x

Top 10 trendów w żywności według Międzynarodowych Targów Spożywczych SIAL Paris

Kategoria: Twój biznes - wiedza    06.06.2022

Jakie trendy konsumenckie w dziedzinie żywności czekają nas w latach 2021-2023? Badania na ten temat zlecili i udostępnili organizatorzy Międzynarodowych Targów Spożywczych SIAL Paris 2022, które odbędą się 15-19 października.

Parę lat temu nastąpiła prawdziwa eksplozja produktów opatrzonych etykietą bio lub ekologiczne. Natomiast obecnie konsumenci oczekują czegoś więcej – nie tylko tego, że dany produkt jest bio czy ekologiczny, ale również, że jest wyprodukowany np. z mięsa zwierząt, które były hodowane w godnych warunkach i z poszanowaniem ich dobrostanu. Zdjęcie: Shutterstock.com
Parę lat temu nastąpiła prawdziwa eksplozja produktów opatrzonych etykietą bio lub ekologiczne. Natomiast obecnie konsumenci oczekują czegoś więcej – nie tylko tego, że dany produkt jest bio czy ekologiczny, ale również, że jest wyprodukowany np. z mięsa zwierząt, które były hodowane w godnych warunkach i z poszanowaniem ich dobrostanu. Zdjęcie: Shutterstock.com
TREND 1 – małe przyjemności
Pandemia znacznie zwiększyła ofertę zorientowaną na dostarczenie przyjemności (wzrost o 8% innowacyjnej oferty w Polsce w 2021 r. w porównaniu do 2020 r.). Jak podkreśla Jean-Gabriel Mollard, dyrektor ds. promocji międzynarodowej SIAL Network, są to produkty niekoniecznie przełomowe czy innowacyjne, ale wpisujące się w koncepcję comfort food’u - po ich zjedzeniu możemy poczuć się dobrze lub lepiej, aby zminimalizować np. stres.

TREND 2 – immuno food
To żywność wzmacniająca układ odpornościowy. Mowa tu o wszelkiego rodzaju artykułach, które zawierają różnego rodzaju witaminy, prebiotyki, kiszonki czyli są to produkty typowo funkcjonalne. 18 miesięcy po rozpoczęciu pandemii (w marcu 2020 r.), produkty mające zapewnić zwiększenie odporności były poszukiwane 8 razy częściej. Ten światowy trend zaczyna przyjmować się także w Polsce.

TREND 3 – cannabidiol (CBD)
Trend ten najpierw pojawił się w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, lecz wkrótce moda na produkty z CBD pojawiła się również w Europie. - Obserwujemy tutaj dużą ewolucję na rynku. Coraz więcej różnego rodzaju produktów zawiera właśnie CBD i sądzimy, że trend się utrzyma i będzie się rozwijał - twierdzi Jean-Gabriel Mollard.

TREND 4 – minimalizm
To produkty, które w swoich recepturach zawierają jak najmniej składników - ma to byc dowód na to, że są one naturalne i ekologiczne. Co więcej nie tylko na tylnej etykiecie są wypisane składniki, ale informacja o tym, że produkt zawiera tylko 2 czy 3 składniki widnieje także na etykiecie frontowej.

TREND 5 – czysta etykieta
Trend ten odzwierciedla fakt, że coraz więcej producentów po pierwsze wycofuje pewne składniki, które są uważane za niebezpieczne czyli mające zły wpływ na ludzkie zdrowie. Co więcej one nie tylko z z produktów znikają, ale producenci równolegle starają się pokazać, że dany produkt właśnie takiego niebezpiecznego składnika czy dodatku nie zawiera. I tu ponownie na frontowej etykiecie pojawia się informacja, że dany artykuł na pewno nie będzie zawierał np. antybiotyków.

TREND 6 – produkty sprzedawane luzem
We Francji trend ten jest dość popularny, w Polsce mniej, jednak po pandemii sklepów, które sprzedają produkty do własnych pojemników przybywa.

TREND 7 – produkty bio i ekologiczne
Parę lat temu nastąpiła prawdziwa eksplozja produktów opatrzonych etykietą bio lub ekologiczne. Natomiast obecnie konsumenci oczekują czegoś więcej – nie tylko tego, że dany produkt jest bio czy ekologiczny, ale również, że jest wyprodukowany np. z mięsa zwierząt, które były hodowane w godnych warunkach i z poszanowaniem ich dobrostanu.

TREND 8 – roślinne zmienniki mięsa, potraw z ryb i produktów mlecznych
Zamienniki produktów odzwierzęcych występują w różnych formach. Są to kiełbaski, burgery, "mięso" mielone, wędliny - przybierają formy produktów mięsnych, które mają zastąpić.
- Problemem tych produktów jest ich wysokie przetworzenie. Stąd duże wyzwanie przed producentami, aby jak najbardziej uprościć ich skład. Rozwiązaniem mogą być produkty tworzone w laboratoriach, ale obecnie ilości, które laboratoria są w stanie wyprodukować nie wystarczają na masową skalę. Według naszych badań może będzie to możliwe za około pięć lat - informuje Jean-Gabriel Mollard.

Jeżeli chodzi o zamienniki potraw z ryb to zapotrzebowanie na nie jest niskie. Tego typu produktami zainteresowani są przede wszystkim weganie. Zdaniem Jeana-Gabriela Mollarda jednak jest to trend, który być może w niedalekiej przyszłości rozwinie się. Na tym wschodzącym rynku powstają różnego rodzaju start-upy oraz duże grupy producenckie, które zaczynają interesować się tego typu zamiennikami opartymi np. na białkach roślinnych czy wodorostach morskich.

Z kolei zamienników produktów mlecznych już kilka lat temu pojawiło się na rynku bardzo dużo, jednak przede wszystkim skupiały się one na eliminowaniu jednego składnika, który powodował np. nietolerancje lub alergie. Obecnie produkty te stają się coraz bardziej wyrafinowane i są one dużo bardziej złożone, a ich oferta jest znacznie szersza.

TREND 9 – gwarancje środowiskowe
To trend, który jest obecny na rynku od wielu lat. Sprowadza się przede wszystkim do informowania konsumentów o śladzie węglowym, jaki dany produkt posiada lub w jaki sposób go zmniejsza. Do tego trendu zaliczamy przede wszystkim opakowania, które albo są w 100% naturalne lub nadające się do recyklingu. Mogą to być opakowania produkowane z surowców pochodzących z recyklingu.

TREND 10 – sprawdzalność łańcucha dostaw/identyfikowalność produktów tzw. blockchain
W Polsce technologia ta jest jeszcze mało obecna, ale w skali światowej przybiera na sile. Chodzi w niej o to, że na etykiecie produktu pojawia się znaczek odczytywany za pomocą specjalnej aplikacji, dzięki której jeszcze przed zakupem konsument może zapoznać się z historią produkcji danego artykułu - od momentu wytworzenia do czasu sprzedaży.

Autor tekstu: Joanna Hamdan

Zobacz także

Sphinx: Jedyną możliwością obniżania cen jest wzrost frekwencji gości

- Dziś sam wsad do przygotowania shoarmy kosztuje tyle, ile kiedyś wynosiła jej cena, a przecież surowiec to tylko jedna z kilku grup kosztów prowadzenia restauracji - mówi Mateusz Cacek, wiceprezes Sfinks Polska, operatora sieci Sphinx. Rozmawiamy z nim m.in. o strukturze wydatków w gastronomi.

Restauracje zmuszone do zwrotu dotacji z tarczy PRF walczą o przetrwanie. Wśród nich kultowy Ranny Ptaszek

Z powodu konieczności zwrotu dotacji z tarczy antykryzysowej w tarapatach finansowych znalazły się m.in. krakowskie bary Ranny Ptaszek i Hummus Amamamusi. Dla wielu firm gastronomicznych perspektywa windykacji należności wobec Skarbu Państwa oznacza w najbliższym czasie pewne bankructwo.

Energooszczędność. Jak zmniejszyć wydatki na prąd w restauracji?

Rosnące podwyżki cen gazu i energii w ostatnich miesiącach znacznie zwiększyły koszty funkcjonowania wszystkich restauracji. Szukając oszczędności, warto przyjrzeć się kondycji kuchenek, pieców czy zmywarek, i to nie tylko wtedy, gdy planujemy ich wymianę na bardziej energooszczędne modele.

Rosną długi w HoReCa, głównie w gastronomii

Branża noclegowo-gastronomiczna ma coraz większe problemy finansowe. Przez ostatni rok jej zadłużenie wzrosło o 14 proc. i na koniec lutego wyniosło 311,6 mln zł. 82 proc. tej kwoty (255,8 mln zł) są winne swoim wierzycielom restauracje i firmy cateringowe. Komu nie płaci branża gastro?

Najwięksi gastronomiczni gracze w Europie [RANKING]

Przedstawiamy kolejną edycję rankingu największych sieci gastronomicznych w Europie. Zestawienie wraz z analizą zostało przygotowane przez międzynarodową redakcję magazynu "Food Service Europe & Middle East".

Gastrotrendy 2023

Powrót mody na kuchnię polską, wegański comfort food, białko z insektów - w nadchodzącym roku trendy gastronomiczne, jak chyba nigdy dotąd, będą pokłosiem sytuacji społeczno-ekonomicznej, w której się znaleźliśmy

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0. Restauratorka Alicja Than o optymalizacji kosztów biznesu gastronomicznego [PODCAST]

W jaki sposób optymalizować koszty prowadzenia biznesu gastronomicznego w obliczu rosnącej inflacji oraz jak przetrwać na rynku, nie tracąc klientów i nie rezygnując z jakości - rozmawiamy o tym z Alicją Than, właścicielką lokali Izumi Sushi, Kago, Kiseki, Omakase, Matcha Bistro & Bar w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej