x

Michalina Szczepańska: Nie kobiety, nie mężczyźni, ale pięknie różniące się osoby

Kategoria: Lifestyle - blog    11.04.2022

Gdy idę do restauracji, to nie sprawdzam, czy kobieta jest szefową kuchni. Gdy idę do sklepu - podobnie. Jednak w tym drugim przypadku wiem, że raczej zastanę tam panie na widocznych dla mnie - klientki - stanowiskach, bo znam proporcje zatrudnienia kobiet i mężczyzn w tym sektorze.

Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
Nie będą natomiast tak licznie reprezentowane na najwyższych pozycjach menedżerskich.

I to temat, który warto byłoby poruszyć właśnie w marcu, czyli w miesiącu, gdy świętujemy Dzień Kobiet. Ustanowiony przecież nie po to, by detaliści mniejsi i więksi sprzedali więcej kwiatów i czekoladek, a restauratorzy przygotowali więcej uroczystych kolacji, lecz by z jednej strony uhonorować dotychczasowe osiągnięcia pań, a z drugiej zwrócić uwagę świata na ich prawa, na przemoc wobec kobiet czy na równość płci. To czas, gdy my, dziennikarki i dziennikarze, dostajemy setki informacji prasowych i opracowań traktujących o szklanym suficie, nierówności płac, proporcjach zatrudnienia.

W tym roku Dzień Kobiet jest szczególny. Obchodzimy go, mając być może już milion nowych mieszkańców kraju, w przeważającej większości właśnie kobiet i dzieci, pozbawionych przez Putina wszelakich praw. Trudno w tym kontekście dyskutować więc o tym, że panie w Polsce w kanale HoReCa czy retailu zarabiają mniej niż mężczyźni o podobnym doświadczeniu.

Nie chcę więc w kobiecym wydaniu magazynu „Food Service” skupiać się na kobietach i mężczyznach w miejscu pracy czy w domu. Nie chcę rozróżniać tu płci czy decydować się na pewne uogólnienia, jakie to są mocne strony jednych i drugich. Chcę namówić państwa z branży restauracji, kawiarni czy cateringu do spojrzenia na konsumentki i konsumentów jak na osoby, które mają różne potrzeby, zachowania i możliwości niepodyktowane płcią. Po prostu pięknie się różnimy, więc warto, aby rynek – producenci i usługodawcy – z tej różnorodności korzystali, budowali zespoły osób o różnych cechach i pochodzących z różnych środowisk. Właśnie taki zestaw osobowości będzie w stanie wypracowywać nietypowe rozwiązania i sposoby działania. To więc taki team wymyśli niecodzienne połączenie smaków inspirowane rodzinnymi kuchniami lokalnymi i zbuduje relacje z coraz bardziej zróżnicowaną grupą klientów.

I tej różnorodności, tj. otwartości na nią i wspierania jej, życzę Państwu, niezależnie od tego, kiedy i jak obchodzimy Dzień Kobiet (i Dzień Mężczyzn).

Felieton ukazał się w „Food Service" 3/2022 nr 213.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Zobacz także

"Panierki" - to nie do końca recenzja

Rafał Targosz sprawił mi niedawno ogromną przyjemność, przesyłając egzemplarz swojej książki "Panierki". Oczekiwałem tej publikacji od jakiegoś czasu z ogromnym zainteresowaniem z kilku powodów.

Tomasz Źródłowski: Circle of UpUse

Wiecie, jak powstał ten felieton? Dla tej historii ważne jest, że najpierw ktoś opowiedział w redakcji, iż istnieje kooperatywa między barem The Trust a lokalem Hummus Amamamusi - właściciele obu miejsc dogadali się i stanowią przykład zjawisk up-use i up-cycle.

Michalina Szczepańska: Veganuary: dlaczego nie chwyta?

Kolejny rok przynosi kolejny rekord akcji Veganuary. W edycji z 2022 r. oficjalnie (tj. poprzez zapis na stronie organizatora) wzięło udział ponad 629 tys. osób w 228 krajach.

Michalina Szczepańska: Dokąd zmierzasz, branżo roślinna?

Roślinne portfolio chce mieć teraz prawie każdy producent, a wegańską/wegetariańską półkę - każdy detalista.

Tomasz Źródłowski: O sztuce tworzenia

Oglądaliście już serial "The Bear"? Bo mam dziwne wrażenie, że to "Chef’s Table" roku 2022. Nie chcę zabrzmieć tak, jakbym nie wiadomo ile pracował, ale ostatnio mało mam czasu na tego typu rozrywki. Tym bardziej więc doceniam te, na które poświęcam czas.

Adam Chrząstowski: Navigare necesse est

Podobno Pompejusz, wchodząc na pokład wyruszającego w rejs statku, wypowiedział słowa: "Navigare necesse est, vivere non est necesse" - "Żeglowanie jest koniecznością, życie nią nie jest".

Inne kategorie

Podcasty

Konsument, który żyje w poczuciu zagrożenia: jak z nim prowadzić dialog? [PODCAST]

Jak zmieniają się konsumenci i jak zmieniają się producenci? W jaki sposób obie te grupy odczuwają niepokoje i jak warto na nie reagować - opowiada Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu firmy Mlekpol.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej