x

Alicja Bączyk, bar managerka w koktajlbarze TAG. w Krakowie

Kategoria: Ludzie    03.04.2022

W wieku 21 lat została globalną finalistką konkursu barmańskiego. Gdy miała 25, otworzyła koktajlbar. Zarządza zespołem, konsultuje projekty gastronomiczne, nie boi się pracy przez okrągłą dobę. Osiągnęła dużo i ma ochotę na jeszcze więcej!

Alicja Bączyk. Fot. Michał Radwański
Alicja Bączyk. Fot. Michał Radwański
„FOOD SERVICE”: Jakie jest obecne podejście do tematu płci za barem w środowisku barowym? A jak odbierane są kobiety barmanki przez gości? 
ALICJA BĄCZYK: Obecność kobiet za barem nie jest już niczym rzadkim, natomiast moim zdaniem nadal jest ich niewiele w stosunku do liczby pracujących za barem mężczyzn. Na konkurs barmański, który zorganizowaliśmy w lutym br. pod egidą naszego kolektywu TNT, o którym później wspomnę, nie zgłosiła się ani jedna kobieta! Słyszę, że dziewczyn w branży brakuje i chcielibyśmy bardzo jako barmańska społeczność, żeby było ich więcej. 
Odnośnie do odbioru kobiet barmanek przez gości to, pracując jako host, zdarzało mi się usłyszeć zdanie: „podejdę do barmana, on wie najlepiej”. Są to jednak sporadyczne sytuacje. Mam wielu wspaniałych gości, którzy doceniają moją pracę i umiejętności. 

TAG. to bar, którego właścicielem jest twój partner – Maciej Mazur. To znana postać w świecie barmańskim, zwycięzca m.in. polskiej edycji konkursu World Class. Jaka jest więc twoja rola w tworzeniu tego miejsca? Czy pracując u boku znanego barmana, masz szansę zaprezentować swoje wizje? 
Koncept TAG. tworzymy z Maciejem razem od samego początku. Wspólnie podejmowaliśmy decyzje odnośnie do koloru ścian, wymiarów stacji barmańskiej czy koktajli do naszego pierwszego menu. Z biegiem czasu podzieliliśmy obowiązki – Maciej zajmuje się przede wszystkim aspektem biznesowym, czyli finansami lokalu, a także kontaktem  z przedstawicielami i partnerami. Ja zaś jestem odpowiedzialna za team i organizację pracy – układam grafik, manuale barowe, kalendarz – jak również zajmuję się komunikacją. Prowadzę nasze kanały social media, projektuję menu, odpowiadam za kontakty z gośćmi i organizację większych rezerwacji czy imprez zamkniętych. 
A więc odpowiadając na twoje pytanie: oczywiście, że mam szansę zaprezentować swoje wizje! W pracy jesteśmy z Maciejem partnerami – wymieniamy się pomysłami, czasem mniej lub bardziej się ze sobą zgadzamy, ale dążymy do tego, co będzie najlepsze dla TAG. To cenię bardzo w naszej relacji. 

Od kilku lat regularnie startujesz w konkursach barmańskich, zajmując w nich wysokie pozycje – jaka jest twoja ambicja zawodowa? Co cię najbardziej motywuje do działania? 
Nie ma chyba nawet jednej rzeczy, która sprawiłaby, że stwierdzę „Osiągnęłam w tej branży już wszystko”. Cały czas chcę się rozwijać, stawiać przed sobą kolejne wyzwania. W tym roku mam jedno związane z konkursem World Class. W zeszłym roku zajęłam w nim drugie miejsce, w tym natomiast chcę pokazać, że kobieta naprawdę może go wygrać! Co mnie motywuje? W wieku 21 lat byłam globalną finalistką konkursu barmańskiego, gdy miałam 25, otworzyłam koktajlbar. Mam wspaniały team, konsultuję projekty gastronomiczne, rozwijam się również w innych kierunkach. Osiągnęłam dużo, ale wiem, że mogę jeszcze więcej. To daje mi super power do pracy! 

Jakie cechy czy predyspozycje są potrzebne, aby zostać menedżerką baru? Na co trzeba się przygotować – jak dużo zaangażowania i pracy wymaga takie stanowisko? 
Na pierwszym miejscu postawiłabym świadomość i pewność swoich umiejętności. Menedżer lub szef baru powinien być wzorem dla swoich pracowników – jeśli chcesz zwrócić komuś uwagę, powiedzieć, że coś może zrobić lepiej lub inaczej – musisz być tego pewna. Pracownicy powinni wiedzieć, że mogą w każdym momencie na ciebie liczyć. Oprócz tego potrzebne jest duże zaangażowanie i mnóstwo pracy. To menedżer odbierze dostawę o 8:00, kiedy zadzwoni kurier (nawet jeśli kończy zmianę o 2:00). To menedżer weźmie zmianę barową mimo dnia wolnego, bo ktoś zachorował. To praca 24 godziny na dobę – ale w ogóle mi to nie przeszkadza. Do powyższych umiejętności dorzuciłabym dobrą organizację pracy i czasu. Bez mojej skrupulatności, notowania w kalendarzu nawet najmniejszej rzeczy zginęłabym. 

Jakie są ciemne strony pracy za barem? I czy dla kobiety są to inne aspekty niż dla mężczyzny?
Wiadomo, że praca za barem jest pracą fizyczną. Dlatego decydując się na nią, bierzemy to na barki. Nie ma według mnie ciemnych stron. Oczywiście jest czasami trudniej, są słabsze dni. Jednak odkąd odkryłam to, co kocham robić, czuję, jakbym nie przepracowała ani jednego dnia. Dlatego nie rozróżniłabym pożądanych cech charakteru kobiet i mężczyzn – trzeba być wytrwałym, ambitnym i kochać to, co się robi, jak w każdym innym zawodzie. 

Istnieją pewne stereotypy wskazujące, które rodzaje alkoholu są „kobiece”, a które „męskie”. Czyli np. Old Fashioned zamówi mężczyzna, a kobiety wybiorą słodkie bąble. Mam jednak nadzieję, że rzeczywistość jest bardziej zróżnicowana. Zdradź, jaki styl koktajli ty preferujesz i jakie składniki lubisz łączyć najbardziej? 
Rzeczywistość zdecydowanie jest bardziej zróżnicowana! Wiele kobiet zakochało się w Old Fashioned! Ja uwielbiam prostotę i klasykę. Moim koktajlem numer jeden jest Espresso Martini (kocham!), które twistuję gościom na wiele sposobów, nadal zachowując jego prostotę. Uwielbiam czyste i klarowne koktajle z delikatnym garnishem – tak powstał m.in. Espresso.What.Else, mój twist na Espresso Martini z płatkami owsianymi, truskawkami, kawą, sklarowany metodą milkwash. Cieszę się, że razem z Maciejem mamy dokładnie takie same oczekiwania odnośnie do koktajli. To właśnie dlatego w naszym TAG-owym menu znajdują się minimalistyczne koktajle z delikatnymi ozdobami, jak liść nasturcji lub chips bananowy. 

Czy w ramach działalności TAG. podejmujecie jakieś ciekawe inicjatywy, którymi chciałabyś się podzielić?
Wspólnie z TAG. powstał koncept TAG.school – przestrzeni szkoleniowej nie tylko dla barmanów, ale także dla fanów mieszania koktajli w domu. Przeszkoliliśmy wielu ochotników zarówno stawiających swojego pierwsze kroki w gastronomii, jak i tych bardziej doświadczonych. Organizowaliśmy m.in. świąteczne warsztaty dla naszych gości, podczas których każdy mógł ugotować z nami składniki, a następnie stanąć za barem i mieszać koktajle przy naszej małej pomocy. Dodatkowo razem z innymi krakowskimi koktajlbarami – Neon oraz The Trust – stworzyliśmy kolektyw TNT. Chcąc rozwijać krakowską kulturę koktajlową, raz w miesiącu wymieniamy się barmanami między naszymi lokalami, tworzymy specjalne menu na ten wieczór i zachęcamy gości, aby odwiedzali nowe miejsca i próbowali nieznanych im połączeń smakowych. 

Jak znajdujesz balans pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym w sytuacji, w której spędzasz czas z partnerem zarówno w pracy, jak i w domu? 
Nie jest to łatwe przy naszej liczbie obowiązków, natomiast udaje się to nam coraz lepiej! Staramy się raz na 3-4 miesiące uciec na kilka dni i odpocząć poza Krakowem. Nie możemy jednak spędzać 24 godziny na dobę razem, w pracy i prywatnie, dlatego dla mnie formą odpoczynku jest bieganie i długie spacery z psem z dobrym podcastem w tle. 

Urodzona: 7.05.1996 r., Czempiń pod Poznaniem
Stanowisko: bar manager w koktajlbarze TAG. w Krakowie 
Wcześniej: Hola Hola, Poznań (2015-2016), różne bary i restauracje w Krakowie (2016-2018), Mercy Brown, Krakow (2018-2020), TAG. od 2020 
Najważniejsze osiągnięcia: Bols Around The World (2016) – globalna finalistka (reprezentowała Europę Środkową i Wschodnią); Ballantine’s Bartenders Challenge (2018) – polski finał; Absolut Shake It Up (2018) – wygrana w PL, nie było finału globalnego; Tully Crew (2019) – wygrana w PL; World Class Poland (2021) – II miejsce; Lady Amarena (2021) – II miejsce

Wywiad ukazał się w „Food Service" 3/2022 nr 213.

Autor tekstu: Agata Godlewska
O AUTORZE
Agata Godlewska
Redaktor naczelna magazynu „Food Service” oraz portalu Ouichef.pl. Magister kulturoznawstwa w SWPS. Przygodę z branżą gastronomiczną rozpoczęła blisko 10 lat temu pod okiem Macieja Nowaka. Autorka niezliczonej ilości wywiadów z najważniejszymi polskimi szefami kuchni i restauratorami. Współtworzy i prowadzi coroczną konferencję Food Service Summit.

Zobacz także

Paweł Balcerek szefem sprzedaży wszystkich tytułów VFP Communications

Od grudnia 2022 r. za komercyjne aktywności magazynów "Food Service", "Media Marketing Polska" i "Handel" oraz przypisanych im portali i eventów będzie odpowiadał Paweł Balcerek. VFP Communications łączy tym samym funkcjonujące dotychczas oddzielnie dwa działy sprzedaży i upraszcza strukturę.

Janusz Garncarczyk (Lemon Resort SPA) - szef kuchni 24 godziny na dobę

Jego ścieżka kariery dowodzi, że dzięki ciężkiej pracy można wejść na sam szczyt. JANUSZ GARNCARCZYK jest dziś szefem kuchni prestiżowego LEMON RESORT SPA. Czym wyróżnia się praca w takim obiekcie? Jak mądrze zarządzać pracownikami? I czy jest tu miejsce na rozwój?

Agnieszka Sierac, właścicielka Fukafe o sukcesie jednej z pierwszych roślinnych kawiarni w Polsce

Fukafe powstało dziesięć lat temu jako jedno z pierwszych roślinnych miejsc w naszym kraju. Jak radzi on sobie po dekadzie funkcjonowania w branży? Co wyróżnia ten koncept na tle innych? Na pytania odpowiada Agnieszka Sierac, właścicielka Fukafe.

Tomasz Tracz szefem kuchni w restauracji Folga w Krakowie

Nowym szefem krakowskiej restauracji Folga został Tomasz Tracz. Zastąpił na tym stanowisku Macieja Bigaja, który otrzymał propozycję pracy w trzygwiazdkowej restauracji Cheval Blanc by Peter Knogl w Bazylei.

Adrian Górniak, właściciel restauracji Źródło: w tym szaleństwie jest metoda

Po ponad 5 latach pracy w topowych warszawskich restauracjach zdecydował się na otwarcie własnego lokalu - ŹRÓDŁO. O konsekwentnym dążeniu do celu i szukaniu równowagi w życiu opowiada człowiek orkiestra ADRIAN GÓRNIAK.

Adam Pawłowski w zarządzie Court of Master Sommeliers. To nowy impuls do rozwoju sztuki sommelierskiej w Polsce

Rodacy, którzy chcieliby zawalczyć o najwyższe wyróżnienie w branży sommelierskiej, mogą liczyć na moje wsparcie - zapewnia Adam Pawłowski, który został członkiem zarządu Court of Master Sommeliers, najbardziej prestiżowej organizacji szkolącej i zrzeszającej sommelierów na całym świecie.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0. Restauratorka Alicja Than o optymalizacji kosztów biznesu gastronomicznego [PODCAST]

W jaki sposób optymalizować koszty prowadzenia biznesu gastronomicznego w obliczu rosnącej inflacji oraz jak przetrwać na rynku, nie tracąc klientów i nie rezygnując z jakości - rozmawiamy o tym z Alicją Than, właścicielką lokali Izumi Sushi, Kago, Kiseki, Omakase, Matcha Bistro & Bar w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej