x

Fast food w restauracji

Kategoria: Twój biznes - wiedza    14.03.2022

Szybkie dania, niewymagające długiego oczekiwania i specjalnego rytuału konsumpcji, należą do najpopularniejszych zamówień w restauracjach i sieciach fast food. Jakie trendy rządzą w tym nurcie obecnie?

Fot. Shutterstock.com
Fot. Shutterstock.com
Do niedawna wydawało się, że trendy kulinarne łatwo jest przewidywać, gdyż nie zmieniały się one tak szybko jak obecnie. Nie wpływały też w aż tak znaczącym stopniu na wybory żywieniowe setek tysięcy ludzi w tym samym czasie. Mody następowały po sobie, ewoluując, a nie znikając całkowicie.

Ale to się zmieniło. Nowości pojawiają się znienacka, a goście restauracji w ciągu kilku miesięcy radykalnie przewartościowali swoje zachowania konsumenckie. Coraz większa grupa klientów korzysta z lokali oferujących szybkie dania przynajmniej raz w tygodniu zarówno na miejscu, jak i na wynos. Rośnie też liczba gości, którzy w restauracjach casualowych wybierają potrawy kojarzące się z tymi znanymi z sieci fastfoodowych. 

RESTAURACJE CASUALOWE I DEKONSTRUKCJA DAŃ
Fast food niejedno ma imię. Coraz więcej restauracji casualowych wprowadza do swoich kart dania, a właściwie wariacje na ich temat, do niedawna kojarzące się przede wszystkim z lokalami szybkiej obsługi. Mogą to być na przykład odpowiedniki potraw charakterystycznych dla street foodu regionu czy kraju, w którego kuchni specjalizuje się lokal. Stąd też w restauracjach azjatyckich pojawiają się bao czy hand rollsy, a w gastropubach oferowane są dekonstrukcje burgerów lub hot dogów. Z kolei wysyp pizzerii proponujących pizzę neapolitańską świadczy o coraz większej popularności innego, bardziej ortodoksyjnego wydania pizzy. W przypadku restauracji casualowych niebagatelne znaczenie ma to, z jakich produktów danie fastfoodowe jest przygotowywane. Nasuwa się pytanie, czy burger z doskonałej wołowiny rasy angus to nadal fast food i gdzie znajduje się granica? Może jest nią po prostu interpretacja. 

FOOD HALLE 
Hala Świebodzki we Wrocławiu, Hala Lipowa w Krakowie, Hala Odra w Szczecinie, Browary Warszawskie i Fabryka Norblina w Warszawie – to tylko niektóre przykłady nowych, wyrastających jak grzyby po deszczu miejsc, w których fast food świętuje swoją drugą młodość i ponownie jest odkrywany. 

Wiele knajp w jednej lokalizacji – taka myśl przyświeca twórcom food halli. To zdecydowanie trafia w gusta Polaków. W tych konceptach znajdziemy ofertę kuchni z całego świata, street food serwowany w lokalnej rzeczywistości i posiłki charakterystyczne dla barów z szybką obsługą. Do tego możliwość wypicia kawy lub drinków, a wszystko to w niezobowiązującej atmosferze. Takie miejsca zapełniają się w tygodniu w porze lunchu oraz w weekendowe wieczory, stając się przestrzenią do świętowania. 

OPCJE WEGETARIAŃSKIE I WEGAŃSKIE 
Coraz większa popularność diety roślinnej sprawia, że już nie tylko restauracje casualowe muszą uzupełnić swoje menu o wegańskie propozycje, ale także lokale typu fast food powinny przemyśleć takie rozwiązania. 

Wielkie sieci, takie jak McDonald’s, Burger King, KFC czy Max Burgers, mają w ofercie dania, po które może sięgnąć osoba niejedząca mięsa. Ta ostatnia sieć postawiła nawet na stworzenie dużego, roślinnego menu, w którym znalazły się bezmięsne odpowiedniki klasycznych propozycji. 

Co więcej, znane sieci sezonowo wprowadzają do karty kolejne roślinne potrawy. To budzi zainteresowanie wegańskich i wegetariańskich twórców opinii, co z kolei może prowadzić do częstszych odwiedzin klientów. Warto pamiętać, że dania przeznaczone dla osób na diecie roślinnej nie mogą mieć styczności z mięsem i jego pochodnymi, a wszystkie składniki wykorzystywane do ich przygotowania powinny być starannie wybrane. 

ZDROWE ALTERNATYWY 
Zdrowe jedzenie i fast food – takie zestawienie brzmi jak oksymoron, jednakże coraz więcej szybkich dań skomponowanych jest ze zdrowych odpowiedników tradycyjnych składników. 

Wśród makrotrendów gastronomicznych zauważalny jest nacisk na zdrowie i poprawę komfortu życia. Dlatego w daniach fastfoodowych pojawiają się bułki upieczone z mąki z pełnego przemiału, dobre masło, ser doskonałej jakości, sałaty i warzywa, domowe sosy, a także zdrowsze alternatywy dla cukru, takie jak ksylitol czy stewia.

Oferowanych jest też wiele potraw, w których podwyższono zawartość białka i innych składników pokarmowych. Rośnie również odsetek gości wybierających dania typu fit, czyli np. burgera w liściach sałaty, frytki smażone na niewielkiej ilości tłuszczu (tzw. suche smażenie, w specjalistycznym urządzeniu) zamiast w tradycyjnej fryturze, bataty i inne pieczone bądź smażone warzywa. 

NAPOJE 
Niezależnie od tego, czy fast food podawany jest w miejscu kojarzącym się tylko z szybkimi daniami, czy też w restauracji casualowej, wśród trendów można zauważyć rosnącą popularność napojów bezalkoholowych i konieczność zaproponowania gościom ich szerokiego wyboru. 

Kilka lat temu wśród najczęściej zamawianych były „domowe” lemoniady, natomiast w 2021 r. coraz chętniej sięgano po kraftowe napoje butelkowane, pasujące charakterem do menu lokalu. Wszystko wskazuje na to, że to też kierunek na 2022 r. W karcie powinny pojawić się polskie, lokalne napoje zarówno gazowane, jak i niegazowane. 

DOSTAWY 
Zupełnie innym aspektem dotyczącym restauracji fast food są posiłki w dostawie i na wynos. Od 2018 r. widać rosnące zainteresowanie tą formą dotarcia do gości, by sprostać ich zapotrzebowaniom. Usługi agregatorów, takich jak Pyszne, Uber, Wolt, Glovo, są bardzo popularnym rozwiązaniem, gdyż zwiększają dostępność i zapewniają stosunkowo łatwą możliwość dotarcia do potencjalnego odbiorcy. 

Dodatkowo zdejmują z właściciela lokalu problem związany z zarządzeniem kierowcami, pozycjonowaniem strony, marketingiem dostaw oraz ewentualnymi reklamacjami. Jednakże część gości nadal preferuje bezpośredni kontakt z restauracją. Stoi za tym przekonanie o niezmiennym poziomie usług, gdyż zależą one tylko od lokalu, a nie również dostarczyciela posiłku. W związku z tym następuje dywersyfikacja dostaw, tj. łączenie opcji, na które pozwalają firmy zewnętrzne z własną stroną lub aplikacją, szczególnie w przypadku dużych graczy.

Restauracje podające dania typu fast food są postrzegane jako nagradzające, zapewniające komfort i zaspokajające potrzeby. Mimo że goście zwracają uwagę na aspekty zdrowotne, to chętnie sięgają po posiłki wywołujące wspomniane uczucia. Warto przygotować swoje menu tak, by zaspokajało te potrzeby, jednocześnie nie zmuszając konsumentów do kompromisów. 

PRZEMYŚLANY ZAKUP OPAKOWAŃ
Ponieważ fast food to typ dań, które bardzo często zamawiane są z dowozem oraz na wynos, a ich popularność w food hallach rośnie, ważnym aspektem sprzedaży i komunikacji są opakowania, w których trafiają do odbiorcy. 

Konsumenci, jak już zostało wspomniane, coraz większą uwagę zwracają na kwestie ekologiczne i prozdrowotne, także w kwestii opakowań. Te używane do posiłków muszą spełniać normy dopuszczające kontakt z jedzeniem, nie mogą zawierać szkodliwych substancji, a także powinny być wyprodukowane w zrównoważony sposób, przy jak najmniejszych szkodach dla środowiska.

W związku z tym warto podejmować decyzje zakupowe, które przyniosą korzyści zarówno restauracji, jak i jej gościom. Oznacza to, że dobrze jest zaopatrzyć się w opakowania wykonane z materiałów nadających się do recyklingu, pochodzenia roślinnego i ulegających biodegradacji. Jednocześnie właściwe dopasowanie ich formy do rodzaju potrawy pozwoli odbiorcy cieszyć się jedzeniem i napojami najwyższej jakości. 

MARCIN BAŁANDA – DYREKTOR DS. PR I KOMUNIKACJI, SOKOŁÓW SA 
Ze względu na wysokie oczekiwania klientów co do smaku, jakości i różnorodności dań, ze szczególną uwagą należy dobierać dostawców. Dzięki współpracy z dużymi producentami restauracja ma pewność terminowych dostaw, zniżki przy większych zamówieniach, a przede wszystkim dostęp do produktów z gwarancją jakości i bezpieczeństwa. Dodatkowo, utrzymując relacje handlowe z większymi producentami, restauratorzy dostają informacje o nowościach, które mogą jako pierwsi zaproponować klientom, wyprzedzając konkurencję. 

W menu nie może zabraknąć pozycji klasycznych, gdyż polscy konsumenci chętnie wybierają to, co znane i sprawdzone. Jednak warto pamiętać, iż nasze horyzonty kulinarne są coraz szersze – stąd rosnąca otwartość na poznawanie nowych, również egzotycznych smaków. Poszerza się też popularność tzw. alternatyw dla mięsa, takich jak nasze produkty Z Gruntu Dobre. Wegeburgery czy wegekiełbaski z tej linii spełnią oczekiwania wszystkich, którzy poszukują smakowitych roślinnych wersji dań typu fast food. 

Fot. Shutterstock.com
Fot. Shutterstock.com
ROBERT KOPACZ – SZEF KUCHNI, UPFIELD PROFESSIONAL 
Warto wzbogacić swoje menu o dania w wersji wege – to naprawdę proste, bo często wystarczy tylko zamienić produkt, i opłacalne, ponieważ zwiększa szansę na to, że z naszej oferty skorzystają nowi goście. Roślinne dania wybiorą nie tylko weganie, ale także osoby otwarte na nowe smaki, poszukujące potraw bardziej przyjaznych dla planety. 

Zachęcam, by przetestować roślinne alternatywy dla sera od Violife. To marka dobrze znana weganom, którą odkrywają kolejne grupy gości – wegetarian, fleksitarian czy osoby na różnych dietach wykluczających. Żaden z produktów Violife nie zawiera nabiału, konserwantów, kazeiny, laktozy, glutenu, orzechów ani soi, a marka ma bogate portfolio produktów dla gastronomii – bloki o smaku gouda, cheddar czy mozzarella, wiórki, w tym doskonały Violife Epic tarty o smaku dojrzałego cheddara. Wszystkie są bardzo zbliżone w smaku do tradycyjnego sera i świetnie się topią. Nie wymagają więc żadnej dodatkowej pracy i są na tyle uniwersalne, że sprawdzą się nie tylko na pizzy, ale też w zapiekankach, sosach do makaronów czy burgerach. 

ŁUKASZ LISOWSKI – SZEF KUCHNI ORAZ EKSPERT DS. GASTRONOMII, FANEX 
Pojawienie się dań typu fast food w restauracjach nie jest już czymś nowym i zaskakującym – takie propozycje kulinarne zagościły w kartach niejednym lokalu. Dopracowane, szybkie potrawy zyskały na jakości – nietuzinkowe pomysły, starannie dobrane i wyszukane składniki, ciekawa forma podania. To wszystko wpłynęło na nową jakość tego typu jedzenia. Musimy wiedzieć, że na świecie pojawiły się już restauracje typu fast food, które zostały wyróżnione i nagrodzone gwiazdką przewodnika Michelin. Oferta takiego jedzenia oczywiście musi być odpowiednio przygotowana i skierowana do różnego rodzaju klienta. Coraz więcej uwagi zwracamy na to, co jemy. Wyszukane regionalne produkty, bardzo dobrej jakości składniki to często połowa sukcesu. Fanex również reaguje na potrzeby rynku, w związku z tym powstają nowe sosy, których skład opiera się na idei clean label, braku konserwantów czy też zmniejszonej ilość oleju użytego do produkcji danego wyrobu. 

JOANNA BONIKOWSKA – SPECJALISTA DS. PROMOCJI, BAZIÓŁKA, SWEDEPONIC 
Mikroliście nie bez powodu nazywane są superfood. Wystarczy dodać garść tych małych listków, by uzupełnić z pozoru proste i szybkie dania bombą zdrowych składników odżywczych. Słonecznik obfituje w wapń, magnez, fosfor, cynk, a nawet żelazo. Chrupiący groszek czepny to skarbnica naturalnego magnezu i kwasu foliowego. Podobnie amarantus, który dodatkowo dzięki zawartości betalainy ma piękny purpurowy kolor. Świeże liście bazylii są szczególnie polecane do dań o wysokiej zawartości tłuszczu. Kilka jej listków na pizzy lub w burgerze może bardzo pomóc w trawieniu takiego posiłku. Kolejne superzdrowe zioło, które sprawdzi się w daniach fast food, to kolendra. Zawiera sporo składników mineralnych i witamin. Dobrym pomysłem na przemycenie większej ilości tego zioła do dań jest przygotowanie sosu na bazie jogurtu lub mocno kolendrowej marynaty do mięsa. 

KATARZYNA SUBDA-JEDLIŃSKA – CATEGORY MANAGER, LANTMÄNNEN UNIBAKE 
Jednym z najsilniejszych trendów ostatnich lat jest niewątpliwie trend roślinny. Jest on widoczny także w lokalach kojarzonych dotychczas wyłącznie z mięsem wołowym – burgerowniach. 

Menu hamburgerowe, aby trafić w gusta konsumentów, powinno być innowacyjne i różnorodne, zawierać propozycje dla różnych grup klientów, także wegan i wegetarian. 

Aby wyróżnić swoją ofertę od konkurencji, warto zaproponować – obok rozmaitych kotletów i warzyw – także ciekawe sposoby podania kanapki i wyróżnić burgera wyglądem oraz smakiem bułki. Tu z pomocą przychodzi szeroka oferta bułek w naszej ofercie marki Schulstad, z których każda może być spożywana także przez wegetarian: bułki glazurowane typu brioche o lekko słodkawym smaku, bułki bazujące na więcej niż jednym składniku roślinnym (np. z dodatkiem mąki żytniej), bułki z dodatkiem egzotycznych przypraw o unikalnym kolorze, smaku i wyglądzie (np. bułka z dodatkiem chili) i wiele innych. 

ŁUKASZ JOŃCZYK – DORADCA KULINARNY NESTLÉ PROFESSIONAL 
Dziś oczekiwania klienta wobec tzw. fast foodów są diametralnie inne od tych, jakie mieliśmy jeszcze dekadę temu. Nadal korzystamy i będziemy korzystać z oferty QSR, choćby ze względu na tryb życia. Jedzenie musi spełniać nasze oczekiwania już nie tylko pod względem walorów smakowych, ale także zdrowotnych. Produkty Garden Gourmet spełniają wszystkie te warunki. Sensational Burger Garden Gourmet to nie tylko alternatywa dla burgera mięsnego, to również burger, który jest przede wszystkim smaczny i daje ogromne możliwości kreacji. To uzupełnienie oferty dla tych, którzy oczekują od jedzenia czegoś więcej. Sam skład tego burgera już pobudza naszą wyobraźnię. Stworzony jest w technologii Raw to Cook, czyli takiej, w której surowy produkt wymaga obróbki termicznej i zachowuje się jak klasyczny burger. Burgera możemy podawać tradycyjnie w bułce, ale także tworzyć z nim otwarte kompozycje z dodatkami takimi jak choćby kimchi, guacamole czy ulubiona sałatka. Wegetariańskie fileciki grillowane Garden Gourmet doskonale wkomponują się we wrapy, w sałatki czy kanapki. 

MARIA GŁOŚNICKA – CATEGORY MANAGER FOOD SERVICE CENTRAL EUROPE, MCCAIN 
Fast food, mimo że nie kojarzy się ze zbilansowaną dietą, jest uwielbiany przez nas wszystkich. Klienci kochają go za ekspresowość obsługi, która jest kluczowa w dzisiejszych „szybkich” czasach, ale także za niepowtarzalne smaki. Coraz częściej można spotkać menu z tzw. zdrowym fast foodem, w którym wykorzystywane są składniki premium, wysokiej jakości. Dobrym przykładem są frytki z batatów (np. z oferty McCain), które są obecne w menu wielu burgerowni. 

Kolejnym trendem w daniach typu fast food są propozycje wegetariańskie i wegańskie. Stały się już nieodzownym elementem każdego menu, a produkty z certyfikatem VEGE zyskują w oczach restauratorów i konsumentów. Doskonale w ten trend wpisuje się nowość z oferty przekąskowej McCain minikrążki cebulowe – łączą pożądane przez fast food cechy – szybkość przygotowania, przyjemność jedzenia i certyfikat VEGAN. 

JOANNA KLASA – MARKETING MANAGER CEE, FARM FRITES 
Nasi konsumenci chętnie zamawiają nowości, a opracowaliśmy je tak, aby zachowały pyszny smak, także gdy konieczny jest wydłużony czas podania. Tak powstały frytki Crispy Coated z dodatkową chrupiącą otoczką, świeże i smaczne nawet do 30 minut w dostawie. W tym wariancie oferujemy także niezwykle popularne frytki z batatów. Natomiast frytka świeża jest chętnie zamawiana w opcji take away. 

Dania z ziemniaków są bardzo atrakcyjną propozycją, ponieważ są łatwe w przygotowaniu i odpowiadają potrzebom szerokiej rzeszy konsumentów. Ciekawe menu można uzyskać, łącząc frytki w wielu odsłonach z prostymi dodatkami – serem, sosami, warzywami czy chociażby szarpaną wołowiną. Najważniejsza jest wysoka jakość składników i prostota podania oraz satysfakcja naszych klientów. 

GABRIEL MULARCZYK – DYREKTOR HANDLOWY, LAS-KALISZ SP. Z O.O. 
Ostatnim, co może przyjść na myśl, kiedy mówimy o fast foodzie, jest dziczyzna. Zarazem jednym z często polecanych dań, które można z niej przyrządzić, są burgery. Smaczne, zdrowe i atrakcyjne dla młodego pokolenia, które ma coraz wyższą świadomość konsumencką. Dlatego wprowadziliśmy do oferty kotlety na burgery z jeleniny. 

To zaskakująca i nieco egzotyczna pozycja w menu. Błyskawicznie da się również przygotować nasze carpaccio i szaszłyki z jeleniny – nawet bez rozmrażania uzyskuje się efekt fine. Dziczyzna pozyskiwana z natury w sposób zrównoważony jest mięsem niskokalorycznym i odżywczym. A jelenina za sprawą swoich walorów bywa porównywana z wołowiną i może stanowić dla niej ciekawą alternatywę. 

IWONA NOWAK – MARKETING & PURCHASING MANAGER, METRO-PLAST SP.J. 
W przypadku opakowań dla street foodu mamy ciekawe propozycje w postaci biotacek z pulp roślinnych. Oferujemy dwa rodzaje opakowań – me.Organic Tree z celulozy, które ulegając naturalnemu rozkładowi, nie generują wysokich kosztów ponownego odzysku czy utylizacji, oraz me.Organic Diamond, produkowane z wytłoków z trzciny cukrowej, odnawialnej, szybko rosnącej rośliny. Co istotne, trzcina cukrowa stała się nie tylko głównym surowcem do produkcji cukru, ale także istotnym źródłem energii odnawialnej i materiałów pochodzenia biologicznego. Z uwagi na fakt, że produkty me.Organic wykonane są z naturalnych surowców, są w 100% kompostowalne i certyfikowane zgodnie z europejską normą EN-13432. Wpisują się w ideę zrównoważonego pakowania oraz są właściwym rozwiązaniem dla osób poszukujących naturalnych i szybko zbywalnych opakowań do dań na wynos.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 2/2022 nr 212.

Autor tekstu: Laura Osęka
O AUTORZE
Laura Osęka
Gotująca amatorsko psycholożka i psychodietetyczka, potrafiąca przemierzyć setki kilometrów dla konkretnego dania bądź deseru. Ceni w kuchni prostotę i wysoką jakość produktów. Autorka książki o prostym, lokalnym comfort food – „Miska szczęścia”.

Zobacz także

Convotherm ConvoSense. Welbilt kolejny raz zaskakuje innowacjami

Firma Welbilt z produktami z linii Convotherm od lat jest liderem rynku nowoczesnych urządzeń dla gastronomii. Do gamy dostępnych opcji Convotherm Maxx Pro dołączyła nowa funkcja ze sztuczną inteligencją ConvoSense. Zaprezentowano ją po raz pierwszy na targach Horeca Gastrofo na stoisku Mondo-Tech.

Ukraińscy pracownicy na rynku HoReCa: ambitni, wykształceni, tymczasowi?

Często mają wyższe wykształcenie, znają języki obce, nie boją się pracy poniżej własnych kompetencji. Chętnie wybierają zatrudnienie w gastronomii lub hotelarstwie. Większość Ukraińców deklaruje jednak, że zaraz po wojnie wróci do swojej ojczyzny.

Restauratorze! Nie marnuj jedzenia, zarabiaj! Chcesz wiedzieć jak? [PORADNIK]

Straty produktów są nieodłączną częścią każdego biznesu gastronomicznego. Nie oznacza to jednak, że restaurator nie ma kontroli nad ilością marnowanej żywności. Wprost przeciwnie, jak podpowiadają doświadczeni szefowie kuchni, sposobów radzenia sobie z tym problemem jest bardzo dużo.

Polacy jedzą oczami. Wygląd jedzenia w czołówce czynników decydujących o wyborze konsumenta [RAPORT]

Jedzenie jest przyjemnością, reguluje nastrój i zaspokaja potrzeby psychospołeczne, a blisko co czwarty z nas poszukuje przyjemności płynącej z wyglądu posiłku. To wnioski z badania "Komunikacja wizualna w branży spożywczej i HoReCa a decyzje zakupowe Polaków".

Promocja restauracji. Sprawdzone pomysły na trudne czasy - podpowiada Rafał Lankosz, Head of Marketing w Unilever Food Solutions, North Europe

Nawet najlepsze restauracje muszą podejmować wiele czynności, aby dać się poznać i przyciągać klientów. Promocja restauracji w niełatwych czasach, kiedy goście coraz rzadziej jedzą na mieście, to zatem już nie nice-to-have, ale must-have. Jak ją zrobić skutecznie i efektywnie kosztowo?

Kawiarnia wprowadza opłaty za korzystanie z grzejników

Cafe Mombasa w Antwerpii na północy Belgii zainstalowała terminale płatnicze do grzejników, z których klienci korzystają na tarasie. Chodzi oczywiście o rekompensatę wysokich kosztów energii.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0. Restauratorka Alicja Than o optymalizacji kosztów biznesu gastronomicznego [PODCAST]

W jaki sposób optymalizować koszty prowadzenia biznesu gastronomicznego w obliczu rosnącej inflacji oraz jak przetrwać na rynku, nie tracąc klientów i nie rezygnując z jakości - rozmawiamy o tym z Alicją Than, właścicielką lokali Izumi Sushi, Kago, Kiseki, Omakase, Matcha Bistro & Bar w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej