x

Michalina Szczepańska: Targi ISM, czyli co w słodyczach piszczy bądź piszczeć będzie

Kategoria: Lifestyle - blog    14.03.2022

Nie, nie było za wiele o obłędnym smaku. Nie było też głośno o kaloriach. Nie było o ogromnej przyjemności płynącej z konsumpcji słodkości. ISM, czyli największe targi słodyczy na świecie (choć w tym roku nie tak duże), upłynęły pod znakiem, czy też smakiem, zupełnie innych obszarów zainteresowania.

Michalina Szczepańska
Michalina Szczepańska
Po pierwsze, less waste i non-waste. Dla przykładu – zwycięzca w konkursie na najlepszy nowy produkt na ISM to pralinki firmy Confiserie Vandenbulcke, belgijskiego producenta. Czym się wyróżniły? Do ich stworzenia zostały zużyte całe owoce kakaowca. Jak wyjaśniało jury konkursu: „Dzięki temu w procesie produkcji powstało mniej odpadów, ponadto zachowane zostały wartości odżywcze i minerały”. W nurt ten, choć w innym jego wymiarze, wpisał się też polski tegoroczny debiutant – Las Vegan’s, wegańskie czekolady zapakowane w kompostowalne opakowania. Żadnych sreberek i żadnego plastiku. Po drugie, HoReCa przenikająca się z handlem. Ale nie na zasadzie dostarczania dań (w tym również deserów) na wynos, do domu, lecz wedle schematu: znana z branży gastronomicznej marka wchodzi w kooperację z producentem żywności. Dzięki temu powstają produkty przeznaczone dla retailu o smaku (i innych cechach) dań znanych z restauracji, kawiarni, cukierni. Zachęcam Państwa do podjęcia takich prób i u nas. 

Po trzecie, jadalne owady, które już nie dziwią, ale i rzadziej się pojawiają. Batony i inne wyroby na ich bazie były przed laty najczęściej wspominanymi produktami targów. Dziś nie budzą już takich emocji, ale też było ich mniej. Co pozostało niezmienne? Przekonanie, że to one są przyszłościowym składnikiem słodyczy i że zmiana nastąpi w perspektywie „kolejnych lat”. Najwięksi producenci (również polscy) zaczynają głośniej mówić, że są tuż przed pierwszymi próbami – bo wprawdzie takie produkty nie trafiają do mainstreamu, ale mogą stanowić przyciągające uwagę uzupełnienie portfolio. Dlaczegóż nie miałoby więc być np. mąki ze świerszczy w cukiernictwie? 

Po czwarte, to konsument decyduje. Ale nie na etapie zakupu, lecz dużo wcześniej. Odbiorcy coraz częściej będą bowiem pytani o to, jakie smaki danego produktu chcieliby kupić. Konkursy dające możliwość samodzielnego ich skomponowania (a nie wyboru z zaproponowanych przed producenta kilku wersji) widać już szeroko w świecie. Oczywiście taka specjalna seria jest krótka. Bo ma być wyjątkowa i skusić do zakupu od razu, dokładnie tak, jak robi to w innej branży Inditex i jego Zara. 

Po piąte, słodycze to już także styl życia. Zjawisko polegające na tym, że jedzenie czy też odżywianie definiuje nas, nasze wartości, nasz styl życia, przeszło również do branży cukierniczej. Konsumenci, dokonując zakupu danego ciastka, czują, że pokazują swój stosunek do planety czy do innych ludzi. Tu mainstreamowy zaczyna być inny wątek, jeszcze niedawno poruszany głównie przez małych graczy, mianowicie niewolniczej pracy na plantacjach oraz wykorzystywania pracy dzieci. Najwięksi gracze zaczynają podkreślać i pokazywać, że pozyskują surowce z miejsc, w których zatrudnia się na godziwych warunkach. Ten wątek przestaje być poboczny, staje się – jakże słusznie – główny. To też powód do dumy właśnie dla konsumenta – że wybiera markę/miejsce, które szanują prawa pracownicze, zapewniają godne warunki bytowania. 

Po szóste, jelito i jego kondycja. Tak, tu rolę do odegrania mają także desery pod wszelaką postacią. To mikrobiom, jak podkreślali podczas ISM analitycy Innova Market Insights, może być game changerem. Konsumenci zaczynają rozumieć, jak kondycja jelita wpływa na ich psychiczne i fizyczne samopoczucie. Branża ma więc jednocześnie proste i trudne zadanie: uwzględnić w recepturach te składniki, które mikrobiom poprawiają. 

Niezależnie od tych kierunków proszę nie zapominać o smaku. Proszę również w swoim imieniu – wielkiego słodyczowego łasucha.

Felieton ukazał się w „Food Service" 2/2022 nr 212.

Autor tekstu: Michalina Szczepańska

Zobacz także

"Panierki" - to nie do końca recenzja

Rafał Targosz sprawił mi niedawno ogromną przyjemność, przesyłając egzemplarz swojej książki "Panierki". Oczekiwałem tej publikacji od jakiegoś czasu z ogromnym zainteresowaniem z kilku powodów.

Tomasz Źródłowski: Circle of UpUse

Wiecie, jak powstał ten felieton? Dla tej historii ważne jest, że najpierw ktoś opowiedział w redakcji, iż istnieje kooperatywa między barem The Trust a lokalem Hummus Amamamusi - właściciele obu miejsc dogadali się i stanowią przykład zjawisk up-use i up-cycle.

Michalina Szczepańska: Veganuary: dlaczego nie chwyta?

Kolejny rok przynosi kolejny rekord akcji Veganuary. W edycji z 2022 r. oficjalnie (tj. poprzez zapis na stronie organizatora) wzięło udział ponad 629 tys. osób w 228 krajach.

Michalina Szczepańska: Dokąd zmierzasz, branżo roślinna?

Roślinne portfolio chce mieć teraz prawie każdy producent, a wegańską/wegetariańską półkę - każdy detalista.

Tomasz Źródłowski: O sztuce tworzenia

Oglądaliście już serial "The Bear"? Bo mam dziwne wrażenie, że to "Chef’s Table" roku 2022. Nie chcę zabrzmieć tak, jakbym nie wiadomo ile pracował, ale ostatnio mało mam czasu na tego typu rozrywki. Tym bardziej więc doceniam te, na które poświęcam czas.

Adam Chrząstowski: Navigare necesse est

Podobno Pompejusz, wchodząc na pokład wyruszającego w rejs statku, wypowiedział słowa: "Navigare necesse est, vivere non est necesse" - "Żeglowanie jest koniecznością, życie nią nie jest".

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0 i konsument, który przelicza: jak go zachęcić do marki? [PODCAST]

Czego potrzebuje teraz konsument? Czy zmieniać portfolio? Jak się z nim komunikować? Czy to jest moment na wprowadzanie nowości? Opowiada Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej