x

Wino i kobiety. Jak sobie radzą panie w branży winiarskiej?

Kategoria: Wino    07.03.2022

Wino to nie tylko trunek najchętniej wybierany przez kobiety, dla wielu z nich sposobem na życie stała się praca w branży winiarskiej. Jakie możliwości zawodowe w świecie win mają dziś kobiety? Opowiada Dorota Wisła, absolwentka enologii i sommelierka.

Zdjęcie: materiały prasowe
Zdjęcie: materiały prasowe
Kobiety w branży winiarskiej mogą się realizować obecnie w różnych obszarach. Pierwszym z nich jest produkcja.
– Choć produkcja wciąż jest zdominowana przez mężczyzn, to kobiety radzą sobie w tym obszarze coraz lepiej i często możemy spotkać je podczas wizyt u producentów win. Kobiety bywają właścicielkami winnic i winiarni, zatem mogą odpowiadać za produkcję wina – mówi Dorota Wisła, key account manager w spółce TiM (polski dystrybutor win), członkini Stowarzyszenia Sommelierów Polskich. – Warto wyjaśnić, że winiarz bądź enolog jest osobą, która zajmuje się produkcją wina, ale również może doglądać krzewów winnych. Praca w winnicy, obcowanie z naturą, doglądanie gron jest wyjątkowym zajęciem i wspaniałym doświadczeniem. Z pewnością potwierdzą to ci, którzy choć raz w życiu odwiedzili winnicę – dodaje.

Branża winiarska to oczywiście nie tylko produkcja. Eksport, dystrybucja, sprzedaż, a także szkolenia, targi czy degustacje – obszarów, w których można się rozwijać jest niezwykle dużo.
– I tutaj można spotkać naprawdę wiele kobiet. W zespole, w którym pracuję, jest osiem osób i wszystkie to kobiety, co tylko potwierdza, jak ważna jest nasza rola w świecie win – podkreśla Dorota Wisła.

Ważną branżą dla winiarskich ekspertek jest także gastronomia, w której jako sommelierki budują karty win restauracji, doradzają gościom w doborze wina, a także szkolą kelnerów. Mimo, że świat sommelierów w znaczącej większości składa się z mężczyzn, coraz więcej kobiet zaczyna interesować się i pracować w tym zawodzie.
– A panowie wcale nie zniechęcają do tego pań, wręcz przeciwnie. Choć zawód nie uchodzi za łatwy, bowiem wymaga wysiłku, pasji i poświęcenia, to satysfakcja warta jest każdej ceny. Bycie sommelierem wymaga ciągłego poszerzania wiedzy, odwiedzania winnic, poznawania nowych smaków, a także – prozaicznie – pracy wieczorami i w weekendy –  opowiada Dorota Wisła.

Czy łatwo jest zacząć kobietom pracę w branży winiarskiej?
– Każdego dnia spotykam wiele pań zajmujących się winami. Są wśród nich zarówno enolożki, wykładowczynie, jak i sommelierki. Do trudnienia się winem nie zawsze potrzeba wyjątkowej historii, rodowodu czy winiarni. Czasem wystarczy pokochać wino i się w nim wyszkolić. Zdarza się jednak, że winiarstwo jest niejako wpisane w historię danej kobiety, ponieważ przejmowanie winiarni czy winnic bywa dziedziczne – mówi enolożka.

Co skłania kobiety do zainteresowania się winem?
– Praca ta daje dużo radości. Ja cieszę się z tego, że sprzedaję wino, a nie śrubki, bo za każdą butelką stoi historia kraju, winnicy czy osoby i zawsze jest co opowiedzieć. Gdy zaczynałam studia, byłam głodna wiedzy. Chciałam się uczyć, zwiedzać winnice, degustować wino. I od lat to się nie zmieniło – opowiada Dorota Wisła.

Specjaliści podkreślają, że do bycia sommelierem nie wystarczy wyłącznie wiedza. Potrzebna jest również otwartość, ponieważ rynek win jest ogromny i ciągle się zmienia. Należy cały czas dużo ćwiczyć, kształcić pamięć węchową. A przy tym wszystkim pamiętać, że każdy ma nieco inny gust, więc w doradzaniu warto uzbroić się w pokorę, nie narzucając nikomu swojego zdania – podsumowuje  Dorota Wisła.


Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Eksport wina niemieckiego wyhamował w 2020 roku

Nałożenie karnych ceł przez Stany Zjednoczone oraz globalna pandemia koronawirusa spowodowały w ubiegłym roku znaczną regresję w eksporcie niemieckich wyrobów winiarskich na wiele rynków zagranicznych.

KWESTIONARIUSZ SOMMELIERA: KAMIL ŚLADEWSKI

Kamil Śladewski swoją przygodę z winem rozpoczął w 2011 r. Od 5 lat pracuje jako główny sommelier w OK WineBar we Wrocławiu. Uważa, że dobrego sommeliera cechuje gościnność, bogata wiedza oraz umiejętności sprzedażowe.

Sprzedaż wina - edukacja czy emocje?

Wyższy popyt na wina pociąga za sobą głębszą segmentację rynku i podział komunikacji marketingowej. Obok dominującego dotąd modelu sprzedaży eksperckiej, stawiającej na winną edukację coraz silniejszym trendem jest marketing lifestyle’owy bazujący na emocjach i zabawie. Jak to się będzie rozwijać?

Adam Pawłowski: Maraton winiarski z medalami

W pierwszym tygodniu maja br. w Londynie już po raz 15. odbył się konkurs The Decanter World Wine Awards 2018. wydarzenie niewątpliwie przebija wszystkie inne tego typu konkursy pod względem ilości win, kompetencji sędziów i skali organizacji.

Winnica Mickiewicz - Nasze motto: dojrzałość

"Wszystko zaczęło się w latach 90. Moja siostra wyszła za mąż za Austriaka i często odwiedzaliśmy nie tylko ją, ale też austriackie winnice. Pokłosiem tych wyjazdów było założenie winnicy w Opolu Lubelskim [...]"

Adam Pawłowski: Sake

Ryż, woda, drożdże i koji. Te cztery składniki są niezbędne do produkcji sake. Każdy z tych elementów ma niebagatelny wpływ na styl i jakość finalnego produktu. Do tego dochodzi tzw. ręka producenta sake zwanego Toji oraz element dojrzewania, ale zacznijmy od początku.

Inne kategorie

Podcasty

Moda na wina nowofalowe w restauracjach. Rozmowa z Piotrem Pietrasem [PODCAST]

Czym się charakteryzują wina naturalne, organiczne, biodynamiczne, wegańskie? Kto je konsumuje i jakie możliwości stwarzają te kategorie w biznesie restauracyjnym? Czy warto podążać za tym trendem? Rozmawiamy o tym z Piotrem Pietrasem, Master Sommelierem, Wicemistrzem Europy Sommelierów.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej