x

Posiłek dla Ukrainy - pomóc może każdy

Kategoria: Wydarzenia - branżowe    08.04.2022

Posiłek dla Ukrainy to akcja fundowania ciepłych posiłków mieszkańcom Ukrainy, którzy pozostali w swojej ojczyźnie. Do inicjatywy może włączyć się każdy restaurator, a mechanizm pomocy jest niezwykle prosty i nie wymaga zaangażowania dodatkowych sił czy środków.

Akcja Posiłek dla Ukrainy - ekipa z Charkowa. Zdjęcie: Sergij Spolnik
Akcja Posiłek dla Ukrainy - ekipa z Charkowa. Zdjęcie: Sergij Spolnik
Gość restauracji, który chce wspomóc akcję, może dopisać do swojego rachunku wybraną kwotę: 10, 20 lub 30 złotych. Środki te są w całości przekazywane fundacji Uniters, która przesyła je lokalnym ukraińskim działaczom. Ci zaś za zgromadzone pieniądze kupują niezbędne produkty, z których przygotowywane są darmowe posiłki.

– Pozyskaliśmy kontakty do dwóch inicjatyw, z Kijowa i Charkowa. Poznaliśmy ich potrzeby, dowiedzieliśmy się, czego konkretnie potrzebują. Są to restauratorzy, którzy mieli kilka własnych lokali. W czasie wojny zamknęli je i przeznaczyli swoje kuchnie na to, by wydawać posiłki. W Charkowie jest to obecnie do 2700 posiłków dziennie, a w Kijowie do tysiąca – opowiada Angelika Szkoduła, koordynatorka akcji Posiłek dla Ukrainy.

Na co przeznaczane są środki?
Pieniądze zbierane z pomocą biorących udział w akcji lokali przeznaczane są na zakup zarówno produktów potrzebnych do przygotowywania obiadów, jak i na przykład garnków czy sprzętu niezbędnego do gotowania i wydawania posiłków.

– Postawiliśmy na to, by zaopatrywać się na miejscu, jeśli tylko jest taka możliwość, by nie wysyłać produktów z Polski. To dodatkowy plus, bo nie wydajemy tych pieniędzy poza Ukrainą, a kupujemy wszystko, co jest na miejscu, to co zostało w UKrainie wyprodukowane. Także po to, by się nie zmarnowało – tłumaczy Angelika Szkoduła.

Akcja Posiłek dla Ukrainy - ekipa z Charkowa. Zdjęcie: Sergij Spolnik
Akcja Posiłek dla Ukrainy - ekipa z Charkowa. Zdjęcie: Sergij Spolnik
W jaki sposób wziąć udział?
Akcja nie wymaga od restauratorów zaangażowania dodatkowych sił czy środków. Jedyne, co należy zrobić, to poinformować gości o tym, że lokal uczestniczy w takiej inicjatywie, powiesić plakat czy rozłożyć ulotki z podstawowymi informacjami.

– Wystarczy wypełnić formularz na stronie i zdecydować, czy restauracja sama wydrukuje materiały informacyjne. Jeśli ma taką możliwość, posiadamy gotowe pliki do pobrania. Jeżeli nie, wystarczy podać adres i postaramy się sami te materiały dostarczyć – mówi Eugeniusz Adintsov, pomysładawca akcji.
Formularz zgłoszeniowy oraz niezbędne informacje można znaleźć na stronie https://posilekdlaukrainy.pl/.

 

 


 

Autor tekstu: Przemysław Ziemichód
O AUTORZE
Przemysław Ziemichód
Dziennikarz i bloger kulinarny z ponad dziesięcioletnim stażem, specjalizujący się w tematyce alkoholi. Publikował m.in. w Polsce Times, Gazecie Krakowskiej, Naszemiasto.pl, Zwierciadle, Gotujmy.pl, Polki.pl, Cookmagazine.pl. Prowadzi podcast o alkoholach Strefa Wolnocłowa oraz blog Foodiesworld.pl

Zobacz także

Tork po raz trzeci z rzędu otrzymuje statuetkę Superbrands

Superbrands Polska po raz 16. nagrodziło najsilniejsze marki na krajowym rynku. Tork, marka firmy Essity, trzeci raz z rzędu znalazła się w gronie laureatów.

Kontrowersje wokół Kulinarnego Pucharu Polski 2022 - Kamil Tłuczek podejrzewa jury konkursu o stronniczość

Nie milkną kontrowersje wokół tegorocznego finału Kulinarnego Pucharu Polski. Dwa dni po ogłoszeniu zwycięzców, organizatorzy konkursu ponownie przeliczyli głosy jurorów i wskazali nowych laureatów. Decyzję tę kwestionuje Kamil Tłuczek, zawodnik pierwotnie sklasyfikowany na pierwszym miejscu.

Bartosz Fabiś i Michał Kozłowski ostatecznymi zwycięzcami Kulinarnego Pucharu Polski

Poznaliśmy prawdziwych laureatów 20. edycji Kulinarnego Pucharu Polski. Konkursowi towarzyszyły kontrowersje związane ze sposobem naliczania punktów. Ostatecznie na szczycie podium stanął duet Bartosz Fabiś i Michał Kozłowski.

Kreatywne projekty w branży gastro poszukiwane

Kreatura to ogólnopolski konkurs dla twórców, firm oraz podmiotów, które na zlecenie lub w ramach promocji własnej przeprowadziły kampanię marketingową lub uczestniczyły w jej realizacji. Konkurs skierowany jest także do przedstawicieli branży gastronomicznej, firm z sektora HoReCa oraz restauracji.

Krakowski TAG. na liście 100 najlepszych koktajlbarów na świecie

Na tydzień przed ogłoszeniem listy najlepszych koktajbarów The World’s 50 Best Bars 2022, poznaliśmy drugą pięćdziesiątkę lokali, które uplasowały się na pozycjach od 51 do 100. Wśród wyróżnionych na 97. lokacie znalazł się krakowski TAG.

Konferencja Plant-Powered Perspectives: o nadchodzących dynamicznych zmianach w branży spożywczej

Konferencja Plant-Powered Perspectives, największe wydarzenie poświęcone branży roślinnej w tej części Europy, odbędzie się po raz piąty 27 października w Warszawie. Zapewni przestrzeń do dyskusji na temat przyszłości żywności.

Inne kategorie

Podcasty

Roślinne zamienniki w menu restauracji [PODCAST]

Coraz większa grupa Polaków deklaruje chęć ograniczenia spożycia mięsa, nie tylko w kuchni domowej, ale także podczas wizyt w restauracjach i spożywania dań na wynos. Chcąc trafić w ich gusta, warto rozważyć zmiany w menu lokalu na bardziej roślinne.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej