x

Gastronomia w obliczu wojny. Jak działać? Co wypada, a czego nie wypada? [PORADNIK]

Kategoria: Twój biznes - wiedza    02.03.2022

W rozmowach z właścicielami lokali gastronomicznych pojawia się niepewność - co w sytuacji tragedii wojennej wypada robić, a czego nie? Odwoływać eventy? Wyłączyć reklamę? Czy skoro ludzi w lokalach jest mniej, to reklamować się mocniej? Podpowiada Marta Paplaczyk z agencji marketingowej FIKA.

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
Czy pojawiające się w social mediach między migawkami z wojny zabawne filmiki pokazujące proces robienia koktajli z muzyką w tle to nietakt? Czy na miejscu w restauracji wypada teraz promować swoje produkty, ofertę menu wiosennego czy na Dzień Kobiet? Marta Paplaczyk z agencji marketingowej Fika dzieli się swoimi przemyśleniami, które mogą pomóc tobie podjąć własną decyzję, co teraz robić?

1. Komunikacja w social mediach
Atmosfera na Facebooku i Instagramie jest napięta. W zasadzie większość dużych twórców zaangażowało swoje zasięgi do promowania zbiórek, pomocy, udostępniania rzetelnych (lub mniej, uwaga na dezinformację) wiadomości z Ukrainy i świata. Musisz zdać sobie sprawę, że cokolwiek opublikujesz, będzie się teraz wyświetlać wśród informacji o wojnie. Nie unikniesz tego.

Do Ciebie należy wybór, czy chcesz publikować treści niezwiązane z tym tematem, czy zaprzestać komunikację. Duże marki (np. Coca-Cola Polska czy konta mamsmakanamaka polskiego McDonald's) od kilku dni milczą. KFC opublikowało post na Instagramie o swoich burgerach, ale wśród komentarzy widać głównie ukraińskie flagi i słowa wsparcia dla naszych sąsiadów. Z drugiej strony, trudno będzie mniejszym firmom pomagać komukolwiek, jeśli odetną swoje biznesy od napływu klientów.

Jak to ugryźć? Co publikować w social media? Śmiało możesz mówić o swojej ofercie, historii, inspiracjach np. do menu wiosennego czy daniach z karty. Pokazuj, co można u ciebie kupić, jak zamówić z dowozem czy wynosy. Nie musisz milczeć, jeśli nie chcesz. Jedyne, co mogę ci poradzić, to wstrzymanie się od publikowania treści nakłaniających do dobrej zabawy. To trochę tak, jak w trakcie żałoby narodowej – byłoby teraz nie na miejscu publikowanie wideo czy zdjęć ludzi, który się hucznie bawią, pokazywanie filmików z imprez czy koncertów, na których atmosfera jest mocno zabawowa, imprezowa, beztroska.

2. Czy odwoływać zaplanowane eventy?
Na pewno nie odwołuj rezerwacji grupowych twoich gości czy nawet cyklicznych wydarzeń kulinarnych, które mieliście zaplanowane. Możesz wciąż informować o promocjach w lokalu lub planach na Dzień Kobiet, ale w stonowany sposób.

2. Reklamy w social media
Czy wyłączyć reklamy na Facebooku i Instagramie? Radziłabym ci poczekać kilka dni, sprawdzić ich wyniki i zasięgi. Jeśli zobaczysz, że koszt za 1000 wyświetleń czy reakcji znacząco wzrósł, możesz kampanie wyłączyć.
Pamiętaj, by dostosować komunikaty – proponuję, byś nie reklamował/a teraz suto zakrapianych imprez czy szalonej nocy z muzyką i śpiewem (np. z okazji Dnia Kobiet). Reklamy także powinny być wyważone.

3. Gesty wsparcia i pomoc uchodźcom
Jeśli ty i twój zespół czujecie taką potrzebę, możecie przyłączyć się do gestów wsparcia dla Ukrainy i bojkotu produktów rosyjskich. Warszawski Der Elefant, wzorem amerykańskich restauracji, ogłosił, że wycofuje ze sprzedaży rosyjską wódkę. Inne restauracje postanowiły przekazać część dochodu z pierwszego dnia, weekendu, czy sprzedaży konkretnego produktu na organizacje pozarządowe. Inne publikują informacje o zbiórkach lub sami zawożą produkty potrzebującym. Każdy gest jest piękny. Każdy gest się liczy.

Ale jeśli ty nie czujesz się emocjonalnie na siłach albo nie czujesz, że jest to dobre miejsce czy moment na takie publikacje na kanałach twojego lokalu, absolutnie nie rób tego „bo tak trzeba". Tego typu akcje nie mają na celu przysporzyć ci gości, więc o ile nie wypływa to z twojej chęci, nie powinieneś się do tego zmuszać. To też jest ok!

4. Odskocznia od złych wieści
Nasze treści konkurują teraz o atencję wśród okropnych obrazków z frontu i granicy. Nie wygrasz z tym żadnym najpiękniejszym zdjęciem dania czy deseru. ALE pamiętajmy, że wiele osób mimo wszystko szuka w social media odskoczni od lęku i złych wieści. Twoje kanały, twój lokal może być miejscem, gdzie po prostu będzie widać, że życie toczy się w miarę normalnie. Nie udajemy, że nic się nie dzieje, ale możemy dać ludziom po prostu wytchnienie od samych złych wieści.

Jeśli nie wiesz, co publikować, także w tym trudnym okresie, w swoich mediach społecznościowych, w każdym momencie możesz dołączyć do Pomysłownika Fiki – to ponad 90 pomysłów na Facebooka, Instagram i Instastories dla restauracji co miesiąc w Twojej skrzynce mailowej.

Autorka tekstu: Marta Paplaczyk

 

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Subway rozważa sprzedaż i podbija swoją cenę

Franczyzowa sieć barów szybkiej obsługi z kanapkami, sałatkami i wrapami szuka nowego właściciela. Pertraktacje są wciąż na wczesnym etapie, ale mówi się, że sieć warta jest ponad 10 mld dol. Cenę sieć podbija dzięki transformacji lokali.

Trzy hot dogi na sekundę. Największa sieć punktów gastronomicznych w Polsce? Żabka!

Sprzedaje średnio trzy hot dogi na sekundę. Rekordy sprzedaży notują też panini oraz kawa, od niedawna dostępna w kawonamencie. Plany Żabki są jeszcze szersze!

W 2023 roku pustki w restauracjach? Polacy mocno ograniczą wydatki na gastronomię [BADANIE]

Obserwacje i obawy lokali potwierdzają liczby. Z powodu trudnej sytuacji ekonomicznej oszczędności gospodarstw domowych najbardziej odbiją się na wydatkach na rozrywkę i jedzenie na mieście - wynika z badania firmy doradczej Bain & Company.

Trendy na globalnym rynku żywności i napojów 2023 - raport firmy Mintel

Firma Mintel ogłosiła cztery kluczowe trendy, które będą kształtować globalny rynek żywności, napojów i gastronomii w roku 2023 oraz w perspektywie pięciu i więcej lat. Raport zawiera analizę zmian w zachowaniach konsumentów i strategiczne rekomendacje, które pomogą podjąć decyzje biznesowe.

Upfield Professional zmienia nazwę na Violife Professional

Violife Professional to teraz nowa nazwa Upfield Professional. Zmiana jest związana ze zwiększeniem zaangażowania firmy Upfield w promowanie produktów roślinnych dla branży gastronomicznej.

Astronomiczne rachunki za gaz. Pizzeria w Gdańsku: opłaty nas dobijają, zamykamy lokal

Gdańska pizzeria New Port z końcem 2022 r. otrzymała rachunek za gaz w wysokości 72 tys. zł. Siedmiokrotnie więcej niż zwykle, a to tylko jeden z problemów finansowych tego lokalu. Pizzeria ogłosiła tymczasowe zamknięcie, bo na pomoc rządu małe, lokalne biznesy nie mogą liczyć.

Inne kategorie

Podcasty

Lifestyle czy zwykła konsumpcja: gdzie tu jest miejsce dla żywności [PODCAST]

Czy zakup tego bądź innego napoju czy przekąski jest emanacją stylu życia? I na ile w czasach inflacji jest miejsce na taką manifestację? Dyskutujemy z Szymonem Mordasiewiczem z GfK.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej