x

Michalina Szczepańska: Sklepy i kawiarnie. Kooperacja czy konkurencja?

Kategoria: Lifestyle - blog    13.06.2022

Czy istnieje możliwość, by sklepy i kawiarnie bez zakłóceń funkcjonowały razem na rynku kawiarnianym? Coraz większa ilość sklepów zapewnia nam przestrzeń na wypicie dobrej kawy, tym samym stając się konkurencją dla kawiarni.

Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
Kawa jak mało który produkt łączy, a zarazem dzieli sklepy spożywcze i kawiarnie. Te pierwsze wyposażają się coraz intensywniej w kąciki kawowe. Biznesowo to ruch oczywisty – nie dość, że generuje dodatkowy produkt do koszyka klienta (do tego produkt wysoce marżowy w porównaniu z mlekiem czy batonem), to jeszcze stwarza szansę na dłuższe zatrzymanie w sklepie konsumenta, który przy okazji może i do tej kawy dokupi jeszcze ciastko.
Jakościowo jest to natomiast nierzadko ruch wątpliwy, bo z jakością takiej sklepowej kawy sami państwo doskonale wiedzą, jak jest... Odpowiedź na pytanie, czy wie to klient, nie jest już z kolei taka oczywista. Nie z takim spostrzeżeniem chciałam jednak państwa zostawić.

Dla wielu kawiarni spożywczaki z kawą to konkurencja bezpośrednia, zabierająca część obrotów. Do tego niespecjalne edukująca klienta na temat jakości kawy, lecz przyciągająca go ceną znacznie niższą niż w pobliskiej kawiarni. I właśnie dlatego zachęcam nie do dystansowania się od handlu, ale do kooperacji. Obszarów do współpracy jest sporo, zarówno mniej, jak i bardziej kosztownych.

Po pierwsze, to może być tworzenie produktów dla handlu obrandowanych logo kawy czy kawiarni. Czekolada z kawą, kombucha z kawą, alkohol z kawą – to zaledwie przykłady, które widać zresztą na rynku. Wszystko to odpowiednio oznaczone jako współpraca marki X z marką Y.

Po drugie, to wspólne akcje i promocje (realne, pod warunkiem że pobliskie sklepy nie sprzedają kawy). Każda placówka detaliczna potrzebuje się czymś wyróżnić, żeby nie przegrywać z dyskontami. Miniwydarzenie z opowieściami o kawie i degustacją czy dodawanie do zakupów spożywczych kuponu rabatowego na kawę w kawiarniobok są kolejnymi z wielu możliwości.

Po trzecie, to w końcu kąciki kawowe, ale brandowane marką państwa kawiarni. Z pewnością jest to większa inwestycja, dlatego wpisuję ją jako trzecią opcję. Tego typu próby czyni już kawiarniany gigant Costa Coffee. Pytanie, które sklepy postawią na współpracę z tą marką, a które wolałyby pochwalić się kooperacją z lokalnym przedsiębiorcą i tym przyciągnąć klientów do siebie, odciągając ich jednocześnie od największych sieci dyskontowych.

Autorka: Michalina Szczepańska

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Inne kategorie

Podcasty

Konsument, który żyje w poczuciu zagrożenia: jak z nim prowadzić dialog? [PODCAST]

Jak zmieniają się konsumenci i jak zmieniają się producenci? W jaki sposób obie te grupy odczuwają niepokoje i jak warto na nie reagować - opowiada Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu firmy Mlekpol.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej