x

Vininova: W naszej ofercie nie ma przypadków

Kategoria: Wino    08.03.2022

O winach naturalnych, planach na 2022 rok i zmianach, jakie na rynku przyniosły ostatnie dwa lata rozmawiamy z Natalią Krobską marketing managerką firmy Vininova, zajmującej się importem i sprzedażą win m.in. na potrzeby branży HoReCa.

Oferta firmy Vininova. Zdjęcie: materiały prasowe
Oferta firmy Vininova. Zdjęcie: materiały prasowe
„Food Service”: Jaki był dla państwa 2021 rok?
Natalia Krobska: – 2021 rok był dla nas niezwykle intensywny. Mocno pracowaliśmy nad udoskonaleniem oferty win, dlatego pojawiło się w niej sporo nowości. Dodaliśmy np. wina z Grecji oraz RPA, udało nam się nawiązać współpracę z legendarną winnicą Schloss Gobelsburg z Austrii, pojawiło się aż pięciu nowych producentów z francuskiej Burgundii. Dodatkowo rozszerzyliśmy ofertę winnic, które w naszym portfolio od lat cieszą się dużym zainteresowaniem. W sumie to około 100 nowych win, w tym konwencjonalne i naturalne.  

Zdecydowanie jesteśmy w fazie wzrostu, ale od początku 2021 roku bacznie obserwowaliśmy niepewną sytuację na rynku. Pierwsza połowa roku stała pod znakiem zapytania z uwagi na długotrwały lockdown. Finalnie jednak wszystkie kanały sprzedaży (B2C, HoReCa i B2B) odnotowały w 2021 roku wzrosty, jesteśmy zadowoleni z wyników.

Sieć Vininova oferuje klientom pokaźny wybór win, na który składa się 800 etykiet z 18 krajów. Czy są w tym zbiorze wina, które z jakiś powodów szczególnie państwo cenią?
– Wszystkie wina, które znajdują się w naszej ofercie są degustowane – tutaj nie ma przypadków – dlatego śmiało mogę powiedzieć, że każda butelka ma dla nas znaczenie. Przede wszystkim ze względu na różnorodność kanałów nasza oferta jest mocno zdywersyfikowana. Jesteśmy wyłącznym dystrybutorem znanych marek takich jak szampany Lanson, prestiżowe wina Lafite, Marques de Riscal czy wspomniany już legendarny producent Schloss Gobelsburg.

Mamy również wielu butikowych producentów, często taka niszowa produkcja win jest równie prestiżowa. Ale zdajemy sobie sprawę, że nie każdy jest koneserem win i nie poszukuje specjalnie drogich i prestiżowych etykiet, stąd segment win, których cena jest niższa, ale ich jakość nadal jest bardzo wysoka. Jakość to dla nas główny wyznacznik i takie wina cenimy najbardziej.

Istotną częścią państwa biznesu jest sprzedaż wina dla odbiorców w sektorze HoReCa. Czy pod kątem wybieranych produktów, preferowanych regionów, stylów wina, klienci restauracyjni różnią się od tych indywidualnych?
– Każda restauracja jest inna, ma swój wyjątkowy charakter i wybiera wina, które najbardziej do niego pasują. Ważne jest również podejście samego sommeliera, który dokonuje wyboru i dopasowuje wina do dań restauracji. Coraz częściej decydują się oni na bardziej nietypowe, ekstrawaganckie wina, które idealnie podkreślają smak dań serwowanych przez lokal.

Dziś wino to ważny element restauracji, a my jako silny partner kanału HoReCa sprostamy najbardziej wymagającym kartom dań. Widzimy trend zmian w kierunku win naturalnych, dlatego w tym roku mocno pracujemy nad kategorią, którą z początkiem 2022 roku wyodrębniliśmy.

Oczywiście naszymi klientami są również restauratorzy, którzy nie mają sommelierów – w takiej sytuacji wychodzimy z inicjatywą pomocy. W całej Polsce mamy specjalistów, którzy pomogą dopasować odpowiednie wina. Wszystko zależy więc od restauracji, nie można generalizować, ale tendencją jest duża otwartość i precyzja przy doborze win do karty dań.

W najbliższym czasie planujecie państwo start nowego projektu Vininova Naturalnie. Czego on dotyczy?
– Vininova Naturalnie to projekt, nad którym mocno obecnie pracujemy. Zaznaczyliśmy już obecność win z kategorii Vininova Naturalnie w katalogu na 2022 rok, ale planujemy stworzyć katalog, który poświęcony będzie tej kategorii win w całości – prace trwają.

Tak jak wspomniałam, projekt dotyczy win naturalnych, czyli takich, które są nisko interwencyjne, pochodzą z różnych, często biodynamicznych upraw. Zazwyczaj nie mają unijnych certyfikatów, ale są ekologiczne lub wegańskie. Winiarze przy produkcji win naturalnych często podkreślają, że do ich produkcji nie stosują manipulacji – i to jest chyba najbardziej odpowiednie określenie kategorii win naturalnych. Oficjalną premierę kategorii Vininova Naturalnie planujemy na koniec kwietnia.

Obecnie Vininova dysponuje 10 salonami. A jak wyglądają plany firmy na ten rok? Czy możemy spodziewać się otwarć salonów firmowych w kolejnych miastach Polski?
– Tak, zdecydowanie! W 2021 roku otworzyliśmy dziesiąty salon pod szyldem Vininova – tym razem sklep powstał w Katowicach, w Galerii Libero. Rok 2022 zapowiada się bardzo intensywnie. Oprócz otwarć salonów Vininova w kolejnych miastach i rozbudowy kategorii win naturalnych, chcemy rozwijać Klub Vininova. Mamy nadzieję, że świat wróci do czasów sprzed COVID-19 i będziemy mogli organizować spotkania z producentami, kolacje degustacyjne i eventy.

Czekamy na to z niecierpliwością, a kolejka producentów, którzy chcą przyjechać do Polski, by opowiedzieć o swoich produktach i poznać ich klientów wciąż rośnie. Winiarze widzą wzrost zainteresowania winem w Polsce i doceniają polskich konsumentów. A klienci doceniają, że mają okazję poszerzać wiedzę na temat win, porozmawiać z ich twórcami. To są niezapomniane spotkania.

Artykuł sponsorowany

Autor tekstu: Przemysław Ziemichód
O AUTORZE
Przemysław Ziemichód
Dziennikarz i bloger kulinarny z ponad dziesięcioletnim stażem, specjalizujący się w tematyce alkoholi. Publikował m.in. w Polsce Times, Gazecie Krakowskiej, Naszemiasto.pl, Zwierciadle, Gotujmy.pl, Polki.pl, Cookmagazine.pl. Prowadzi podcast o alkoholach Strefa Wolnocłowa oraz blog Foodiesworld.pl

Zobacz także

Za nami Varsovino & Taste Spain

20 winiarzy i 10 firm spożywczych z Hiszpanii zaprezentowało swoją najnowszą ofertę podczas degustacji Varsovino & Taste Spain, która odbyła się 20 września w hotelu Crowne Plaza w Warszawie. Wydarzenie gościło ponad 200 profesjonalnych gości z branży winiarskiej i spożywczo- delikatesowej.

Zwycięzcy Grand Prix Blind Tasting w Gdańsku

Arkadiusz Kurowski z warszawskiego Flaming & Co. zwyciężył Grand Prix w Gdańsku, konkurs organizowany przez Stowarzyszenie Sommelierów Polskich w formule Blind Tasting. Drugie miejsce zajął Maciej Selwent z Vininova z Gdańska, a trzecie Bartosz Nowakowski z restauracji Czosnek i Oliwa w Bydgoszczy.

California Wine Weeks 2022

W tegorocznej akcji California Wine Weeks wzięło udział 40 restauracji i wine barów z całej Polski. Kampanię promocyjnej sprzedaży win kalifornijskich w HoReCa zorganizowano między 15 maja a 20 czerwca.

Adam Pawłowski: Winne Chiny

Ustępując tylko Hiszpanii i Francji, Chiny plasują się na trzecim miejscu wśród krajów o największym areale winnic. Czy to oznacza, że już wkrótce zaleje nas chińskie wino? Raczej nie, bo na większości winnic uprawiane są winogrona stołowe i na rodzynki. Niemniej jednak chińska branża rośnie w siłę.

Jacek Kapała z Winnicy Ingrid: Dogoniliśmy światowy peleton

Założona w 2008 r. winnica Ingrid należy do grona najstarszych komercyjnych w Polsce. Dziś rodzime etykiety zdobywają uznanie na światowych konkursach. O to jak przez 15 lat zmienił się polski rynek wina, pytamy współwłaściciela i założyciela winnicy Ingrid - Jacka Kapałę.

Pociąg z Krakowa na Międzynarodowe Dni Wina w Jaśle (i z powrotem)

27 sierpnia o godzinie 7:42 ze stacji Kraków Główny ruszy pociąg na XVI Międzynarodowe Dni Wina w Jaśle.

Inne kategorie

Podcasty

Roślinne zamienniki w menu restauracji [PODCAST]

Coraz większa grupa Polaków deklaruje chęć ograniczenia spożycia mięsa, nie tylko w kuchni domowej, ale także podczas wizyt w restauracjach i spożywania dań na wynos. Chcąc trafić w ich gusta, warto rozważyć zmiany w menu lokalu na bardziej roślinne.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej