x

Jak znaleźć pracownika sezonowego? [PORADNIK]

Kategoria: Twój biznes - wiedza    23.06.2022

Ponad 50 tysięcy ofert pracy sezonowej w gastronomii zanotowano od stycznia do maja 2022 roku - to wzrost o ponad 92% w porównaniu do analogicznego okresu 2021 roku. W sektorze hotelarskim w tym samym czasie nastąpił wzrost o 95%. "Bitwa o pracowników" zatem trwa. A jak ją wygrać? Podpowiadamy.

Ponad 50 tysięcy ofert pracy sezonowej w gastronomii zanotowano od stycznia do maja 2022 roku - to wzrost o ponad 92% w porównaniu do analogicznego okresu 2021 roku. Zdjęcie: Shutterstock.com
Ponad 50 tysięcy ofert pracy sezonowej w gastronomii zanotowano od stycznia do maja 2022 roku - to wzrost o ponad 92% w porównaniu do analogicznego okresu 2021 roku. Zdjęcie: Shutterstock.com
1: Zaktualizuj opis stanowiska
Poświęć trochę czasu, aby upewnić się, że opisy stanowisk dla pracowników sezonowych są dokładne, kompletne i aktualne. Zdarzają się bowiem firmy, które od kilku lat korzystają z tych samych opisów. A przecież rynek i wymagania klientów (jak i pracowników) ulegają zmianom. Twoi klienci nie wybaczą słabej obsługi, tylko dlatego, że świadczy ją pracownik sezonowy.

- Z drugiej strony „dobra atmosfera” to zbyt mało, aby przyciągnąć pracowników do firmy – mówi Sebastian Kopiej z agencji Commplace. - Potencjalni pracownicy szukają miejsca, które spójne będzie z ich wartościami i oczekiwaniami. A te są oczywiście różne w zależności od branży. Dlatego warto im się wcześniej przyjrzeć. – dodaje.

2: Poświęć więcej czasu na onboarding
Jeśli zatrudniasz wielu pracowników, zwróć większą uwagę na to, w jaki sposób zostają przeszkoleni. Jednym z najczęstszych błędów jest rzucanie sezonowych pracowników na głęboko wodę przy minimalnym szkoleniu lub wdrażaniu czy postrzeganie ich jako „sposobu na wypełnienie harmonogramu”, a nie jako przedstawicieli firmy do obsługi klientów.

To odbije się nie tylko negatywnie na wynikach finansowych pod koniec sezonu, ale także na podejściu obsługi do pracy, komforcie pracy, czy poziomie stresu. Te czynniki z kolei mogą wpłynąć na opinie, jakie krążą o twojej marce jako pracodawcy.

3: Nastawienie przede wszystkim
Większość prac sezonowych wymaga elastyczności i szybkiej obsługi, a nie skomplikowanego zestawu umiejętności. Zwracaj uwagę na bezpieczeństwo obsługi klienta i daj szansę osobom po prostu chętnym do pracy (zaznacz to w ogłoszeniu o pracę).

4: Przeprowadź audyt wizerunku firmy jako marki pracodawcy
Czy pracownicy na pewno chcą u ciebie pracować? Sprawdź, jakie opinie można znaleźć na twój temat w Internecie.
• Jakie działania prowadzą twoi konkurenci?
• Jakie komunikaty wysyłasz poprzez obecność w sieci do kandydata?
• W jaki sposób je wysyłasz?
• Czy przesyłane komunikaty są spójne?
• Czy ich treść faktycznie jest skuteczna?
• Jakie działania należy wprowadzić, a z jakich zrezygnować?
• Co o firmie mówią inni pracownicy?

Jak pokazują statystyki, aż 63% kandydatów szuka informacji o firmie w serwisach internetowych z opiniami o pracodawcach. Dla 51% badanych to znajomi stanowią źródło informacji, a prawie 50% przeszukuje fora dyskusyjne.
- Jeśli działalność twojej firmy stale lub czasowo opiera się na pracownikach sezonowych, ważne jest, aby pozyskiwać i zatrudniać osoby, które reprezentują to, co najlepsze w twojej firmie i sprawią, że klienci powrócą do ciebie w przyszłym roku – komentuje przedstawiciel Dworu Korona Karkonoszy.

 

 

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Polacy pracują 62,5 minuty, aby zarobić na Big Maca

Przez ostatnie 10 lat inflacja znacząco wpłynęła na koszt zakupów, także w branży fast food. Cena Big Maca w Polsce wzrosła o ponad 59%. W 2012 roku trzeba było pracować 36 minut, aby na niego zarobić, dziś - 62,5 minuty. Gdzie na świecie popularne burgery są najtańsze, a gdzie najdroższe?

Drastyczny wzrost cen pieczywa. Czy grozi nam 30 zł za bochenek chleba?

Wojna w Ukrainie, która jest jednym z kluczowych dostawców pszenicy na świecie, wywołała trudną sytuację na rynku zbóż - wysokie koszty i problem z dostępnością. Rekordowe wzrosty cen pszenicy na giełdzie w Paryżu zmuszają producentów do podnoszenia cen swoich produktów.

Jak Polacy odżywiają się podczas wakacji? Nie żałujemy sobie jedzenia!

Podczas urlopu pozwalamy sobie na więcej kulinarnych przyjemności i mniej przejmujemy się zdrowym odżywianiem - wynika z badania marki Cateromarket. 43% ankietowanych stosowało dietę odchudzającą przed sezonem letnim, ale prawie połowa wróciła z urlopu z poczuciem przybrania na wadze.

Salad Story otworzy 16 nowych restauracji. Ruszyła emisja crowdfundingowa spółki

Salad Story - polska sieć fast food ze zdrową żywnością - otworzyła dwie nowe restauracje. Do końca 2023 roku chce rozbudować sieć z 41 do 57 lokali. Wystartowała emisja crowdfundingowa spółki - cel to zgromadzenie 3,2 mln zł.

Sezon na grilla. Jak się przygotować?

Wiosna i lato to czas, gdy w ogródkach wielu restauracji pojawiają się grille, a wraz z nimi krótkie sezonowe menu potraw obfitujących w grillowane mięsa, ryby i owoce morza.

Kawowa rewolucja - jak przygotować się na zmiany i wzrost oczekiwań klientów?

Trzecia fala kawy zaczęła rozlewać się po Polsce już w 2007 r. Przez ostatnich kilkanaście lat na rynku gastronomicznym wydarzyła się ogromna kawowa rewolucja. Wpłynęła ona nie tylko na zmianę jakości parzonych ziaren, największe zmiany zaszły w zachowaniu gości, których oczekiwania wzrosły.

Inne kategorie

Podcasty

Wegańskie słodycze: jak to ugryźć? [PODCAST]

Dania wegańskie dobrze zadomowiły się już w polskich sklepach i restauracjach. Coraz częściej klienci mają ochotę również na ciasta i desery, które nie zawierają produktów odzwierzęcych, a cukiernie chętnie wychodzą im naprzeciw. Rozmawiamy o tym z Dominiką Targosz, ambasadorką Chef for Change.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej