x

Baton z świerszcza i zupa z szarańczy? To żywność przyszłości! [ROZMOWA]

Kategoria: Twój biznes - wiedza    30.03.2022

Do 2030 r. światowy rynek owadów jadalnych będzie większy niż obecnie warta jest branża roślinnych zamienników mięsa. - Choć dopiero się rozwija, dobrze wróży mu otwartość polskiego konsumenta. Liczę na to, że niebawem kupi on owady w markecie - mówi Patryk Sienkiewicz, właściciel firmy FoodBugs.

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
Na mocy unijnego rozporządzenia, od 1 stycznia 2018 r. dozwolone jest stosowanie przetworzonego białka owadów oraz zawierających je mieszanek paszowych do karmienia zwierząt i także traktowanie go jako nowej żywności. Co przez te 4 lata zmieniło się dla producentów tej białkowej alternatywy mięsa?
Patryk Sienkiewicz, właściciel firmy FoodBugs: – Z mojej perspektywy to przepisy z 2021 roku i oficjalne zatwierdzenie pierwszego gatunku – mącznika młynarka – jako tzw. novel food w UE było game changerem dla całej branży [novel food to nowa żywność wytworzona za pomocą nowoczesnych technologii i procesów produkcyjnych, w terminologii UE określa się tak również żywność tradycyjnie spożywaną poza obszarem UE – przyp. Red.).

To wtedy zaczęto mówić o owadach jako idealnym źródle białka i jedzeniu przyszłości w diecie człowieka. Dlatego mówimy tutaj zaledwie o jednym roku i bardzo młodej branży w Polsce. Natomiast zainteresowanie i otwartość Polaków są coraz większe. Mamy świadomość, że musimy walczyć z obecnymi barierami kulturowymi i jest to pewien proces uświadamiania społeczeństwa, że owady powinno się brać pod uwagę jako pełnowartościowy zamiennik mięsa pochodzącego z hodowli zwierząt gospodarczych oraz jako nową alternatywę białka.

Ile jest wart rynek żywności produkowanej z owadów wygląda w Polsce? Ilu jest producentów?
– Jeszcze nie zostały przeprowadzone żadne badania, ponieważ to zbyt młody rynek, ale w skali europejskiej rozwija się on dynamicznie i ma przed sobą perspektywy. Obecnie Food Bugs jest jednym z dwóch producentów żywności z owadów w Polsce.

Patryk Sienkiewicz, właściciel firmy FoodBugs. Zdjęcie: materiały prasowe
Patryk Sienkiewicz, właściciel firmy FoodBugs. Zdjęcie: materiały prasowe
W krajach UE żywność z owadów jest sprzedawana w sieciach handlowych. Jak to wygląda u nas?
– To prawda, w krajach takich jak Holandia, Belgia czy Francja żywność z owadów sprzedawana jest już w sieciach handlowych i cieszy się sporą popularnością. Warto wspomnieć, że na początku roku 2021 polskie sklepy sieci Kaufland również testowo wprowadziły produkty, takie jak: pieczywo z mączki ze świerszczy, suszone świerszcze w przyprawach oraz gotowe mieszanki z mączką z owadów. Myślę że to kwestia maksymalnie roku, aż kolejne sieci handlowe otworzą się na nowe produkty i zobaczymy je w rodzimych supermarketach.

Jakie gatunki owadów jadalnych są dostępne na polskim rynku?
– Mamy na razie dostępne produkty z mącznika młynarka, świerszcza oraz szarańczy wędrownej. Natomiast sytuacja ta zmienia się dynamicznie i oficjalnie mogę już potwierdzić, że w ciągu najbliższych miesięcy zostanie dopuszczonych kilka nowych gatunków owadów.  

Żywność z owadów jeszcze do niedawna była nieobecnym segmentem na rynku spożywczym. Czy obecnie można mówić już o trendach konsumenckich w tej kategorii?
– Myślę, że możemy zdecydowanie nazwać trendem to, co dzieje się w Europie, czyli niesamowity wzrost zainteresowania tego typu produktami. W Polsce na trend trzeba chwilę poczekać, ponieważ na początku to my jako firma przecieramy szlaki i musimy zwalczyć panujące stereotypy i uświadomić Polakom, że owady są jedną z bardziej ekologicznych alternatyw i zdrową formą żywności, która sprawdzi się w naszej diecie. Myślę, że to kwestia roku, może dwóch, abyśmy mogli mówić o trendzie tak mocnym jak w Holandii, Belgii czy Czechach, ale widzimy, że zainteresowanie tematem rośnie z miesiąca na miesiąc, a konsumenci chętnie do nas wracają.

Od jak dawna działa firma, a jak długo sklep internetowy? Jakie mają państwo swoje największe osiągnięcia?
– Rozpoczęliśmy właśnie od sklepu internetowego i pierwsi klienci pojawili się z początkiem lipca 2021 roku. W kolejnych miesiącach naszą działalność poszerzyliśmy o dystrybucję produktów do punktów stacjonarnych.
Myślę, że do największych osiągnięć w minionym roku możemy zaliczyć współpracę z Centrum Nauki Kopernik oraz licznymi uniwersytetami. To właśnie dzięki takim placówkom edukacyjnym i kulturowym mamy możliwość silniejszego oddziaływania i uświadamiania społeczeństwa o korzyściach płynących z włączania owadów do codziennej diety.

Warto wspomnieć, iż zostaliśmy zaproszeni przez CKN do współpracy w ramach organizowanego od kilku lat festiwalu przemian, poruszającego temat zmian klimatu i wyzwań, które ze sobą niesie. Nasze produkty na bazie owadów były jednym z trzech głównych zagadnień w kategorii żywności przyszłości, obok grzybów oraz alg morskich. Tam także można było skosztować potraw z tychże składników oraz dowiedzieć się więcej o ich zaletach.  

Krakersy z mąki ze świerszczy. Zdjęcie: Shutterstock.com
Krakersy z mąki ze świerszczy. Zdjęcie: Shutterstock.com
Proszę nakreślić profil konsumenta, odbiorcy waszych produktów? Kto nim jest? Bo zdecydowanie nie jest to rynek dla wegan i wegetarian, a to, zdaje się, zawęża grupę konsumentów? A może jednak nie?
– Myślę, że przy obecnie rozwiniętej świadomości Polaków, kategoryzacja i dzielenie konsumentów na wegan czy wegetarian mogą być zbytnim uproszczeniem, ponieważ Polacy coraz częściej rezygnują z konkretnych grup produktów z bardzo różnych względów. Czasami są to aspekty ekologiczne, czasami kwestie nietolerancji pokarmowych lub alergii, a jeszcze innym razem – kwestie etyczne.

Oprócz wegan i wegetarian jest spora grupa fleksitarian, czyli osób, których dieta opiera się głownie na wegetarianizmie, a mięso jedzą sporadycznie. To właśnie oni ograniczają mięso głównie ze względów ekologicznych. Nasze produkty mogą zainteresować każdego i chcemy pokazać, że są świetną alternatywną dla konwencjonalnej żywności. Może po nią sięgnąć każdy. Nawet wegetarianie próbują naszych produktów.
Dodam tylko, że sam przed ostatnie cztery lata byłem wegetarianinem. Teraz, kiedy od roku włączyłem do swojej diety produkty na bazie owadów, już nie mogę tak siebie określać .  

Cena paczki suszonych świerszczy w waszym sklepie kosztuje ponad 15 zł. Krakersy z proszkiem ze świerszczy – ok. 13 zł. Dla porównania chipsy naturalne kukurydziane ok. 11 zł, a zwykłe – 5-6 zł. Co sprawia, że ludzie sięgają po wasze produkty, wciąż jednak, jak sam pan przyznał, egzotyczne w naszym kraju i droższe niż tradycyjna przekąska typu paluszki, kabanosy, krakersy z pszennej mąki?
– Zdajemy sobie sprawę, że nasze produkty są średnio droższe od standardowych przekąsek, natomiast idą za tym przede wszystkim walory zdrowotne oraz smakowe. Mają więcej białka od konwencjonalnych przekąsek oraz są źródłem wapnia i witaminy B12, niewątpliwie są ciekawą alternatywą dla osób szukających nowych rozwiązań. Naturalnie wyższa cena jest związana z rozwijającym się jeszcze rynkiem i małą liczbą producentów w kraju, natomiast wraz ze wzrostem pobytu myślę, że takie produkty będą miały bardziej konkurencyjną cenę. Na pewno wpływ na cenę ma również brak w Polsce farm owadów przeznaczonych do spożycia dla ludzi. Mamy nadzieję, że to również zmieni się w niedalekiej przyszłości.

Owady smażone w woku w Tajlandii. Zdjęcie: Shutterstock.com
Owady smażone w woku w Tajlandii. Zdjęcie: Shutterstock.com
Jakie produkty z portfolio FoodBugs mają największe wzięcie wśród klientów? Co na to wpływa? Które produkty sprowadzacie, a które produkujecie sami – i dlaczego?
– Jesteśmy producentem owadów jadalnych: suszonych mączników oraz świerszczy, natomiast w naszym asortymencie na stronie można znaleźć także produkty innych zagranicznych producentów, którzy oferują asortyment na bazie mąki z owadów: krakersy, batony proteinowe, chipsy czy granolę.

Dla nas najważniejsza jest budowa świadomości o produktach na bazie owadów, dlatego jesteśmy pierwszym i jedynym obecnie sklepem w Polsce, w którym konsument może znaleźć szeroki wybór produktów na bazie owadów i spróbować ich w różnej formie. Dlatego mamy także produkty zagranicznych liderów rynku.

Ku naszemu zdziwieniu zdecydowanie największym zainteresowaniem cieszą właśnie owady w formie suszonej. Na początku myśleliśmy, że ze względu na mniej kontrowersyjną formę podania większe wzięcie będą miały produkty przetworzone, choćby batony. A okazało się że Polacy są bardziej otwarci na nowe i ciekawe formy żywności, niż można się było początkowo spodziewać. Naszym bestsellerem, o którym także warto wspomnieć, jest także mąka ze świerszczy. To świetny produkt do eksperymentowania w kuchni i sposób na wzbogacenie diety w składniki mineralne.

Pojawia się coraz więcej zamienników roślinnych mięsa oraz nabiału i ta branża rośnie w siłę. Czy jest ona konkurencją dla producentów żywności z owadów, czy wręcz przeciwnie? Jaką część rynku zamienników mięsa na świecie i w Polsce stanowią produkty z owadów?
– Kibicuję branży roślinnych zamienników mięsa i nabiału. To wspaniałe, że mamy coraz więcej smacznych i wysokiej jakości produktów roślinnych. Uważam, że nie jest ona dla nas konkurencją, ponieważ wszyscy mamy wspólne cele, którymi są zminimalizowanie wpływu na ocieplenie klimatu i dostarczenie przy tym pełnowartościowych posiłków dla każdego.

Szacuje się, że do 2030 r. światowy rynek owadów jadalnych będzie większy niż dzisiaj wart jest rynek roślinnych zamienników mięsa. Jestem pewien, że to zjawisko będzie widoczne również w Polsce.




Autor tekstu: Małgorzata Hnat

Zobacz także

Subway rozważa sprzedaż i podbija swoją cenę

Franczyzowa sieć barów szybkiej obsługi z kanapkami, sałatkami i wrapami szuka nowego właściciela. Pertraktacje są wciąż na wczesnym etapie, ale mówi się, że sieć warta jest ponad 10 mld dol. Cenę sieć podbija dzięki transformacji lokali.

Trzy hot dogi na sekundę. Największa sieć punktów gastronomicznych w Polsce? Żabka!

Sprzedaje średnio trzy hot dogi na sekundę. Rekordy sprzedaży notują też panini oraz kawa, od niedawna dostępna w kawonamencie. Plany Żabki są jeszcze szersze!

W 2023 roku pustki w restauracjach? Polacy mocno ograniczą wydatki na gastronomię [BADANIE]

Obserwacje i obawy lokali potwierdzają liczby. Z powodu trudnej sytuacji ekonomicznej oszczędności gospodarstw domowych najbardziej odbiją się na wydatkach na rozrywkę i jedzenie na mieście - wynika z badania firmy doradczej Bain & Company.

Trendy na globalnym rynku żywności i napojów 2023 - raport firmy Mintel

Firma Mintel ogłosiła cztery kluczowe trendy, które będą kształtować globalny rynek żywności, napojów i gastronomii w roku 2023 oraz w perspektywie pięciu i więcej lat. Raport zawiera analizę zmian w zachowaniach konsumentów i strategiczne rekomendacje, które pomogą podjąć decyzje biznesowe.

Upfield Professional zmienia nazwę na Violife Professional

Violife Professional to teraz nowa nazwa Upfield Professional. Zmiana jest związana ze zwiększeniem zaangażowania firmy Upfield w promowanie produktów roślinnych dla branży gastronomicznej.

Astronomiczne rachunki za gaz. Pizzeria w Gdańsku: opłaty nas dobijają, zamykamy lokal

Gdańska pizzeria New Port z końcem 2022 r. otrzymała rachunek za gaz w wysokości 72 tys. zł. Siedmiokrotnie więcej niż zwykle, a to tylko jeden z problemów finansowych tego lokalu. Pizzeria ogłosiła tymczasowe zamknięcie, bo na pomoc rządu małe, lokalne biznesy nie mogą liczyć.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0. Restauratorka Alicja Than o optymalizacji kosztów biznesu gastronomicznego [PODCAST]

W jaki sposób optymalizować koszty prowadzenia biznesu gastronomicznego w obliczu rosnącej inflacji oraz jak przetrwać na rynku, nie tracąc klientów i nie rezygnując z jakości - rozmawiamy o tym z Alicją Than, właścicielką lokali Izumi Sushi, Kago, Kiseki, Omakase, Matcha Bistro & Bar w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej