x

Gastronomia w obliczu wojny. Jak działać? Co wypada, a czego nie wypada? [PORADNIK]

Kategoria: Twój biznes - wiedza    02.03.2022

W rozmowach z właścicielami lokali gastronomicznych pojawia się niepewność - co w sytuacji tragedii wojennej wypada robić, a czego nie? Odwoływać eventy? Wyłączyć reklamę? Czy skoro ludzi w lokalach jest mniej, to reklamować się mocniej? Podpowiada Marta Paplaczyk z agencji marketingowej FIKA.

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
Czy pojawiające się w social mediach między migawkami z wojny zabawne filmiki pokazujące proces robienia koktajli z muzyką w tle to nietakt? Czy na miejscu w restauracji wypada teraz promować swoje produkty, ofertę menu wiosennego czy na Dzień Kobiet? Marta Paplaczyk z agencji marketingowej Fika dzieli się swoimi przemyśleniami, które mogą pomóc tobie podjąć własną decyzję, co teraz robić?

1. Komunikacja w social mediach
Atmosfera na Facebooku i Instagramie jest napięta. W zasadzie większość dużych twórców zaangażowało swoje zasięgi do promowania zbiórek, pomocy, udostępniania rzetelnych (lub mniej, uwaga na dezinformację) wiadomości z Ukrainy i świata. Musisz zdać sobie sprawę, że cokolwiek opublikujesz, będzie się teraz wyświetlać wśród informacji o wojnie. Nie unikniesz tego.

Do Ciebie należy wybór, czy chcesz publikować treści niezwiązane z tym tematem, czy zaprzestać komunikację. Duże marki (np. Coca-Cola Polska czy konta mamsmakanamaka polskiego McDonald's) od kilku dni milczą. KFC opublikowało post na Instagramie o swoich burgerach, ale wśród komentarzy widać głównie ukraińskie flagi i słowa wsparcia dla naszych sąsiadów. Z drugiej strony, trudno będzie mniejszym firmom pomagać komukolwiek, jeśli odetną swoje biznesy od napływu klientów.

Jak to ugryźć? Co publikować w social media? Śmiało możesz mówić o swojej ofercie, historii, inspiracjach np. do menu wiosennego czy daniach z karty. Pokazuj, co można u ciebie kupić, jak zamówić z dowozem czy wynosy. Nie musisz milczeć, jeśli nie chcesz. Jedyne, co mogę ci poradzić, to wstrzymanie się od publikowania treści nakłaniających do dobrej zabawy. To trochę tak, jak w trakcie żałoby narodowej – byłoby teraz nie na miejscu publikowanie wideo czy zdjęć ludzi, który się hucznie bawią, pokazywanie filmików z imprez czy koncertów, na których atmosfera jest mocno zabawowa, imprezowa, beztroska.

2. Czy odwoływać zaplanowane eventy?
Na pewno nie odwołuj rezerwacji grupowych twoich gości czy nawet cyklicznych wydarzeń kulinarnych, które mieliście zaplanowane. Możesz wciąż informować o promocjach w lokalu lub planach na Dzień Kobiet, ale w stonowany sposób.

2. Reklamy w social media
Czy wyłączyć reklamy na Facebooku i Instagramie? Radziłabym ci poczekać kilka dni, sprawdzić ich wyniki i zasięgi. Jeśli zobaczysz, że koszt za 1000 wyświetleń czy reakcji znacząco wzrósł, możesz kampanie wyłączyć.
Pamiętaj, by dostosować komunikaty – proponuję, byś nie reklamował/a teraz suto zakrapianych imprez czy szalonej nocy z muzyką i śpiewem (np. z okazji Dnia Kobiet). Reklamy także powinny być wyważone.

3. Gesty wsparcia i pomoc uchodźcom
Jeśli ty i twój zespół czujecie taką potrzebę, możecie przyłączyć się do gestów wsparcia dla Ukrainy i bojkotu produktów rosyjskich. Warszawski Der Elefant, wzorem amerykańskich restauracji, ogłosił, że wycofuje ze sprzedaży rosyjską wódkę. Inne restauracje postanowiły przekazać część dochodu z pierwszego dnia, weekendu, czy sprzedaży konkretnego produktu na organizacje pozarządowe. Inne publikują informacje o zbiórkach lub sami zawożą produkty potrzebującym. Każdy gest jest piękny. Każdy gest się liczy.

Ale jeśli ty nie czujesz się emocjonalnie na siłach albo nie czujesz, że jest to dobre miejsce czy moment na takie publikacje na kanałach twojego lokalu, absolutnie nie rób tego „bo tak trzeba". Tego typu akcje nie mają na celu przysporzyć ci gości, więc o ile nie wypływa to z twojej chęci, nie powinieneś się do tego zmuszać. To też jest ok!

4. Odskocznia od złych wieści
Nasze treści konkurują teraz o atencję wśród okropnych obrazków z frontu i granicy. Nie wygrasz z tym żadnym najpiękniejszym zdjęciem dania czy deseru. ALE pamiętajmy, że wiele osób mimo wszystko szuka w social media odskoczni od lęku i złych wieści. Twoje kanały, twój lokal może być miejscem, gdzie po prostu będzie widać, że życie toczy się w miarę normalnie. Nie udajemy, że nic się nie dzieje, ale możemy dać ludziom po prostu wytchnienie od samych złych wieści.

Jeśli nie wiesz, co publikować, także w tym trudnym okresie, w swoich mediach społecznościowych, w każdym momencie możesz dołączyć do Pomysłownika Fiki – to ponad 90 pomysłów na Facebooka, Instagram i Instastories dla restauracji co miesiąc w Twojej skrzynce mailowej.

Autorka tekstu: Marta Paplaczyk

 

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Branża hotelarska poszukuje pracowników. Jak pozyskać załogę?

W ostatnich tygodniach pojawiło się kilkaset ofert pracy w turystyce i hotelarstwie. Chętnych brakuje. Przed właścicielami wielu hoteli pojawiło się wyzwanie - w jaki sposób pozyskać kandydatów do pracy? Czy pomoże im w tym pozytywny wizerunek pracodawcy?

Bary stacjonarne i mobilne

Mimo specyficznej sytuacji na świecie nie brakuje chętnych do inwestowanie w lokale gastronomiczne, w tym bary. Jak zawsze podczas przygotowań do sezonu letniego uwaga restauratorów i organizatorów eventów skupia się także na barach mobilnych.

Czy lubimy diety? Raport o zwyczajach żywieniowych Polaków

Polacy są coraz bardziej świadomi, jak ważna jest zdrowa dieta. Nie oczekujemy od niej tylko smukłej sylwetki, ale przede wszystkim zdrowia. Wierzymy, że to, co jemy ma bezpośredni wpływ także na nasze samopoczucie psychiczne. Nowy raport naświetla, co Polacy myślą na temat zdrowego odżywiania.

Przemyślane dostawy źródłem sukcesu restauracji

Jak skutecznie zarządzać dostawami posiłków zamawianych online, pozyskiwać klientów i utrzymać w ryzach koszty? Praktyczne odpowiedzi na te i inne pytania można znaleźć w poradniku skutecznej dostawy wydanym przez Pyszne.pl, a opracowanym wraz z ekspertami branży gastronomicznej.

Odprawy zespołu - co zrobić, żeby były efektywne?

Sprawnie działający serwis restauracyjny nie jest dziełem pozytywnego zrządzenia losu. Nie zależy też od dobrego dnia, nastroju załogi i kucharza czy wyjątkowo miłych gości. By zapobiec chaosowi i uznaniowości, wystarczy pięciominutowa, ale regularna odprawa.

Tradycyjna polska kuchnia wciąż na topie

Aż 93% Polaków w ciągu ostatnich 6 miesięcy odwiedziło lokale gastronomiczne. Chętnie jadamy poza domem, bo lubimy spotykać się ze znajomymi i odkrywać nowe smaki. Wciąż jednak najczęściej zamawiamy dania kuchni polskiej i włoskiej - wynika z raportu "Polska na Talerzu 2019".

Inne kategorie

Podcasty

Moda na wina nowofalowe w restauracjach. Rozmowa z Piotrem Pietrasem [PODCAST]

Czym się charakteryzują wina naturalne, organiczne, biodynamiczne, wegańskie? Kto je konsumuje i jakie możliwości stwarzają te kategorie w biznesie restauracyjnym? Czy warto podążać za tym trendem? Rozmawiamy o tym z Piotrem Pietrasem, Master Sommelierem, Wicemistrzem Europy Sommelierów.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej