obsługi, tylko dlatego, że świadczy ją pracownik sezonowy.
- Z drugiej strony „dobra atmosfera” to zbyt mało, aby przyciągnąć pracowników do firmy – mówi Sebastian Kopiej z agencji Commplace. - Potencjalni pracownicy szukają miejsca, które spójne będzie z ich wartościami i oczekiwaniami. A te są oczywiście różne w zależności od branży. Dlatego warto im się wcześniej przyjrzeć. – dodaje.
2: Poświęć więcej czasu na onboarding
Jeśli zatrudniasz wielu pracowników, zwróć większą uwagę na to, w jaki sposób zostają przeszkoleni. Jednym z najczęstszych błędów jest rzucanie sezonowych pracowników na głęboko wodę przy minimalnym szkoleniu lub wdrażaniu czy postrzeganie ich jako „sposobu na wypełnienie harmonogramu”, a nie jako przedstawicieli firmy do obsługi klientów.
To odbije się nie tylko negatywnie na wynikach finansowych pod koniec sezonu, ale także na podejściu obsługi do pracy, komforcie pracy, czy poziomie stresu. Te czynniki z kolei mogą wpłynąć na opinie, jakie krążą o twojej marce jako pracodawcy.
3: Nastawienie przede wszystkim
Większość prac sezonowych wymaga elastyczności i szybkiej obsługi, a nie skomplikowanego zestawu umiejętności. Zwracaj uwagę na bezpieczeństwo obsługi klienta i daj szansę osobom po prostu chętnym do pracy (zaznacz to w ogłoszeniu o pracę).
4: Przeprowadź audyt wizerunku firmy jako marki pracodawcy
Czy pracownicy na pewno chcą u ciebie pracować? Sprawdź, jakie opinie można znaleźć na twój temat w Internecie.
• Jakie działania prowadzą twoi konkurenci?
• Jakie komunikaty wysyłasz poprzez obecność w sieci do kandydata?
• W jaki sposób je wysyłasz?
• Czy przesyłane komunikaty są spójne?
• Czy ich treść faktycznie jest skuteczna?
• Jakie działania należy wprowadzić, a z jakich zrezygnować?
• Co o firmie mówią inni pracownicy?
Jak pokazują statystyki, aż 63% kandydatów szuka informacji o firmie w serwisach internetowych z opiniami o pracodawcach. Dla 51% badanych to znajomi stanowią źródło informacji, a prawie 50% przeszukuje fora dyskusyjne.
- Jeśli działalność twojej firmy stale lub czasowo opiera się na pracownikach sezonowych, ważne jest, aby pozyskiwać i zatrudniać osoby, które reprezentują to, co najlepsze w twojej firmie i sprawią, że klienci powrócą do ciebie w przyszłym roku – komentuje przedstawiciel Dworu Korona Karkonoszy.