x

Michalina Szczepańska: Sprawy do przepracowania

Kategoria: Lifestyle - blog    13.05.2022

Jakie wyzwania stawia przed branżami retail i HoReCa generacja młodych dorosłych, która - naturalną koleją rzeczy - staje się coraz silniejszą zakupowo grupą konsumentów?

Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
Młodzi dorośli mają dwa skrajne podejścia do produktów, ich składów i historii ich wytwórców. Z jednej strony są zainteresowani (a to przekłada się na decyzję o zakupie) produktami wytworzonymi z poszanowaniem środowiska czy dobrostanu zwierząt, artykułami całkowicie roślinnymi, naturalnymi, nierzadko więc nieidealnymi czy wręcz brzydkimi. Z drugiej strony interesują się (co również oznacza decyzje zakupowe) fastfoodowymi produktami najbardziej masowej, światowej sieci, która zatrudniła do kampanii znanego rapera.

Spodziewam się również przyspieszenia we wprowadzaniu i ściąganiu z półek nowości. To konsumenci, którzy szybko się nudzą i poszukują kolejnych bodźców. Naturalnie wpływa to na potrzebę znajdowania wciąż nowego smaku czekolady, inaczej opakowanego batonu czy kolejnej wersji smoothie. Krótkie, limitowane serie zyskają na znaczeniu. Jednak ani wspomniane skrajne podejścia do produktów, ani potrzeba nowości nie przysporzą branżom retail i HoReCa tyle pracy co kwestie społeczne. Otóż młodzi dorośli konsumenci dość sprawnie są w stanie zmusić czy też „zachęcić” producentów, detalistów i restauratorów do dbania o prawa pracownicze. Są bezkompromisowi – drugi człowiek/pracownik/współpracownik ma być szanowany, i basta. Potwierdzają to i badania (np. firmy Inquiry), i przykłady rozlicznych branżowych afer, które z grup internetowych i tzw. branżowych kulis przeniosły się do głównego nurtu medialnego, a więc i przedostały do opinii publicznej. 

A to dopiero początek. Marki czy firmy, o których głośno w kontekście mobbingu, łamania prawa pracowniczego albo po prostu wątpliwego traktowania personelu i klientów, będą spotykały się z wykluczeniem i bojkotem. A konsumenckich bojkotów już nikt raczej nie odważy się w Polsce zlekceważyć. To właśnie temat pracowników – warunków ich pracy, zasad zatrudniania, sposobu traktowania przez szefów i właścicieli – będzie dla branż retail i HoReCa najtrudniejszym zagadnieniem do przepracowania. Do tego zagadnieniem niezbędnym. Nie da się bowiem od niego uciec, jeśli pracowników chce się znaleźć. A bezkompromisowe pokolenie Z właśnie wkracza na rynek pracy.

Felieton ukazał się w „Food Service" 4/2022 nr 214.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Zobacz także

"Panierki" - to nie do końca recenzja

Rafał Targosz sprawił mi niedawno ogromną przyjemność, przesyłając egzemplarz swojej książki "Panierki". Oczekiwałem tej publikacji od jakiegoś czasu z ogromnym zainteresowaniem z kilku powodów.

Tomasz Źródłowski: Circle of UpUse

Wiecie, jak powstał ten felieton? Dla tej historii ważne jest, że najpierw ktoś opowiedział w redakcji, iż istnieje kooperatywa między barem The Trust a lokalem Hummus Amamamusi - właściciele obu miejsc dogadali się i stanowią przykład zjawisk up-use i up-cycle.

Michalina Szczepańska: Veganuary: dlaczego nie chwyta?

Kolejny rok przynosi kolejny rekord akcji Veganuary. W edycji z 2022 r. oficjalnie (tj. poprzez zapis na stronie organizatora) wzięło udział ponad 629 tys. osób w 228 krajach.

Michalina Szczepańska: Dokąd zmierzasz, branżo roślinna?

Roślinne portfolio chce mieć teraz prawie każdy producent, a wegańską/wegetariańską półkę - każdy detalista.

Tomasz Źródłowski: O sztuce tworzenia

Oglądaliście już serial "The Bear"? Bo mam dziwne wrażenie, że to "Chef’s Table" roku 2022. Nie chcę zabrzmieć tak, jakbym nie wiadomo ile pracował, ale ostatnio mało mam czasu na tego typu rozrywki. Tym bardziej więc doceniam te, na które poświęcam czas.

Adam Chrząstowski: Navigare necesse est

Podobno Pompejusz, wchodząc na pokład wyruszającego w rejs statku, wypowiedział słowa: "Navigare necesse est, vivere non est necesse" - "Żeglowanie jest koniecznością, życie nią nie jest".

Inne kategorie

Podcasty

Konsument, który żyje w poczuciu zagrożenia: jak z nim prowadzić dialog? [PODCAST]

Jak zmieniają się konsumenci i jak zmieniają się producenci? W jaki sposób obie te grupy odczuwają niepokoje i jak warto na nie reagować - opowiada Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu firmy Mlekpol.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej