x

Salad Story otworzy 16 nowych restauracji. Ruszyła emisja crowdfundingowa spółki

Kategoria: Twój biznes - wiedza    14.06.2022

Salad Story - polska sieć fast food ze zdrową żywnością - otworzyła dwie nowe restauracje. Do końca 2023 roku chce rozbudować sieć z 41 do 57 lokali. Wystartowała emisja crowdfundingowa spółki - cel to zgromadzenie 3,2 mln zł.

Anna Krajewska, założycielka i prezes Salad Story. Zdjęcie: materiały prasowe
Anna Krajewska, założycielka i prezes Salad Story. Zdjęcie: materiały prasowe
Właśnie ruszyły dwie nowe restauracje Salad Story: przy ul. Rydygiera w Warszawie na prestiżowym osiedlu Żoliborz Artystyczny oraz w Galerii Krakowskiej. Do końca 2023 roku sieć Salad Story powiększy się jeszcze o 16 kolejnych restauracji.

Potrzeba matką wynalazków
Pomysł na Salad Story powstał w 2006 roku, gdy rynek lokali ze zdrowym jedzeniem praktycznie w Polsce nie istniał. Anna Krajewska po urodzeniu dziecka postanowiła rozpocząć swoje życie zawodowe od nowa. Obserwacje dotyczące warszawskiego jedzenia na mieście przekuła w koncept gastronomiczny, który dziś liczy 41 lokali i notuje średnio 40-45 mln zł przychodu rocznie.

– W tamtym czasie w stolicy brakowało miejsc, w których można zjeść szybko, zdrowo i w rozsądnej cenie, a sałatka kojarzyła się z przekąską lub dodatkiem do dania głównego. Do swojego pomysłu przekonałyśmy z ówczesną wspólniczką dyrekcję działu wynajmu powierzchni w powstającej właśnie galerii w topowej warszawskiej lokalizacji. Na prezentację zabrałyśmy kosz z naszym jedzeniem – opowiada Anna Krajewska, założycielka i prezes Salad Story.

Tak 2007 roku w centrum handlowym Złote Tarasy w Warszawie powstała pierwsza restauracja Salad Story, gdzie sałatki w dużych porcjach odpowiadających wielkości obiadu są do dziś robione na oczach gości i dostępne szybko w food courtowej formie.

Salad Story ma 41 lokali i notuje średnio 40-45 mln zł przychodu rocznie. Zdjęcie: materiały prasowe
Salad Story ma 41 lokali i notuje średnio 40-45 mln zł przychodu rocznie. Zdjęcie: materiały prasowe
Od niszy do sieci
Koncept fast foodu ze zdrowymi sałatkami szybko zyskał entuzjastów. Sieć Salad Story otwierała nowe lokalizacje i przyciągała kolejnych klientów.
– Z unikalną ofertą, odpowiadającą na potrzeby gości wybierających prawdziwe, naturalne jedzenie, w tym osób preferujących dietę wegetariańską i roślinną, dostępną w lokalizacjach, gdzie wcześniej były tylko niezdrowe fast foody, staliśmy się prekursorem zmian w polskiej gastronomii – wspomina Anna Krajewska.

Do 2015 roku spółka wypracowała aktualny format zdrowego fast foodu i zbudowała struktury, by sprawnie zarządzać siecią kilkudziesięciu restauracji. Przez kolejne trzy lata firma przeprowadziła rebranding, uruchomiła koncept WrapMe! by Salad Story, dokonała zmian własnościowych i pozyskała mniejszościowego inwestora – Movens Capital, który dokapitalizował spółkę kwotą kilku milionów zł.

W 2019 roku po inwestycji w kolejne restauracje (37 na koniec roku) spółka osiągnęła blisko 45 mln zł przychodu i odnotowała zysk netto na poziomie 1,6 mln zł.

W 2021 roku Salad Story sprzedało ponad 800 tys. sałatek i ponad 430 tys. wrapów. Zdjęcie: materiały prasowe
W 2021 roku Salad Story sprzedało ponad 800 tys. sałatek i ponad 430 tys. wrapów. Zdjęcie: materiały prasowe
Znaleźć szansę w pandemii
Pandemiczny rok 2020 przyniósł załamanie w gastronomii, które odczuła także firma Salad Story.
–  Z pandemii wyszliśmy jednak silniejsi. Dostosowaliśmy nasz model biznesowy do sprzedaży zdalnej i uruchomiliśmy cloud kitchens. Dla optymalizacji kosztów zrezygnowaliśmy z kilku najmniej dochodowych lokali własnych i franczyzowych, a zaplecze produkcyjne skoncentrowaliśmy w jednej kuchni centralnej – wylicza Mariusz Bocian, dyrektor operacyjny w Salad Story. W czasie lockdownu spółka uruchomiła też wirtualną markę Haru Ramen&More.

Optymalizacja przyniosła efekty. W 2021 roku sprzedano ponad 800 tys. sałatek i ponad 430 tys. wrapów. Firma zanotowała obrót 41,42 mln zł przychodów, a rok zamknęła zyskiem 3,17 mln zł.
– Na odzyskaniu poziomu przychodów sprzed lockdownu zaważyło drugie półrocze 2021, w którym obrót przekroczył 24 mln zł. Zysk netto wyniósł 4,64 mln zł i pozwolił nadrobić stratę z pierwszych miesięcy ubiegłego roku – wyjaśnia Dariusz Strojewski, dyrektor finansowy w Salad Story.

Apetyt na więcej
Do końca 2023 roku sieć Salad Story powiększy się o 16 kolejnych restauracji. Aż 13 z nich zlokalizowanych będzie w Warszawie i okolicach. Kolejne 3 lokale zostaną otwarte w Krakowie, a dodatkowo po jednym lokalu w Trójmieście i we Wrocławiu.

– Plan minimum na ten rok to 7 lokali, w tym 5 w Warszawie oraz 2 w Krakowie – mówi Anna Krajewska.
To tylko część planowanych inwestycji. Firma jest w trakcie m.in. rozbudowy kuchni centralnej w Warszawie i magazynów, aby sprostały skalowaniu biznesu, pracuje też nad stworzeniem platformy orderingowej w modelu e-commerce i automatyzacją obsługi online.

Emisja akcji
Salad Story SA rozpoczęła właśnie emisję akcji, wspieraną kampanią crowdfundingu udziałowego prowadzoną we współpracy z platformą Beesfund. O jej szczegółach można przeczytać na emisja.saladstory.com.
W ramach finansowania społecznościowego spółka chce pozyskać 3,2 mln zł, które zasilą budżet na realizację nowej strategii. W ramach inwestycji od 490 zł nowi inwestorzy otrzymają akcje spółki oraz benefity crowdfundingowe, jak bezpłatne zestawy sałatkowe, vouchery i zniżki. Jest też specjalna oferta dla franczyzobiorców.

– Jeśli inwestycje przebiegną zgodnie z planem i sytuacja makroekonomiczna na to pozwoli, już w 2023 lub 2024 roku rozpoczniemy przygotowania do debiutu na NewConnect. Rozważymy też wypłaty dywidendy – zapowiada Anna Krajewska.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Promocja restauracji. Sprawdzone pomysły na trudne czasy - podpowiada Rafał Lankosz, Head of Marketing w Unilever Food Solutions, North Europe

Nawet najlepsze restauracje muszą podejmować wiele czynności, aby dać się poznać i przyciągać klientów. Promocja restauracji w niełatwych czasach, kiedy goście coraz rzadziej jedzą na mieście, to zatem już nie nice-to-have, ale must-have. Jak ją zrobić skutecznie i efektywnie kosztowo?

Kawiarnia wprowadza opłaty za korzystanie z grzejników

Cafe Mombasa w Antwerpii na północy Belgii zainstalowała terminale płatnicze do grzejników, z których klienci korzystają na tarasie. Chodzi oczywiście o rekompensatę wysokich kosztów energii.

Wege ma coraz więcej miejsca na półce [ANALIZA]

Roślinna transformacja mimo inflacji i rosnących cen już się nie zatrzyma, ani nie cofnie - wieszczą producenci i analitycy. Silnie na nią oddziałują świadomi konsumenci. Głównym segmentem plant based jest zamiennik mleka. Jego sprzedaż to prawie 60% zakupów kategorii w ujęciu wartościowym.

Wigilia firmowa jak za króla Sasa (albo marszałka Piłdudskiego)

Lokalna, sezonowa, bogata w potrawy wegetariańskie, a nawet wegańskie - tak w skrócie można by opisać tradycyjną polską kuchnię wigilijną. Czy możemy zatem znaleźć lepsze źródło inspiracji niż doświadczenia naszych pradziadków?

Jak się komunikować z gośćmi restauracji w czasach kryzysu?

Pandemia i wybuch wojny w Ukrainie były trudną lekcją dla biznesów gastronomicznych, również pod kątem komunikacji z gośćmi. Jak się promować w czasach kryzysu, by nie popełniać gaf i nie stracić klientów? Rozmawiamy o tym z Kati Płachecką, właścicielką agencji Płachecka PR & Marketing.

Sezonowanie (nie tylko) mięsa

Wraz z modą na steki w restauracjach i steak-house’ach pojawiły się szafy, w których dojrzewa wołowina, a proces wydobywania z mięsa jego najlepszych walorów staje się coraz popularniejszy.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

Czego potrzebuje teraz konsument? Czy zmieniać portfolio? Jak się z nim komunikować? Czy to jest moment na wprowadzanie nowości? Opowiada Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej