x

To Good To Go: Straty? Nigdy więcej!

Kategoria: Lifestyle - ekologia    22.03.2022

W biznesie gastronomicznym kluczowe jest ograniczanie start. Tymczasem krótka żywotność produktów sprawia, że świeże i pyszne artykuły często lądują w koszu. Rozwiązaniem jest współpraca z aplikacją Too Good To Go, z której w Polsce korzysta już 1,5 miliona konsumentów.

Zdjęcie: materiały prasowe
Zdjęcie: materiały prasowe
Z początkiem roku firmy i instytuty badawcze przygotowały przegląd trendów, które mają i będą miały na nas znaczący wpływ. Widoczne stały się te z obszarów m.in. społeczeństwa, technologii, ekonomii czy środowiska. Inflacja wciąż rośnie, podobnie jak temperatura Ziemi, wzrosła więc potrzeba transparentności, świadomego konsumpcjonizmu czy zrównoważonego rozwoju. Znacząca stała się tematyka ograniczenia marnotrawstwa. Nic w tym dziwnego, ponieważ zdajemy sobie sprawę z tego, ile prze nie tracimy. Zarówno jako jednostki, jak i biznesy. Jest jednak rozwiązanie.

Prowadzenie biznesu gastronomicznego jest dynamiczne i wymagające. Z powodu pandemii branża gastronomiczna stanęła nad przepaścią i przeżyła największy kryzys w historii. Aktualnie ruch w lokalach rośnie, jednak nadal nie udało się wrócić do poziomu sprzed wybuchu pandemii.

Aby wyjść na prostą należy dostosowywać się do aktualnej sytuacji, zadbać o ofertę i bycie zauważonym, by na nowo przyciągnąć klientów, a jednocześnie pamiętać o… stratach. W tym może pomóc technologia, która dostępna jest na wyciągnięcie ręki dla każdego, np. aplikacja Too Good To Go.

Zdjęcie: materiały prasowe
Zdjęcie: materiały prasowe
Marnowanie jedzenia, ile to tak naprawdę kosztuje?
Nikt nie chce marnować jedzenia. Niestety jest to powszechne zjawisko, które naraża przedsiębiorców na straty. Dbając o świeżość przy regularnych dostawach, trudno sprawić, by żaden produkt się nie zmarnował. Wyśrubowane wymogi co do wyglądu warzyw, owoców, opakowań czy np. krótka żywotność produktów powodują, że świeże i pyszne produkty lądują w koszu.

Ma to ogromny wpływ na planetę. Walka z marnowaniem jedzenia to rozwiązanie numer jeden w walce ze zmianami klimatycznymi (źródło: projekt Drawdown). Jedzenie to przecież surowce: ziemia, ludzka praca, nawozy, woda, której rolnictwo zużywa najwięcej wśród wszystkich przemysłów, paliwo czy prąd. Do tego należy dodać gazy cieplarniane emitowane podczas tych procesów i skala problemu nie wygląda już na taką małą.

Unia Europejska regularnie podejmuje kroki, by wpływać na zmiany klimatu. Ograniczanie marnowania zasobów jest kluczowe, stąd segregacje śmieci, zwiększone ceny za ich wywóz, opłaty sklepów wielkopowierzchniowych za zmarnowane jedzenie. A to tylko nieliczne przepisy, które dają po kieszeni. Dlatego w biznesie gastronomicznym kluczowym rozwiązaniem jest radzenie sobie ze stratami i ograniczanie ich. Dostrzegli to twórcy aplikacji Too Good To Go.

Eko-rozwiązanie, które pozwala zarobić
Podczas studiów w 2015 roku na duńskim uniwersytecie kilku studentów jadło kolację w bufecie. Byli jednymi z ostatnich gości i mieli okazję zaobserwować, jak pracownicy tego miejsca po skończonym dniu pracy wyrzucają do kosza kilogramy świeżego jedzenia. Wymyślili więc startup, który przeciwdziałał marnowaniu żywności.

Szybko znaleźli się inwestorzy i tak już ponad 50 milionów klientów w 17 różnych krajach, w tym w USA i Kanadzie, ratuje codziennie jedzenie przed wyrzuceniem. W Polsce na czele zespołu stanęła Anna Kurnatowska, która przez ostatnie lata zajmowała stanowisko dyrektora produktów świeżych w Carrefour oraz dyrektora zakupów w grupie Eurocash, prowadząc inicjatywy zero waste.

Zdjęcie: materiały prasowe
Zdjęcie: materiały prasowe
Przez ostatnie lata do Too Good To Go dołączyło ponad 3600 partnerów w Polsce, a globalnie ponad 100 tysięcy, tym samym sprawiając, że jest największą tego typu platformą na świecie. W Polsce z Too Good To Go współpracują takie firmy, jak m. in: A. Blikle, MOD Donuts, Natura Cold Press, North Fish, Starbucks, Pizza Hut, Gorąco Polecam Nowakowski, Carrefour, Costa Coffee, Green Cafe Nero, Danone i wiele innych. Aplikacja dostępna jest już w 50 miastach m.in. w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Trójmieście, Łodzi, a w tym roku planowane są kolejne wdrożenia.

– Aplikacja daje możliwość walki ze stratami niezwykle łatwy sposób. Właściciele, widząc, że nie uda im się sprzedać pieczywa, ukruszonego ciastka, jogurtu ze źle wydrukowaną etykietą lub w ostatnim dniu ważności mogą skomponować paczkę, której cena dla użytkownika wynosi jedną trzecią wyjściowej wartości – mówi Anna Kurnatowska, Country Managerka.

Od takiej paczki Too Good To Go pobiera prowizję. Użytkownicy sami odbierają jedzenie w wyznaczonych godzinach, dzięki temu poznają dane miejsce, widzą, że robi coś dobrego i chętnie do niego wracają.

Kim są potencjalni klienci?
W Polsce aplikację pobrało ponad 1,5 miliona użytkowników. Z przeprowadzonego badania Too Good To Go wynika, że są grupą odbiorców, którym zależy, by jedzenie nie lądowało w koszu. Co ważne, aż 65% badanych potwierdziło, że aplikacja inspiruje ich do poznania nowych restauracji i sklepów.

Aż 94% jest pozytywnie zaskoczonych zawartością paczek, prawie ¾ użytkowników dostrzega, że miejsca współpracujące z Too Good To Go chcą działać w dobrej sprawie (67%), a korzystanie z aplikacji daje im poczucie, że robią coś dobrego.

To ważne szczególnie z perspektywy generacji Z, dla której gospodarka cyrkularna jest niezwykle bliska. Większość jedzenia kupowanego przez aplikację jest zjadana, tym samym większe ilości są ratowane przed wyrzuceniem. Wyniki pokazują, że koncepcja Too Good To Go pozytywnie przyczynia się do ograniczenia marnowania jedzenia.

Pozostałe korzyści
Sklepy, restauracje, piekarnie, kawiarnie i inne mogą same zgłosić się poprzez stronę internetową, co często robią, bo widzą, że to współpraca win-win-win – zyskują tu biznes, planeta i użytkownik aplikacji.
– Podstawą działalności Too Good To Go jest inspirowanie do walki z marnowaniem jedzenia poprzez edukację, współpracę z firmami z branży żywieniowej, ale również z organizacjami rządowymi i pozarządowymi. Wszystko po to, by nasze aktywności przyniosły efekty na jak największą skalę – mówi Anna Kurnatowska.

Przykładem działania, które łączy ww. płaszczyzny, jest kampania „Często Dobre Dłużej”. W ramach zawartego paktu firmy wspólnie edukują, jak prawidłowo interpretować daty ważności. Robią to m. in. poprzez dodanie na etykiety swoich produktów specjalnego piktogramu zachęcającego, by po upływie daty ważności użyć swoich zmysłów zamiast odruchowo wyrzucać produkt do kosza.

Pod paktem podpisali się m. in.: Danone, Nestle, Kaufland, Winiary, Auchan, Wege Siostry, Pan Pomidor czy Herbapol. Kampania miała swoją premierę w 2021 roku, a w tym roku planowana jest kolejna odsłona. Aby zostać partnerem, wystarczy się zgłosić za pośrednictwem formularza.

Innym przykładem działań, do których zapraszani są partnerzy z całej Polski, jest cykliczna akcja w Tłusty Czwartek. W tym roku ogłoszona została pod hasłem „Król Pączuś I Niezmarnowany”. Takich kampanii jest więcej.
– Zbliżają się Święta Wielkanocne, a wraz ze Świętami Bożego Narodzenia to czas, w którym marnujemy najwięcej. Z pewnością będziemy o tym głośno mówić, uczulać Polaków, ale też przypominać, by zaglądali do aplikacji Too Good To Go w słusznej sprawie. Do tego samego zachęcamy biznesy – kończy Anna Kurnatowska.

Aby dołączyć do Too Good To Go wystarczy zostawić kontakt tutaj. Współpraca nie wiąże się z podpisywaniem umowy.

Autor tekstu: Artykuł Sponsorowany

Zobacz także

Glovo chce osiągnąć zeroemisyjność przed 2040 rokiem

Glovo, jeden z liderów wśród aplikacji branży delivery, ogłosił dołączenie do sygnatariuszy Deklaracji Klimatycznej i razem z 200 innymi firmami zobowiązał się do osiągnięcia zeroemisyjności przed 2040 r.

Co dalej z papierowym kubkiem? Krzysztof Rzyman: wszyscy zdają sobie sprawę z problemu, a zmiany są powolne

O tym, czy da się sprzedać kawę na wynos bez papierowych kubków i czy ekologię można pogodzić z wygodą rozmawiamy z Krzysztofem Rzymanem, właścicielem kawiarni STOR w Warszawie, współautorem książki "Less Waste Polska".

Tork PaperCircle na COP26: Essity promuje obieg zamknięty

Dzięki usłudze Essity - Tork PaperCircle ręczniki papierowe Tork zużyte podczas konferencji COP26 zostały poddane recyklingowi. To pierwsza na świecie tego typu usługa.

W Szczecinie startuje aplikacja do walki z marnowaniem żywności

Aplikacja Too Good To Go, dzięki której na świecie uratowano już 33 miliony posiłków, właśnie startuje w Szczecinie. Dostępne są na niej pyszne paczki-niespodzianki z niesprzedanym danego dnia jedzeniem z restauracji, kawiarni, sklepów i cukierni, które w innym przypadku musiałyby wylądować w koszu.

Coca-Cola: #WCIĄŻZMIENIAMY - działania na rzecz środowiska

Jako lider rynku napojów bezalkoholowych Coca-Cola wie, że jej działalność ma wpływ na środowisko. Dlatego zachęca konsumentów do ekologicznych zachowań i działa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Rozmawiamy o tym z Katarzyną Borucką, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.

Costa Coffee rusza z akcją #ZeroWaste

Costa Coffee dołącza do proekologicznej kampanii #zwłasnymkubkiem. Chce zmniejszyć sprzedaż kawy w jednorazowych naczyniach, zachęcając gości do przynoszenia własnych, wielokrotnego użytku. Ze wszystkich kawiarni sieci w Polsce znikną też plastikowe słomki na rzecz papierowych.

Inne kategorie

Podcasty

Roślinne zamienniki w menu restauracji [PODCAST]

Coraz większa grupa Polaków deklaruje chęć ograniczenia spożycia mięsa, nie tylko w kuchni domowej, ale także podczas wizyt w restauracjach i spożywania dań na wynos. Chcąc trafić w ich gusta, warto rozważyć zmiany w menu lokalu na bardziej roślinne.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej