x

Vininova: W naszej ofercie nie ma przypadków

Kategoria: Wino    08.03.2022

O winach naturalnych, planach na 2022 rok i zmianach, jakie na rynku przyniosły ostatnie dwa lata rozmawiamy z Natalią Krobską marketing managerką firmy Vininova, zajmującej się importem i sprzedażą win m.in. na potrzeby branży HoReCa.

Oferta firmy Vininova. Zdjęcie: materiały prasowe
Oferta firmy Vininova. Zdjęcie: materiały prasowe
„Food Service”: Jaki był dla państwa 2021 rok?
Natalia Krobska: – 2021 rok był dla nas niezwykle intensywny. Mocno pracowaliśmy nad udoskonaleniem oferty win, dlatego pojawiło się w niej sporo nowości. Dodaliśmy np. wina z Grecji oraz RPA, udało nam się nawiązać współpracę z legendarną winnicą Schloss Gobelsburg z Austrii, pojawiło się aż pięciu nowych producentów z francuskiej Burgundii. Dodatkowo rozszerzyliśmy ofertę winnic, które w naszym portfolio od lat cieszą się dużym zainteresowaniem. W sumie to około 100 nowych win, w tym konwencjonalne i naturalne.  

Zdecydowanie jesteśmy w fazie wzrostu, ale od początku 2021 roku bacznie obserwowaliśmy niepewną sytuację na rynku. Pierwsza połowa roku stała pod znakiem zapytania z uwagi na długotrwały lockdown. Finalnie jednak wszystkie kanały sprzedaży (B2C, HoReCa i B2B) odnotowały w 2021 roku wzrosty, jesteśmy zadowoleni z wyników.

Sieć Vininova oferuje klientom pokaźny wybór win, na który składa się 800 etykiet z 18 krajów. Czy są w tym zbiorze wina, które z jakiś powodów szczególnie państwo cenią?
– Wszystkie wina, które znajdują się w naszej ofercie są degustowane – tutaj nie ma przypadków – dlatego śmiało mogę powiedzieć, że każda butelka ma dla nas znaczenie. Przede wszystkim ze względu na różnorodność kanałów nasza oferta jest mocno zdywersyfikowana. Jesteśmy wyłącznym dystrybutorem znanych marek takich jak szampany Lanson, prestiżowe wina Lafite, Marques de Riscal czy wspomniany już legendarny producent Schloss Gobelsburg.

Mamy również wielu butikowych producentów, często taka niszowa produkcja win jest równie prestiżowa. Ale zdajemy sobie sprawę, że nie każdy jest koneserem win i nie poszukuje specjalnie drogich i prestiżowych etykiet, stąd segment win, których cena jest niższa, ale ich jakość nadal jest bardzo wysoka. Jakość to dla nas główny wyznacznik i takie wina cenimy najbardziej.

Istotną częścią państwa biznesu jest sprzedaż wina dla odbiorców w sektorze HoReCa. Czy pod kątem wybieranych produktów, preferowanych regionów, stylów wina, klienci restauracyjni różnią się od tych indywidualnych?
– Każda restauracja jest inna, ma swój wyjątkowy charakter i wybiera wina, które najbardziej do niego pasują. Ważne jest również podejście samego sommeliera, który dokonuje wyboru i dopasowuje wina do dań restauracji. Coraz częściej decydują się oni na bardziej nietypowe, ekstrawaganckie wina, które idealnie podkreślają smak dań serwowanych przez lokal.

Dziś wino to ważny element restauracji, a my jako silny partner kanału HoReCa sprostamy najbardziej wymagającym kartom dań. Widzimy trend zmian w kierunku win naturalnych, dlatego w tym roku mocno pracujemy nad kategorią, którą z początkiem 2022 roku wyodrębniliśmy.

Oczywiście naszymi klientami są również restauratorzy, którzy nie mają sommelierów – w takiej sytuacji wychodzimy z inicjatywą pomocy. W całej Polsce mamy specjalistów, którzy pomogą dopasować odpowiednie wina. Wszystko zależy więc od restauracji, nie można generalizować, ale tendencją jest duża otwartość i precyzja przy doborze win do karty dań.

W najbliższym czasie planujecie państwo start nowego projektu Vininova Naturalnie. Czego on dotyczy?
– Vininova Naturalnie to projekt, nad którym mocno obecnie pracujemy. Zaznaczyliśmy już obecność win z kategorii Vininova Naturalnie w katalogu na 2022 rok, ale planujemy stworzyć katalog, który poświęcony będzie tej kategorii win w całości – prace trwają.

Tak jak wspomniałam, projekt dotyczy win naturalnych, czyli takich, które są nisko interwencyjne, pochodzą z różnych, często biodynamicznych upraw. Zazwyczaj nie mają unijnych certyfikatów, ale są ekologiczne lub wegańskie. Winiarze przy produkcji win naturalnych często podkreślają, że do ich produkcji nie stosują manipulacji – i to jest chyba najbardziej odpowiednie określenie kategorii win naturalnych. Oficjalną premierę kategorii Vininova Naturalnie planujemy na koniec kwietnia.

Obecnie Vininova dysponuje 10 salonami. A jak wyglądają plany firmy na ten rok? Czy możemy spodziewać się otwarć salonów firmowych w kolejnych miastach Polski?
– Tak, zdecydowanie! W 2021 roku otworzyliśmy dziesiąty salon pod szyldem Vininova – tym razem sklep powstał w Katowicach, w Galerii Libero. Rok 2022 zapowiada się bardzo intensywnie. Oprócz otwarć salonów Vininova w kolejnych miastach i rozbudowy kategorii win naturalnych, chcemy rozwijać Klub Vininova. Mamy nadzieję, że świat wróci do czasów sprzed COVID-19 i będziemy mogli organizować spotkania z producentami, kolacje degustacyjne i eventy.

Czekamy na to z niecierpliwością, a kolejka producentów, którzy chcą przyjechać do Polski, by opowiedzieć o swoich produktach i poznać ich klientów wciąż rośnie. Winiarze widzą wzrost zainteresowania winem w Polsce i doceniają polskich konsumentów. A klienci doceniają, że mają okazję poszerzać wiedzę na temat win, porozmawiać z ich twórcami. To są niezapomniane spotkania.

Artykuł sponsorowany

Autor tekstu: Przemysław Ziemichód
O AUTORZE
Przemysław Ziemichód
Dziennikarz i bloger kulinarny z ponad dziesięcioletnim stażem, specjalizujący się w tematyce alkoholi. Publikował m.in. w Polsce Times, Gazecie Krakowskiej, Naszemiasto.pl, Zwierciadle, Gotujmy.pl, Polki.pl, Cookmagazine.pl. Prowadzi podcast o alkoholach Strefa Wolnocłowa oraz blog Foodiesworld.pl

Zobacz także

Adam Pawłowski: vege food and wine

To prawda, że najwięcej klasycznych połączeń bazuje na produktach zwierzęcych, ale diety i upodobania kulinarne nieuchronnie zmierzają w stronę wege, co pobudza kreatywność i otwiera nowy rozdział w księgach food & wine pairingu.

Wina (wcale nie tak) egzotyczne

Jak zwiększyć atrakcyjność karty win i ich sprzedaż? W poszukiwaniu butelek zejść z utartej ścieżki!

Wino bardziej socjalne

Dobra, przemyślana karta win to dla lokalu nie tylko źródło dodatkowych, czasem znaczących przychodów, ale także istotny element budowania wizerunku. Dookreśla koncept w percepcji gości i lokuje go w odpowiednim miejscu na ich mentalnych mapach.

Adam Pawłowski: Raport z winnic

Ciągłość powtarzalnych trendów pogodowych przechodzi do historii. Ostatnia dekada pokazuje, że jedyne, czego można być pewnym, to… nieprzewidywalności. Susza, rekordowo wysokie temperatury, pożary i zaburzony kalendarz prac są największymi wyzwaniami tegorocznych zbiorów.

Kursy Court of Master Sommeliers w Warszawie

Sommelierzy i sommelierki z Europy i świata ponownie przybędą do Warszawy żeby zmierzyć się z egzaminami w ramach międzynarodowych kursów Court of Master Sommeliers.

Magda Gessler z własną marką win. Dostępne online i w sieci Żabka

Znana restauratorka Magda Gessler wkracza na polski rynek alkoholi z własną marką win - "R". Trunki pochodzące z winnicy Bodegas Villarrica Manor w Hiszpanii zostały osobiście wyselekcjonowane przez nią i Janusza Palikota. Kolekcja win jest dostępna online i w sieci Żabka.

Inne kategorie

Podcasty

Lifestyle czy zwykła konsumpcja: gdzie tu jest miejsce dla żywności [PODCAST]

Czy zakup tego bądź innego napoju czy przekąski jest emanacją stylu życia? I na ile w czasach inflacji jest miejsce na taką manifestację? Dyskutujemy z Szymonem Mordasiewiczem z GfK.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej