W tegorocznym głosowaniu udział wzięło prawie 6 tys. osób. Ekscytująca jest wzrastająca różnorodność dostępnych na rynku produktów wege. W 2021 r. obserwowaliśmy pojawienie się tych bardziej specjalistycznych, jak kaszanka, krakowska i salami w roślinnej odsłonie, co tworzy jeszcze więcej możliwości dla osób, które chcą rezygnować z jedzenia mięsa.
Konsumenci docenili tę innowacyjność i tytuł Najlepszego Roślinnego Produktu 2021 otrzymała Roślinna Kaszanka marki Dobra Kaloria, zdobywając 15,9% głosów. Częstochowska firma jest liderem tej kategorii trzeci rok z kolei. Można śmiało powiedzieć, że Dobra Kaloria to pionier w segmencie alternatyw mięsa, który konsekwentnie wprowadza na rynek innowacyjne wegańskie produkty. Podobnie jak w poprzednim roku wszystkie miejsca na podium zajęły roślinne alternatywy dla mięsa: na drugim uplasowały się Roślinne Kabanosy Piri Piri Tarczyński (9,4% głosów), a na trzecim Bezmięsne Salami od Bezmięsnego (7,7%).
W tegorocznym plebiscycie firmy walczyły o nagrody w sześciu kategoriach, dwie z nich – Najlepszy Roślinny Debiut Gastronomiczny 2021 r. oraz Nagroda Chefs for Change za Najlepszy Roślinny Produkt 2021 dla Profesjonalistów – poświęcone są ofercie wegańskich produktów i dań dla gastronomii. Mimo że 2021 był kolejnym rokiem pełnym wyzwań związanych z pandemią, nie zabrakło w nim nowości. Według głosujących konsumentów Najlepszy Roślinny Debiut Gastronomiczny 2021 r. to catering dietetyczny Nice to Fit You (12% głosów). Na drugim miejscu znalazły się Roślinne Nuggesty z Burger Kinga (11,6%), a na trzecim burgery z boczniakiem i stripsy z boczniaka dostępne w North Fish (10,5%). Dodatkowo RoślinnieJemy przyznało dwa wyróżnienia za wegańskie wypieki – dla Piekarni Putka oraz Cukierni Starowicz.
Cieszy fakt, że zaangażowane w zmianę są zarówno firmy z tradycją, jak i duzi gracze. – Produkty roślinne to już must have dla restauracji szybkiej obsługi i wszyscy widzimy potrzebę ich wprowadzania oraz zapotrzebowanie naszych gości na nie – komentowała Zuzanna Killar, brand manager z Burger King Poland.
- Jedną z nagród wręczyła Michalina Szczepańska, redaktor naczelna miesięcznika \"Handel". Fot. Michał Matraszek / RoślinnieJemy
– Dwa lata temu podejście szefów kuchni do roślinnych dań było ostrożne. Dziś rozmawia się już z nimi dużo łatwiej, gastronomia dostrzega zmieniające się trendy i potrzebę zaspokojenia upodobań kulinarnych swoich gości – powiedział podczas gali Rafał Lankosz, marketing manager z The Vegetarian Butcher Unilever Food Solutions.
Reprezentująca Novish export manager Anna Roskam, przyjmując nagrodę, przybliżyła kolejne kroki firmy: – Nasze plany na przyszłość to jeszcze większa demokratyzacja i lepsza dostępność naszych produktów w sklepach stacjonarnych i online. Plebiscyt RoślinnieJemy pokazuje, że jest ogromny potencjał, zainteresowanie i potrzeba, aby trafiły one również do HoReCa.
Zachęcamy do zapoznania się z pełnymi wynikami głosowania, które znajdziecie na stronie www.roslinniejemy.org.
Autorka: Diana Tokarska
Artykuł ukazał się w „Food Service" 3/2022 nr 213.