TREND 1 – małe przyjemności
Pandemia znacznie zwiększyła ofertę zorientowaną na dostarczenie przyjemności (wzrost o 8% innowacyjnej oferty w Polsce w 2021 r. w porównaniu do 2020 r.). Jak podkreśla Jean-Gabriel Mollard, dyrektor ds. promocji międzynarodowej SIAL Network, są to produkty niekoniecznie przełomowe czy innowacyjne, ale wpisujące się w koncepcję comfort food’u - po ich zjedzeniu możemy poczuć się dobrze lub lepiej, aby zminimalizować np. stres.
TREND 2 – immuno food
To żywność wzmacniająca układ odpornościowy. Mowa tu o wszelkiego rodzaju artykułach, które zawierają różnego rodzaju witaminy, prebiotyki, kiszonki czyli są to produkty typowo funkcjonalne. 18 miesięcy po rozpoczęciu pandemii (w marcu 2020 r.), produkty mające zapewnić zwiększenie odporności były poszukiwane 8 razy częściej. Ten światowy trend zaczyna przyjmować się także w Polsce.
TREND 3 – cannabidiol (CBD)
Trend ten najpierw pojawił się w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, lecz wkrótce moda na produkty z CBD pojawiła się również w Europie. - Obserwujemy tutaj dużą ewolucję na rynku. Coraz więcej różnego rodzaju produktów zawiera właśnie CBD i sądzimy, że trend się utrzyma i będzie się rozwijał - twierdzi Jean-Gabriel Mollard.
TREND 4 – minimalizm
To produkty, które w swoich recepturach zawierają jak najmniej składników - ma to byc dowód na to, że są one naturalne i ekologiczne. Co więcej nie tylko na tylnej etykiecie są wypisane składniki, ale informacja o tym, że produkt zawiera tylko 2 czy 3 składniki widnieje także na etykiecie frontowej.
TREND 5 – czysta etykieta
Trend ten odzwierciedla fakt, że coraz więcej producentów po pierwsze wycofuje pewne składniki, które są uważane za niebezpieczne czyli mające zły wpływ na ludzkie zdrowie. Co więcej one nie tylko z z produktów znikają, ale producenci równolegle starają się pokazać, że dany produkt właśnie takiego niebezpiecznego składnika czy dodatku nie zawiera. I tu ponownie na frontowej etykiecie pojawia się informacja, że dany artykuł na pewno nie będzie zawierał np. antybiotyków.
TREND 6 – produkty sprzedawane luzem
We Francji trend ten jest dość popularny, w Polsce mniej, jednak po pandemii sklepów, które sprzedają produkty do własnych pojemników przybywa.
TREND 7 – produkty bio i ekologiczne
Parę lat temu nastąpiła prawdziwa eksplozja produktów opatrzonych etykietą bio lub ekologiczne. Natomiast obecnie konsumenci oczekują czegoś więcej – nie tylko tego, że dany produkt jest bio czy ekologiczny, ale również, że jest wyprodukowany np. z mięsa zwierząt, które były hodowane w godnych warunkach i z poszanowaniem ich dobrostanu.
TREND 8 – roślinne zmienniki mięsa, potraw z ryb i produktów mlecznych
Zamienniki produktów odzwierzęcych występują w różnych formach. Są to kiełbaski, burgery, "mięso" mielone, wędliny - przybierają formy produktów mięsnych, które mają zastąpić.
- Problemem tych produktów jest ich wysokie przetworzenie. Stąd duże wyzwanie przed producentami, aby jak najbardziej uprościć ich skład. Rozwiązaniem mogą być produkty tworzone w laboratoriach, ale obecnie ilości, które laboratoria są w stanie wyprodukować nie wystarczają na masową skalę. Według naszych badań może będzie to możliwe za około pięć lat - informuje Jean-Gabriel Mollard.
Jeżeli chodzi o zamienniki potraw z ryb to zapotrzebowanie na nie jest niskie. Tego typu produktami zainteresowani są przede wszystkim weganie. Zdaniem Jeana-Gabriela Mollarda jednak jest to trend, który być może w niedalekiej przyszłości rozwinie się. Na tym wschodzącym rynku powstają różnego rodzaju start-upy oraz duże grupy producenckie, które zaczynają interesować się tego typu zamiennikami opartymi np. na białkach roślinnych czy wodorostach morskich.
Z kolei zamienników produktów mlecznych już kilka lat temu pojawiło się na rynku bardzo dużo, jednak przede wszystkim skupiały się one na eliminowaniu jednego składnika, który powodował np. nietolerancje lub alergie. Obecnie produkty te stają się coraz bardziej wyrafinowane i są one dużo bardziej złożone, a ich oferta jest znacznie szersza.
TREND 9 – gwarancje środowiskowe
To trend, który jest obecny na rynku od wielu lat. Sprowadza się przede wszystkim do informowania konsumentów o śladzie węglowym, jaki dany produkt posiada lub w jaki sposób go zmniejsza. Do tego trendu zaliczamy przede wszystkim opakowania, które albo są w 100% naturalne lub nadające się do recyklingu. Mogą to być opakowania produkowane z surowców pochodzących z recyklingu.
TREND 10 – sprawdzalność łańcucha dostaw/identyfikowalność produktów tzw. blockchain
W Polsce technologia ta jest jeszcze mało obecna, ale w skali światowej przybiera na sile. Chodzi w niej o to, że na etykiecie produktu pojawia się znaczek odczytywany za pomocą specjalnej aplikacji, dzięki której jeszcze przed zakupem konsument może zapoznać się z historią produkcji danego artykułu - od momentu wytworzenia do czasu sprzedaży.