x

Michalina Szczepańska: Sprawy do przepracowania

Kategoria: Lifestyle - blog    13.05.2022

Jakie wyzwania stawia przed branżami retail i HoReCa generacja młodych dorosłych, która - naturalną koleją rzeczy - staje się coraz silniejszą zakupowo grupą konsumentów?

Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
Młodzi dorośli mają dwa skrajne podejścia do produktów, ich składów i historii ich wytwórców. Z jednej strony są zainteresowani (a to przekłada się na decyzję o zakupie) produktami wytworzonymi z poszanowaniem środowiska czy dobrostanu zwierząt, artykułami całkowicie roślinnymi, naturalnymi, nierzadko więc nieidealnymi czy wręcz brzydkimi. Z drugiej strony interesują się (co również oznacza decyzje zakupowe) fastfoodowymi produktami najbardziej masowej, światowej sieci, która zatrudniła do kampanii znanego rapera.

Spodziewam się również przyspieszenia we wprowadzaniu i ściąganiu z półek nowości. To konsumenci, którzy szybko się nudzą i poszukują kolejnych bodźców. Naturalnie wpływa to na potrzebę znajdowania wciąż nowego smaku czekolady, inaczej opakowanego batonu czy kolejnej wersji smoothie. Krótkie, limitowane serie zyskają na znaczeniu. Jednak ani wspomniane skrajne podejścia do produktów, ani potrzeba nowości nie przysporzą branżom retail i HoReCa tyle pracy co kwestie społeczne. Otóż młodzi dorośli konsumenci dość sprawnie są w stanie zmusić czy też „zachęcić” producentów, detalistów i restauratorów do dbania o prawa pracownicze. Są bezkompromisowi – drugi człowiek/pracownik/współpracownik ma być szanowany, i basta. Potwierdzają to i badania (np. firmy Inquiry), i przykłady rozlicznych branżowych afer, które z grup internetowych i tzw. branżowych kulis przeniosły się do głównego nurtu medialnego, a więc i przedostały do opinii publicznej. 

A to dopiero początek. Marki czy firmy, o których głośno w kontekście mobbingu, łamania prawa pracowniczego albo po prostu wątpliwego traktowania personelu i klientów, będą spotykały się z wykluczeniem i bojkotem. A konsumenckich bojkotów już nikt raczej nie odważy się w Polsce zlekceważyć. To właśnie temat pracowników – warunków ich pracy, zasad zatrudniania, sposobu traktowania przez szefów i właścicieli – będzie dla branż retail i HoReCa najtrudniejszym zagadnieniem do przepracowania. Do tego zagadnieniem niezbędnym. Nie da się bowiem od niego uciec, jeśli pracowników chce się znaleźć. A bezkompromisowe pokolenie Z właśnie wkracza na rynek pracy.

Felieton ukazał się w „Food Service" 4/2022 nr 214.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Zobacz także

ADAM CHRZĄSTOWSKI: POŻEGNANIA I POWITANIA OKOŁOPOZNAŃSKIE

Felieton niniejszy zaczynam pisać w pociągu spieszącym do Poznania, a skończę pewnie już po powrocie z Festiwalu Dobrego Smaku. Byłem tam ostatnio 5 lat temu. Piękna impreza, jednak złośliwy los w kolejnych latach zawsze rzucał mnie w inną stronę Polski.

Jarosław Dumanowski: Zimno...

Według wywodzącej się jeszcze ze starożytności dietetyki humoralnej rozgrzewające były przede wszystkim ostre przyprawy. Zdaniem autorów polskich zielników z XVI w. dodawały one także sił oraz chęci do życia.

Agata Wiencis: Polacy otwarci w zamknięciu

Społeczna izolacja nie była dla Polaków czasem okopania się w starych przyzwyczajeniach. Wielu z nas zdecydowało się na wyjście z kulinarnej strefy komfortu i zmianę nawyków żywieniowych na zdrowsze oraz bardziej roślinne.

Adam Chrząstowski: Polowanie

Moim głównym zajęciem są ostatnio szkolenia i audyty w restauracjach w całej Polsce. To, co obserwuję w większości miejsc, przeraża chaosem i nieprzewidywalnością. Kojarzy mi się z nieustannym polowaniem - na inwestora, na pracownika, na gościa, na wykonawcę i na dostawcę.

ADAM CHRZĄSTOWSKI: YIN-YANG

Jak donosi Wikipedia, koncepcja yin-yang pochodzi z antycznej filozofii chińskiej i metafizyki. Opisuje dwie pierwotne i przeciwne, lecz uzupełniające się siły, które odnaleźć można w całym wszechświecie. Także w kuchni

Michalina Szczepańska: Targi ISM, czyli co w słodyczach piszczy bądź piszczeć będzie

Nie, nie było za wiele o obłędnym smaku. Nie było też głośno o kaloriach. Nie było o ogromnej przyjemności płynącej z konsumpcji słodkości. ISM, czyli największe targi słodyczy na świecie (choć w tym roku nie tak duże), upłynęły pod znakiem, czy też smakiem, zupełnie innych obszarów zainteresowania.

Inne kategorie

Podcasty

Wegańskie słodycze: jak to ugryźć? [PODCAST]

Dania wegańskie dobrze zadomowiły się już w polskich sklepach i restauracjach. Coraz częściej klienci mają ochotę również na ciasta i desery, które nie zawierają produktów odzwierzęcych, a cukiernie chętnie wychodzą im naprzeciw. Rozmawiamy o tym z Dominiką Targosz, ambasadorką Chef for Change.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej