x

Aż 42% firm w Polsce obawia się wojny w Ukrainie

Kategoria: Twój biznes - wiedza    02.03.2022

Polskie przedsiębiorstwa odczuwają duże lub bardzo duże zagrożenie dla prowadzonej działalności w związku z agresją Rosji na Ukrainę - wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Shutterstock.com
Shutterstock.com
Według badania zrealizowanego wśród przedsiębiorców po agresji Rosji na Ukrainę, 42% polskich przedsiębiorstw odczuwa „duże lub bardzo duże" zagrożenie dla prowadzonej działalności w związku z agresją Rosji na Ukrainę. „Małe zagrożenie" wskazuje zaś co dziesiąta firma. Zdaniem ekspertów PIE, obawy wśród polskich firm były widoczne jeszcze przed rozpoczęciem rosyjskiej inwazji, „teraz jednak są one bardziej wyraźne".

Zerwane łańcuchy dostaw i wzrost cen produktów
Część firm już dziś boryka się z konkretnymi problemami wynikającymi z zerwanych łańcuchów dostaw.
– Z naszych badań wynika, że na niedostępność produktów wskazuje co trzecie przedsiębiorstwo, w szczególności firmy budowlane (52%) oraz handlowe (41%) –  wskazała Katarzyna Dębkowska z PIE.

Oceniła, że agresja Rosji na Ukrainę wpłynie na wzrost cen surowców wykorzystywanych przez polskie firmy.
– Prawdopodobnie wzrosną ceny ropy i gazu, a poza tym zbóż i roślin oleistych. Już teraz wzrost cen energii jest dużym problemem dla 70% firm – podkreśliła. Wskazała, że najbardziej odczuwają to przedsiębiorstwa produkcyjne (80%) oraz usługowe (73%).

„Najwięcej obaw" mają firmy z sektora TSL (transport-spedycja-logistyka). 54% z nich ma duże obawy co do swego biznesu w związku z wojną. – To największy odsetek wśród badanych branż – stwierdziła Dębkowska.

Odpływ ukraińskich pracowników
Zdaniem ekspertki niepokoje branży TSL mogą mieć związek z utratą pracowników, których znaczną część stanowią obywatele Ukrainy. Dla ponad połowy firm TSL (57%) i branży budowlanej (54%) niedostępność pracowników „jest dużą barierą w ich funkcjonowaniu".

Autorzy badania zwrócili uwagę, że obawy odczuwane są bez względu na wielkość firm –  choć więcej niepokoju jest wśród tych mikro (46%) niż w dużych przedsiębiorstwach (28%).

Wojna w Ukrainie przełożyła się też na dużą niepewność przedsiębiorstw co do sytuacji gospodarczej – trzy czwarte uważa, że jest to silnie oddziałująca bariera dla prowadzenia biznesu w dzisiejszych czasach. Najbardziej niepewne sytuacji gospodarczej są firmy budowlane (84%), transportowe (74%) i usługowe (73%).

Badanie przeprowadzono 1 marca br. na potrzeby comiesięcznego odczytu Miesięcznego Indeksu Koniunktury, który Polski Instytut Ekonomiczny realizuje we współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego.
Za handelextra.pl

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Zmodernizowane Etno Cafe w apartamentowcu OVO Wrocław symbolem zmian w kawowej sieciówce

Po gruntownym remoncie otwarto Etno Cafe w apartamentowcu OVO Wrocław. Nowa odsłona kawiarni z menu poszerzonym m.in. o alkohol zbiega się ze zmianą strategii i koncepcji prowadzenia lokali sieciówki.

Właściciel sieci Pierogarni Stary Młyn: Przed gastronomią bardzo trudna zima, nadchodzi czas oszczędzania

- Ta zima nie będzie czasem inwestycji tylko oszczędzania. Wśród restauratorów przeważa opinia, że należy akumulować gotówkę, by zabezpieczyć swój biznes przed inflacją - mówi Maciej Podlaszewski, właściciel sieci Pierogarni Stary Młyn, wiceprzewodniczący rady Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej.

W gastronomii wciąż brakuje pracowników. Kto może liczyć na zatrudnienie?

Na rynku gastronomicznym wciąż potrzeba pracowników. Zatrudnienie mogą znaleźć przede wszystkim kucharze i kelnerzy. Drugi kwartał 2022 roku był czasem wzmożonej rekrutacji, ale również teraz kandydaci nie mogą narzekać na brak ofert - podsumowuje portal OLX.

Kłopoty barów i pubów serwujących piwo. Spadają jego produkcja i sprzedaż, rosną zaległości

Sezon letni to dla branży piwnej czas żniw, ale w tym roku nie uda jej się odbić po pandemicznym okresie. Polacy piją mniej piwa. Efekt? Dane z Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i Bazy Informacji Kredytowych BIK pokazują, że od maja 2021 do maja 2022 roku zadłużenie piwnych graczy wzrosło o 500%.

Potęga obrazu - o projektowaniu dla gastronomii

Zalecają się do nas obrazami, tworzą wyraziste wizualne komunikaty. O to, po co gastronomii profesjonalne identyfikacje wizualne, zapytaliśmy specjalistów. Projektanci Edgar Bąk, Aga Kotowska i Michał Loba opowiedzieli nam o swoich pracach.

Gastronomia 2.0: czy maszyny odbiorą nam pracę?

Maszyny potrafią nalewać piwo, robić koktajle, odbierać i przynosić zamówione potrawy, a także bez problemu wystawią rachunek, co przyspiesza proces płatności. Czy nowoczesna technologia wkrótce w pełni zautomatyzuje gastronomię?

Inne kategorie

Podcasty

Moda na wina nowofalowe w restauracjach. Rozmowa z Piotrem Pietrasem [PODCAST]

Czym się charakteryzują wina naturalne, organiczne, biodynamiczne, wegańskie? Kto je konsumuje i jakie możliwości stwarzają te kategorie w biznesie restauracyjnym? Czy warto podążać za tym trendem? Rozmawiamy o tym z Piotrem Pietrasem, Master Sommelierem, Wicemistrzem Europy Sommelierów.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej