x

Weronika Pochylska: Co mówi nam tegoroczne Veganuary?

Kategoria: Lifestyle - zdrowe odżywianie    07.03.2022

Zdaje się, że styczeń, także w Polsce, już na stałe będzie kojarzył się z roślinnym jedzeniem. Coraz więcej firm i inicjatyw podejmuje znane na całym świecie wyzwanie Veganuary lub intensyfikuje okołoroślinne działania właśnie na początku roku.

Weronika Pochylska. Foto: materiały prasowe
Weronika Pochylska. Foto: materiały prasowe
Powodów tego zjawiska jest wiele i wymienialiśmy je w ostatnim, w pełni roślinnym numerze „Food Service”, a teraz przyjrzyjmy się bliżej, co się działo w trakcie tegorocznego Veganuary i jakie z tego wypływają wnioski. 

Rodzima branża spożywcza i gastronomiczna zdecydowanie nie przespała swojego momentu: w styczniową akcję z kuchnią roślinną ponownie włączyło się Pyszne.pl, na ambasadorów akcji wybierając m.in. rapera Peję i siatkarza Andrzeja Wronę. Już sam dobór twarzy tegorocznej akcji powoduje u mnie wielki optymizm i wiarę w to, że coraz częściej potrafimy przełamywać stereotypy wokół diety roślinnej.

Styczniowe nowości na polskim rynku to m.in. burger z Beyond Meat dostępny na stacjach Circle K czy wegańskie nowinki w Lidlu – zapiekanki bolońskie i pączki. Dobra Kaloria wprowadziła natomiast burgera o smaku kurczaka, a Bezmięsny nową linię roślinnych wędlin (m.in. Salami Picante i Chorizo), PlantOn kusił nowym wegańskim deserem Double Pleasure, zadebiutowały także napoje roślinne od Piątnicy w swoich klasycznych, charakterystycznych dla mleka opakowaniach.

Restauracje mocniej podkreślały obecność roślinnego menu w swojej stałej ofercie (np. Tygle, Biały Królik) lub proponowały spore zniżki na spróbowanie wegańskich dań właśnie w tym miesiącu z okazji Veganuary (Bresno). Warto też przyjrzeć się ciekawej infografice opublikowanej przez restaurację Masna Micha z Gdańska, na której znajdziemy dokładne dane dotyczące sprzedaży w ostatnich sześciu miesiącach 2021 r. – aż 49% dań było wegańskich lub wegetariańskich! Lokalne media publikowały zestawienia roślinnych restauracji w rodzaju „wegański styczeń 2022 w Trójmieście/Poznaniu”, a w social mediach nie brakowało tematycznych konkursów od mniejszych i większych marek.

Jednocześnie styczniowy Plebiscyt na Roślinny Produkt Roku miał w tym roku rekordową konkurencję i potężną, bo niemal 6 tys., liczbę głosów. Jego wyniki szkicują optymistyczną wizję dla rodzimych firm, i to nie tylko roślinnych! Jak się okazuje, Polki i Polacy niezmiennie szukają i doceniają jakościowe alternatywy dla mięsa w różnej wersji, ale ze szczególnym naciskiem na to, co jest im znane – kiełbaski, wędliny, kabanosy. 

Jak Veganuary wyglądało na świecie? Na to można by poświęcić jeszcze kilka stron, ale warto wyróżnić KFC, które wprowadziło roślinne nuggetsy we współpracy z Beyond Meat we wszystkich swoich lokalizacjach w Stanach Zjednoczonych. McPlant, czyli roślinna kanapka z McDonald’s, również zadebiutowała w całej Wielkiej Brytanii, a sieć restauracji Wagamama z tego samego kraju wprowadziła rozpustną roślinną wersję fish & chips we wszystkich swoich lokalizacjach. Danie nazwano Tempura F-ish + Bang Bang Yaki-imo. Kąski w tempurze są zrobione z soi, ryżu i białka grochu, tym samym naśladując smak i teksturę płatów ryby.

Co u znanych i lubianych? Brytyjski reżyser, scenarzysta i aktor komediowy Ricky Gervais (m.in. twórca serialu „The Office”) oficjalnie ogłosił w hitowym programie Jimmiego Fallona „The Tonight Show”, że jest na diecie wegańskiej, a w tym samym czasie Gordon Ramsay promował Veganuary w cyklu filmowych przepisów na własnym kanale YouTube. Co mówią nam te wszystkie ruchy? Temat kuchni roślinnej dopiero, choć błyskawicznie, nabiera rozpędu – to oczywiste. Ale przede wszystkim cieszy fakt, że wegańskie, pyszne dania stają się elementem naszej codziennej rzeczywistości i niejako czymś zupełnie naturalnym. Niezależnie od tego, czy wybieramy popularny fast food, gotowanie w domu, czy wykwintną restaurację.

Autorka: Weronika Pochylska

Felieton ukazał się w „Food Service" 2/2022 nr 212.

Autor tekstu: Redakcja Foodservice

Zobacz także

Co piąty Polak uważa, że dieta roślinna jest niekorzystna dla zdrowia. To mit!

Mimo rosnącej popularności diety roślinnej, wciąż funkcjonuje wiele mitów na jej temat. Aż co piąty Polak uważa, że jest ona niekorzystna dla zdrowia. - Nic bardziej mylnego - mówi Joanna Lotkowska, dietetyczka ProVeg.

Agata Noszczyk: Roślinne dla wszystkich!

Jak funkcjonują stereotypy na temat płci i jaki wpływ mają na nasze wybory żywieniowe? Czy posiłki dzielą się na te, które są przeznaczone dla kobiet, i te uznane za "męskie"? Na te pytania próbuje odpowiedzieć Agata Noszczyk, szefowa kuchni Good Place w Gliwicach, ambasadorka Chefs for Change.

Fenomen diety bulionowej. Stosują ją Salma Hayek, Gwyneth Paltrow i Halle Berry

Dieta bulionowa bije rekordy popularności w Hollywood, a rzesza jej zwolenników ciągle się powiększa. Korzystają z niej m. in. Salma Hayek, Halle Berry i Gwyneth Paltrow, która dzięki jej stosowaniu schudła aż 11 kilo. Na czym polega fenomen tego stylu odżywiania?

Roślinna strona mocy, czyli wege dla aktywnych

Coraz więcej osób uprawiających sport zaczyna doceniać korzyści płynące ze zbilansowanej, pełnowartościowej diety roślinnej, która przyczynia się do szybszej regeneracji i niejednokrotnie przekłada na wyższe wyniki sportowe. Ta grupa to wciąż słabo zagospodarowani klienci branży gastronomicznej.

DefaultVeg, czyli roślinnie z założenia

DefaultVeg to ruch działający na rzecz upowszechnienia roślinnego jedzenia. Misja organizacji jest prosta - jedzenie powinno być z założenia roślinne, gdziekolwiek jest serwowane. Chodzi o zmianę postrzegania tego, co nazywamy "normalnym" posiłkiem.

Marcin Popielarz: Fine dining w wersji roślinnej cztery lata później

Początki mojej drogi związanej z wprowadzaniem menu roślinnego sięgają 2017 r., kiedy zostałem zaproszony na konferencję, na której poruszany był temat wyzwań stojących przed kucharzami.

Inne kategorie

Podcasty

Koniec papierowego kubka jest bliski? [PODCAST]

Ekologia coraz mocniej oddziałuje na wszystkie sfery życia i powoli wkracza także tam, gdzie jeszcze nie tak dawno w ogóle o niej nie myślano - do kawiarni, restauracji, barów. Jak ekologicznie prowadzić gastronomię? Rozmawiamy o tym z Krzysztofem Rzymanem, właścicielem kawiarni STOR w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej