x

Roślinni liderzy gastronomii 2021 r.

Kategoria: Wydarzenia - branżowe    03.04.2022

Poznaliśmy wyniki czwartej edycji plebiscytu na Roślinny Produkt Roku, organizowanego przez kampanię RoślinnieJemy. Projekt kolejny rok z rzędu powiększył się o nowe kategorie, aby docenić różnorodność działań firm tworzących wegańskie dania i produkty.

Maciej Otrębski z RoślinnieJemy – organizator plebiscytu. Fot. Michał Matraszek / RoślinnieJemy
Maciej Otrębski z RoślinnieJemy – organizator plebiscytu. Fot. Michał Matraszek / RoślinnieJemy
RoślinnieJemy z pomocą konsumentów i ekspertów nagrodziło najciekawsze wegańskie nowości minionego roku. 

W tegorocznym głosowaniu udział wzięło prawie 6 tys. osób. Ekscytująca jest wzrastająca różnorodność dostępnych na rynku produktów wege. W 2021 r. obserwowaliśmy pojawienie się tych bardziej specjalistycznych, jak kaszanka, krakowska i salami w roślinnej odsłonie, co tworzy jeszcze więcej możliwości dla osób, które chcą rezygnować z jedzenia mięsa. 

Konsumenci docenili tę innowacyjność i tytuł Najlepszego Roślinnego Produktu 2021 otrzymała Roślinna Kaszanka marki Dobra Kaloria, zdobywając 15,9% głosów. Częstochowska firma jest liderem tej kategorii trzeci rok z kolei. Można śmiało powiedzieć, że Dobra Kaloria to pionier w segmencie alternatyw mięsa, który konsekwentnie wprowadza na rynek innowacyjne wegańskie produkty. Podobnie jak w poprzednim roku wszystkie miejsca na podium zajęły roślinne alternatywy dla mięsa: na drugim uplasowały się Roślinne Kabanosy Piri Piri Tarczyński (9,4% głosów), a na trzecim Bezmięsne Salami od Bezmięsnego (7,7%). 

W tegorocznym plebiscycie firmy walczyły o nagrody w sześciu kategoriach, dwie z nich – Najlepszy Roślinny Debiut Gastronomiczny 2021 r. oraz Nagroda Chefs for Change za Najlepszy Roślinny Produkt 2021 dla Profesjonalistów – poświęcone są ofercie wegańskich produktów i dań dla gastronomii. Mimo że 2021 był kolejnym rokiem pełnym wyzwań związanych z pandemią, nie zabrakło w nim nowości. Według głosujących konsumentów Najlepszy Roślinny Debiut Gastronomiczny 2021 r. to catering dietetyczny Nice to Fit You (12% głosów). Na drugim miejscu znalazły się Roślinne Nuggesty z Burger Kinga (11,6%), a na trzecim burgery z boczniakiem i stripsy z boczniaka dostępne w North Fish (10,5%). Dodatkowo RoślinnieJemy przyznało dwa wyróżnienia za wegańskie wypieki – dla Piekarni Putka oraz Cukierni Starowicz. 

Cieszy fakt, że zaangażowane w zmianę są zarówno firmy z tradycją, jak i duzi gracze. – Produkty roślinne to już must have dla restauracji szybkiej obsługi i wszyscy widzimy potrzebę ich wprowadzania oraz zapotrzebowanie naszych gości na nie – komentowała Zuzanna Killar, brand manager z Burger King Poland. 

Jedną z nagród wręczyła Michalina Szczepańska, redaktor naczelna miesięcznika \"Handel". Fot. Michał Matraszek / RoślinnieJemy
Jedną z nagród wręczyła Michalina Szczepańska, redaktor naczelna miesięcznika \"Handel". Fot. Michał Matraszek / RoślinnieJemy
Wśród tegorocznych nominowanych produktów roślinnych przeznaczonych dla gastronomii znaleźli się: Koliber/Vege Concept, Novish, Upfield Rama, The Vegetarian Butcher oraz Veganation. Oferta ta była oceniona przez jury w składzie: Artur Górecki, Krzysztof Konieczny, Laura Monti, Tadeusz Müller, Dominika Targosz. Decyzją jury Nagrodę Chefs for Change 2021 zdobyła firma The Vegetarian Butcher za produkt NoMince, który zapunktował wysoką uniwersalnością i łatwością zastosowania. Jurorzy docenili również markę Novish, przyznając jej wyróżnienie za wysokiej jakości produkt Battered Vish Chunks, który znakomicie uzupełnia segment roślinnych alternatyw dla mięsa w kanale HoReCa. 

– Dwa lata temu podejście szefów kuchni do roślinnych dań było ostrożne. Dziś rozmawia się już z nimi dużo łatwiej, gastronomia dostrzega zmieniające się trendy i potrzebę zaspokojenia upodobań kulinarnych swoich gości – powiedział podczas gali Rafał Lankosz, marketing manager z The Vegetarian Butcher Unilever Food Solutions. 

Reprezentująca Novish export manager Anna Roskam, przyjmując nagrodę, przybliżyła kolejne kroki firmy: – Nasze plany na przyszłość to jeszcze większa demokratyzacja i lepsza dostępność naszych produktów w sklepach stacjonarnych i online. Plebiscyt RoślinnieJemy pokazuje, że jest ogromny potencjał, zainteresowanie i potrzeba, aby trafiły one również do HoReCa. 

Zachęcamy do zapoznania się z pełnymi wynikami głosowania, które znajdziecie na stronie www.roslinniejemy.org.

Autorka: Diana Tokarska

Artykuł ukazał się w „Food Service" 3/2022 nr 213.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Zobacz także

Jakub Żymelski i Bartosz Zajdel mistrzami Polski w przyrządzaniu dziczyzny

Tegorocznymi mistrzami Polski w przyrządzaniu dziczyzny są Jakub Żymelski, zastępca szefa kuchni hotelu i restauracji Antonińska w Lesznie oraz Bartosz Zajdel, szef kuchni restauracji Loft w Gostyniu.

Konkurs Les Chefs en Or - Polska Edycja rozstrzygnięty!

Weronika Gurynow z Zespołu Szkół Gastronomicznych im. prof. E. Pijanowskiego w Warszawie zwyciężyła w kolejnej edycji konkursu Les Chefs en Or organizowanego przez Transgourmet Foodservice i Selgros Cash & Carry.

Forum Lodowe 2022: Hochland zaprezentował gamę nietypowych lodów

W Częstochowie zakończyło się Forum Lodowe 2022 - impreza dla producentów i dostawców z branży. Wśród wystawców pojawił się także Hochland, który zaprezentował m.in. nietypowe smaki lodów serkowych.

Polski barman Kacper Smarz mistrzem świata w kategorii flair

Reprezentujący Stowarzyszenie Polskich Barmanów Kacper Smarz zdobył złoto na World Cocktail Competiton Varadero 2022. Okazał się najlepszy w kategorii flair.

Walencja gospodarzem The World's 50 Best 2023

Ceremonia kolejnej edycji The World’s 50 Best Restaurants odbędzie się w hiszpańskiej Walencji, w czerwcu 2023 roku. Gali wręczenia nagród najlepszym lokalom gastronomicznym na świecie towarzyszyć będą jak zwykle liczne wydarzenia poboczne.

Daniel Craig w kampanii polskiej wódki

Belvedere - znana polska wódka żytnia klasy super premium - pozyskała ambasadora z hollywoodzkiego topu. To ceniony aktor Daniel Craig, który zasłynął rolą agenta 007 w słynnej bondowskiej serii.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

Czego potrzebuje teraz konsument? Czy zmieniać portfolio? Jak się z nim komunikować? Czy to jest moment na wprowadzanie nowości? Opowiada Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej