x

Gastroliderki, które warto znać

Kategoria: Twój biznes - wiedza    11.04.2022

Gastronomię tworzą nie tylko kucharze i inwestorzy, ale także menedżerki, doradczynie, headhunterki, projektantki wnętrz i specjalistki od restauracyjnej ekonomii. W miesiącu, w którym celebrujemy kobiecość, chcemy przedstawić wam kilka sylwetek kobiet związanych z gastronomią. Warto je obserwować!

Fot. Shutterstock.com
Fot. Shutterstock.com
Prowadząc naszą agencję od prawie pięciu lat, zauważyłyśmy, że gastronomia wcale nie jest tak zmaskulinizowanym biznesem, jak mogłoby się wydawać. Za karierami większości szefów kuchni stoją szalenie kreatywne i silne kobiety, które pociągają za wiele ważnych sznurków, nadając ton całemu restauracyjnemu światkowi. My same jako kobiety chętnie korzystamy z pomocy innych kobiet. Podpatrujemy, pytamy, uczymy się od nich. Aby docenić i wyróżnić te wszystkie „fajne babki”, podsuwamy wam kilka nazwisk, które warto znać. Obserwujcie, czerpcie wiedzę – bo dzielą się nią chętnie. Wasz biznes na pewno na tym skorzysta! 

KOBIETY PROJEKTUJĄ KLIMAT
Magda Grycaj, Marcelina Kras i Diana Siemińska współtworzą studio Grycaj Design. To najbardziej rozchwytywane architektki w południowej Polsce. Odpowiadają za projekty wielu popularnych restauracji. Wyróżnia je eklektyczny, nowoczesny i zgodny z trendami styl. Projektują wnętrza, które nie tylko robią wrażenie, ale są też bardzo użyteczne, przytulne i wprost uwielbiane przez gości. Prawdopodobnie dlatego co rusz zgłaszają się do nich kolejni restauratorzy, a zadowoleni klienci wracają po kolejne projekty. 

KOBIETY WSPIERAJĄ I SZKOLĄ
Marta Paplaczyk i Agnieszka Borek, czyli duet Fika dla Gastronomii, od 11 lat tworzą strategie komunikacji i prowadzą działania marketingowe dla lokali gastronomicznych z całej Polski. Dzielą się treściami pomagającymi restauratorom w samodzielnym planowaniu działań marketingowych. Webinary, podcasty i e-booki to tylko część ich aktywności. Oferują darmowe konsultacje, prowadzą doradztwo oraz szkolenia dla właścicieli restauracji. Zajmują się również szkoleniem aspirujących social media managerów, którzy chcą zajmować się marketingiem w mediach społecznościowych dla gastronomii.

Jeśli szukacie jeszcze więcej rzeczowej wiedzy z zakresu marketingu, warto obserwować Annę Ledwoń, która jest właścicielką agencji marketingowej More Bananas. Mimo że gastronomia nie jest jej główną specjalizacją, w gronie klientów tej firmy znajduje się wiele marek sektora HoReCa. W mediach Anny znajdziecie całą masę przydatnych szkoleń i publikacji. Jest ona także organizatorką cyklu Crash Mondays. To wyjątkowo merytoryczne, darmowe spotkania z praktykami branży. 

Ważnym cyklem wydarzeń są spotkania Made For Restaurant, za którymi stoi Agnieszka Małkiewicz. Od początku pandemii konferencje online stały się zupełnie darmowe, a na powiązanych platformach można znaleźć ogrom ciekawych materiałów wspierających restauratorów. 

W Krakowie od roku działa nowa agencja doradcza dla gastronomii, za którą stoi Magdalena Kubiaczyk. Pierwszy Serwis przygotowuje restauracje pod klucz. Począwszy od pracy koncepcyjnej, aż po bardzo twarde i techniczne obszary, którymi należy zająć się przed otwarciem. Magda przelicza klientom biznesy, tworzy manuale, odpowiada za proces rekrutacji i szkolenia pracowników. Jeśli macie własne restauracje, koniecznie obserwujcie to nazwisko. 

KOBIETY PATRZĄ W PRZYSZŁOŚĆ
Ewa Rzeszowska to osoba, którą zdecydowanie warto mieć na oku. Jest project managerką w EIT Food, europejskiej wspólnocie wiedzy i innowacji działającej w sektorze rolno-spożywczym. Jest również współautorką raportu „Kierunek: restauracja przyszłości” poruszającego temat najważniejszych wyzwań i szans dla rynku HoReCa po pandemii oraz sytuacji gastronomii w trakcie pandemii z perspektywy rynku, pracowników i klientów. 

Pozostając w temacie przyszłości i trendów, nie możemy nie wspomnieć o dwóch analityczkach trendów: Natalii Hatalskiej (infuture.institute) i Monice Boryckiej (TrendRadar), które zajmują się futurologią, trendami i ich wpływem na wszystkie aspekty naszego życia. Nierzadko w ich publikacjach przewijają się tematy dotyczące jedzenia. 

KOBIETY ROBIĄ WIELKIE RZECZY
Mira Klepacka, przez lata prawa ręka (i noga również) Grzegorza Łapanowskiego, prowadziła jego karierę, odpowiadała również za działalność Food Lab Studio. W tej chwili zajmuje się promocją brandu Old Friends Kimchi. Ostatnimi czasy została menedżerką Przemysława Klimy z gwiazdkowej Bottiglierii 1881. Fantastyczna sprawa, że za silnymi mężczyznami stoją równie silne kobiety. 

Agnieszka Górska ma na koncie niezliczone sukcesy zawodowe. Kiedyś pomagała przy rozwijaniu start-upów innym, a w 2014 r. otworzyła swój własny – Ulala Chef. W tej chwili marka rozpoczęła ekspansję na rynki zagraniczne. Wywiady i publikacje z udziałem Agnieszki to kopalnia wiedzy o rozwoju biznesu, marketingu i rynku usług związanych z jedzeniem. 

Fascynującą pracę wykonuje Monika Biedrzycka. Znana w świecie gourmandzistów, odwiedza najlepsze restauracje i pracuje z nimi. Dla Lexusa sprowadziła do Polski sześciu gwiazdkowych szefów. Jest marketerką, organizatorką wydarzeń związanych z jedzeniem, śledzi trendy. To pierwsze nazwisko, jakie wpada do głowy, jeśli potrzebujemy nawiązać kontakt z najbardziej znanymi osobistościami świata gastronomii. 

Ola Lazar to założycielka portalu Gastronauci, który później sprzedała Zomato. W tej chwili pracuje nad własnym akceleratorem start-upów – FoodForward. Wie o wszystkim, co dzieje się w dziedzinie new food oraz w branży food-tech. Szalenie ważna osoba do obserwowania – jej wgląd w branżę i podejście do biznesu są unikatowe. 

Inspirujących kobiet związanych z gastronomią i marketingiem znamy dużo więcej. Otaczają nas niezwykle zdolne graficzki i ilustratorki, fotografki kulinarne oraz dziennikarki i blogerki – najlepsze kobiety na świecie. Mamy co świętować!

TU ZNAJDZIESZ OSOBY WYMIENIONE W ARTYKULE: 

  • Marcelina Kras i Diana Siemińska, Grycaj Design, grycajdesign.pl 
  • Marta Paplaczyk i Agnieszka Borek, Fika dla Gastronomii, fikabiznes.pl 
  • Ewa Rzeszowska, EIT Food, www.linkedin.com/in/ ewa-rzeszowska 
  • Natalia Hatalska, infuture.institute, hatalska.com 
  • Monika Borycka, www.instagram.com/ trendradarpl

Autorki: Katarzyna Płachecka i Karolina Milczanowska

Artykuł ukazał się w „Food Service" 3/2022 nr 213.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Zobacz także

Zmodernizowane Etno Cafe w apartamentowcu OVO Wrocław symbolem zmian w kawowej sieciówce

Po gruntownym remoncie otwarto Etno Cafe w apartamentowcu OVO Wrocław. Nowa odsłona kawiarni z menu poszerzonym m.in. o alkohol zbiega się ze zmianą strategii i koncepcji prowadzenia lokali sieciówki.

Właściciel sieci Pierogarni Stary Młyn: Przed gastronomią bardzo trudna zima, nadchodzi czas oszczędzania

- Ta zima nie będzie czasem inwestycji tylko oszczędzania. Wśród restauratorów przeważa opinia, że należy akumulować gotówkę, by zabezpieczyć swój biznes przed inflacją - mówi Maciej Podlaszewski, właściciel sieci Pierogarni Stary Młyn, wiceprzewodniczący rady Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej.

W gastronomii wciąż brakuje pracowników. Kto może liczyć na zatrudnienie?

Na rynku gastronomicznym wciąż potrzeba pracowników. Zatrudnienie mogą znaleźć przede wszystkim kucharze i kelnerzy. Drugi kwartał 2022 roku był czasem wzmożonej rekrutacji, ale również teraz kandydaci nie mogą narzekać na brak ofert - podsumowuje portal OLX.

Kłopoty barów i pubów serwujących piwo. Spadają jego produkcja i sprzedaż, rosną zaległości

Sezon letni to dla branży piwnej czas żniw, ale w tym roku nie uda jej się odbić po pandemicznym okresie. Polacy piją mniej piwa. Efekt? Dane z Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i Bazy Informacji Kredytowych BIK pokazują, że od maja 2021 do maja 2022 roku zadłużenie piwnych graczy wzrosło o 500%.

Potęga obrazu - o projektowaniu dla gastronomii

Zalecają się do nas obrazami, tworzą wyraziste wizualne komunikaty. O to, po co gastronomii profesjonalne identyfikacje wizualne, zapytaliśmy specjalistów. Projektanci Edgar Bąk, Aga Kotowska i Michał Loba opowiedzieli nam o swoich pracach.

Gastronomia 2.0: czy maszyny odbiorą nam pracę?

Maszyny potrafią nalewać piwo, robić koktajle, odbierać i przynosić zamówione potrawy, a także bez problemu wystawią rachunek, co przyspiesza proces płatności. Czy nowoczesna technologia wkrótce w pełni zautomatyzuje gastronomię?

Inne kategorie

Podcasty

Wegańskie słodycze: jak to ugryźć? [PODCAST]

Dania wegańskie dobrze zadomowiły się już w polskich sklepach i restauracjach. Coraz częściej klienci mają ochotę również na ciasta i desery, które nie zawierają produktów odzwierzęcych, a cukiernie chętnie wychodzą im naprzeciw. Rozmawiamy o tym z Dominiką Targosz, ambasadorką Chef for Change.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej