x

Salad Story otworzy 16 nowych restauracji. Ruszyła emisja crowdfundingowa spółki

Kategoria: Twój biznes - wiedza    14.06.2022

Salad Story - polska sieć fast food ze zdrową żywnością - otworzyła dwie nowe restauracje. Do końca 2023 roku chce rozbudować sieć z 41 do 57 lokali. Wystartowała emisja crowdfundingowa spółki - cel to zgromadzenie 3,2 mln zł.

Anna Krajewska, założycielka i prezes Salad Story. Zdjęcie: materiały prasowe
Anna Krajewska, założycielka i prezes Salad Story. Zdjęcie: materiały prasowe
Właśnie ruszyły dwie nowe restauracje Salad Story: przy ul. Rydygiera w Warszawie na prestiżowym osiedlu Żoliborz Artystyczny oraz w Galerii Krakowskiej. Do końca 2023 roku sieć Salad Story powiększy się jeszcze o 16 kolejnych restauracji.

Potrzeba matką wynalazków
Pomysł na Salad Story powstał w 2006 roku, gdy rynek lokali ze zdrowym jedzeniem praktycznie w Polsce nie istniał. Anna Krajewska po urodzeniu dziecka postanowiła rozpocząć swoje życie zawodowe od nowa. Obserwacje dotyczące warszawskiego jedzenia na mieście przekuła w koncept gastronomiczny, który dziś liczy 41 lokali i notuje średnio 40-45 mln zł przychodu rocznie.

– W tamtym czasie w stolicy brakowało miejsc, w których można zjeść szybko, zdrowo i w rozsądnej cenie, a sałatka kojarzyła się z przekąską lub dodatkiem do dania głównego. Do swojego pomysłu przekonałyśmy z ówczesną wspólniczką dyrekcję działu wynajmu powierzchni w powstającej właśnie galerii w topowej warszawskiej lokalizacji. Na prezentację zabrałyśmy kosz z naszym jedzeniem – opowiada Anna Krajewska, założycielka i prezes Salad Story.

Tak 2007 roku w centrum handlowym Złote Tarasy w Warszawie powstała pierwsza restauracja Salad Story, gdzie sałatki w dużych porcjach odpowiadających wielkości obiadu są do dziś robione na oczach gości i dostępne szybko w food courtowej formie.

Salad Story ma 41 lokali i notuje średnio 40-45 mln zł przychodu rocznie. Zdjęcie: materiały prasowe
Salad Story ma 41 lokali i notuje średnio 40-45 mln zł przychodu rocznie. Zdjęcie: materiały prasowe
Od niszy do sieci
Koncept fast foodu ze zdrowymi sałatkami szybko zyskał entuzjastów. Sieć Salad Story otwierała nowe lokalizacje i przyciągała kolejnych klientów.
– Z unikalną ofertą, odpowiadającą na potrzeby gości wybierających prawdziwe, naturalne jedzenie, w tym osób preferujących dietę wegetariańską i roślinną, dostępną w lokalizacjach, gdzie wcześniej były tylko niezdrowe fast foody, staliśmy się prekursorem zmian w polskiej gastronomii – wspomina Anna Krajewska.

Do 2015 roku spółka wypracowała aktualny format zdrowego fast foodu i zbudowała struktury, by sprawnie zarządzać siecią kilkudziesięciu restauracji. Przez kolejne trzy lata firma przeprowadziła rebranding, uruchomiła koncept WrapMe! by Salad Story, dokonała zmian własnościowych i pozyskała mniejszościowego inwestora – Movens Capital, który dokapitalizował spółkę kwotą kilku milionów zł.

W 2019 roku po inwestycji w kolejne restauracje (37 na koniec roku) spółka osiągnęła blisko 45 mln zł przychodu i odnotowała zysk netto na poziomie 1,6 mln zł.

W 2021 roku Salad Story sprzedało ponad 800 tys. sałatek i ponad 430 tys. wrapów. Zdjęcie: materiały prasowe
W 2021 roku Salad Story sprzedało ponad 800 tys. sałatek i ponad 430 tys. wrapów. Zdjęcie: materiały prasowe
Znaleźć szansę w pandemii
Pandemiczny rok 2020 przyniósł załamanie w gastronomii, które odczuła także firma Salad Story.
–  Z pandemii wyszliśmy jednak silniejsi. Dostosowaliśmy nasz model biznesowy do sprzedaży zdalnej i uruchomiliśmy cloud kitchens. Dla optymalizacji kosztów zrezygnowaliśmy z kilku najmniej dochodowych lokali własnych i franczyzowych, a zaplecze produkcyjne skoncentrowaliśmy w jednej kuchni centralnej – wylicza Mariusz Bocian, dyrektor operacyjny w Salad Story. W czasie lockdownu spółka uruchomiła też wirtualną markę Haru Ramen&More.

Optymalizacja przyniosła efekty. W 2021 roku sprzedano ponad 800 tys. sałatek i ponad 430 tys. wrapów. Firma zanotowała obrót 41,42 mln zł przychodów, a rok zamknęła zyskiem 3,17 mln zł.
– Na odzyskaniu poziomu przychodów sprzed lockdownu zaważyło drugie półrocze 2021, w którym obrót przekroczył 24 mln zł. Zysk netto wyniósł 4,64 mln zł i pozwolił nadrobić stratę z pierwszych miesięcy ubiegłego roku – wyjaśnia Dariusz Strojewski, dyrektor finansowy w Salad Story.

Apetyt na więcej
Do końca 2023 roku sieć Salad Story powiększy się o 16 kolejnych restauracji. Aż 13 z nich zlokalizowanych będzie w Warszawie i okolicach. Kolejne 3 lokale zostaną otwarte w Krakowie, a dodatkowo po jednym lokalu w Trójmieście i we Wrocławiu.

– Plan minimum na ten rok to 7 lokali, w tym 5 w Warszawie oraz 2 w Krakowie – mówi Anna Krajewska.
To tylko część planowanych inwestycji. Firma jest w trakcie m.in. rozbudowy kuchni centralnej w Warszawie i magazynów, aby sprostały skalowaniu biznesu, pracuje też nad stworzeniem platformy orderingowej w modelu e-commerce i automatyzacją obsługi online.

Emisja akcji
Salad Story SA rozpoczęła właśnie emisję akcji, wspieraną kampanią crowdfundingu udziałowego prowadzoną we współpracy z platformą Beesfund. O jej szczegółach można przeczytać na emisja.saladstory.com.
W ramach finansowania społecznościowego spółka chce pozyskać 3,2 mln zł, które zasilą budżet na realizację nowej strategii. W ramach inwestycji od 490 zł nowi inwestorzy otrzymają akcje spółki oraz benefity crowdfundingowe, jak bezpłatne zestawy sałatkowe, vouchery i zniżki. Jest też specjalna oferta dla franczyzobiorców.

– Jeśli inwestycje przebiegną zgodnie z planem i sytuacja makroekonomiczna na to pozwoli, już w 2023 lub 2024 roku rozpoczniemy przygotowania do debiutu na NewConnect. Rozważymy też wypłaty dywidendy – zapowiada Anna Krajewska.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Polacy pracują 62,5 minuty, aby zarobić na Big Maca

Przez ostatnie 10 lat inflacja znacząco wpłynęła na koszt zakupów, także w branży fast food. Cena Big Maca w Polsce wzrosła o ponad 59%. W 2012 roku trzeba było pracować 36 minut, aby na niego zarobić, dziś - 62,5 minuty. Gdzie na świecie popularne burgery są najtańsze, a gdzie najdroższe?

Drastyczny wzrost cen pieczywa. Czy grozi nam 30 zł za bochenek chleba?

Wojna w Ukrainie, która jest jednym z kluczowych dostawców pszenicy na świecie, wywołała trudną sytuację na rynku zbóż - wysokie koszty i problem z dostępnością. Rekordowe wzrosty cen pszenicy na giełdzie w Paryżu zmuszają producentów do podnoszenia cen swoich produktów.

Jak znaleźć pracownika sezonowego? [PORADNIK]

Ponad 50 tysięcy ofert pracy sezonowej w gastronomii zanotowano od stycznia do maja 2022 roku - to wzrost o ponad 92% w porównaniu do analogicznego okresu 2021 roku. W sektorze hotelarskim w tym samym czasie nastąpił wzrost o 95%. "Bitwa o pracowników" zatem trwa. A jak ją wygrać? Podpowiadamy.

Jak Polacy odżywiają się podczas wakacji? Nie żałujemy sobie jedzenia!

Podczas urlopu pozwalamy sobie na więcej kulinarnych przyjemności i mniej przejmujemy się zdrowym odżywianiem - wynika z badania marki Cateromarket. 43% ankietowanych stosowało dietę odchudzającą przed sezonem letnim, ale prawie połowa wróciła z urlopu z poczuciem przybrania na wadze.

Sezon na grilla. Jak się przygotować?

Wiosna i lato to czas, gdy w ogródkach wielu restauracji pojawiają się grille, a wraz z nimi krótkie sezonowe menu potraw obfitujących w grillowane mięsa, ryby i owoce morza.

Kawowa rewolucja - jak przygotować się na zmiany i wzrost oczekiwań klientów?

Trzecia fala kawy zaczęła rozlewać się po Polsce już w 2007 r. Przez ostatnich kilkanaście lat na rynku gastronomicznym wydarzyła się ogromna kawowa rewolucja. Wpłynęła ona nie tylko na zmianę jakości parzonych ziaren, największe zmiany zaszły w zachowaniu gości, których oczekiwania wzrosły.

Inne kategorie

Podcasty

Koniec papierowego kubka jest bliski? [PODCAST]

Ekologia coraz mocniej oddziałuje na wszystkie sfery życia i powoli wkracza także tam, gdzie jeszcze nie tak dawno w ogóle o niej nie myślano - do kawiarni, restauracji, barów. Jak ekologicznie prowadzić gastronomię? Rozmawiamy o tym z Krzysztofem Rzymanem, właścicielem kawiarni STOR w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej