x

Kawa poza domem. Stacje paliw i sklepy spożywcze poważną konkurencją dla kawiarni

Kategoria: Twój biznes - wiedza    22.02.2022

Najpopularniejsze miejsca, w których kupujemy gotową do spożycia kawę to stacje paliw oraz sklepy spożywcze. Gdzie i jaką kawę kupują Polacy poza domem? Co jeszcze wynika z najnowszego raportu OOH Café ARC Rynek i Opinia?

Niemal połowa świeżo przygotowywanych kaw gotowych do spożycia kupowanych poza domem jest w Polsce sprzedawana na stacjach paliw (44%).Zdjęcie: Shutterstock.com
Niemal połowa świeżo przygotowywanych kaw gotowych do spożycia kupowanych poza domem jest w Polsce sprzedawana na stacjach paliw (44%).Zdjęcie: Shutterstock.com
Niemal połowa świeżo przygotowywanych kaw gotowych do spożycia kupowanych poza domem jest sprzedawana na stacjach paliw (44%). Na drugim miejscu znalazły się sklepy spożywcze (12%), które wyprzedziły kawiarnie (9%), restauracje (9%)  i bary szybkiej obsługi typu fast food (8%).

Miejsce zakupu
W każdym z tych miejsc kawę kupuje nieco inny typ klientów. Klienci stacji paliw kupujący kawę na wynos to przede wszystkim mieszkańcy wsi (grupa ta stanowi 37% kupujących w tym kanale) i małych miast (do 49 tys. mieszkańców (27%). Jeśli chodzi o wiek, największe grupy stanowią osoby w wieku od 35 do 44 lat (30%) oraz od 25 do 34 lat (24%), natomiast zdecydowanie najmniejszą grupą są tu osoby w wieku od 18 do 24 lat (6%).

W sklepach spożywczych kawę kupują niemal w takim samym stopniu wszystkie grupy wiekowe. Najwyższy odsetek stanowią osoby w wieku od 45 do 54 lat (26%), osoby od 35 do 44 lat (25%) oraz od 25 do 34 lat (22%).

Kawa kupowana w kawiarniach sieciowych, choćby ze względu na swoją lokalizację, cieszy się największą popularnością wśród mieszkańców największych miast – stanowią oni 28%. Patrząc na wiek klientów kupujących kawę w kawiarniach sieciowych to najwyższy odsetek stanowią osoby w wieku od 25 do 34 lat (29%) oraz od 35 do 44 lat (25%).

Espresso wybiera 22% kupujących kawę na mieście Polaków. Zdjęcie: Shutterstock.com
Espresso wybiera 22% kupujących kawę na mieście Polaków. Zdjęcie: Shutterstock.com
Rodzaj kawy
Espresso wybiera 22% kupujących, latte lub latte macchiato - 21%, a capuccino - 17%. Każda z najczęściej wybieranych kaw ma swoich zwolenników w poszczególnych grupach wiekowych. Wśród klientów wybierających espresso najwyższy jest odsetek osób w wieku od 55 do 65 lat (25%), najniższy zaś osób z najmłodszej grupy wiekowej (18-24) – 7%. Pozostałe grupy wiekowe są reprezentowane w takim samym stopniu wśród smakoszy tego rodzaju kawy (po 23%).  

Wśród klientów wybierających kawę latte i latte macchiato najwyższy jest odsetek osób w wieku od 35 do 44 lat (32%), najniższy zaś osób z najmłodszej grupy wiekowej od 18 do 24 lat (10%) i z najstarszej badanej grupy wiekowej od 55 do 65 lat (12%).

Wśród klientów wybierających cappuccino taki sam (24%) jest odsetek osób w wieku od 25 do 34 lat oraz od 35 do 44 lat. Najniższy jest odsetek osób najmłodszych w wieku od 18 do 24 lat (11%).  

Pandemia zmieniła rynek kawy
O ile kilka czy kilkanaście lat temu dobrą jakościową kawę można było kupić głównie w kawiarniach, o tyle obecnie – ze względu na dostępność i technologię ekspresów do kawy jak również podążanie za potrzebami klientów – liderami są stacje paliw, do których od dwóch lat dołączają sklepy detaliczne wyprzedzające miejsca typowo gastronomiczne.

– Sprzedaż kawy jest bardzo opłacalną usługą. W przypadku stacji paliw obserwujemy od lat zmianę modelu biznesowego od sprzedaży paliwa po sprzedaż innych usług, ułatwiających czy uprzyjemniających podróż. Stąd coraz szersza oferta kawowa czy gastronomiczna. W dużym stopniu to pandemia zmieniła modele zakupu kawy na mieście. Po pierwsze w czasie lockdownów konsumenci przeszli na model picia kawy w domu. Wzrosła sprzedaż ekspresów do kawy. Cały rynek gastronomiczny, w tym kawowy stracił na pandemii. Jednocześnie zyskały w obszarze sprzedaży kawy stacje paliw i sieci sklepów detalicznych, których nie dotknęły ograniczenia pandemiczne. Wydaje się, że ten rok może pozytywnie wpłynąć na powroty do kawiarni, choćby ze względu na to, że sprzyjają one spotkaniom towarzyskim, których w czasie pandemii mieliśmy niedosyt – komentuje dr nauk ekonomicznych Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Informacja o badaniu
OOH Café to największe badanie dotyczące rynku kawy w Polsce, przeprowadzane jest od dwóch lat. Badanie jest realizowane metodą CAWI na panelu badawczym epanel.pl. W trakcie tygodnia jest realizowana próba około N=130, a kwartalnie około N=2400. Łącznie analizę w 2021 roku przeprowadzono na 9835 kupionych kawach.



Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Pascal Brodnicki uruchamia restauracyjny codzienny catering PascalBox w eko-pudełkach

Na PascalBox.pl można już zarezerwować pięć posiłków dziennie z dostawą. To pierwszy z zaplanowanych formatów konceptu gastronomicznego PASCAL Franchise uruchamianego na podstawie umowy między Pascalem Brodnickim a spółką Food & Friends Polska S.A., której założycielami są Jan i Marek Rogala.

Wyposażenie kuchenne - ABC eksploatacji

Lodówki, zamrażarki, piece, kuchenki, płyty, zmywarki... Podpowiadamy, jak prawidłowo korzystać z wyposażenia kuchennego, aby nie doprowadzić do kosztownych w naprawie usterek.

Poza domem, z mlekiem, na pobudzenie. Jaką kawę pijemy najchętniej?

Polacy coraz częściej piją kawę poza domem, lubią dodawać do niej mleko, ale głównie krowie. Dużo rzadziej do swojego latte wybierają napój owsiany, sojowy czy migdałowy - wynika z raportu ARC Rynek i Opinia.

Jak nie polec na azjatyckim fusion?

Mnogość fantastycznych produktów importowanych z Dalekiego Wschodu oraz wyjątkowych dań, które można z nich przygotować, sprawia, że to jedzenie po prostu się nie nudzi!

Chleb w subskrypcji od twórcy Green Caffé Nero

Związana z Adamem Ringerem piekarnia Muffia Bakery rusza z prenumeratą pieczywa. To kolejna próba sprzedaży produktów spożywczych w ten właśnie sposób.

Brunch: powrót weekendowej biesiady

Wymyślono go pod koniec XIX w. po to, by zagospodarować lukę w czasie między śniadaniem a lunchem. Choć w Polsce znany jest od lat, nie cieszy się szczególnym powodzeniem. Czy po ponad 120 latach od swoich narodzin brunch jest dla gastronomii jeszcze atrakcyjny? Wbrew pozorom tak.

Inne kategorie

Podcasty

Wegańskie słodycze: jak to ugryźć? [PODCAST]

Dania wegańskie dobrze zadomowiły się już w polskich sklepach i restauracjach. Coraz częściej klienci mają ochotę również na ciasta i desery, które nie zawierają produktów odzwierzęcych, a cukiernie chętnie wychodzą im naprzeciw. Rozmawiamy o tym z Dominiką Targosz, ambasadorką Chef for Change.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej