x

Posiłek dla Ukrainy - pomóc może każdy

Kategoria: Wydarzenia - branżowe    08.04.2022

Posiłek dla Ukrainy to akcja fundowania ciepłych posiłków mieszkańcom Ukrainy, którzy pozostali w swojej ojczyźnie. Do inicjatywy może włączyć się każdy restaurator, a mechanizm pomocy jest niezwykle prosty i nie wymaga zaangażowania dodatkowych sił czy środków.

Akcja Posiłek dla Ukrainy - ekipa z Charkowa. Zdjęcie: Sergij Spolnik
Akcja Posiłek dla Ukrainy - ekipa z Charkowa. Zdjęcie: Sergij Spolnik
Gość restauracji, który chce wspomóc akcję, może dopisać do swojego rachunku wybraną kwotę: 10, 20 lub 30 złotych. Środki te są w całości przekazywane fundacji Uniters, która przesyła je lokalnym ukraińskim działaczom. Ci zaś za zgromadzone pieniądze kupują niezbędne produkty, z których przygotowywane są darmowe posiłki.

– Pozyskaliśmy kontakty do dwóch inicjatyw, z Kijowa i Charkowa. Poznaliśmy ich potrzeby, dowiedzieliśmy się, czego konkretnie potrzebują. Są to restauratorzy, którzy mieli kilka własnych lokali. W czasie wojny zamknęli je i przeznaczyli swoje kuchnie na to, by wydawać posiłki. W Charkowie jest to obecnie do 2700 posiłków dziennie, a w Kijowie do tysiąca – opowiada Angelika Szkoduła, koordynatorka akcji Posiłek dla Ukrainy.

Na co przeznaczane są środki?
Pieniądze zbierane z pomocą biorących udział w akcji lokali przeznaczane są na zakup zarówno produktów potrzebnych do przygotowywania obiadów, jak i na przykład garnków czy sprzętu niezbędnego do gotowania i wydawania posiłków.

– Postawiliśmy na to, by zaopatrywać się na miejscu, jeśli tylko jest taka możliwość, by nie wysyłać produktów z Polski. To dodatkowy plus, bo nie wydajemy tych pieniędzy poza Ukrainą, a kupujemy wszystko, co jest na miejscu, to co zostało w UKrainie wyprodukowane. Także po to, by się nie zmarnowało – tłumaczy Angelika Szkoduła.

Akcja Posiłek dla Ukrainy - ekipa z Charkowa. Zdjęcie: Sergij Spolnik
Akcja Posiłek dla Ukrainy - ekipa z Charkowa. Zdjęcie: Sergij Spolnik
W jaki sposób wziąć udział?
Akcja nie wymaga od restauratorów zaangażowania dodatkowych sił czy środków. Jedyne, co należy zrobić, to poinformować gości o tym, że lokal uczestniczy w takiej inicjatywie, powiesić plakat czy rozłożyć ulotki z podstawowymi informacjami.

– Wystarczy wypełnić formularz na stronie i zdecydować, czy restauracja sama wydrukuje materiały informacyjne. Jeśli ma taką możliwość, posiadamy gotowe pliki do pobrania. Jeżeli nie, wystarczy podać adres i postaramy się sami te materiały dostarczyć – mówi Eugeniusz Adintsov, pomysładawca akcji.
Formularz zgłoszeniowy oraz niezbędne informacje można znaleźć na stronie https://posilekdlaukrainy.pl/.

 

 


 

Autor tekstu: Przemysław Ziemichód
O AUTORZE
Przemysław Ziemichód
Dziennikarz i bloger kulinarny z ponad dziesięcioletnim stażem, specjalizujący się w tematyce alkoholi. Publikował m.in. w Polsce Times, Gazecie Krakowskiej, Naszemiasto.pl, Zwierciadle, Gotujmy.pl, Polki.pl, Cookmagazine.pl. Prowadzi podcast o alkoholach Strefa Wolnocłowa oraz blog Foodiesworld.pl

Zobacz także

"Ciao Italia" - cykl edukacyjny dla restauratorów

W styczniu MAKRO Polska wystartowało z bezpłatnym cyklem edukacyjnym "Ciao Italia" skierowanym do przedstawicieli branży HoReCa. Warsztaty dotyczą kuchni włoskiej.

Kurt Scheller gwiazdą siódmych warsztatów Akademii Mistrzów Smaku by Belvedere

Siódme spotkanie z cyklu Akademii Mistrzów Smaku by Belvedere poświęcone były rybom i owocom morza. Ich gościem specjalnym był szwajcarski szef kuchni Kurt Scheller.

Konkurs Heinz Selection dla burgerowni niesieciowych

Heinz Selection to globalny program kierowany do burgerowni niesieciowych, które zrzeszają poniżej 5 punktów pod tą samą nazwą. Kwalifikacja do konkursu lokali przygotowujących i sprzedających burgery potrwa do 5 lutego. Finał odbędzie się na Gastrotargach SMAKKI w Warszawie - 25 marca 2023 roku.

GASTROTARGI SMAKKi: Czy gastronomii opłaca się być "eko"?

Rozmowy o byciu "eko" często sprowadzają się do dyskusji o kosztach. Wciąż pokutuje przekonanie, że to drogie rozwiązanie. Podczas GASTROTARGÓW SMAKKi, które odbędą się 23-25 marca w EXPO XXI w Warszawie, HoReCa przekona się, że "eko" to nie tylko eko-logia, ale też eko-nomia, czyli eko-efektywność.

Roślinne wyzwanie: misja oszczędzanie

Z powodu wysokiej inflacji oraz rosnących cen produktów spożywczych podczas podejmowania zakupów intuicyjnie sięgamy po tańsze opcje. Czy bazując na tanich artykułach, możemy stworzyć pełnowartościową dietę roślinną?

Plebiscyt RoślinnieJemy na najlepszy roślinny produkt 2022 r

Głosy na najlepszy roślinny produkt roku oddają konsumenci, więc dla producentów żywności nagroda jest szczególnie wartościowa. Wyróżnienia w Plebiscycie kampanii RoślinnieJemy zostaną przyznane w sześciu kategoriach.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

Czego potrzebuje teraz konsument? Czy zmieniać portfolio? Jak się z nim komunikować? Czy to jest moment na wprowadzanie nowości? Opowiada Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej