x

Co może zachęcić do wizyt w restauracjach w czasie pandemii? Nowoczesne technologie!

Kategoria: Koronawirus - Co zrobić    24.02.2022

75 proc. właścicieli lokali gastronomicznych uważa skutki pandemii za zagrażające stabilności ich firm - wynika z danych GUS z lutego tego roku. Branża spodziewa się też dalszego obniżenia zainteresowania ofertą (-26,6 proc.). Jakie innowacje mogą zachęcić klientów do wizyty w restauracjach na nowo?

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
52 proc. przedstawicieli branży gastronomicznej ocenia, że jeśli aktualne obostrzenia zostałyby z nami na zawsze, ich firma zakończyłaby działalność w ciągu 2-3 miesięcy. Co może zachęcić klientów do wizyty w restauracjach na nowo?

Jak wynika z badań Adyen Retail Report, 62 proc. konsumentów zwraca uwagę na zachowanie zasad higieny podczas korzystania z terminali płatniczych i preferuje bezdotykowe metody płatności. Jest to największy odsetek wśród badanych krajów. Co więcej, aż 67 proc. (ponownie najwyższy wynik) wybierze miejsca, w których właściciele zapewnią im maksymalną wygodę w robieniu zakupów, w połączeniu z technologią ograniczającą kontakt międzyludzki (65 proc.).

65 proc. Polaków przyznaje, że nadłoży drogi, by trafić do lokalu, jeśli tylko ten zaoferuje odpowiednią technologię na powitanie. Jakimi innowacjami właściciele placówek z sektora gastronomii mogą przyciągnąć uwagę gości w nadchodzących miesiącach?

Kody QR
W miarę rozwoju pandemii, kody QR stały się wszechstronnym narzędziem służącym do zapewniania klientom lepszych doświadczeń. Jednak nie wszędzie. W porównaniu do rynków zagranicznych, kody QR w Polsce przyjmują się dosyć powolnie, choć na taką opcję oznaczenia coraz częściej decydują się już muzea, punkty medyczne i niektóre lokale gastronomiczne.

Dla dużej części społeczeństwa kody są jednak nadal znane jedynie w kontekście certyfikatów szczepień. To z kolei dobry przykład tego, że zainteresowanie tą technologią będzie rosnąć, powstaje coraz więcej powodów, by jej używać. Biorąc pod uwagę, że smartfon pozwalający na skorzystanie z kodu posiada 78 proc. społeczeństwa, klienci restauracji coraz mocniej będą oczekiwać rozwiązania bezdotykowego, które pozwoli im nie tylko swobodnie przeglądać menu, ale także zamawiać i płacić.

– W związku z pandemią nastąpił ogromny wzrost zastosowania kodami QR. W końcu umożliwiają one korzystanie z własnego telefonu, eliminując konieczność kontaktu z przedmiotami dotykanymi przez innych. A ponieważ kody te są dodatkowo także opłacalnym sposobem na rozwiązanie wielu elementów ścieżki zakupowej, nigdy nie było lepszego czasu dla firm na włączenie ich do swojej strategii płatności – komentuje Jakub Czerwiński, VP CEE w Adyen.

Kioski i pay-at-table
Niektóre udogodnienia wprowadzone w celu bezpiecznego spełnienia wymogów dotyczących odległości i zminimalizowania kontaktu osobistego, takie jak składanie zamówień z wyprzedzeniem za pośrednictwem aplikacji mobilnych, czy zamawianie na platformach dostawczych, stały się już standardem.

Nadal nie wszędzie jednak znajdziemy powiązane z nimi owoce nowoczesnej technologii, jak kioski samoobsługowe, które wzbudzają coraz większe zainteresowanie klientów ze względu na wygodę, skrócenie czasu oczekiwania i możliwość dostosowania zamówień do indywidualnych potrzeb.

Wiele badań wykazało, że konsumenci już od jakiegoś czasu pragnęli takich udogodnień, ale marki przedkładały nad nie rozbudowę sklepów i inne usprawnienia, aż do momentu, gdy zmusiła je do tego pandemia. Nie mogło to nastąpić w lepszym momencie. Długie kolejki kosztują europejski przemysł detaliczny 11 mld funtów utraconej sprzedaży każdego roku, a jedna trzecia konsumentów deklaruje, że przy zakupie posiłku woli korzystać z kanałów cyfrowych.

Metody płatności ciągle ewoluują, a preferencje klientów w dużej mierze zależą od kraju, z którego pochodzą. Jedno jest jednak pewne – metody zbliżeniowe zyskują na znaczeniu. Ciekawą alternatywą dla restauracji może być więc również wykorzystanie aplikacji Facebook Messenger do rozliczeń przy stoliku. Klient musi po prostu otworzyć aplikację, wybrać lokalizację restauracji i wpisać numer stolika. Zamówienie jest przywoływane z kasy i wyświetlane w Messengerze.

Następnie klient zatwierdza zamówienie i płaci jednym kliknięciem za pomocą zapisanej opcji płatności. Płatność jest przetwarzana, potwierdzenie jest wysyłane do kasy, a rachunek zamykany. Cały proces trwa około 45 sekund. W ten sposób klienci zyskują kolejną, wygodną i pozbawioną tarcia metodę płatności, która ogranicza kontakt międzyludzki i wzmacnia innowacyjność restauracji.

Programy lojalnościowe
Przystosowując się do zdalnej obsługi, marki nieumyślnie ustanowiły jej nowy standard. Część firm, które skutecznie zachęciły klientów do zamawiania posiłków przez Internet czy aplikację, dziś obawia się o mały ruch stacjonarny i zastanawia się nad rezygnacją z jednego kanału sprzedaży. Dla wielu klientów większa elastyczność oferowana w czasie pandemii była jednak pożądanym zjawiskiem i 73 proc. uważa, że po zakończeniu kryzysu marki powinny nadal oferować te same, omnikanałowe rozwiązania.

Technologia to inwestycja, która powinna się zwrócić w postaci bogatszych i bardziej spójnych doświadczeń klientów, co ma na celu zwiększenie ich lojalności oraz wzrost przychodów. Dla restauratorów kluczowe więc może być utrzymanie zaangażowania klientów dzięki wykorzystaniu technologii do zbudowania odpowiedniej strategii lojalnościowej.

Jednym ze sposobów jest powiązanie kart płatniczych z programami lojalnościowymi, dzięki czemu klienci mogą łatwo zdobywać personalizowane nagrody, a firmy cenne dane. Masowe loterie i rabaty to pieśń przeszłości. Przyszłość nakreślają „inteligentne oferty”, w których nagrody i zachęty są szyte na miarę, by poznanie klienta było możliwe na poziomie indywidualnym.

Klucz w tym procesie stanowią dane, a konkretnie umiejętność przekształcania surowych informacji o klientach w użyteczne spostrzeżenia. Nowoczesne rozwiązania płatnicze, od terminali POS do płatności online, pozwalają firmom na połączenie wszystkich danych płatniczych w jedną platformę, którą można wykorzystać do uzyskania informacji i dostarczenia spersonalizowanych doświadczeń omnichannel.

– Chcemy zaoferować naszym franczyzobiorcom najlepsze narzędzia do prowadzenia działalności. Jeśli rozdzielimy płatności internetowe i sklepowe, będziemy mieć do czynienia z różnymi systemami, narzędziami i raportami, z których franczyzobiorca musi zbierać dziennie przychody, często też samodzielnie. Unified Commerce z kolei tworzy dla franczyzobiorców jedno środowisko, które pozwala im lepiej zrozumieć, ile pieniędzy zarobili w poszczególnych kanałach  – mówi Casper Mooyman, head of marketing w Domino’s Pizza.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Jak zadbać o higienę w restauracji? Dezynfekcja to podstawa!

Czerwiec przyniósł gastronomii powiew optymizmu. Otwarte lokale zachęcają klientów do odwiedzin, a restauratorzy mogą w końcu zacząć odrabiać straty. Priorytetem pozostaje jednak zagwarantowanie klientom bezpieczeństwa sanitarnego.

Produkty z restauracji w handlu detalicznym - sposób gastronomii na przetrwanie lockdownu

Rzemieślniczo wytwarzane konserwy, zakwas, buliony, zupy w słoikach, gotowe dania - coraz więcej restauracji oferuje w czasie pandemii detaliczną sprzedaż własnych wyrobów. Kluczem do sukcesu okazuje się znalezienie niszy, którą można zapełnić swoimi produktami.

Jedzenie w dostawie na całą Polskę. Jak to robią wrocławskie lokale?

Myślenie o delivery nabiera szerszego wymiaru. Jak kreatywnie dostosować ofertę pod specyfikę dostaw kurierskich? Restauracje tworzą nowe marki produktów, przerabiają menu na zestawy "zrób to sam" lub pakują próżniowo swoje dania. A potem wysyłają je nie tylko do dzielnicy obok, ale na całą Polskę.

Restauracja w czasie COVID-19 - wskazówki

Padłeś? Powstań! Ale zrób to inaczej. Jedni mimo chęci nie wytrzymali, inni walczą dalej. Jest też grupa restauracji, która radzi sobie lepiej w kryzysie niż wcześniej.

Higiena i bezpieczeństwo w cukierni w czasach zarazy [PORADNIK]

Podczas trwającej pandemii prowadzenie własnej cukierni może być nie lada wyzwaniem. Szczególnie dla osób, które do tej pory nie zmagały się z tak restrykcyjnymi obostrzeniami. Podpowiadamy, jak otworzyć lokal i bezpiecznie go prowadzić.

Lockdown w gastronomii - tylko kreatywni przetrwają!

Dlaczego to właśnie w kryzysie powinniśmy bazować na kreatywności, dlaczego nie powinniśmy bać się być pierwszymi, a przede wszystkim o tym, dlaczego wirtualny gość w lokalu jest równorzędny realnemu - pisze Dawid Kaźmierczak social media & PR director w agencji 180heartbeats + Jung v. Matt.

Inne kategorie

Podcasty

Nowe kierunki rozwoju i nowe kategorie roślinnych produktów [PODCAST]

Jak zmienia się rynek roślinnych zamienników produktów odzwierzęcych? Czego możemy się spodziewać na wegańskich talerzach w niedalekiej przyszłości? Rozmawiamy o tym z Katarzyną Sałatą, przedstawicielką kampanii RoślinnieJemy.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej