x

Kawa poza domem. Stacje paliw i sklepy spożywcze poważną konkurencją dla kawiarni

Kategoria: Twój biznes - wiedza    22.02.2022

Najpopularniejsze miejsca, w których kupujemy gotową do spożycia kawę to stacje paliw oraz sklepy spożywcze. Gdzie i jaką kawę kupują Polacy poza domem? Co jeszcze wynika z najnowszego raportu OOH Café ARC Rynek i Opinia?

Niemal połowa świeżo przygotowywanych kaw gotowych do spożycia kupowanych poza domem jest w Polsce sprzedawana na stacjach paliw (44%).Zdjęcie: Shutterstock.com
Niemal połowa świeżo przygotowywanych kaw gotowych do spożycia kupowanych poza domem jest w Polsce sprzedawana na stacjach paliw (44%).Zdjęcie: Shutterstock.com
Niemal połowa świeżo przygotowywanych kaw gotowych do spożycia kupowanych poza domem jest sprzedawana na stacjach paliw (44%). Na drugim miejscu znalazły się sklepy spożywcze (12%), które wyprzedziły kawiarnie (9%), restauracje (9%)  i bary szybkiej obsługi typu fast food (8%).

Miejsce zakupu
W każdym z tych miejsc kawę kupuje nieco inny typ klientów. Klienci stacji paliw kupujący kawę na wynos to przede wszystkim mieszkańcy wsi (grupa ta stanowi 37% kupujących w tym kanale) i małych miast (do 49 tys. mieszkańców (27%). Jeśli chodzi o wiek, największe grupy stanowią osoby w wieku od 35 do 44 lat (30%) oraz od 25 do 34 lat (24%), natomiast zdecydowanie najmniejszą grupą są tu osoby w wieku od 18 do 24 lat (6%).

W sklepach spożywczych kawę kupują niemal w takim samym stopniu wszystkie grupy wiekowe. Najwyższy odsetek stanowią osoby w wieku od 45 do 54 lat (26%), osoby od 35 do 44 lat (25%) oraz od 25 do 34 lat (22%).

Kawa kupowana w kawiarniach sieciowych, choćby ze względu na swoją lokalizację, cieszy się największą popularnością wśród mieszkańców największych miast – stanowią oni 28%. Patrząc na wiek klientów kupujących kawę w kawiarniach sieciowych to najwyższy odsetek stanowią osoby w wieku od 25 do 34 lat (29%) oraz od 35 do 44 lat (25%).

Espresso wybiera 22% kupujących kawę na mieście Polaków. Zdjęcie: Shutterstock.com
Espresso wybiera 22% kupujących kawę na mieście Polaków. Zdjęcie: Shutterstock.com
Rodzaj kawy
Espresso wybiera 22% kupujących, latte lub latte macchiato - 21%, a capuccino - 17%. Każda z najczęściej wybieranych kaw ma swoich zwolenników w poszczególnych grupach wiekowych. Wśród klientów wybierających espresso najwyższy jest odsetek osób w wieku od 55 do 65 lat (25%), najniższy zaś osób z najmłodszej grupy wiekowej (18-24) – 7%. Pozostałe grupy wiekowe są reprezentowane w takim samym stopniu wśród smakoszy tego rodzaju kawy (po 23%).  

Wśród klientów wybierających kawę latte i latte macchiato najwyższy jest odsetek osób w wieku od 35 do 44 lat (32%), najniższy zaś osób z najmłodszej grupy wiekowej od 18 do 24 lat (10%) i z najstarszej badanej grupy wiekowej od 55 do 65 lat (12%).

Wśród klientów wybierających cappuccino taki sam (24%) jest odsetek osób w wieku od 25 do 34 lat oraz od 35 do 44 lat. Najniższy jest odsetek osób najmłodszych w wieku od 18 do 24 lat (11%).  

Pandemia zmieniła rynek kawy
O ile kilka czy kilkanaście lat temu dobrą jakościową kawę można było kupić głównie w kawiarniach, o tyle obecnie – ze względu na dostępność i technologię ekspresów do kawy jak również podążanie za potrzebami klientów – liderami są stacje paliw, do których od dwóch lat dołączają sklepy detaliczne wyprzedzające miejsca typowo gastronomiczne.

– Sprzedaż kawy jest bardzo opłacalną usługą. W przypadku stacji paliw obserwujemy od lat zmianę modelu biznesowego od sprzedaży paliwa po sprzedaż innych usług, ułatwiających czy uprzyjemniających podróż. Stąd coraz szersza oferta kawowa czy gastronomiczna. W dużym stopniu to pandemia zmieniła modele zakupu kawy na mieście. Po pierwsze w czasie lockdownów konsumenci przeszli na model picia kawy w domu. Wzrosła sprzedaż ekspresów do kawy. Cały rynek gastronomiczny, w tym kawowy stracił na pandemii. Jednocześnie zyskały w obszarze sprzedaży kawy stacje paliw i sieci sklepów detalicznych, których nie dotknęły ograniczenia pandemiczne. Wydaje się, że ten rok może pozytywnie wpłynąć na powroty do kawiarni, choćby ze względu na to, że sprzyjają one spotkaniom towarzyskim, których w czasie pandemii mieliśmy niedosyt – komentuje dr nauk ekonomicznych Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Informacja o badaniu
OOH Café to największe badanie dotyczące rynku kawy w Polsce, przeprowadzane jest od dwóch lat. Badanie jest realizowane metodą CAWI na panelu badawczym epanel.pl. W trakcie tygodnia jest realizowana próba około N=130, a kwartalnie około N=2400. Łącznie analizę w 2021 roku przeprowadzono na 9835 kupionych kawach.



Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Restauracje zmuszone do zwrotu dotacji z tarczy PRF walczą o przetrwanie. Wśród nich kultowy Ranny Ptaszek

Z powodu konieczności zwrotu dotacji z tarczy antykryzysowej w tarapatach finansowych znalazły się m.in. krakowskie bary Ranny Ptaszek i Hummus Amamamusi. Dla wielu firm gastronomicznych perspektywa windykacji należności wobec Skarbu Państwa oznacza w najbliższym czasie pewne bankructwo.

Energooszczędność. Jak zmniejszyć wydatki na prąd w restauracji?

Rosnące podwyżki cen gazu i energii w ostatnich miesiącach znacznie zwiększyły koszty funkcjonowania wszystkich restauracji. Szukając oszczędności, warto przyjrzeć się kondycji kuchenek, pieców czy zmywarek, i to nie tylko wtedy, gdy planujemy ich wymianę na bardziej energooszczędne modele.

Rosną długi w HoReCa, głównie w gastronomii

Branża noclegowo-gastronomiczna ma coraz większe problemy finansowe. Przez ostatni rok jej zadłużenie wzrosło o 14 proc. i na koniec lutego wyniosło 311,6 mln zł. 82 proc. tej kwoty (255,8 mln zł) są winne swoim wierzycielom restauracje i firmy cateringowe. Komu nie płaci branża gastro?

Najwięksi gastronomiczni gracze w Europie [RANKING]

Przedstawiamy kolejną edycję rankingu największych sieci gastronomicznych w Europie. Zestawienie wraz z analizą zostało przygotowane przez międzynarodową redakcję magazynu "Food Service Europe & Middle East".

Gastrotrendy 2023

Powrót mody na kuchnię polską, wegański comfort food, białko z insektów - w nadchodzącym roku trendy gastronomiczne, jak chyba nigdy dotąd, będą pokłosiem sytuacji społeczno-ekonomicznej, w której się znaleźliśmy

Trendy w HoReCa według ekspertów Food & Design

W 2022 r. nasza uwaga skoncentrowana była wokół pogłębiającego się kryzysu gospodarczego. Odbił się on zarówno na branży, jak i wpłynął na zmianę nawyków konsumenckich. Jak będzie wyglądał 2023 r. w sektorze food?

Inne kategorie

Podcasty

Lifestyle czy zwykła konsumpcja: gdzie tu jest miejsce dla żywności [PODCAST]

Czy zakup tego bądź innego napoju czy przekąski jest emanacją stylu życia? I na ile w czasach inflacji jest miejsce na taką manifestację? Dyskutujemy z Szymonem Mordasiewiczem z GfK.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej