x

Mięso do każdego obiadu? Nie, jeśli chcemy uratować planetę!

Kategoria: Lifestyle - ekologia    01.02.2022

Jeśli mamy zapobiec katastrofie klimatycznej, musimy znacznie zmniejszyć spożycie mięsa i nabiału - to wniosek z raportu fundacji Compassion Polska. Wołowy kotlet w burgerze jest odpowiedzialny za emisje nawet 160 razy większe, niż podobny posiłek złożony ze strączków.

Grafika: Compassion Polska
Grafika: Compassion Polska
Dyskusje na temat zmian klimatu zdominowane są zwykle przez tematy paliw kopalnych, energii czy transportu. Kolejne ustalenia naukowców potwierdzają jednak, że jeśli chcemy ratować planetę, musimy znacząco zmienić naszą dietę, bo kluczowym czynnikiem napędzającym zmiany klimatyczne jest również intensywna hodowla zwierząt.

Przełamując tabu
Chociaż nie lubimy, gdy zagląda się nam do talerza, to czas przełamać tabu i rozmawiać o tym, jak gigantyczna produkcja mięsa i nabiału niszczy naszą planetę – uważają autorzy raportu „Przełamując tabu: dlaczego musimy zmienić sposób żywienia, by sprostać kryzysowi klimatycznemu”, opracowanego przez fundację Compassion Polska.

Według Compassion, wnioski z obecnych badań naukowych są jasne: jeśli nie ograniczymy znacznie globalnej konsumpcji mięsa i nabiału, nie będziemy w stanie uchronić się przed klimatyczną katastrofą i osiągnąć celów uzgodnionych w porozumieniu paryskim z 2015 roku.

Sam sektor hodowlany jest odpowiedzialny za 14,5% globalnej emisji gazów cieplarnianych – to więcej niż wynoszą bezpośrednie emisje z całego transportu, a w sumie nasz globalny sposób odżywiania i produkcji żywności jest winien jednej trzeciej wszystkich emisji gazów cieplarnianych.

Zmiana diety to konieczność!
Nie uratujemy klimatu, jeśli nie zmienimy naszych diet. Zmiany w naszym sposobie odżywiania (czyli znaczące zmniejszenie konsumpcji mięsa i nabiału) mogą przyczynić się do osiągnięcia nawet 20% redukcji emisji potrzebnej do osiągnięcia celów porozumienia paryskiego i uratowania naszej planety.

– Rządy krajowe powinny opracować konkretne, krajowe cele redukcji mięsa i nabiału, a także odpowiednie strategie jak te cele osiągnąć, m.in. poprzez odpowiednią edukację społeczeństwa i opracowanie dobrych tematycznych kampanii, ustalenie wytycznych dla publicznych zamówień oraz nałożenie podatku na mięso i nabiał. W krajach o wysokim poziomie konsumpcji mięsa należy nałożyć podatek na mięso i nabiał. Istotne jest, aby cały dochód uzyskany z tego podatku został wykorzystany do obniżenia kosztów zdrowej żywności, której produkcja powoduje niskie emisji gazów cieplarnianych – mówi Małgorzata Szadkowska, prezeska fundacji Compassion Polska i ekspertka Koalicji Klimatycznej.

Autorzy raportu rekomendują także przekierowanie subwencji dla rolnictwa tak, aby nie wspierały już rolnictwa przemysłowego. Zamiast tego powinny być wykorzystywane do finansowania produkcji zdrowej, odżywczej żywności o niskim śladzie węglowym.

– Jest dla mnie oburzające, że światowi przywódcy zbierają się na COP26, aby znaleźć rozwiązania dla zbliżającej się katastrofy klimatycznej, a ignorują z taką łatwością problem intensywnej hodowli zwierząt. Czas przełamać tabu: jeśli chcemy ratować naszą planetę, musimy w trybie pilnym znacznie ograniczyć globalne spożycie mięsa i nabiału. I potrzebujemy tu wsparcia rządowego w postaci spójnej strategii i polityki, która oznacza zmniejszenie hodowli zwierząt i zmianę nawyków żywieniowych. To także wyzwanie dla Polski, gdzie konsumuje się dwa razy tyle mięsa, niż wynosi średnia światowa. Do polskich władz musi dotrzeć, że zmiany są konieczne i jest to w interesie nas wszystkich. Polska normalność nie może być utożsamiana z jedzeniem kotletów i kiełbas, o czym coraz częściej wspominają ostatnio przedstawiciele naszego rządu. Czy naprawdę jesteśmy gotowi na ryzyko zniszczenia planety tylko dlatego, że nie możemy ograniczyć nadmiernego spożycia mięsa i nabiału? – komentuje  Małgorzata Szadkowska.

Raport „Przełamując tabu: dlaczego musimy zmienić sposób żywienia, by sprostać kryzysowi klimatycznemu” przeczytać można na stronie Compassion Polska – www.ciwf.pl.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Ekologia może być ekonomiczna! Jak zarabiać na "zielonej" gastronomii?

Ograniczenie marnotrawienia surowców i żywności czy wprowadzenie energooszczędnych rozwiązań w biznesie może być zarówno ekologiczne, jak i ekonomiczne. Odmawiaj, ograniczaj, używaj ponownie, poddawaj recyklingowi i kompostuj - jak zastosować w gastronomii tych sześć zasad eko biznesu?

FRITZ-KOLA: w trosce o konsumenta i środowisko

Wprowadzona na rynek w 2003 r. przez dwójkę studentów z Hamburga fritz-kola stała się światowym fenomenem i jedną z najlepiej rozwijających się marek rzemieślniczych napojów na świecie. Jednym z powodów sukcesu firmy jest jej umiejętność łączenia biznesu z troską o środowisko naturalne.

Tork zmierza w stronę neutralności klimatycznej

- W ostatnich latach zauważyliśmy znaczący wzrost zainteresowania firm kwestiami ochrony środowiska we wszystkich segmentach rynku. Przy wyborze produktów klienci zwracają uwagę na ich wydajność i skład - mówi Wojciech Nizio, regional brand activation manager w Tork.

Jak zadbać o neutralność klimatyczną lokalu gastronomicznego? [PORADNIK]

Gastronomia sprzedaje nie tylko dania, ale także restauracyjne doświadczenie. A jego jakość w dużej mierze opiera się na wizerunku lokalu. Dlatego w dobie postępujących zmian klimatycznych warto zadbać o neutralność swojego miejsca i odpowiednio ją uzasadnić.

Rośnie zapotrzebowanie na środki czystości przyjazne środowisku

Rosnące wymagania w kwestii higieny i kryzys klimatyczny spowodowały wzrost zainteresowania "zielonymi" środkami czystości dla branży HoReCa. Ciągła presja cenowa powoduje, że na rynku coraz bardziej liczą się innowacyjne rozwiązania, przynoszące wymierne oszczędności dla środowiska i dla portfela.

IKEA: koniec z frytkami w restauracji?

Operator lokalnej restauracji IKEA za naszą zachodnią granicą postanowił, że z jego menu znikną... frytki. Uzasadnienie? Przygotowanie jednej ich porcji powoduje wytworzenie ponad czterokrotnie więcej CO2 niż proces gotowania ziemniaków.

Inne kategorie

Podcasty

Nowe kierunki rozwoju i nowe kategorie roślinnych produktów [PODCAST]

Jak zmienia się rynek roślinnych zamienników produktów odzwierzęcych? Czego możemy się spodziewać na wegańskich talerzach w niedalekiej przyszłości? Rozmawiamy o tym z Katarzyną Sałatą, przedstawicielką kampanii RoślinnieJemy.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej